Schapenhart ontleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn

Schapenhart ontleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:29

Hoi, ik weet niet of er een actief topic over is, maar ik moet morgen ee nschapenhart ontleden met school (ik zit in 2 gymnasium).

Heeft iemand hier ervaringen mee, wat je ongeveer moest doen, of het leuk was en wat je moest weten? Onze leraar is hier namelijk heel vaag over Clown

En heeft iemand een bruikbare tekening ofzo van een schapenhart? Ik ben zelf al aan het zoeken enzo Tong uitsteken

Ik wil gewoon een goede voorbereiding hebben op wat ik ong. moet doen, want anders wordt het een 1 Clown

Groetjes Carlijn

Willeke_

Re: Schapenhart ontleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:33

Oeh bah! Ik kan daar écht niet tegen!
Heb ontiegelijke ruzie gemaakt met een leraar toen ik een koeienoog moest ontleden. Hij vond dat ik dat maar wel even moest doen, maar ik kan daar echt slecht tegen.
Succes iig!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:35

Haha, een paar weken geleden hadden wij koeienoog Knipoog
Wordt het, voordat je gaat ontleden, niet uitgelegd dan?
Succes!

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:35

leuk man! je kunt denk ik gewoon op internet de anatomie van een hart opzoeken.. zal ongeveer t zelfde zijn als een mensenhart..
je gaat dingen bekijken zoals waar de aders uitkomen,hoe dik de wanden zijn, hoe de kleppen in elkaar zitten, hoe de kamers verdeeld zijn etc Lachen

( het stinkt wel een beetje.. haha herinner me dat er bij mij toen in de aorta nog een bloedpropje zat.. om van te kotsen haha )

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:36

Hebben wij ook gedaan ja. Vond het machtig interessant, vooral het verschil in kamers en boezems. Idd handig om even het menselijk hart te bekijken.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:38

Vond het echt heel erg vies.
Wij moesten het hart opensnijden en dan van binnen bekijken en vragen beantwoorden

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:43

Ik heb op de middelbare school een varkenshart moeten ontleden. Ik vond het ook machtig interessant om te zien hoe die anatomie nu precies in elkaar zit. Ik denk dat dat juist ook het doel is, reallife de anatomie leren kennen en niet via een plaatje Knipoog

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:38

Oh bah, ben blij da'k dat nooit heb hoeven doen! Kan ik écht niet tegen Tong uitsteken

Een simpele google-search op 'schapenhart' bracht het volgende filmpje naar boven, heb het zelf niet bekeken, dus ik weet niet of je er écht iets aan hebt, maar ik denk dat het de procedure een beetje laat zien...

Succes!!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:42

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:43

Niet bang worden door enge verhalen iig Tong uitsteken Ik heb al allerlei beesten moeten ontleden en is allemaal hartstikke interessant Lachen Om het voor te bereiden zou ik gewoon even de anatomie van een mensenhart goed bekijken, zoals hier al eerder als tip is gegeven. Waarschijnlijk kom je daar al een heel eind mee Lachen

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:13

Ja idd, mij lijkt het ook interessant hoor. Tong uitsteken
Maar ben toch beneiwued anar jullie ervaringen Lachen
Ik heb al een reuze bruikbaar plaatje van een schapenhart gevonden daarnet Vork

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:29

Dat heb ik vorig jaar ook moeten doen (en dit jaar ben ik alleen maar aan het ontleden, maar daar heb ik voor gekozen Haha! ).
Als je hem voor de eerste keer vastpakt voelt het vrij ranzig, maar dat is zo gewend Haha!
Wij moesten hem eerst tekenen toen het hart gewoon 'heel' was, daarna moesten we hem.. dacht ik (maar weet het niet zeker meer) via de aorta en de rechterkamer/boezem opensnijden. Maar ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen *LOL*
Ik vond het erg leuk en heb ook bij de andere klas geholpen omdat ik het vet vond Clown
Ohja over vet: een schapenhart kan ook behoorlijk vet zijn: lijkt op een soort van kippenvlees wat op het hart zit. Op sommige plekken zul je dat een beetje moeten wegsnijden om beter te kunnen kijken, wij hebben dat echter niet gedaan omdat we een vrij duidelijk hart hadden.

Veel plezier! Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:28

Ik vind het zo jammer dat wij het niet doen. Het lijkt mij enorm leerzaam als ik een hart mocht ontleden Ja

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:29

Jammer dat je er zo laat mee komt, ik studeer diergeneeskunde, dus had makkelijk informatie kunnen sturen. Helaas heb je daar nu niets meer aan...