Diermanagement MBO-HBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Diermanagement MBO-HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:20

Deze opleiding is speciaal voor havo-mensen met profiel CM. Omdat je normaal weg met CM niet de opleiding diermanagement kan doen doe je hier eerst 2 jaar Dierverzorging op MBO en daarna stroom je door en doe je 3 jaar Diermanagement op HBO.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Jobbeltje

Re: Diermanagement MBO-HBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:22

Niet doen. Heb gewoon diermanagement gedaan en de opleiding is alleen zinvol als je al precies weet wat je wilt worden.

Anders is het gewoon té breed en té vaag. Heb zelf het gevoel dat ik van alles een beetje weet, maar overal gewoon net te weinig.

(ben binnen DM afgestudeerd op maar liefst alle drie de keuzemogelijkheden
* beleid & communicatie
* voeding & verzorging
* paard & management

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:32

Hmm oke.

Maar bij deze opleiding staan deze keuzemogelijkheden:
- Wildlife Management
- Beleid & Communicatie
- Paard & Management
- Proefdierbeheer
- Companion Animal Management
- Diergezondheidszorg

Mijn probleem is, ik heb allerlei andere opleidingen bezocht en ook al andere dingen bedacht maar toch het interesseerd me niet. Als ik ze zou kiezen zou ik ze kiezen om de reden; ik moet toch wat..

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:34

Ik heb de opleiding ook om dezelfde reden gedaan: ik moet toch wat....

En dus.. opleiding afgemaakt en werk nu bij een energiebedrijf Haha! totaal iets anders dus Knipoog

Ze zullen de keuzemogelijkheden inmiddels weer andere namen hebben gegeven.

Jij bedoelt DM op het van Hall Instituut in Leeuwarden? Of bedoel je Wageningen? Ik heb 'm in Leeuwarden gedaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:43

Niet doen, ik doe nu diermanagment MBO ik zit in het laatste jaar (god dank, ik wete niet hoe ik het heb volgehouden) In die 4 jaar heb ik amper wat met dieren gedaan. Maar als jij je havo diploma haalt kun je direct naar het HBO gaan,. dat lijkt me verstandiger omdat j nog in het ''veel leren patroon'' zit, oop het mbo voer je niks uit, dan valt het zwaar als je daarna op het hbo wel weer echt aan het werk moet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:44

Maar ik kan niet direct naar HBO omdat ik geen scheikunde heb gehad. Ik heb het CM profiel..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 19:49

Jobbeltje schreef:
Ik heb de opleiding ook om dezelfde reden gedaan: ik moet toch wat....

Nee deze opleiding lijkt me wel serieus leuk. Maar ik had voor mezelf al bedacht om verder te kijken dan dieren en andere opleidingen trekken me echt niet. Mocht ik toch niet voor dieren gaan dan zou ik SPH doen en dan puur met de instelling; ik moet toch wat.

Als ik het ga doen, doe ik het ook in Leeuwarden.

Wat voor stages hebben jullie gedaan als ik vragen mag? Lachen

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:00

Ik zit nu in mn laatste jaar in Leeuwarden richting paard en management, maar heb me zo breed gemaakt dat ik bijna alles wel kan doen Nagelbijten / Gniffelen

Heb hiervoor MBO paardenhouderij gedaan, iedereen die eerst MBO kan doen raad ik dit wel van harte aan omdat je dan veel meer ervaring op doet dan HBO. Daar is het veel meer theorie, terwijl MBO veel meer praktijk is. Ik merkte wel dat ik een flinke voorsprong had op de havisten wat betreft kennis in het 'bedrijfsleven'.

Ik vind de opleiding niet zozeer heel intressant, vaak omdat het heel breed is wel, maar ik weet nu wel precies wat ik wil Knipoog

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:02

Miekjuh schreef:
Ik zit nu in mn laatste jaar in Leeuwarden richting paard en management, maar heb me zo breed gemaakt dat ik bijna alles wel kan doen Nagelbijten / Gniffelen

Dat heb ik ook gedaan Miekjuh, maar als ik er op terugkijk (ben in 2005 afgestudeerd) vind ik dat ik van alles net te weinig heb meegekregen....

