hoe waar te maken???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesJ

hoe waar te maken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 13:46

ik weet niet of dit hier goed staat anders hoor ik het wel!

ik werk op dit moment in een zwembad, erg leuk werk maar niet voor jaren. nu zat ik vorige in een gesprek met een leerkracht over de pabo. ik vertelde dat ik dit erg graag wilde doen, maar dat niemand thuis denkt dat ik dat kan en daarom niet eens meer durf te vertellen (anders hoor ik weer dat ik er te dom voor ben). hij zei tegen me dat als ik dit wilde dat ik het moest doen. ik mocht bij hem een keer in de klas een dag meedraaien om te zien of ik het leuk vond enz..

wat ik nu het probleem?
ik moest 3 v/d 4 jaar dus zelf gaan betalen. daarnaast heb ik een paard die ik helemaal finacieer en een dikke schuld bij ouders.

nu wil ik in september beginnen zodat die schuld weg is en intussen kn k mijn rekenen en taal verbeteren ( zus is ook juf dus die neemt allerlei dingen mee van school).

zijn er meer bokkers die paard en studie zelf betalen, en hoe doen jullie dit??

sorry voor het lange verhaal maar ik zit echt met handen in haar.

p.s als ik het hele plan heb vertel ik het pas tegen me ouders, vandaar heb ik jullie hulp nodig

Avenance

Re: hoe waar te maken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:54

Ik heb ook zelf mijn twee paarden en mijn studie bekostigd, wel sprongen mijn ouders bij als ik het echt niet redde, wat gelukkig, niet veel is voor gekomen. Ik werkte daarom twee avonden in de week (de dagen dat ik optijd thuis was van school, zodat ik wel tijd had voor mijn paarden) en in het weekend 1 dag, zo kwam ik een heel eind. En ik kreeg natuurlijk studiefinancering (begin daar nooit aan een lening!!!)

Als jij het echt wilt, dan gaat het je wel lukken hoor!
You go girl OK dan!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:59

Je kan daar aan een studielening gaan maar dat is maar net wat je zelf wilt.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:06

nee ik wil dus geen lening meer, ben juist blij als ik dit kwijt ben hahah

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 21:58

ik heb het net tegen me vader gezegt en die is het er totaal niet mee eens. ik weet niet wat ik wil. en ik ben dan te oud als ik klaar ben en ik kan het toch niet dus waarom proberen pff. soms denk ik hoe kun je je eigen kind zo demotiveren

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:39

Waar een wil is, is een weg! Is er niemand anders in je familie die goed kan luisteren en die misschien dan met je ouders wil gaan praten?
Jammer dat je vader zo negatief reageerde, zou voor mij een teken zijn om nog me er nog harder voor in te zetten, het tegendeel bewijzen.
Misschien noem ik iets raars, maar is het niet mogelijk om zo'n opleiding maar enkele dagen in een week te doen, zodat je er ook naast kunt blijven werken?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:43

Meid als jij naar school wil dan zou ik dat echt doen. Je bent 20 jaar, tegenwoordig gaan mensen van 40 nog naar school, en die van 20 zitten er ook nog op!! Financieel zou ik even kijken of er niet wat te bezuinigen valt, misschien kun je een bijrijder zoeken en verder een paar dagen gaan werken. Probeer alles op elkaar in te plannen, zal wel zwaar worden, maar je raakt eraan gewend. Zie trouwens in je profiel dat marit je lieveling was, mijne ook, heb haar nog heel lang geleased vroeger. Maar dat is offtopic haha.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:30

Wat vervelend dat je vader zo reageert, zeg! Ik vind het heel belangrijk dat ouders hun kinderen steunen. Je bent 20 jaar, je bent nog jong genoeg om te studeren maar tegelijkertijd oud genoeg om je eigen beslissingen te nemen. Ik zou er dus zeker voor gaan, ondanks die vervelende reacties!

Als het financieel echt niet te doen is, zou je kunnen kijken of je een tussenoplossing kunt vinden door te zoeken naar een combinatie werken en leren. Misschien kun je bijvoorbeeld in plaats van de PABO eerst een opleiding tot onderwijsassistent doen en daar al naast werken, of proberen al een baan voor de klas te krijgen terwijl je de PABO doet (is in het basisonderwijs geloof ik wel lastiger dan in het voortgezet, maar misschien loop je wel net ergens tegenaan). Anders kun je het misschien in deeltijd doen en ernaast blijven werken? Sowieso kun je denk ik ook naast pabo voltijd nog wel werken, ik ken wel mensen die dat gedaan hebben. Geen fulltime baan natuurlijk, maar iets van 10 á 15 uur in de week.

Ik zou inderdaad wel proberen eerst je financiële situatie op orde te brengen. Het zou jammer zijn als je daardoor een jaar later zou moeten beginnen, maar niet onoverkomelijk en dan voel je je tijdens je studie denk ik een stuk rustiger.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:35

Ik heb vanaf mijn zestiende alles zelf moeten betalen (behalve eten en drinken,kost en inwoning ed). Dus ook mijn studie. De stalling van onze pony hebben mijn ouders betaald tot juli dit jaar.

Studie heb ik dus ook helemaal zelf moeten betalen. Naast werken ben ik dus gaan lenen bij de IBG en daarnaast woon ik ook nog op kamers en financieel haal ik het met gemak. Moet wel zeggen dat ik onze pony van mij en mijn zusje is en dat als ik er niet ben zij hem kan doen.
Ook leen ik niet maximaal en de te betalen rente van de IBG is vrij laag.

Rijbewijs heb ik ook nog niet en ga ik binnenkort pas mee beginnen.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:09

dankje voor jullie reacties.
ik werk nu fulltime in het zwembad dus heb een jaar om te sparen ( hopen dat het lukt) rijbewijs ben ik al vanaf gelukkig.
dus het is dan puur paard en studie ( en halverwege miss huisje)..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:21

Dat zou moeten lukken, hoor! Dan kun je er in de weekenden nog wat naast werken (is wel zwaar, maar dat doen bijna alle studenten, daar ontkom je haast niet aan), en als je dan ook nog wat spaargeld hebt moet het zeker lukken!

Zou je nog stufi kunnen krijgen?

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:38

Nimue: ik neem aan van wel maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen...
helaas is stalling hier wel duur maar dat is niet anders

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:50

Als je het wilt moet je het gewoon doen!
Waarom denken ze dan dat je het niet kan? Heb trouwens wel eens gehoord dat mensen die zelf moeite hebben met leren (weet niet of jij dat hebt hoor) later juist beter uit kunnen leggen enzo omdat ze er zelf ook moeite mee hebben gehad en dus weten hoe het voor die kinderen is zeg maar die het niet snappen.