[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:40

mrieeek schreef:
Hoi! Ik kom even binnenvallen! Vanochtend heb ik mijn rijbewijs gehaald, gelukkig kon ik deze vandaag meteen aanvragen op het gemeentehuis. Echter, met het vervelende weer van vandaag zou ik graag een testritje maken naar stal :).

Mag je al rijden voordat je je rijbewijs daadwerkelijk in handen hebt?

Nee, pas als je je pasje daadwerkelijk in handen hebt.
Als je nu gaat rijden ben je aan het rijden zonder rijbewijs en das geen goed idee.
Rijden als je je rijbewijs niet mee hebt is al niet grappig maar omdat je nog helemaal geen rijbewijs hebt rij je dus echt zonder rijbewijs..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:40

Polly schreef:
mrieeek schreef:
Hoi! Ik kom even binnenvallen! Vanochtend heb ik mijn rijbewijs gehaald, gelukkig kon ik deze vandaag meteen aanvragen op het gemeentehuis. Echter, met het vervelende weer van vandaag zou ik graag een testritje maken naar stal :).

Mag je al rijden voordat je je rijbewijs daadwerkelijk in handen hebt?

Allereerst gefeliciteerd.
Nee, pas als je je pasje daadwerkelijk in handen hebt.
Als je nu gaat rijden ben je aan het rijden zonder rijbewijs en das geen goed idee.
Rijden als je je rijbewijs niet mee hebt is al niet grappig maar omdat je nog helemaal geen rijbewijs hebt rij je dus echt zonder rijbewijs..

mrieeek

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:01

Jammer, ook voor volgende week naar werk.. Dan maar even wachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:03

Mag je trouwens kiezen waar je afrijdt?

Ik heb nu namelijk een CBR in Rijswijk maar ook in Zoetermeer. Beiden in de buurt en Zoetermeer zelfs dichterbij.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:10

dat kan je in overleg met je rijschool bepalen.
Er zijn rijscholen die bv op grensgebieden zitten en in meerdere examenplaatsen examens afnemen, andere rijscholen hebben zelf een examenplaats gekozen, als er in overleg geen andere examenplaats mogelijk is (bv omdat de instructeur daar minder bekend is en je op die manier niet optimaal kan voorbereiden voor je examen) heb je nog als optie om een andere rijschool te zoeken die wel in de betreffende examenplaats examens afneemt.

Je kan evt al wat voorwerk doen door op rijschoolgegevens te kijken op naam van de rijschool waar ze tot nu toe examens hebben afgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:41

Amaryllis schreef:
Kun je niet tijdelijk even stoppen met lessen [naam]? Indicatie vanuit het cbr is dat een leerling +- 10 uur geen reden moet hebben. Het is een test, geen examen. Er wordt gekeken of je geschikt bent, niet of je vaardig bent want daar is het examen voor. Dus of dat de deskundige denkt dat jij met jouw pddnos jouw aan alle eisen voldoet die de wet aan een bestuurder stelt. Ik zou dus zeker overleggen met je opleider want heel eerlijk gezegd vind ik het op deze manier een beetje nepperij :=

Ik dacht ze minimaal 20 uur wouden

Mwah nepperij vind ik wel meevallen , ik achter het stuur is niet te neppen :+ . Als ik doe zoals altijd dan val ik wel door de mand .. , kijk gedrag is niet al te goed en schiet in de stress van instructeur waardoor ik borden niet meer zie etc om het maar goed te doen .

Gok dat het aardig eerlijk is ..

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:09

Vanaf gister t/m mijn AVD examen iedere dag 2 uur rijles. Ga niemand vertellen wanneer examen heb en als geslaagd ben wil ik gewoon opeens met een motor in straat staan.

Vind nu wel spannend worden nu het dichtbij komt. Alleen heeft iemand tips hoe kan voorkomen dat zadelpijn krijg??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:07

Spanennd Valerie , zadelpijn oef geen idee ..

