Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:20

Urenadministratie zijn allerlei programmaatjes voor, is niet heel ingewikkeld. Maken zelfs hele samenvattingen met gewerkte uren per project voor je etc!

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:59

Ik meld me ook! :D

Sinds maart mijn eigen bedrijf begonnen, en de website is nu sinds een maand online, erg veel leuke en positieve reacties al gehad. Ik verkoop Orscana in Nederland, een sensor voor je paard die de temperatuur, het vochtgehalte en de bewegingen van je paard meet. Mijn website is www.orscana.nl

Het was voor mij nog een hele stap om dit daadwerkelijk te gaan doen. Het is altijd al een droom geweest voor mij om mijn eigen bedrijf te beginnen, maar de stap van het investeren vond ik altijd erg moeilijk, ik heb het toch gedurfd en heb er tot nu toe nog geen spijt van :D

Ik gebruik als boekhoud programma Moneybird, ik moet eind van de maand mijn eerste belastingaangifte doen, dus dat wordt nog even spannend, ik hoop dat alles gaat lukken haha.

Oh, en KNHS heeft me gevraagd of ik op hun congres wil spreken voor 500 andere ondernemers binnen de paardensector, echt zo gaaf! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:20

Mocht het niet lukken met de belasting kan je altijd even bellen :) De belastingtelefoon is heel behulpzaam met dit soort dingen, vooral als je even aangeeft dat je voor het eerst aangifte doet!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:32

En ik kan je ook wel op weg helpen.

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:41

Kijk aan jullie heb ik wat, heel fijn! Ben zo bang dat ik iets verkeerd ga doen en meteen dikke boete ga krijgen, ik hou wel echt altijd alles bij in Moneybird (Dat was ook nog uitvogelen hoe alles werkt). Gelukkig heb ik op school het vak belastingrecht gehad alleen in de praktijk is het toch allemaal wat moeilijker dan in theorie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:45

Zo lang je al je facturen netjes bewaard (in en uit) kan er niks mis gaan. Ik heb een map met papieren kopieën naast alle facturen via moneybird/jortt, gewoon voor de zekerheid. Als je papieren versies hebt of in ieder geval alle facturen nog hebt kan je de fout niet ingaan. Op tijd beginnen met invullen en als je er niet uit komt vraag je het hier of bel je de belastingtelefoon! Komt helemaal goed :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:58

gaaf mazarmalover! Zag je product al op facebook langs komen. Ziet er goed uit.
Welkom hier :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:43

mazarmalover schreef:
Kijk aan jullie heb ik wat, heel fijn! Ben zo bang dat ik iets verkeerd ga doen en meteen dikke boete ga krijgen, ik hou wel echt altijd alles bij in Moneybird (Dat was ook nog uitvogelen hoe alles werkt). Gelukkig heb ik op school het vak belastingrecht gehad alleen in de praktijk is het toch allemaal wat moeilijker dan in theorie.

Ben maar niet bang, als je op tijd alles invult en betaald (mits nodig), dan sturen ze je niet een boete. Zelfs als je het een keer vergeet voor het einde van de maand dan zien ze het nog wel een keer door de vingers. Zij weten ook dat jij een starter bent.
En als het niet klopt, dan maakt dat ook niet uit, want 1, dat kunnen zij niet controleren en 2, als het aan het einde van het jaar maar helemaal klopt is alles prima. Daarom laat ik mijn boekhouder aan het einde van het jaar alles oppakken en eventueel corrigeren. Ik heb het zelfs al eens meegemaakt dat mijn boekhouder in maart achter een fout kwam en dat meldde bij de Belastingdienst en dat ik toen nog een maand had om het restant te betalen.

