Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:59

Als je al over de drempel van je studiekosten zit (waar je waarschijnlijk niet aan zit aangezien je werkgever betaald), kan je hem beter als studiekosten opvoeren. Maar die drempel is €250 geloof ik. Dan zou je van die €150 nog een gedeelte terug kunnen krijgen, ik weet niet precies hoeveel. Ik geloof dat ik toen iets van 30% heb terug gekregen. Edit: ik kan op de site van de belastingdienst wel vinden dat je dat bedrag mag aftrekken, maar niet hoeveel je er dan precies van terug krijgt.
Als je hem op je zaak zet krijg je natuurlijk de 21%. Dus ik zou even goed uitzoeken hoe en wat met de studiekosten.

xRivaldo

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:55

En een laptop kun je voor de zaak afschrijven, toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:05

En de BTW terug vorderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:10

Maar dan moet je 'm wel ook voornamelijk zakelijk gebruiken.
En het deel dat je privé gebruikt mag je weer niet aftrekken.
Dus daar moet je dan ook rekening mee houden.

Als je de laptop koopt voor een thuisstudie... Geef je eigenlijk al aan dat het gewoon een privé uitgave is. Die je wellicht daarna ook af en toe zakelijk gaat gebruiken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:18

Tja, in theorie heb je gelijk. Maar er zit geen uren teller op een laptop, hoeveel je er privé, hoeveel je er zakelijk en hoeveel je er voor studie mee doet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:20

Te btw terug vorderen etc idd.. Maar vroeg me af wat uiteindelijk voordeliger zou zijn.

Femke: Zonder thuisstudie had ik ook een laptop aangeschaft voor de zaak. Er gaat een webshop komen, en daar heb ik ook een laptop voor nodig.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:39

Zijn er nog meer mensen die ik wat vragen mag stellen in PB mbt jullie eigen onderneming :)
Zie er genoeg in dit topic maar wil niet iedereen zomaar een bericht sturen :Y)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:48

_Caitlinnn schreef:
Zijn er nog meer mensen die ik wat vragen mag stellen in PB mbt jullie eigen onderneming :)

Kan je niet iets specifieker zijn waar je vragen over wilt stellen? Nu is het wel heel erg ruim. Maar wat mij betreft mag je mij wel een pb sturen hoor.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:09

11AFotograaf schreef:
_Caitlinnn schreef:

Kan je niet iets specifieker zijn waar je vragen over wilt stellen? Nu is het wel heel erg ruim. Maar wat mij betreft mag je mij wel een pb sturen hoor.

ja sorry dat snap ik :)
Maar eigenlijk echt in de trant van, wat doe je , hoe ben je begonnen, etc .

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:38

rien10 schreef:
Tja, in theorie heb je gelijk. Maar er zit geen uren teller op een laptop, hoeveel je er privé, hoeveel je er zakelijk en hoeveel je er voor studie mee doet.

Afbeelding

Niet te moeilijk doen, op de zaak dat ding. Afschrijven over 5 jaar, maar een hele goedkope kan misschien ook in 1x als kantoorkosten. Weet zo niet of daar nog een grens in zit, normaal schrijf je computers af in 5 jaar.

Telefoon en internet zet ik ook op de zaak, met eind van het jaar een correctie voor privé gebruik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:46

Alles staat hier op dr zaak. Laptop, telefoon, gewone pc.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:48

Alles onder de 450 euro ex btw wordt gezien als kosten en niet als investering. Dus zonder afschrijving, maar wel mooi al die kosten die van je winst af gaan en waar je dus geen belasting over betaald!

Ik heb ook alles op de zaak staan. Voor mij geldt de regel: had ik dit ook gekocht als ik geen eigen zaak had? Als het antwoord nee is, dan staat het op de zaak (telefoon is daarbij een twijfelgeval :P ).
Bijv. ook de lamp die in mijn kantoor hangt. Is een speciale lamp met een speciale kleur licht. Die had ik nooit gekocht als ik geen eigen zaak had.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:50

Edit: bovenstaande was mij voor :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:13

Ja bij mij op het werk moet ik met boeken inderdaad ook tot €450,- op investeringen boeken, en anders in de kosten.