Vandaag gepest in een automaat , wat een luxe :') (gewone stond bij de garage ). Ging stukken beter HAHA, maar ik blijf agressief achter het stuur en kijken is ook gewoon niet lekker . Wou vandaag eens doorrijden ipv als oud wijf kachelen en dat ging aardig , maar verder pff

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:21

Ik geloof dat nu aardig gewend ben, merk er weinig meer van van de zadelpijn.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:47

Ik heb sinds maart rijles, maar het gaat zooo slecht. Ik kan schakelen en kijk bijna altijd goed, ben ook niet echt bang, dus dat zijn geen problemen. Maar op een of andere manier komt niks binnen, ik kijk naar rechts en zie een auto aankomen, Maar mijn hoofd registreert de auto niet en ik rijd gewoon door. Ik doe zo mijn best om dingen te zien maar het lijkt net alsof mijn hoofd negeert wat mijn ogen zien!
Links en rechts lukt ook echt niet, constant ga ik de verkeerde kant op wanneer mijn rij instructeur zegt welke kant ik op moet gaan. Borden zie ik heel slecht, of dan zie ik ze wel maar dan komen ze niet binnen en "negeert" mijn hoofd ze gewoon...

Als ik wel weet waar ik naar toe moet rijden (bv als ik die weg al vaker gereden heb), of als ik zèlf bepaal links of rechts te gaan gaat het wel goed, maar zodra ik instructies krijg raak ik een paar seconden in paniek. Want dan wéét ik dat ik links moet, maar mijn hoofs heeft tijd nodig de link te leggen tussen links moeten en links gaan. Daarom vraag ik het soms even (gaan we straks links of rechts?"), zodat ik wat meer tijd krijg het te verwerken. Maar dan wordt de rij instructeur geïrriteerd want "als ik niks zeg dan gaan we rechtdoor".

Ik heb het gevoel alsof dit gewoon niet vooruit gaat, en het is zo frustrerend wanneer het bedienen van de auto wel goed gaat maar de rest zo achter blijft. Soms heb ik lessen waarin het goed gaat, maar als ik bijvoorbeeld moe ben/hoofdpijn heb etc. Dan heb ik weer een hele slechte les omdat mijn hoofd er dan zo lang over doet!

Ik ben nu ook al 4 weken niet meer gegaan.. Ik ben te onzeker en wil niet steeds horen wat ik fout doe want daarvan ga ik nog keer fouten maken en word ik nog verwarder. Misschien is autorijden niets voor mij..

Iemand tips om ervoor te zorgen dat je dingen sneller ziet en beter kan reageren?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:25

Lastig Lestrange01! Misschien vragen aan je rijinstructeur of hij erbij wil wijzen? Dat kan helpen bij links/rechts. Klikt het verder wel met je rijinstructeur?

Verder misschien (hardop) vooruit kijken/denken. Wat zie je allemaal? (Borden, verkeer, kruispunt etc.) Als je ver vooruit probeert te kijken heb je veel meer tijd om erop te anticiperen.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:40

Lestrange ik heb echt PRECIES hetzelfde! Ben in maart begonnen. Mijn rijles vanochtend....ik moest bijna huilen. Steeds reageer ik te laat. Steeds maak ik weer fouten waardoor ik gefrustreerd raak. Heb ik drie rotondes achter elkaar maak ik 3x (dezelfde) fouten. Ga ik voor een auto had ik moeten wachten. Wacht ik, had ik eigenlijk voor moeten gaan. Ik kan maar geen besluiten nemen.

Het helpt bij mij als ik wat meer hardop nadenk. Vooral niet afgeleid wordt door mijn gedachten (wat constant gebeurd). In de vakantie rijd ik een stuk beter dan in een schoolweek. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:44

Als instructeur mij een richting heeft dan zeg ik het hardop na en herhaal het nog eens in mijn hoofd, geeft hij een bestemming rijd ik gewoon . Ik durf ook niet zo goed beslissing te nemen , voor een auto langs ofzo

