Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:08

joyce2 schreef:
Je kan vanaf Gmail wel e-mails verzenden via je info@ adres?

Ja

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:45

Emmaa_ schreef:
YentlShots schreef:
Hi allemaal!

Ik ben heel erg bezig met mijn fotografiebedrijfje op te zetten. Ik heb sowieso al een netwerk waar ik veel mee doe online (instagram, Facebook pagina, twitter, Flickr. ). Ik probeer mijn foto's zo veel mogelijk online te delen. Maar ik wil nu ook een duidelijke website, mail, en dat allemaal bij mijn sociale media's zetten zodat alles mooi in elkaar overloopt en ik makkelijk te vinden ben. Ook wil ik een logo voor elkaar krijgen en kaartjes bestellen, zodat ik dat altijd kan geven aan iemand (heb gemerkt dat ik dit echt mis als ik klussen doe)
Alleen vind ik het nogal lastig om dit georganiseerd voor elkaar te krijgen.. :o

Dus ik ben hier om wat tips en uitleg te vragen, eventueel van andere ondernemers met een bedrijfje die mij hiermee willen helpen. Ik zou hier ontzettend mee geholpen zijn! Mag ook via pb als dat handiger is voor het topic :)

Alvast bedankt!

Om dit te realiseren hoef je niet per se ondernemer te zijn, een huisstijl kan je prima zelf ontwikkelen (of laten ontwikkelen) als je geen KVK/BTW-nummer hebt. Belangrijk is om even voor jezelf op een rijtje te zetten hoe veel je verdient met je bedrijfje op dit moment: als dat boven een bepaald bedrag uitkomt is het verstandig en lucratief om eens naar de KVK te gaan. Hou daarbij wel rekening met het feit dat je een administratie bij moet houden en dat je dus ook BTW-aangifte zal moeten gaan doen. Uiteindelijk gaat er in die dingen nog behoorlijk wat werk zitten.

Ik heb mij nu bijna 1 maand geleden ingeschreven bij de KvK. Bij de inschrijving geef je de verwachte inkomsten/omzet aan. Aan de hand van deze inschrijving wordt je aangemeld bij de belastingdienst. Vervolgens gaat de belastingdienst kijken of je verwachte inkomsten hoog genoeg zijn om belasting te moeten gaan betalen.

Ze kan zich dus wel inschrijven bij de KvK (komt vaak betrouwbaarder over voor de klant, maar hoeft dus niet) zonder ook belasting te moeten gaan betalen (afhankelijk van haar verwachte omzet).

Om even inhoudelijk te reageren op jouw post: ik vind dat een administratie bijhouden sowieso iets is wat gewoon gedaan moet worden. Zij zal ook aan de belastingdienst moeten kunnen laten zien dat zij niet boven dat 'x'-bedrag aan omzet komt, zodat ze geen btw hoeft af te dragen. Administratie is niet alleen voor de belastingdienst, maar ook voor jezelf. :j

rien10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:14

Als je niet aan je uren criterium voor ondernemer komt, ben je voor de INKOMSTEN belasting geen ondernemer. Je kunt dan nog wel voor de BTW ondernemer zijn.
Zie site belastingdienst:
"Voorwaarden urencriterium
U voldoet meestal aan het urencriterium als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

U besteedt in het kalenderjaar minimaal 1.225 uren aan uw onderneming(en). Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde."

Het geld wat je verdient met je bedrijf, geef je bij je inkomstenbelasting op bij Overige inkomsten. Al je inkomsten (loondienst, bijverdiensten) worden bij elkaar opgeteld. Daarover wordt wel of niet belasting geheven. Het is dus niet alleen afhankelijk van de winst van je bedrijf.

Het bijhouden van een administratie is niet wat je wel of niet wilt. Het is een verplichting. Niks vrijblijvends aan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:20

Heeft iemand enig idee of er een mogelijkheid is om via KNAB contant geld te storten?
Ik stort nu vaak op mijn prive rekening en dan door naar KNAB, want KNAB heeft geloof ik geen echte kantoren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:05

Klopt! Ik meen dat het anders alleen via GWK kon ofzo? Dus afstorten bij een andere bank en daar vandaan over laten maken naar KNAB is dan vaak het makkelijkste :j

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:24

Ja ik stort nu bij de Rabobank en dan overboeking naar KNAB. Voor stortingen moet ik alleen betalen bij de Rabobank dus dat is weer jammer..

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:53

Booooo schreef:
Heeft iemand enig idee of er een mogelijkheid is om via KNAB contant geld te storten?
Ik stort nu vaak op mijn prive rekening en dan door naar KNAB, want KNAB heeft geloof ik geen echte kantoren?