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:57

Dat is Van Hall in Leeuwarden.
Wageningen zit Applied Animal Sciences, en deze is voornamelijk gericht op productiedieren (Dus de koeien, kippen ,varkens etc).

Is het dan niet mogelijk om Scheikunde in te halen? Bij ons (VHL in Wageningen) kun je scheikundecursus doen.
Ik weet ook dat biologie ook best belangrijk is.
Stuur anders mail naar school, misschien net iets handiger.

Heb je niet echt slim gedaan toen je je profiel koos Knipoog.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:59

peelemeisje schreef:
Heb je niet echt slim gedaan toen je je profiel koos Knipoog.

Juist wel. Als ik een profiel met natuurkunde en scheikunde had gehad zou ik nu simpelweg niet meer op de havo zitten. Ik heb in de 3e klas natuurkunde met een 4 afgesloten en scheikunde met een 5. Dus dan heb je de keus, een VMBO diploma of Havo met profiel CM, welke keus zou jij maken? Knipoog

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:01

Ja, dat wist ik natuurlijk niet. Nee groot gelijk dan.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:09

Haha nee kon je ook niet weten. Lachen

Maar goed ik weet ECHT niet wat ik anders moet gaan doen. Ik heb ooit eerder een topic hierover geopend. Ben ondertussen naar open dagen geweest, de onderwijsbeurs bezocht, een bak vol met folders.. Maar kom er echt niet uit. Het enige wat me wel serieus leuk lijkt is deze opleiding.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:12

Aah jij bent op de onderwijsbeurs geweest (zie het nu ook staan, maar kon het zo wel raden)
Van Hall wil ik ook, al jaren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:22

Ja ben er geweest, heb er zelfs een rondvlucht met vliegtuigje gewonnen! Haha! Maar goed.

Ik twijfel echt over alles, kom er nooit uit voor volgend jaar vrees ik..

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:26

Ik stond daar voor Van Hall Clown

Gefeliciteerd!

En idd, als je niet weet wat je wilt is het zo moeilijk. je ziet daar zoveel leuke dingen, wordt er gelokt met een mooie tas, leuke kaartjes of wat dan ook wat je krijgt/kunt winnen als je je inschrijft. Voor echt goede info kun je beter naar open dag of meeloopdag gaan. Kun je rustig nakijken en echt vragen stellen, zie je de school enz.
Laatst bijgewerkt door Dora88 op 29-09-08 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:26

Kan je op het HBO niet extra lessen volgen voor Scheikunde/ Natuurkunde? (Soort van zomercursus??)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:29

Ja volgens mij wel maar ik vind het helemaal niet erg om eerst 2 jaar dierverzorging te doen want dat lijkt me superleuk! En dan hoef ik maar 3 jaar HBO. Had misschien de vraag iets anders moeten stellen, ben vooral benieuwd hoe mensen de HBO opleiding hebben ervaren. Lachen

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:43

Ik zit dit jaar in het 4e jaar van HBO Dier en veehouderij en heb het heel erg naar me zin. Ik doe het ook in 3 jaar want heb hiervoor een MBO opleiding gedaan!
Het is bij mij alleen wel super veel project werk enzo maar weet niet hoe dat is bij jou opleiding Knipoog

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:47

Geloof dat dat sowieso met elke HBO opleiding is, dat projectwerk.
Doe dan wel Van Hall Larenstein, ook dier- en veehouderij, maar dan 'livestock management' wat dus inhoudt dat het engelstalig is.
Elke periode een project, ondersteunende lessen, minder contacturen dan op de VWO (al gaat dat op dit moment niet op). Praktijkvoorbeelden tijdens projecten, probleemgestuurd onderwijs. Even wennen, maar na een tijd ben je er aan gewend.
Weet alleen niet hoe Leeuwarden is. Zal wel hele andere uitvoering zijn als VHL Wageningen.