Woordenboek: wat word nu precies bedoelt met....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Woordenboek: wat word nu precies bedoelt met....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 15:11

Ik ben bezig met een studie en daarin komen soms woordjes voorbij waarvan ik de betekenis niet helemaal snap.
Dat maakt het moeilijker om de zinnen op de juiste manier te begrijpen.

Bijvoorbeeld:

Inflatie
Aggregatieniveaus
Instrumentarium
Allocatievraagstuk

Wie kan mij helpen bij wat deze woorden betekenen?

Misschien ben je zelf in je studie ook woordjes tegen gekomen die je niet helemaal snapt.
Gooi ze in de groep.

Shadow0

Re: Woordenboek: wat word nu precies bedoelt met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:26

Veel van dit soort woorden betekenen vooral iets in de context waarin ze gebruikt worden. Het heeft dan ook niet zoveel zin om alleen naar de woorden te kijken. En dat valt me wel op in je inleiding: je hebt het over 'zinnen' begrijpen, maar het is vaak veel belangrijker om de teksten als geheel te begrijpen. Hier en daar een woord niet kennen is dan niet erg, en meestal kun je dan ook uit de context wel ongeveer afleiden wat er bedoeld wordt.

Dit geldt bv zeker voor 'aggregatieniveau's' ('aggregatie' is een soort verzameling'), 'instrumentarium' (dat heel algemeen verwijst naar methoden en gereedschappen om iets mee te doen of te meten) en 'allocatievraagstuk' ('allocatie' is het reserveren van resources, maar wat het 'vraagstuk' is waarnaar verwezen wordt is zo niet te zeggen.)
Zo op een forum valt daar weinig over te zeggen - het zijn geen woorden die altijd naar hetzelfde verwijzen. Het belangrijkste bij dit soort begrippen is dan ook om te kijken hoe ze gebruikt worden: de index, een reader of een begrippenlijst kan helpen. Probeer de tekst zoveel mogelijk als geheel te doorzien, pas als er dan nog dingen overblijven die je echt niet weet, of als er op je tentamen expliciet naar definities wordt gevraagd, heeft het zin om het per term te gaan bekijken, en eventueel te vragen aan de docent.

'Inflatie' is een waardedaling van geld. Die definitie zal ook wel gewoon te vinden zijn in een woordenboek of encyclopedie.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 15:56

Klopt zeker, dat als je de tekst geheel leest, dat een wat onbekend woord vaak wel vanzelf duidelijk word Shadow.
Toch blijven er woorden die je na het opzoeken in een woordenboek toch nog niet helemaal duidelijk zijn geworden, waardoor je een hele tekst verkeerd of niet helemaal goed begrijpt.

Ik zal de woorden in zinnen plaatsen, misschien dat dat helpt.

De economische wetenschap bestudeert de werkelijkheid op verschillende aggregatieniveaus.

Inzicht in de verschillende rollen van de overheid en de marktpartijen, evenals het instrumentarium van de partijen staat voorop.

We spreken ook wel van het allocatievraagstuk: wie beslist er in een land over het verdelen van de productiefactoren over de verschillende productiemogelijkheden?

Inflatie, is dat altijd een waardedaling van geld, of kan dat ook een waarde stijging zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:52

Inflatie is inderdaad een waardedaling van geld (en dus een prijsstijging), het omgekeerde wordt 'deflatie' genoemd.

Wat betreft de andere termen: voor mij zijn ze niet zo vreemd dat ik nu het idee heb dat ik er niets van snap. Ik zou een tekst waarin ze voorkomen prima kunnen volgen. Of ik het goed uitgelegd krijg weet ik niet zeker, ik zal het proberen, maar alvast ter verontschuldiging: economie is niet echt mijn vakgebied. Lachen

