werkgever misbruikt gesprek in rechtzaak andere collega

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

werkgever misbruikt gesprek in rechtzaak andere collega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 21:51

Dit jaar ben ik van werkgever gewisseld omdat de sfeer onder de collega's slecht was, erg slecht (er waren er 3 die het verziekte voor iedereen). Ik had dit meerdere malen onderbouwd aangegeven en er werd actie beloofd vanuit leidinggevenden. (om dezelfde reden vetrokken 5 collega's in 3 mndn.) Er werd slechte zorg geleverd en ik was veel vrije tijd kwijt omdat ik ook bereikbaarhaardsdienst moest draaien wat er op neer kwam dat ik gedurende 5 dagen geen paard kon rijden, hoogstens wat stapwerk.
Ter verduidelijking het ging om een zorginstellling.

Ik heb een exit-gesprek gehad toen ik mijn ontslag had ingediend. Ik heb hier geen kopie van ontvangen of ondertekend. Nu is er door een ex-collega aan mij gevraagd waarom ik die dingen gezegd had over haar en of het eigelijk wel klopte wat er in het exitgesprek stond.

Tijdens een rechtszaak tussen werkgever en mijn ex-collega is dus een verslag van mijn exit-gesprek gebruikt als bewijsvoering. Ik wist hier niets van en vraag me af of dat privacytechnisch wel mag??? Bovendien staan er dingen in die ik niet gezegd heb en dingen niet in die ik wel gezegd heb, met name de slechte kwaliteit van zorg wordt niet vermeld.

Mag een werkgever dit zomaar doen en wat kan ik hier mee???
Ik ga dinsdag de vakbond raadplegen, maar ben nu dus echt even heel nijdig!!!!

raket

Re: werkgever misbruikt gesprek in rechtzaak andere collega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 10:11

Bovendien is mijn naam ook nog eens tot 2x toe verkeerd geschreven, als het me ooit onder ogen was gekomen was me dat uiteraard direct opgevallen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:17

Als jij dat verslag nooit onder ogen gehad heb, staat jouw handtekening er ook niet onder. Tenzij je je expliciet wilt mengen in de rechtzaak, denk ik niet dat het aan jou is om het waarheidsgehalte van dat document aan te vechten, het lijkt me dat dat aan de tegenpartij van jou voormalige werkgever is. Deze tegenpartij kan jou natuurlijk wel als getuige oproepen.

Let wel, ik ben geen jurist, hoe het precies werkt weet ik niet. Dit is wat ik als logisch beschouw.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 11:12

Op zich heb je daar een punt, zij het niet zo dat er wel iets in staat waar ik expliciet bij vermeld had dat het onder 4 ogen moest blijven en dat is nu wel rondgestuurd.
Ze mogen mijn privegegevens toch niet open en bloot gebruiken???

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:06

Heb nu contact met de juridische afdeling van de vakbond, maar hoop op nog meer ervaringen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:09

Naar mij idee mogen ze geen verslagen van gesprekken met jou en je werkgever in het open baar brengen zoals rondsturen of gebruiken zonder jou wetenschap.
Ik denk dat de vakbond achter je zal staan en je kan opgeroepen worden als getuige voor de tegenpartij.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:11

Ik ben benieuwd wat zij verder zeggen. Heb je de rechtswinkel al gebeld?

Het lijkt mij dat dit vertrouwelijke documenten zijn, maar wellicht omdat je juist niet getekend hebt, word het juist gebruikt? Onder het mom van eigen interpetatie?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:28

Zeker hun eigen interpretatie ja.
Ben ook erg benieuwd en erg boos. Het gaat dan vooral om het principe en het vervalsen van bewijsmateriaal over mijn rug.

Nu word ik in iets betrokken waar ik niet in betrokken wilde zijn en bovendien als ik dat had gewild had ik de kant van mijn collega gekozen, omdat die in haar recht staat.

Ik heb het gesprek in april gehad en als ik het lees heb ik het gevoel dat er zomaar iets aan elkaar is gezet, later om tegen mijn collega te zijn.

Het gaat overigesn allemaal over de verplichting tot het draaien van bereikbaarheidsdiensten. Mijn collega was toegezegd dat ze deze niet hoefde te draaien. Zij heeft jonge kinderen en kan dus niet bij nacht en ontij binnen een half uur op het werk zijn. Dan zou ze die kinderen dus s nachts bij uit bed moeten halen en meenemen.
Dit was haar toegezegd en werd nu opeens terug gedraaid.

Dit staat ook niet in het contract dat je bereikbaarheidsdienst moet draaien.

Nu zou ik dus in mijn exit gesprek gezegd hebben dat ik te vaak die dienst moet draaien omdat andere collega's dit niet hoeven. Dit heb ik niet gezegd en bovendien ging ik weg wegens de slechte kwaliteit van zorg en de sfeer in het team. Dat staat er dan weer niet in.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:39

Even de vakbond zijn reactie afwachten. Ik denk dat je in je recht staat. Nadeel is wel dat je niks op papier hebt staan en het jouw woord tegen de werkgever is.
Maar hij mag zowieso niet jouw gegevens erbij halen zonder jou op de hoogte te stellen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:49

Ik heb inderdaad niets op papier, maar normaal gesproken hoor je elk verslag toch na te lezen en ondertekenen voor akkoord??

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:04

Dat hoeft niet altijd. Bij mijn gesprekken met de leidinggevende was dat ook niet altijd. Nalezen kon wel, maar je hoefde geen handtekening te zetten, dit was gewoon voor hun en zou niet naar derden gebracht worden.
Maar hij mag zowieso niet het verslag gebruiken zonder jou op de hoogte te brengen, dan hoef je volgens mij ook niet perse toestemming te geven, maar dat weet ik niet zeker.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:47

Vakbond gesproken, ik ga juridische stappen ondernemen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:18

Hoe sterk sta je? Volgens mij best wel sterk of niet.
Ga je ook wat doen ivm de rechtzaak van je ex-collega? Omdat er onrechtmatig bewijs is ingevoerd door de werkgever.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 14:07

ik zal je via pb verder informeren, mijn vorige werkgever is zo smerig bezig geweest, wie weet zitten ze ook wel op bokt. Clown Clown Clown Clown

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:33

Bedankt voor je pb.