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:58

voor de "problemen" (bewust tussen aanhalingstekens, wat jullie omschrijven is namelijk een volkomen normaal leerproces, snap niet zo goed waarom de instructeur dat niet gewoon benoemd als hij/zij ziet dat jullie het lastig vinden en problemen hebben bij dingen "fout" (wederom bewust tussen aanhalingstekens, bij leren autorijden kan je geen fouten maken, je zit in een leerproces) doen) die jullie aangeven heeft een beetje een knappe instructeur gewoon trucjes en testjes om te leren om beslissingen te durven nemen en een goede instructeur zal je ook coachen (wat iets anders is dan voorzeggen) om je te helpen de juiste beslissing te nemen voor dat moment.
Welke regio lessen jullie en hebben jullie het al bespreekbaar gemaakt met de betreffende instructeur??

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:34

Polly schreef:
voor de "problemen" (bewust tussen aanhalingstekens, wat jullie omschrijven is namelijk een volkomen normaal leerproces, snap niet zo goed waarom de instructeur dat niet gewoon benoemd als hij/zij ziet dat jullie het lastig vinden en problemen hebben bij dingen "fout" (wederom bewust tussen aanhalingstekens, bij leren autorijden kan je geen fouten maken, je zit in een leerproces) doen) die jullie aangeven heeft een beetje een knappe instructeur gewoon trucjes en testjes om te leren om beslissingen te durven nemen en een goede instructeur zal je ook coachen (wat iets anders is dan voorzeggen) om je te helpen de juiste beslissing te nemen voor dat moment.
Welke regio lessen jullie en hebben jullie het al bespreekbaar gemaakt met de betreffende instructeur??

Ik les in regio spijkenisse en mijn rijinstructeur heeft daar het hoogste slagingspercentage, hij zal dus wel goed zijn als het gaat om les geven.

Helaas heb ik absoluut geen klik met hem.. Ik wilde graag rijles krijgen van een vrouw omdat ik me daar gemakkelijker bij voel, maar er zijn geen vrouwelijke rijinstructrices in mijn omgeving dus dat kon niet. Het is niet zo dat hij gemeen is hoor, maar het past niet echt.

Goed om te horen dat dit normaal is := , ik begon me inmiddels af te vragen of ik gewoon niet mentaal in staat was om te kunnen auto rijden. Hij lijkt juist niet te snappen waarom ik langer nodig heb om te reageren op dingen. Hij weet overigens wel dat ik autisme heb dus ik hoopte dat hij de link daarmee zou leggen.
Wel heb ik hem vertelt dat ik daar moeite mee heb, en dat het heel frusterend voor me, maar hij doet daar niet iets mee.

Hij geeft ook gezegd dat hij met zijn handen links en rechts aan zou geven, maar dat vergeet hij 9 van de 10 keer, en hij zegt vaak ook dat dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Dat als ik auto wil leren rijden ik het zonder hand gebaar moet kunnen. Het hardop zeggen zal ik zeker proberen! Ik doe het soms al maar niet altijd

Het niet goed beslissingen kunnen nemen heb ik ook wel. Ik vraag hem vaak ook "wat moet ik doen?" (Rijden of degene voor laten gaan), maar ja, dan is het al weer te laat :D. Ik heb er zelf ook veel last van dat dingen te snel wil doen, waardoor ik soms een beetje "paniek" heb. Alle handelingen tegelijker tijd uit willen voeren en vervolgens het niet helemaal goed doen. Ik probeer steeds rustig te blijven in mijn hoofd en de tijd te nemen (een voor een.. i.p.v alles tegelijkertijd) maar het is en blijft lastig..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:41

Hoog slagingspercentage zegt ook niet altijd alles he, er zijn ook rijscholen met een heel hoog slagingspercentage waar de leerlingen meer dan gemiddeld aantal uren rijden, dan kan iedereen een hoog slagingspercentage krijgen, ik ben daar niet zo heel erg meer van onder de indruk.

Dat vergeten aan te geven heb ik ook, maar ze kunnen ook nog andere trucjes toepassen (InstRRRRucteur zit RRRRRechts oid).

Als het niet klikt werkt het niet en kan je beter zoeken naar iemand waarmee het wel klikt.