'Aggregatieniveau' - zoals ik al zei is 'aggregatie' een soort verzameling. Ik denk dan ook dat ze hier doelen op de verschillende niveau's waarop je processen in de economie kunt bekijken. Je hebt de individuele processen, die samengenomen ('geaggregeerd') de micro-economie vormen, en de processen die te maken hebben met de wereldmarkt, de beurzen etc, die onder de macro-economie vallen. (Misschien heb je ook nog andere niveau's? Dat zul jij waarschijnlijk wel wat preciezer weten.)
De zin die jij aanhaalt maakt deel uit van een soort algemene beschouwing wat economische wetenschap eigenlijk is. Tien tegen één dat er in de zinnen of paragrafen na deze zin enkele voorbeelden van die niveau's worden genoemd Ja
Waar je hier bijvoorbeeld naar kunt kijken is: waar staat deze zin? Is het in een inleiding van een boek? Of van een hoofdstuk? Wat zijn de titels van de hoofdstukken of paragrafen? Komt de term 'aggregatieniveau' nog een keer terug?

'Instrumentarium' - een verzameling methoden en gereedschappen.
Het gaat hier om de rollen van de overheid en de marktpartijen, en de mogelijkheden / gereedschappen die ze hebben om die rol te beoefenen. In het geval van de overheid is een 'instrument' bijvoorbeeld dat ze met subsidies de markt kunnen beinvloeden. Een ander instrument is dat ze met wetten bepaalde overeenkomsten kunnen verbieden. Alle instrumenten en methoden tesamen worden 'instrumentarium' genoemd. Belangrijke vragen zijn dus: welke verschillende rollen hebben de partijen eigenlijk? En hoe kunnen ze die uitvoeren? Wat hebben ze daarvoor nodig? Wat kunnen ze doen om de wereld voor zichzelf zo gunstig mogelijk te maken?

'Allocatievraagstuk': naar mijn mening is de tekst die erachter staat vrij compleet. 'Allocatie' is het verdelen van de productiefactoren en -middelen. (Welke zijn dat ook alweer: arbeid, grondstoffen en kennis geloof ik?) Het allocatievraagstuk vraagt WIE daar zeggenschap over heeft. Als je dit niet helemaal kunt plaatsen, zou je dan willen proberen om iets duidelijker te maken waar het probleem zit? Wat mist er voor jouw gevoel nog in deze uitleg? En ook hierbij: wat staat er in de paragraaf die volgt, kun je die misschien in je eigen woorden samenvatten? Is dit een zin aan het begin van een hoofdstuk? Zo ja, wat zijn dan de paragraaftitels?

Heel belangrijk bij het studeren en lezen van teksten is om jezelf steeds weer af te vragen wat de context is, wat is het verband met wat je al eerder gelezen hebt? Wat volgt er nog? Wat wil de tekst jou duidelijk maken? Ik weet niet of je vroeger wel eens oefeningen hebt gedaan met het onderstrepen van de functiewoorden in een tekst? (Vraagwoorden als 'wie', 'waarom' en hints als 'ten eerste' want dan weet je dat er ook een 'ten tweede' hoort te volgen. Of woorden die een conclusie aanwijzen: 'daarom'...) Of het indelen van de tekst in inleiding-argumenten-conclusie.
Dat zijn bij uitstek dingen die je kunnen helpen om de betekenis van een woord uit de tekst te halen. Het is het overzicht dat belangrijk is. De details, die vul je dan later wel in.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 17:50

Inflatie is me nu duidelijk. Altijd een waardedaling, anders zou het deflatie heten. Thanks Shadow.

Aggragateniveaus is me nu ook duidelijker dan voorheen.
Idd micro-meso-marco Knipoog

Instrumentarium is dus eigenlijk niets anders als intrument.
Ah, dat leest inderdaad een stuk handiger.

Allocatievraagstuk is me nog niet zo duidelijk.
Het woord allocatie ken ik niet Blond
Ieder land kent een economische orde. De economische orde is de wijze waarop in een land vraag en aanbod is georganiseerd. De mate waarin de overheid marktwerking toestaat is hier van belang. We spreken ook wel van het allocatievraagstuk: wie beslist er in een land over het verdelen van de productiefactoren over de verschillende productiemogelijkheden?