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 18:36

11AFotograaf schreef:
mazarmalover schreef:

Ben maar niet bang, als je op tijd alles invult en betaald (mits nodig), dan sturen ze je niet een boete. Zelfs als je het een keer vergeet voor het einde van de maand dan zien ze het nog wel een keer door de vingers. Zij weten ook dat jij een starter bent.
En als het niet klopt, dan maakt dat ook niet uit, want 1, dat kunnen zij niet controleren en 2, als het aan het einde van het jaar maar helemaal klopt is alles prima. Daarom laat ik mijn boekhouder aan het einde van het jaar alles oppakken en eventueel corrigeren. Ik heb het zelfs al eens meegemaakt dat mijn boekhouder in maart achter een fout kwam en dat meldde bij de Belastingdienst en dat ik toen nog een maand had om het restant te betalen.

Oh echt, wat fijn om te horen. Hoeveel betaal je nou gemiddeld daarvoor als je een boekhouder neemt om alles te controleren voor het einde van het jaar? Ik ben echt helemaal nieuw binnen dit wereldje dus heb geen idee haha.

En is het de bedoeling dat je al je facturen uitprint of is online bewaren ook prima?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:03

Als een boekhouder alles (dus elke boeking) moet controleren, is dat net zo duur als de boekhouding doen door die betreffende boekhouder. Immers, iedere boeking moet bekeken worden. Of wil je een globale Check. Dat zou bijvoorbeeld in een uur kunnen en betaal je daarvoor het uurtarief. Hoe heb je het maken van je jaarcijfers geregeld? En je inkomstenbelasting ?

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:12

rien10 schreef:
Als een boekhouder alles (dus elke boeking) moet controleren, is dat net zo duur als de boekhouding doen door die betreffende boekhouder. Immers, iedere boeking moet bekeken worden. Of wil je een globale Check. Dat zou bijvoorbeeld in een uur kunnen en betaal je daarvoor het uurtarief. Hoe heb je het maken van je jaarcijfers geregeld? En je inkomstenbelasting ?

Nou ik ben net begonnen, sinds deze maand voor het eerst dat ik te maken heb met inkoop en verkoop facturen, tot nu toe doe ik alles zelf verwerking in een online boekhoud programme, wel even wennen maar tot nu toe gaat het me goed af. Misschien is het dan inderdaad een optie voor mij om aan het einde van het jaar een boekhouder in te huren voor een uur om een globale check te doen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:27

11AFotograaf schreef:
mazarmalover schreef:

Even kleine note, te laat is te laat ook als starter krijg je dan gewoon een boete en word dit niet door de vingers gezien *helaas -O- *

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:27

Nee. Is niet waar. De eerste keer krijg je een waarschuwing. Alhoewel dat inderdaad niets te maken heeft of je starter bent of niet.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:53

rien10 schreef:
Nee. Is niet waar. De eerste keer krijg je een waarschuwing. Alhoewel dat inderdaad niets te maken heeft of je starter bent of niet.

Ik heb toch echt gewoon direct een boete gehad en geen waarschuwing dus dan ben ik benieuwd waar ik dit kan terugvinden want dan kan ik de 65 euro die ik heb moeten betalen terughalen :+

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:18

Ik meld mij ook hier, want vanaf vandaag ben ik ook ondernemer :) Ik ben een ZZP bedrijf gestart waarbinnen ik o.a. equitherapie en paardrijlessen aanbiedt.

Ik ben nu alleen aan het oriënteren voor een zakelijke rekening. Ik kom uit op Knab als goedkoopste rekening, maar zij zijn bij mij vrij onbekend. Waar hebben jullie een zakelijke rekening? Welke raden jullie aan?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:46

Ik had mijn eerste kwartaal meteen een boete :+ Mijn boekhouder had de aangifte niet verzonden. Namens mijn boekhouder heb ik een bezwaar ingediend, ze zei dat het systeem malfunctioneerde. En niets meer van gehoord.. Wel van boekhouder gewisseld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:16

Knab is prima en werkt als enige bank (?) goed met Moneybird.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:17

NoGo schreef:
rien10 schreef:

Ik heb toch echt gewoon direct een boete gehad en geen waarschuwing dus dan ben ik benieuwd waar ik dit kan terugvinden want dan kan ik de 65 euro die ik heb moeten betalen terughalen :+

Ik doe tientallen btw aangiftes per jaar. Ja er bestaan boetes. Er is een verschil tussen geen of te laat aangifte doen en niet ofvte laat betalen. Dat laatste wordt meestal meteen beboet. Bij te laat aangifte doen komt er na een keer een waarschuwing. Daarna wordt er pas beboet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:20

Eilish schreef:
Ik had mijn eerste kwartaal meteen een boete :+ Mijn boekhouder had de aangifte niet verzonden. Namens mijn boekhouder heb ik een bezwaar ingediend, ze zei dat het systeem malfunctioneerde. En niets meer van gehoord.. Wel van boekhouder gewisseld.

