Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

holly schreef:Inflatie is me nu duidelijk. Altijd een waardedaling, anders zou het deflatie heten. Thanks Shadow.
Aggragateniveaus is me nu ook duidelijker dan voorheen.
Idd micro-meso-marco![]()
Instrumentarium is dus eigenlijk niets anders als intrument.
Ah, dat leest inderdaad een stuk handiger.
Allocatievraagstuk is me nog niet zo duidelijk.
Het woord allocatie ken ik niet![]()
Ieder land kent een economische orde. De economische orde is de wijze waarop in een land vraag en aanbod is georganiseerd. De mate waarin de overheid marktwerking toestaat is hier van belang. We spreken ook wel van het allocatievraagstuk: wie beslist er in een land over het verdelen van de productiefactoren over de verschillende productiemogelijkheden?
Ik heb nooit "dure" woorden geleerd.
Niet van thuis uit, maar ook niet op school vroeger.
Toen ik bijvoorbeeld voor het eerst het woord verdisconteren tegen kwam, had ik ook even zoiets van, huh wat betekend dat dan.
In het woordenboek word een woord vaak in een zin uitgelegd.
Nu wil het me niet altijd lukken om die uitleg te plaatsen op de plaats van dat woord in de zin/tekst die ik aan het lezen ben.
En dan krijg je dus even een kleine storing
Shadow0 schreef:'Allocatievraagstuk': naar mijn mening is de tekst die erachter staat vrij compleet. 'Allocatie' is het verdelen van de productiefactoren en -middelen. (Welke zijn dat ook alweer: arbeid, grondstoffen en kennis geloof ik?) Het allocatievraagstuk vraagt WIE daar zeggenschap over heeft. Als je dit niet helemaal kunt plaatsen, zou je dan willen proberen om iets duidelijker te maken waar het probleem zit? Wat mist er voor jouw gevoel nog in deze uitleg? En ook hierbij: wat staat er in de paragraaf die volgt, kun je die misschien in je eigen woorden samenvatten? Is dit een zin aan het begin van een hoofdstuk? Zo ja, wat zijn dan de paragraaftitels?