Lastig probleem op het werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Lastig probleem op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 00:08

Op 5-5-07 ben ik begonnen met werken. Na 2 maanden werd mijn contract verlengd tot een half jaar (is normale procedure) maar bij deze contract verlenging werd gezegd dat ik beter mijn best moest doen, wat spontaner zijn etc. Later is mijn contract wel weer verlengd maar als ik hierna nog niet beter deed moest ik weg. In oktober vorig jaar functionerings gesprek gehad, moest ik via via horen dat ze mij eigenlijk wilde ontslaan (heel het personeel wist het behalve ik) maar een andere collega had het opgenomen voor mij en mocht daardoor toch blijven. Het gaat al heel lang niet zo lekker, de laatste tijd vooral niet maar ben naar een psycholoog gegaan voor therapie. Daaruit is ook gebleken dat ik ADD heb en daardoor kan ik een aantal dingen niet zo heel goed.(en dat zal ook niet meer goed komen) Ze hadden mij wel voor de zomervakantie beloofd mij beter te begeleiden maar als het dan nog niet ging hield het op. Van die begeleiding merk ik overigens zeer weinig.

Nu heb ik wel een super aardige assistent filiaalleidster en zij weet dat ik ADD heb maar meer ook niet. (ga hier nog wel over hebben met haar). Nu weet ik dat in november mijn contract afloopt en dat ie weer met een jaar verlengd zou moeten worden. Alleen durf ik eerlijk gezegd niet te vertellen aan mijn baas (zij is totaal niet begripvol) dat ik ADD heb, bang dat ik er dan alsnog uitgeschopt word. Dan kan je misschien wel zeggen; ach zoek je toch een andere baan, maar voor mij is dat vreselijk moeilijk door m'n ADD. Maar ik ben bang als ik weer niks zeg dat ik er ook uitgeschopt word omdat het nog steeds niet lekker gaat. Het is dus kiezen tussen 2 kwade.

Macusa

Re: Lastig probleem op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:41

Je moet het NIET vertellen, tenzij er rechtstreeks naar gevraagd wordt en je er niet omheen kunt. Het bedrijfsleven is keihard. Als zij jouw ziekte zien als een potentieel risico dan wordt je zonder pardon op straat gezet. Het moment is voor hen ideaal, omdat het samen valt met het verlengen van je contract. Ze hoeven dan namelijk aan niemand tekst en uitleg te geven waarom ze je ontslagen hebben. Probeer jij maar gewoon je vaste aanstelling eruit te slepen en ga daarna maar eens nadenken of je er eigenlijk wel iets van wílt zeggen. Heb jij werkelijk problemen met het functioneren op je werk vanwege ADD, of ben je vooral onzeker? Kijk uit dat je hen geen voer geeft om te verantwoorden waarom ze je daar niet meer zouden willen. Je hebt toch zeker ook wel hele goede kanten?
Als jij uitstraalt dat je onzeker bent (al dan niet omdat je ADD hebt) dan wordt dat gewoon tegen je gebruikt. Je kunt jezelf trainen om een zelfverzekerde houding aan te nemen (ook al voelt dat in het begin misschien helemaal niet zo). Als je graag wilt kun je namelijk heel veel. Je zult er waarschijnlijk wel wat harder aan moeten trekken dan een ander, maar laat je niet zomaar afschrijven hoor. Niet door de werkgever, maar ook niet door de psycholoog.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:42

Ga ook alvast eens rondkijken naar ander werk. Als je zelf al vind dat het niet lekker loopt is dit misschien helemaal je plek niet. Je kunt het best. Wat zou je graag willen doen en waar ben je goed in?

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:47

Sorry, daar ben ik weer...

Veel bedrijven werken met tijdelijke contracten. Het bieden van vaste aanstellingen brengt voor een bedrijf risico's met zich mee. Vaak wordt het tijdelijk personeel dan in het onzekere gelaten en worden er nare opmerkingen gemaakt, puur om later het ontslag of niet verlengen van de overeenkomst te verantwoorden. Door de regelgeving is het vaak interessanter voor een onderneming om maar weer opnieuw te beginnen met een andere tijdelijke kracht. Dat heeft dus niets met jouw capaciteiten te maken. Als ze niet tevreden waren geweest hadden ze je contract heus al eerder niet verlengd. Vrijwel geen enkel bedrijf verleent namelijk contracten om een werknemer "een kans te geven", hoewel ze wel graag hebben dat wij dat zo geloven.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:53

Loop van de week eens langs bij het CWI met dit verhaal, je werkt daar al 1,5 jaar. Ben je dan ondertussen niet in vaste dienst, wettelijk gezien? Stel een lijst samen met allemaal vragen, elke keer als er een vraag te binnen schiet even opschrijven. Daar zitten genoeg deskundige die jou advies kunnen geven. Laat dit ook even in korte bewoordingen opschrijven als geheugensteuntje anders ben je het zo weer kwijt of haal je het een en ander door elkaar.