Ik heb nooit "dure" woorden geleerd.
Niet van thuis uit, maar ook niet op school vroeger.
Toen ik bijvoorbeeld voor het eerst het woord verdisconteren tegen kwam, had ik ook even zoiets van, huh wat betekend dat dan.

In het woordenboek word een woord vaak in een zin uitgelegd.
Nu wil het me niet altijd lukken om die uitleg te plaatsen op de plaats van dat woord in de zin/tekst die ik aan het lezen ben.
En dan krijg je dus even een kleine storing Haha!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:34

Alloceren = denk aan het woord locatie, plaats. Alloceren is iets op zijn plaats zetten, toebedelen aan. De productiefacturen moeten worden toebedeeld aan bepaalde productiemogelijkheden.
Nog een voorbeeldje: allocatie van kosten.
Stel je hebt 100 kosten gemaakt, die kosten kun je dan alloceren aan de afdeling productie, verkoop of aan het management. Iets duidelijker?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:40

Inflatie is een stijging van het algemeen prijspeil. Als de prijzen stijgen (= inflatie) en de lonen gelijk blijven dan kunnen werknemers dus minder kopen; de koopkracht daalt. Werknemers willen dan dus graag een loonstijging die ervoor zorgt dat zij evenveel kunnen blijven besteden als voor de inflatie. Deze loonstijging - dus om de koopkracht op peil te houden - noem je een prijscompensatie.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:06

holly schreef:
Inflatie is me nu duidelijk. Altijd een waardedaling, anders zou het deflatie heten. Thanks Shadow.

Aggragateniveaus is me nu ook duidelijker dan voorheen.
Idd micro-meso-marco Knipoog

Instrumentarium is dus eigenlijk niets anders als intrument.
Ah, dat leest inderdaad een stuk handiger.

Allocatievraagstuk is me nog niet zo duidelijk.
Het woord allocatie ken ik niet Blond
Ieder land kent een economische orde. De economische orde is de wijze waarop in een land vraag en aanbod is georganiseerd. De mate waarin de overheid marktwerking toestaat is hier van belang. We spreken ook wel van het allocatievraagstuk: wie beslist er in een land over het verdelen van de productiefactoren over de verschillende productiemogelijkheden?

Ik heb nooit "dure" woorden geleerd.
Niet van thuis uit, maar ook niet op school vroeger.
Toen ik bijvoorbeeld voor het eerst het woord verdisconteren tegen kwam, had ik ook even zoiets van, huh wat betekend dat dan.

In het woordenboek word een woord vaak in een zin uitgelegd.
Nu wil het me niet altijd lukken om die uitleg te plaatsen op de plaats van dat woord in de zin/tekst die ik aan het lezen ben.
En dan krijg je dus even een kleine storing Haha!

Dat achter de : is toch gewoon juist de uitleg van het woord allocatievraagstuk Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 11:41

Shadow0 schreef:
'Allocatievraagstuk': naar mijn mening is de tekst die erachter staat vrij compleet. 'Allocatie' is het verdelen van de productiefactoren en -middelen. (Welke zijn dat ook alweer: arbeid, grondstoffen en kennis geloof ik?) Het allocatievraagstuk vraagt WIE daar zeggenschap over heeft. Als je dit niet helemaal kunt plaatsen, zou je dan willen proberen om iets duidelijker te maken waar het probleem zit? Wat mist er voor jouw gevoel nog in deze uitleg? En ook hierbij: wat staat er in de paragraaf die volgt, kun je die misschien in je eigen woorden samenvatten? Is dit een zin aan het begin van een hoofdstuk? Zo ja, wat zijn dan de paragraaftitels?

In mijn lesstof zijn de productiefactoren: arbeid, natuur en kapitaal....en eventueel ook nog informatie en ondernemerschap.

Ik begrijp het woord allocatievraagstuk iets beter met jullie uitleg Shadow/Veerledec.
Het lukt me niet helemaal om die uitleg ook op de plek van het woord te passen, maar dat maakt me niet zo heel veel uit. Ik begrijp de zin nu in ieder geval iets beter en daar ging het me om.

Ik dank u allen vriendelijk voor de hulp Ja