Als je nog tips nodig hebt, ik sta er altijd voor open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:09

Op de binnenspiegel zit hier een rechts en links ,kijk toch als eerste in die spiegel en dan weet ik het . Gister met de automaat was het even goed nadenken want die spiegel heeft geen stickers , maar wel een toffe les . Een gewone handrem ipv een knopje , en nog wat kleine dingen.

Klik is er wel alleen ik ben niet fan van commentaar en hij zeurt steeds met een bepaald toontje daar word ik ook knetter van , dan vreet ik mij op en gaat alles niet meer .

Het is een proces en ik ben niet zo van het leren , komt vast wel op zijn pootjes terecht :) . Stel mijzelf elke week voor ik de auto instap thuis even een doel , gister wou ik niet als een oud wijf rijden en gewoon rijden met de flow mee en dat ging aardig . Nu nog op de borden letten en zien hoe hard ik mag etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:14

Ik beeld een L uit met m'n duim en wijsvinger, dat kan alleen met links en zo weet ik het. Ik vind het ook lastig, ook nu ik al een jaar zelf rondrijd. Als m'n navigatie schreeuwt dat ik naar rechts moet kijk ik dus altijd even op het schermpje om te zien welke kant dat ook alweer is, al gaat het steeds makkelijker. Met examen heb ik nadrukkelijk gevraagd of ze het uit wouden beelden met hun handen, en vergeet ook niet dat het niet erg is om verkeerd te rijden op je examen. Ze gaan je niet laten zakken als je links gaat ipv rechts, als je het maar netjes oplost en niet in paniek raakt omdat je de verkeerde kant op bent gereden.

Ik denk wel dat het heeeeel belangrijk is om een goede klik te hebben met je instructeur. Je wil toch dat iemand je een beetje op je gemak kan stellen. Mijn eerste instructeur kon ik echt niet mee door 1 deur, daarom ben ik na 10 lessen ook gestopt. Was echt een beetje een smerig ventje die constant rare opmerkingen over vrouwen en andere vrouwelijke lesklanten aan het maken was. Had toen een pakket dus heb die vol gemaakt maar daarna gestopt. Daarna ben ik gaan lessen bij een instructeur waar ik me echt super bij voelde. Mijn lessen bestonden gewoon uit anderhalf uur kletsen en rondrijden en het was alweer over voordat ik het wist. Dat scheelde zo veel voor mij.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:29

Je leest van links naar rechts, meeste mensen zeggen links-rechts. Zo onthoud ik het altijd!

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:41

Polly schreef:
[

Goed om te weten dat als je de volgende keer weer dezelfde mocht hebben dat je instructeur dan een verzoek tot ruiling mag doen.

Mijn rij instructrice zegt dat ze niks weet van deze regel? :( Ze zei dat alleen de examinator mag zeggen dat hij wil ruilen. Ik moet me er bij neerleggen wat hij wil. Of zou het per regio kunnen verschillen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:25

Iris965 schreef:
Mijn rij instructrice zegt dat ze niks weet van deze regel? Ze zei dat alleen de examinator mag zeggen dat hij wil ruilen. Ik moet me er bij neerleggen wat hij wil. Of zou het per regio kunnen verschillen?

Een instructeur mag dat zeker wel verzoeken en dat is niet regiogebonden.
Dat moet ze niet pas aan tafel doen maar even eerder naar de examinatoren toelopen.
Ze kan ook een afspraak maken met de Krico, contactgegevens moeten bekend zijn bij haar of anders bij de rijschool waar ze in dienst is.

Let wel, het is een VERZOEK en geen eis.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:27

Bedankt Polly!

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:48

Hier kan ik het al melden.
Ben vandaag geslaagd voor mijn a-rijbewijs. Morgen gelijk voor een motor kijken!
Kom net bij gemeente vandaan rijbewijs is aangevraagd.

Enige die het nu weten is 1 collega, mijn vriend en mijn moeder. De rest is de bedoeling dat ik opeens op een motor aan kom rijden!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:17

Gefeliciteerd!

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:13

Gefeliciteerd!