Duaal/deeltijdstudie accountancy (HBO), ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goldenflower

Duaal/deeltijdstudie accountancy (HBO), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:27

Ik zit al een poos met een idee te spelen om weer gaan studeren. Op dit moment werk ik als assistent-accountant bij een accountantskantoor en wil graag verder leren op HBO accountancy.

Op dit moment gaat mijn voorkeur vooral naar deeltijd of duaal. Het lijkt me beste combinatie vanwege werkervaring opdoen en ondertussen geld verdienen. Knipoog

Ik wil graag jullie ervaringen horen over deeltijd of duaal studie. Hoe zit het met de kosten? Betaalde je dat zelf of je werkgever? Hoe zit het met de werkuren, salaris, verlof en (studie)vergoeding? Hoeveel tijd ben je kwijt aan lessen en huiswerk? En graag ook informatie over (particuliere) hogeschool.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met mijn vragen! Haha!

A_nouk

Re: Duaal/deeltijdstudie accountancy (HBO), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:30

Ik lees ook even mee heb ook 2 aanbiedingen van bedrijven gekregen om daar te komen werken maar wil minimaal ook mijn HBO studie acc halen, voor later.

Heb wel al veel reacties van mensen gehad dat het heel zwaar zou moeten zijn om 4 dagen te en een dag te leren omdat je in de avond uren heel veel moet studeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:32

Ik deed HLO analytische chemie in de avonduren naast mijn baan. Het was heel zwaar. Ik had toen nog geen paard en was net zoveel tijd kwijt aan de studie als nu aan mijn paarden.

Ik heb ontslag genomen na een jaar en heb het in voltijd afgemaakt, alwaar ik dag en avondschool naast elkaar deed om op te schieten.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:37

Arabesk schreef:
Ik deed HLO analytische chemie in de avonduren naast mijn baan. Het was heel zwaar. Ik had toen nog geen paard en was net zoveel tijd kwijt aan de studie als nu aan mijn paarden.

Ik heb ontslag genomen na een jaar en heb het in voltijd afgemaakt, alwaar ik dag en avondschool naast elkaar deed om op te schieten.

Dat is wel erg dat je zelf ontslag moest nemen. Van wat leefde je dan? Zonder salaris lijkt me wel lastig om vaste lasten te betalen.

Hoeveel uren per week was je kwijt aan je studie? Hoeveel uur per week werkte je toen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:47

ik had nog recht op STUFI

toen ik dag en avondschool naast elkaar deed was ik wel 40 uur per week bezig met school. En in de lange schoolvakanties deed ik zoveel mogelijk modules in zelfstudie.

Kon wel op die manier in 2,5 jaar tijd erdoorheen walsen. Ipv 4 jaar Cool

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 13:49

Ok, nu snap ik het. Maar als je op jezelf woont, dan kun je gewoon niet leven van alleen stuffi. Maar best knap dat je vrij snel klaar was met studeren door hogere studietempo. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:57

tja vriendje sponsorde ook dat scheelde Knipoog

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:00

Ik ben net begonnen met Acc duaal op de HAN. Ik werk 24u pw op een accountantskantoor, met af en toe wat overwerk. Op de HAN maak ik meestal dagen van 8.30 tot 18-18.30. Wanneer ik met het OV ga zijn dit erg lange dagen, echter wanneer ik de auto neem is het allemaal wat ontspannender.

Wat betreft de kosten, ik heb elk jaar ongeveer een half jaar recht op stufi, daarna ga ik over de bijverdiengrens heen. Mijn studiedagen zijn eigen tijd, mijn studie wordt wel volledig betaald door mijn werkgever. Dit is wel een soort van lening, het duurt een X aantal jaar voor ik het niet meer (gedeeltelijk) terug hoef te betalen. Ik meen ongeveer 3 jaar.

De HAN houd er ook rekening mee met de tentamens dat deze op donderdag en vrijdag zijn, de lessen zijn ook altijd op deze dagen.

Mochten er meer vragen zijn dan hoor ik het wel Haha!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:01

pianka schreef:
Ik ben net begonnen met Acc duaal op de HAN. Ik werk 24u pw op een accountantskantoor, met af en toe wat overwerk. Op de HAN maak ik meestal dagen van 8.30 tot 18-18.30. Wanneer ik met het OV ga zijn dit erg lange dagen, echter wanneer ik de auto neem is het allemaal wat ontspannender.