Dan ga ik hem gewoon zakelijk aanschaffen :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:28

Booooo schreef:
Ja bij mij op het werk moet ik met boeken inderdaad ook tot €450,- op investeringen boeken, en anders in de kosten.

Dan ga ik hem gewoon zakelijk aanschaffen :D

Andersom dus ;-) Vanaf € 450 :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:44

Hahaha ja dat bedoel ik :+

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 05:47

Hi ondernemers!

Voor school geef ik een mini-les in Online Marketing & Social Media. Staan een aantal checklists/vragen in waaraan je je eigen website of mediabeleid aan kan toetsen. Bij deze de presentatie, weet niet of hier mensen zijn voor wie dat nuttig kan zijn :)

Klik hier

Let wel, negeer de laatste slide en mijn Facebook pagina :+ Ik laat de klas zien hoe het beheerscherm eruit ziet en leg uit waarom ik deze keuzes gemaakt heb om het zo te doen.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:12

Zijn hier ook actieve bokkers met een webshop :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:54

Ja, ik!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:20

Pff, vandaag ineens door 3 verschillende bedrijven gebeld zoals telefoonboek.nl waar ze al jouw gegevens op willen zetten. Nou heb ik bij de KvK mij ingeschreven met mijn eigen privé 06-nummer en woonadres, omdat ik vanuit daar werk. Maar totaal niet geïnteresseerd ben in bedrijven die mijn gegevens op hun websites hebben staan om dit weer te verhandelen.

Laatste telefoontje was die vrouw echt meteen geïrriteerd toen ik zei: "Volgens mij was ik zojuist duidelijk en wil ik niet dat jullie mijn gegevens op de website zetten." Hing vrijwel meteen op _O-

Maar eens even mijn tel.nr. bij de KvK wijzigen en op een ander adres zetten... Ik heb mij ingeschreven bij het belmenietregister. Maar bedrijven hebben daar lak aan. >;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:33

Ze blijven je gewoon lastigvallen hoor, waar je je ook bij inschrijft. Ik heb een hele tijd gewoon de telefoon niet opgenomen als ik het nummer niet kende, maar dat werkte toch ook niet zo goed. Het is voor mij een hele goede leerschool om "nee!" te leren zeggen en gesprekken kort/bondig af te handelen.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:04

joyce2 schreef:
Ze blijven je gewoon lastigvallen hoor, waar je je ook bij inschrijft. Ik heb een hele tijd gewoon de telefoon niet opgenomen als ik het nummer niet kende, maar dat werkte toch ook niet zo goed. Het is voor mij een hele goede leerschool om "nee!" te leren zeggen en gesprekken kort/bondig af te handelen.

Hier ook, maakt niet uit welk nummer je opgeeft. Kost je geen minuut gewoon aangeven dat je geen interesse hebt en niet meer gebeld wilt worden. Ze gaan alle nieuwe inschrijvingen van de KVK af en na een tijdje zijn er bijna geen bedrijven die bellen (bij mij iniedergeval vrij weinig op het moment) ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:34

Beller: "Goede morgen mevrouw, Ik bel namens ABC, schikt het u even?"
Ik: "U gaat mij een fantastische aanbieding doen!"
Beller: "(stilte, want dit staat niet in het script)..... Ehh, u bent wel direct he. Maar kort door de bocht, eehhh ja, ik wil u wel een aanbieding doen. Het zit namelijk zo; wij mogen......."
Ik: "Ik heb geen interesst. Goedemiddag"
KLIK! EINDE. En een lol dat ik dan heb.... *\o/* *\o/*

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:35

Of: "Wilt u besparen mevrouw?"
Ik "Nee, ik vind het prima om teveel te betalen. Goede middag."

Klik. }:)

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:00

joyce2 schreef:

Nou dat dacht ik dus ook al. Eerste telefoontje aangehoord. Half ingetrapt, maar meteen alles verwijderd. :=
Ach, die telefonisten hebben ook een rotbaantje hoor.