Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:38

Ook ik ben weer werkloos, contract afgelopen (was tijdelijk contract).

Dinsdag zeer positief gesprek gehad bij McDonald's Geldrop, alleen zou hij me vorige McDonald's baas bellen als referentie.
Helaas vandaag te horen gekregen dat ik niet ben aangenomen bij McDonald's Geldrop. Ik baal heel erg en ergens ben ik ook boos want vorige baas McDonald's had gezegd toen bij het eindgesprek waarom ga je niet bij de mc in Geldrop werken. Toen zei ik dat ik dat te ver weg vond. Ook had hij gezegd dat ik hem als referentie mocht opgeven en dat hij geen negatieve dingen mocht zeggen. Blijkbaar toch niet zo...

Nu zag ik dat ze bij weer een andere vestiging van de mc personeel zochten en nu twijfel ik heel erg of ik daar zal solliciteren. Moet ik dan maar geen referentie opgeven als ik daar solliciteer? Wat is wijsheid?

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:30

Ik durf je niet te zeggen wat wijsheid is, maar je kan natuurlijk altijd je oude baas nog een keer opbellen met de vraag of hij gebeld is. Ik kan namelijk niet uit je tekst opmaken óf hij daadwerkelijk ook gebeld is. Wie weet hebben ze je gewoon afgewezen op je leeftijd. En maak jij je nu druk om niks.

Ik heb net weer een sollicitatie eruit gedaan, verwacht er niet veel van maar niet geschoten is altijd mis.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:34

Nog even doordoen Joolien!

Fjordjes: ik denk dat je vorige baas opbellen inderdaad een goed idee is.

Uhh, ik mag alles wat ik gedaan heb sinds 09/04 gaan opzoeken en een dossier van maken, controle van de overheid om te zien of ik wel genoeg solliciteer, anders krijg ik misschien als ik eind augustus (!) nog niets heb geen uitkering.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:39

Ik weet zeker dat hij gebeld heeft want dat heeft ie tijdens het gesprek gezegd en aan de hand daarvan zou ik wel of niet aangenomen worden.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:01

Oh dat is minder fijn dan. En om nou ook weer te gaan bellen met de vraag wat hij heeft gezegd is ook weer zo wat.

Ik zit in een dilemma, en ik gok dat het niet opgaat.

29-05 is mijn contract telefonisch stop gezet.
06-06 heb ik pas daadwerkelijk getekend dat vanuit beide partijen is besloten het contract te beëindigen. (Ik zat nog in mijn proef periode)

Nu hoor ik van heel veel mensen dat ik gewoon een uitkering aan kan vragen. Maar een aantal mensen zegt dat ik daar geen recht op heb. De reden is volgens hun dat ik 21 ben en nog op papier bij mijn ouders woon.

Nu heb ik geprobeerd om uit te zoeken hoe dit zit, maar ik denk dat ik gewoon compleet verkeerd zoek. Wat ik wel heb gevonden is dat je tot 1 dag na het 'ontslagen' zijn een uitkering kan aanvragen.

Klopt het dan idd dat ik hier geen recht op heb? Excuses als ik met mijn neus totaal verkeerd heb gekeken.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:03

Kan je dit niet aanvragen bij de uitkeringsinstelling?
Het lijkt me dat zij het beste weten wat wel en niet kan.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:09

Morgen ben ik ook van plan om contact te zoeken met het UWV, misschien dat ik vanavond met de laptop wat makkelijker zoeken kan.

Maar wie weet zijn er hier mensen in het topic die er wat meer over weten. :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:12

Je moet minimaal 26 weken ergens gewerkt hebben. En volgens mij mij maakt het niet uit of je nog thuis woont of niet.
Dus denk niet dat recht op een uitkering heb.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:22

En dat gaat dan helaas niet op voor de baan die ik hiervoor had? :Y)

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:34

Zou iemand voor mij mijn motivatiebrief en of CV kunnen nakijken? Het gaat om een functie die goed aansluit op mijn opleiding én nog eens dichtbij is. Dit zou voor mij ideaal zijn, aangezien het ook nog fulltime is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:37

Nakijken in de vorm van spelling/taal, of?

Je mag hem sturen hoor. Is er een deadline dat ik hem na moet kijken?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:40

_pauline_ schreef:
Oh dat is minder fijn dan. En om nou ook weer te gaan bellen met de vraag wat hij heeft gezegd is ook weer zo wat.

06-06 heb ik pas daadwerkelijk getekend dat vanuit beide partijen is besloten het contract te beëindigen. (Ik zat nog in mijn proef periode)

Nu hoor ik van heel veel mensen dat ik gewoon een uitkering aan kan vragen. Maar een aantal mensen zegt dat ik daar geen recht op heb. De reden is volgens hun dat ik 21 ben en nog op papier bij mijn ouders woon.

Nu heb ik geprobeerd om uit te zoeken hoe dit zit, maar ik denk dat ik gewoon compleet verkeerd zoek. Wat ik wel heb gevonden is dat je tot 1 dag na het 'ontslagen' zijn een uitkering kan aanvragen.

Klopt het dan idd dat ik hier geen recht op heb? Excuses als ik met mijn neus totaal verkeerd heb gekeken.

Hoezo heb je getekend? En hoelang heb je totaal gewerkt zonder tussenpozes? Ik heb namelijk ook gehad dat mijn contract met beide partijen is beëindigd en ik heb niks ondertekend. Ik hoorde altijd dat als je tekent je je ontslag zelf aangeeft dus dat je nergens recht op heb.
De brief van het UWV is binnen, ik heb nu zwart op wit staan dat ik een uitkering krijg. Weer iets om me minder druk over te maken.
Laatst bijgewerkt door purny op 12-06-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:41

Meer nakijken in de vorm van of hij 'pakkend' genoeg is.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:44

purny schreef:
_pauline_ schreef:

Hoezo heb je getekend? En hoelang heb je totaal gewerkt zonder tussenpozes?