Wat betreft de kosten, ik heb elk jaar ongeveer een half jaar recht op stufi, daarna ga ik over de bijverdiengrens heen. Mijn studiedagen zijn eigen tijd, mijn studie wordt wel volledig betaald door mijn werkgever. Dit is wel een soort van lening, het duurt een X aantal jaar voor ik het niet meer (gedeeltelijk) terug hoef te betalen. Ik meen ongeveer 3 jaar.

De HAN houd er ook rekening mee met de tentamens dat deze op donderdag en vrijdag zijn, de lessen zijn ook altijd op deze dagen.

Mochten er meer vragen zijn dan hoor ik het wel Haha!

*Werkte je toen al bij een accountantskantoor toen je begon met je studie? Of moest je zelf zoeken naar een werkplek?
*Hoe zit het met het contract? Krijg je een contract voor een medewerker of staigaire?
*Ik neem aan dat je 3 dagen bij een accountantskantoor werkt en andere 2 dagen zijn dus jouw (studie)dagen?
*Wat is minimale en maximale uren bij een accountantskantoor als je duaal studie doet?
*Krijg je je salaris op basis van MBO of HBO niveau?
*Moet je drie jaar bij jouw werkgever blijven werken? Of kun je ook switchen van een werkplek? Het lijkt me wel dat je meer leert als je switch van een werkplek. Knipoog
*Wat is jouw reden dat je voor duaal studie koos?

*Zit je van 8.30 tot 18.00 op school?
*Hoe zit het met de vakanties? Krijg je vakanties van HAN of moet je zelf aanvragen bij jouw werkgever?

*Hoe zit het met bijverdiengrens?
*Moet je je ov-kaart inleveren als je over bijverdiengrens komt?
*Moet je elk jaar opnieuw je stuffie afzeggen en weer aanvragen?
*Hoe zit het met de studiepunten?

Sorry voor al mijn vragen. Bloos Maar ik wil me ook zo goed mogelijk verdiepen in beide vormen. Knipoog

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:13

Ik studeer sinds september ook duaal, maar dan SPH (HBO). Ik deed SPH al via een verkort traject en sinds dit jaar ben ik hem duaal gaan doen. Ik heb nog 2 jaar te gaan.

Ik werk 24 uur per week op een woonvoorziening voor verstandelijk gehandicapten bij een grote regionale organisatie.
8 uur per week ga ik naar school, dat is op één dag. Ik krijg deze 8 uur school ook doorbetaald. Ik krijg dus 32 uur per week betaald, daar is mijn contract ook naar.
Ik heb het best wel luxe. De organisatie betaald namelijk mijn schoolgeld, maar ook mijn boeken en reiskosten. Daarnaast krijg ik de dag dat ik naar school ga doorbetaald.

Ikzelf vind het prettig om duaal te studeren. Je bent studie-gerelateerd bezig en het is veel makellijker om de theorie in de praktijk toe te passen. Daarnaast geeft de vele werkervaring die je hebt, veel voordeel bij het zoeken naar een andere baan. Ik weet niet hoe het bij andere zit, maar als ik mijn diploma haal, en ik ben nog bij deze organisatie in dienst, dan zijn zij mij verplicht een contract voor onbepaalde tijd te geven. Ik ben dus ook verzekerd van een baan. Maar dit verschilt per organisatie/bedrijf.

Stufi krijg ik nog. Ik heb alleen nog dit jaar recht op stufi. Ik mag van geluk spreken, want het is al met een jaar verlengt. Ov heb ik ook nog, hoewel ik ook reiskostenvergoeding krijg om naar school te gaan. Kan ik mooi die reiskosten opsparen Lachen

Ik woon samen, mijn vriend studeert ook nog. Daarnaast heb ik ook 2 katten.
Zelf vind ik het wel een stuk rustgevender. Ik ben per week minder tijd kwijt aan de studie dan vorig jaar. Voordeel voor mij is, dat ik nu naast studie en stage geen bijbaan meer hoef te hebben om rond te kunnen komen. Dat heeft voor mij sterk meegeteld, maar zal voor een boel anderen niet van toepassing zijn..

Succes met je keuze!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:52

ik heb net 3 verschillende contracten aangeboden gekregen. Alle contracten boden hetzelfde.

4 dagen werken en 1 dag naar school.
van die ene dag waren 4 uur voor mijzelf en 4 uur werden betaald (tijdelijk 36 uur contract)
Studie wordt bekostigd door het bedrijf en na behalen van het diploma duurt het 3 jaar voordat je schuld is afgeboekt.