Sterkte!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 01:03

Ik kan helaas maar 10 uur per week werken. Voor de rest studeer ik. Nee, ben vast in dienst. Voor de rest ben ik heel goed met dieren, maar daar vind je niets in. Ik kom niet zeker over, dit komt zowel dat ik onzeker ben als dat ik ADD heb.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:34

Indien je in vaste dienst bent kun je beter wel vertellen dat je ADD hebt, je moet alles over dit onderwerp schriftelijk doen. Op die manier kunnen ze je niet zomaar buiten zetten en heb jij overal bewijzen van.

Mijn arts heeft mij ingelicht dat ik ADD heb. Dit betekent voor de uitvoering van mijn werk dat ik tijdens het werk te maken kan krijgen met ... (hierbij geef je een zeer korte opsomming, maar alléén van dát wat werkelijk van invloed is op je werk, zonder in detail te treden)
- (bijvoorbeeld) vergeetachtigeheid
- "ik mij niet langer dan 1 uur kan concentreren"
etc

Ik besef dat dit van invloed kan zijn op de kwaliteit van de functie die ik uitoefen bij ... (naam bedrijf) en wens met u te bespreken hoe wij daarmee om zullen gaan, zodat de samenwerking tussen ... (naam bedrijf) en mijzelf op succesvolle basis kan worden voortgezet. Persoonlijk zie ik legio mogelijkheden om ondanks mijn gezondheidssituatie een zeer nuttige bijdrage te blijven leveren aan uw onderneming. Het is zelfs zo dat ik vanaf nu beter kan gaan functioneren, omdat ik nu eindelijk weet wat er met mij aan de hand is en beter om kan gaan met mijn klachten (je zou hieraan bijvoorbeeld toe kunnen voegen dat je medicijnen hebt, maar treed vooral NIET in detail over je klachten, wat voor medicijnen etc. Vertel nooit meer dan wat ze noodzakelijk moeten weten).

Ik werk al 1,5 jaar met plezier en grote inzet bij ... (naam bedrijf) en ben van plan nog vele jaren naar tevredenheid voor u te werken. Ik ben ervan overtuigd dat u dit erkend en waardeert en samen met mij wilt bekijken hoe ik u binnen uw organisatie met in achtname van mijn ADD het best van dienst kan zijn.
In afwachting van uw bericht, teken ik ...

Mochten ze daarna met je willen praten en een insinuatie maken die jou niet aanstaat dan vraag je meteen: "wilt u dat even schriftelijk bevestigen?" Indien ze dat niet doen dan maak je zelf een schriftelijk verslag van het gesprek en stuurt dit zsm naar hen toe. Let op dat je alles goed bewaart en dat je je toonstelling heel zakelijk houd (vrij van emoties).

Ontslag krijgen omdat je ziekt bent wordt door de rechtbank zeer ernstig aangerekend. Als jij nu eerlijk vertelt dat je dit mankeert en vervolgens zetten ze jou buiten kun jij heel gemakkelijk aanvoeren dat dit is gebeurd omdat jij hebt laten weten dat je iets mankeert (omdat je alles schriftelijk hebt gedaan heb je bovendien overal bewijzen van). Ze zijn verplicht indien noodzakelijk om aangepast werk voor je te zoeken. Indien jij het niet eens bent met hun voorstel, moet je daartegen in protest gaan of het onder protest accepteren (ook schriftelijk bevestigen Onder protest accepteer ik dat ik per ... (datum) wordt ingezet als (naam van de nieuwe functie, bv "koffiejuffrouw".. Je moet ten alle tijde laten weten dat je 1. bereid bent om te werken en 2. wat je zelf vind dat je voor de onderneming kunt betekenen (dus bv zij vinden dat je nu ineens koffiejuffrouw moet worden, terwijl je zelf vind dat je veel meer kunt. Dan moet je dat zwart op wit laten weten).
Accepteer nooit of te nimmer een salarisverlaging (in dat geval altijd schriftelijk protest aantekenen) en probeer de functie zo aan te laten passen dat die op hetzelfde niveau blijft.

Indien het je niet helemaal lekker zit, kun je het best al in dit stadium een gesprek aanvragen bij het CWI en een bureau voor rechtshulp. Zij kunnen je goed adviseren en vertellen wat de werkgever allemaal wel en niet mag.

Indien ze niet willen meewerken dan zullen ze alsnog een ontslagprocedure opstarten, maar jij staat veel sterker en hoeft niet bang te zijn dat je van de ene op de andere dag op straat staat en zonder inkomen zit. Ze zullen van goede huize moeten komen om aan te tonen waarom ze niet met je verder willen.

Kijk ondertussen uit naar ander werk, ondanks dat het moeilijk is iets te vinden met dieren, zou ik daar naar streven. Je hebt tenslotte nog ander werk en hebt geen haast. Heb je een opleiding in de richting van dieren?

Succes!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:01

[LZP] --> [STW]

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:08

een tijdelijk contract mag maar 2 keer uitgegeven worden, intotaal voor een periode van max 3 jaar (dus die 2 contracten samen). Daarna is het bedrijf verplicht om een contrect voor onbepaalde tijd te geven *dus een vast contract*.

Ze kunnen dus NIET gemakkelijkvan je af.
Daardoor kan je beter WEL zeggen dat je ADD hebt, zoals hier boven kanje dat het beste schriftelijk doen, en zelf een kopie bewaren.

Succes!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:20

Mag ik vragen wat ADD precies inhoudt???