Ik heb moeten tekenen voor het feit dat beide partijen overeen zijn gekomen dat wegens gezondheidsklachten de samenwerking stop is gezet. Op dat moment zat ik nog in mijn proefperiode bij dat bedrijf. In totaal heb ik daar totaal 7 weken gewerkt. Hiervoor 2.5 jaar bij de AH.

Edit: Ik zie nu jouw aangepaste post. Wegens een nare ervaring met het ''gewoon'' beëindigen van een contract wilden zij dat er getekend werd.
Nu denk ik idd dat ik ook weinig recht op een uitkering heb omdat het van beide kanten gekomen is.

Morgen zoek ik contact met het UWV.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:59

Als je 2,5 jaar gewerkt heb heb je volgens mij gewoon recht op een WW. Ik heb ook van beide kanten af laten lopen, ik was 2 keer gezakt voor het praktijkexamen en met overleg hebben we besloten dat het beter was om te stoppen. Nu klopt het ook wel, want de opleiding was veel te hoog gegrepen voor me. Ik zal anders even contact leggen met het UWV over de situatie en dan kan je via internet kijken of je er recht op hebt en hoelang.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:05

_pauline_ schreef:
Morgen ben ik ook van plan om contact te zoeken met het UWV, misschien dat ik vanavond met de laptop wat makkelijker zoeken kan.

Maar wie weet zijn er hier mensen in het topic die er wat meer over weten. :)

http://www.uwv.nl/Particulieren/formuli ... richt.aspx

Kun je precies zien of je arbeidsverleden mee telt (en daarmee ook hoe lang je er recht op hebt; elke jaar = 1 maand ww) Let wel; dit jaar telt dus niet mee voor je arbeidsverleden.

En verder;
Zijn u en uw werkgever het eens over uw ontslag? En hebben u en uw werkgever de beëindigingsovereenkomst ondertekend? Ga dan direct op zoek naar ander werk. Lukt het niet om op tijd ander werk te vinden? Dan kunt u een WW-uitkering aanvragen bij UWV.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:08

Purney, dat klinkt iig al iets wat meer hoopgevend.

Vuurneon, bedankt voor de link, ga er meteen naar kijken!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:26

Ik weet eigenlijk niet of ik met mijn alumni-account van de universiteit ook nog toegang heb tot artikelen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik je zeker even een PB sturen Anoeska. Bedankt voor het aanbod. :)
Het proefschrift was trouwens van twee jaar geleden, ik had me vergist. Al lijkt twee jaar me ook nog recent genoeg. Als het nou een proefschrift van acht jaar geleden was...

Zojuist een telefoontje gehad van de hoogleraar met wie ik morgen een sollicitatiegesprek heb, om te bevestigen of ik ook daadwerkelijk kwam. Uhm... in de brief werd niet om een bevestiging gevraagd, maar nu voel ik me toch een beetje opgelaten dat ik die niet gestuurd heb. :o Hopelijk heb ik niet nu al een verkeerde indruk achter gelaten. Wel fijn overigens om zijn stem al even gehoord te hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:30

Nee heb je niet :) je hebt geen toegang meer :)

Goed dat je de prof al gesproken hebt :) en wat netjes dat ze jou bellen of je komt! Succes morgen :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:37

Helaas niet, daar kwam ik zelf ook net achter. Gelukkig zijn er ook zat artikelen vrij verkrijgbaar, dus ik red me er voor nu wel mee.

Ik had helemaal geen telefoontje verwacht, dus ik raakte er even door van mijn apropos, maar ik kan me tegelijkertijd ook wel voorstellen dat hij graag van tevoren wil weten wie er wel en niet komen, zodat hij daar zijn dag op in kan delen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:48

Juist zo onbevangen geef je wel gelijk een goede indruk van wie je bent :j

Verbaasde mij eigenlijk vooral dat hij zelf belde, want ze hebben daar immers ook hun assistentes voor :) maar alleen maar goed!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:56

Ja, daar heb je dan wel weer gelijk in. Al vraag ik mij af of je in een telefoongesprek van 48 seconden een indruk van iemand kunt krijgen. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:00

Zal je verbazen :D
Sterker nog, soms is een paar seconden al genoeg haha

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:11

Het blijkt dat een eerste indruk in een paar seconden gemaakt is, zijn flink wat onderzoeken naar gedaan. Daarom probeer ik altijd enthousiast binnen te komen, wie weet helpt het :+

Ik stuurde altijd zo'n stom "ja inderdaad, die dag en die tijd" terug om maar even te bevestigen na een uitnodiging. In de wetenschap schijnen mensen nogal makkelijk afspraken te vergeten, vandaar dat ze je even belden waarschijnlijk. We zijn natuurlijk allemaal verstrooide professors in spé ;)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:21

Als je elkaar in het echt ontmoet, heb ik vaak ook vrij snel een eerste indruk van iemand, maar over de telefoon? Ik zal het gesprek in elk geval vol enthousiasme ingaan in de hoop dat die indruk het meest blijft hangen. Al hoor ik zo nu en dan dat de eerste indruk bij mij nooit zo'n probleem is. Ik schijn iets positiefs uit te stralen, haha!

Zoiets belangrijks als een sollicitatiegesprek vergeet ik niet zomaar, hoor! Oke, verder ben ik best vergeetachtig, maar zeker met een datum als deze (vrijdag de 13e) blijft die afspraak wel hangen. :')