(als je dus nog 3 jaar blijft werken kost het je verder niks) Uiteraard zul je er waarschijnlijk meer dan die ene dag nodig zijn.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:33

Ik volg dit even. Ik doe nu deeltijd universiteit maar hou het niet vol dus kijk ook even naar hbo accountancy :).
Ben wel benieuwd wat jullie verdienen. Hebben jullie ook een leaseauto? Dit heb ik nu nl wel en ik wil deze graag meenemen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:08

Niemand?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:28

Topic ligt een beetje stil Manon,

Zit ook al een tijdje te kijken of er geen reactie meer komt.

Overigens heb ik ondertussen eindelijk mijn diploma gehaald alleen nog steeds geen bedrijf wel een aantal leuke aanbiedingen.
Dus ben eigenlijk ook wel benieuwd naar mensen, alleen dan voor mij meningen wat betreft een deeltijd studie acc. alleen dan niet bij een accountantskantoor.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:39

Ik zit nu bij een groot accountantskantoor, maar wil bij een kleine gaan werken; andere mentaliteit, minder reistijd en hopelijk meer samenstel dan controle werk. Gewoon meer een kantoor/9-5 baan. Ik doe nu universitaire studie tot accountant in deeltijd maar in verband met omstandigheden is dat even teveel van het goede. Vandaar dat ik deeltijd hbo accountancy wil gaan doen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:29

ManonR_ schreef:
Ik zit nu bij een groot accountantskantoor, maar wil bij een kleine gaan werken; andere mentaliteit, minder reistijd en hopelijk meer samenstel dan controle werk. Gewoon meer een kantoor/9-5 baan. Ik doe nu universitaire studie tot accountant in deeltijd maar in verband met omstandigheden is dat even teveel van het goede. Vandaar dat ik deeltijd hbo accountancy wil gaan doen.

Jij zit bij de nivra toch?
Tijdje geleden heb ik gepb't met je, [STW] Vraag over Salaris Fin. sector.
Ik heb besloten niet meer op zoek te gaan naar een accountantskantoor aangezien, 'de mentaliteit' komt me neus uit.
Laatst ook nog bij een acc kantoor geweest met verschillende vestigingen in Brabant en Limburg, en ben afewezen omdat ik te accuraat zou zijn tegen over de rest van het team. Voor de rest alleen maar positief :Y)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:50

Zou je je nader willen verklaren over de mentaliteit? Het zou zomaar kunnen dat ik het met je eens ben :P.

Hoezo te accuraat? Wat een grap :+

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:58

Pff.. ik heb uiteindelijk besloten om juist geen accountancy meer te gaan volgen. Ik had inmiddels op verschillende kantoren gewerkt en het beviel me echt niet, die mentaliteit. Daarbij zag ik me ook geen jaren dat werk doen. Uiteindelijk deed ik zonder diploma hetzelfde werk als dat ik met diploma ging doen, alleen mocht iemand anders nu de eer opstrijken :P :D

Ik vond het veel te veel een baas boven baas cultuur. Dat je bijna op je knietjes moet voor iemand die een functie hoger heeft. Daar ben ik geen fan van. Doe allemaal maar lekker gewoon, iemand met een WO opleiding is geen beter mens dan iemand met een HBO opleiding of MBO imo. Maar zo werd het daar wel vaak bekeken.

Wat mij wel beter bevalt is een groot bedrijf, maar dan een bedrijf waar je gewoon op de financiele administratie zit. Vaak gaat het daar er veel gemoedelijker aan toe, en ook wat meer mogelijkheden. (je kan je meer in de breedte ontwikkelen :) )

Binnenkort hoop ik hier ook een deeltijd studie op te pakken, maar we zijn nu dus aan het regelen dat het helemaal betaald gaat worden. :)

Ach, sollicitaties. Ik ben laatst afgewezen omdat ze dachten dat het een te makkelijke fuctie voor me ws en ik me snel zou gaan vervelen. Geef je een keer aan dat je verder wilt leren, is het ook weer niet goed. :Z

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:42

ManonR_ schreef:
Zou je je nader willen verklaren over de mentaliteit? Het zou zomaar kunnen dat ik het met je eens ben :P.

Hoezo te accuraat? Wat een grap :+

Ja inderdaad... met dit commentaar kun je dus helemaal niets....