Ik heb voor het eerst in mijn carrière een boete voor een klant opgelopen. Uiteraard zelf betaald. Baalde als een stekker. Niet vanwege het geld, maar vanwege het feit dat ik een deadline had gemist. Was me nog nooit overkomen.

Vind overigens wel dst je snel wisselt. Of was er meer aan de hand?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 01:30

rien10 schreef:
NoGo schreef:

Ik doe tientallen btw aangiftes per jaar. Ja er bestaan boetes. Er is een verschil tussen geen of te laat aangifte doen en niet ofvte laat betalen. Dat laatste wordt meestal meteen beboet. Bij te laat aangifte doen komt er na een keer een waarschuwing. Daarna wordt er pas beboet.

Dat laatste was niet van toepassing en ik ben toch echt beboet...maargoed het zij zo ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:57

mazarmalover schreef:
Oh echt, wat fijn om te horen. Hoeveel betaal je nou gemiddeld daarvoor als je een boekhouder neemt om alles te controleren voor het einde van het jaar? Ik ben echt helemaal nieuw binnen dit wereldje dus heb geen idee haha.

En is het de bedoeling dat je al je facturen uitprint of is online bewaren ook prima?

Ik betaal ongeveer 500 euro per jaar voor mijn boekhouder, voor de eindcontrole (zij gebruikt gewoon alle informatie die ik heb ingevuld in Moneybird, controleert volgens mij niet iedere post apart), het maken van de aangifte Q4, mijn jaarrekening en mijn inkomstenbelasting aangifte.
Als je een goede boekhouder hebt, dan is dat niet veel geld en kan het je veel geld besparen! Er zijn te veel regels om het zelf te doen, zeker de inkomstenbelasting!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:20

NoGo schreef:
rien10 schreef:

Welkom! Ik zit ook bij KNAB, echt een prima bank. Zit er zelfs over na te denken om ook privé over te stappen.

mazarmalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:20

Ingrid_92 schreef:
Ik meld mij ook hier, want vanaf vandaag ben ik ook ondernemer :) Ik ben een ZZP bedrijf gestart waarbinnen ik o.a. equitherapie en paardrijlessen aanbiedt.

Ik ben nu alleen aan het oriënteren voor een zakelijke rekening. Ik kom uit op Knab als goedkoopste rekening, maar zij zijn bij mij vrij onbekend. Waar hebben jullie een zakelijke rekening? Welke raden jullie aan?

Ik zit zelf bij Rabobank, dit omdat het voor starters het eerste jaar gratis is (je betaalt alleen iets van 8 cent per keer dat je iets overboekt of geld ontvangt).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:21

Ja en dat tikt best aan als je aardig wat betalingen hebt...en wil je na dat jaar niet de hoofdprijs betalen dan moet je weer over op een ander rekeningnummer wat ook best wat gedoe kan geven bij terugkerende klanten...

Ik ben ook nog steeds heel tevreden over Knab :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:22

Mijn ene zakeijke rekening is bij ABN AMRO,
de tweede bij ABN AMRO en de derde bij Knab.
Het nadeel van KNAB is, dat het een echte internet bank is. Heb jij les klanten die contact betalen? Dan kan je dat geld niet op een Knab rekening storten, zal je eerst op je prive rekening moeten storten, dan naar de zaak toe overboeken.
VOor ons maakt dat niet uit. Ik ben erg tevreden over Kanb. ABN AMRO vind ik relatief duur.