Contant geld storten is volgens mij geen mogelijkheid bij KNAB nee. :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:59

Ja bij de Rabo betaal je voor elke scheet en dat is nou net de reden om naar KNAB te gaan :P

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:04

pmarena: Prive zit ik bij Rabobank, zakelijk bij Knab :D Maar omdat ik daar dus niks kan storten stort ik het eerst op mijn prive account :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:06

Ik heb trouwens een domeinnaam, maar nog geen website.
Ik wil daar wel op zeer korte termijn (lees morgen :+ ) mee beginnen. Ik denk wel dat ik hem zelf kan opbouwen, heb al vaker (gratis) websites gemaakt. Maar nu geen idee waar ik moet beginnen. Ik moet dan denk ik ook hosting betalen? En dan ... ? :+
Heb besloten om nog even niet de webshop functie te doen, dit kost nu nog te veel.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:09

Zijn er hier Bokkers aanwezig met een webshop in de Fashion & Mode branche? (daar vallen tassen, sieraden en schoenen en dergelijke ook onder) Ik zou graag wat vragen stellen aan jullie in verband met mijn afstudeeronderzoek :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:18

Ik kom ook weer eens met een vraag op de proppen!

Sinds kort ben ik weer "terug naar m'n roots" gegaan en ben ik weer actief paardrijles gaan geven. Ik heb een 2e handelsnaam geregistreerd bij de KVK, waar mijn nieuwe activiteiten onder vallen. De AVB is rond en m'n website staat online. Eigenlijk heb ik alles gewoon lekker op de rit staan!

Nu wil ik reviews van klanten gaan verzamelen en deze op mijn website plaatsen. Het nadeel vind ik alleen dat als je de reviews naar je website copy/paste, het in de ogen van de klant natuurlijk ook een zelfverzonnen verhaal kan zijn. Voor webshops heb je mooi review systemen, maar iets soortgelijks kan ik niet vinden voor bedrijven die diensten aanbieden.

Zal ik gewoon hetzelfde systeem gebruiken als ik nu heb voor mijn webshop (uiteraard via een nieuw account, zodat de reviews niet tussen die van mijn webshop komen te staan ;) ) of hebben jullie nog een goed idee?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:04

Er bestaan review systemen voor bedrijven die diensten leveren. Klantenvertellen.nl bijvoorbeeld.
Ander idee is misschien reviews via Facebook proberen te verzamelen en die op je site gebruiken? Weet alleen niet hoe dat juridisch zit.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:11

Ik zal eens kijken, die kende ik nog niet! Thanks voor de tip :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:02

Je hebt best veel review bedrijven maar persoonlijk vindt ik ze best kostbaar.
Facebook is altijd nog de goedkoopste optie, voordeel daarvan is dat google ze ook herkend.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:17

Update vanaf hier; Giga veel gezeik gehad met de webhosting, maar ondertussen draait alles weer en kan ik rustig verder met opzetten ervan.

Facebook pagina is een paar dagen online en 130 likes, dus daar ben ik blij mee!

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:16

Hallo Bokkers,

Ook ik meld me hier weer even :)
Ingeschreven voor een online seminar en een dag-cursus over basis ondernemen.

Zowel webshops als basis ondernemen komt aan bod.
Ik wil graag gaan ondernemen maar ben nog heel erg zoekende.

Zijn er hier misschien mensen die op dit moment ondernemen die ik wat vragen mag stellen?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:43

Ja hoor! Mag ook via PB als je dat liever wilt :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:58

Booooo schreef:
Ja hoor! Mag ook via PB als je dat liever wilt :)

Super fijn doe ik dat even :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 17:14

Is er hier iemand die veel af weet van btw/ belastingen die ik per pb mag benaderen?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 18:29

Nado schreef:
Is er hier iemand die veel af weet van btw/ belastingen die ik per pb mag benaderen?

Misschien kan ik je helpen, stuur maar een PB :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:05

Nado schreef:

Wat is veel? :)
Stuur maar PB

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:21

Je mag mij ook wel pb-en, maar als je op het aanbod van rien10 ingaat weet je ook dat je goed zit :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:42

Pb's verstuurd, heel erg bedankt voor het meedenken alvast :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:51

Vraagje...

Ik wil een laptop aan gaan schaffen. Geen super dure, gewoon een simpele. Denk dat het zo'n €400,- gaat kosten.

Nu ga ik ook beginnen met een thuisstudie (mijn werkgever betaald die).

Is het voordeliger om de laptop aan te schaffen op naam van mijn eigen zaak? Ik heb de laptop uiteraard ook nodig voor de website te gaan maken etc.
Of kan ik hem beter prive kopen en dan opgeven bij de aangifte IB volgens jaar als studiekosten? Of zit daar een bepaalde drempel aan?