Mentaliteit, dat iedereen beter is als jij qau salaris niet het onderste uit de kan willen halen maar de bodem eruit slaan en er nog verder onder willen gaan zitten. Zeggen dat ze je persoonlijk bellen om te vertellen dat je aangenomen bent dat niet doen.
Ehm ze hebben mij vragen gesteld in een solicitatigesprek waarvan ik zoiets had van waarom stel jij deze vragen. Mondeling al aangenomen worden en naderhand toch nog door bovenstaand argument afgewezen worden.
En van een kennis van me hoorde ik over hetzelfde kantoor dat zij naar 3 jaar werken ontslagen werd omdat ze het ....gevoel niet had.
puntjes staan voor de naam van het bedrijf aangezien ik weet dat ze google op hun naam

En als het dan uiteindelijk niet lukt je als een boeman afschilderen bah _-:(

Ik ben via tempo team eigenlijk overgehaald om toch nog even te gaan kijken bij een bepaald acc kantoor omdat ze een presentatie hadden gegeven en dat in hun ogen het bedrijf helemaal geen standaard accountantskantoor was geen pakken geen formeel gedoe straight to the person mentaliteit dat zou allemaal niet bij hun van toepassing zijn.
Dat is wel weer gebleken. :Z

Op een acc. kantoor werkt een bepaald soort mensen daar moet je tussen kunnen passen en anders bereik je niets.

Ik richt mezelf nu mee onder de groep van 'ondernemers' international MKB allemaal goed maar acc kantoor is direct NEE!

Daarnaast ben ik er ook ondertussen achter dat de accountantskantoren veel slechter betalen als de ondernemers!

Edit: heel veel typfouten :+ en iets bijgevoegd

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:51

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:06

Heb jij al enige idee naar welk kleinschaliger acc, kantoor je naar toe wil aangezien er nu echt gigantisch veel kantoren zijn die personeel zoeken?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 21:02

Best grappig om jullie reacties te lezen.

Blijkbaar bevalt jullie niet helemaal gezien sfeer enz..

Op dit moment werk ik zelf bij een grote accountantskantoor met mbo diploma, maar sinds een paar maanden zit ik te overwegen om ergens anders gaan werken met dezelfde functie. Ik ervaar mijn bedrijf als erg strenge bedrijf met weinig speling met de uren. Je wordt best streng beoordeeld op je uren.

Hoe zit het eigenlijk bij jullie en wat voor achtergrond hebben jullie, fifteen, rebeltje en manon?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 07:54

Ik heb gisteren mijn Diploma Administrateur op mogen halen :D
Is een Mbo niveau 4 opleiding en heb ik afgerond in 3,5 jaar.

Nou over werksfeer kan ik wenig zeggen, hetgeen wat ik hier boven vertelde is alleen uit solicitatiegesprekken.
Helaas voor hen beide slecht.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:42

Ik kom van het vwo en deed toe nu toe een deeltijdstudie accoutancy aan universiteit Nyenrode. Er wordt erg gelet op directe uren en ook heerst er een beetje een baas boven baas mentaliteit. Als je om half 8 begint en je gaat om half 5 weg zeggen mensen; "Goh, neem je de middag vrij?" Nou dat soort dingen een beetje. Ook ik ga op zoek naar óf een kleiner bedrijf of een iets ander bedrijf. Wil hbo accountancy gaan doen maar dat is in het eerste jaar hetzelfde als bedrijfseconomie en economie&recht dus dan kan ik altijd nog kiezen. Ben me nu een beetje aan het oriënteren op waar ik nu wil gaan werken.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:50

Ik ben na een jaar bedrijfseconomie in een bedrijf van een kennis gerold. Daar een jaar gewerkt, toen een aantal uitzendbaantjes gehad, en bij een aantal bedrijven alleen een proeftijd gewerkt, of een paar maanden. Elke keer weer vond ik het een verschrikkelijke sfeer. Radio mocht niet aan, praten werd neit op prijs gesteld, kwam de baas was het stil ed. En je wordt enorm in de gaten gehouden. Niks voor mij.

Toen bij een groot bedrijf op de administratie begonnen, niet financieel, maar wel heerlijk flexibel, veel vrijheid, vertrouwen in het personeel (bijv zelf je eten mogen afrekenen bij de kassa) veel vrije dagen ed. Alleen af en toe wat meer confrontaties doordat het groter is, en ook het team redelijk lastig in toom te houden is. In 1,5 jaar krijg ik nu mijn 4e leidinggevende.. en er is er nog maar 1 geweest die het aan kon.

Qua opleiding zit ik in dubio.. Ik zou een studie rechten oppakken.. Nu is de vraag of dat hier geheel betaald gaat worden. En daarna krijg ik zelf het idee dat ik me moet gaan focussen op 1 ding. Of ik pak een studie op en ga ervoor, of ik ga proberen van mijn hobby mijn werk te maken :) Ik neig steeds meer naar het laatste. ;)