Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:39

Joolien schreef:
Al snel, omdat het maar voor 10 uur is kan ik alvast ingewerkt worden. Ik ga uit dienst per 1 augustus.

Waar werk je nu?
Niet dat ik straks op jouw huidige baan solliciteer want dat klinkt daar niet zo leuk :D :D :D :D

GEFELICITEERD MET JE BAAN *\o/* *\o/* *\o/*

Hier helaas ook 2 afwijzingen,
bij de ene te zwaar geschoold? (dat ik te dik ben oke, maar verder whahaha)
en bij de andere helaas keuze tussen mij en een ander en die ander wel ervaring had met SAP

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:50

Stille meelezer meldt zich ook weer eens.

Veel ontwikkelingen hier! Jolien, van harte! Optiwolk, veel succes alvast bij je gesprek volgende week. Michele, balen van de afwijzingen..

Ik ben bijna afgestudeerd en ben dus een echte starter in het leed dat werk zoeken heet :D ik heb de afgelopen tijd al wel wat sollicitaties de deur uit gedaan en heb vandaag een uitnodiging voor een gesprek gekregen voor iets wat ik héél graag wil, een traineeship in een groot ziekenhuis. Het gesprek is een soort 'speeddate' met een sollicitatiecommissie bestaande uit 5 mensen en het duurt max. 15 minuten. Ik moet van tevoren een beeld (foto of illustratie, geen tekst) opsturen 'dat bij me past' en daar tijdens het gesprek een korte toelichting op geven. Ook krijg ik tijdens het gesprek een casus voorgelegd. Oftewel, genoeg spannende dingen :D iemand ervaring met dit soort gesprekken? Tips altijd welkom!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:43

vuurneon schreef:
En als het niet loopt, heb je ook nog verlies... Persoonlijk zou ik echt niet willen werken voor een bedrijf waarvoor ik eerst moet betalen en dan hopen dat je het terug verdiend.

Maar ja nu heb ik ook niks.

Maar als een bedrijf ineens niet meer reageert op mail en telefoon gaan er bij mij alarmbellen af. >;)

purny

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:38

Ik twijfel heel erg. In mijn eentje op een benzinestation staan zie ik ook niet zitten en mensen pushen om dingen te kopen ook niet...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:32

Hoe zit het eigenlijk met uitkeringen. Als ik geen goed gevoel heb bij die baan en ik zeg nee, word je dan gekort.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:40

Ik heb geen idee hoe het met uitkeringen zit purny.. waarom twijfel je zo over het benzinestation? De mensen uit mijn omgeving die bij een pomp werken / hebben gewerkt zijn er erg positief over. Omdat het als een 'onveilige plek' wordt gezien, worden er juist veel maatregelen genomen om risico's te verkleinen. Als dit voor jou de reden van twijfel is, zou ik je vragen wel even voorleggen aan het benzinestation voordat je een beslissing neemt.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:57

purny schreef:
Hoe zit het eigenlijk met uitkeringen. Als ik geen goed gevoel heb bij die baan en ik zeg nee, word je dan gekort.

Als ik het goed heb begrepen, moet je elke baan die je wordt aangeboden aannemen. Of het nou je droombaan of je ergste nachtmerrie is. Al is het natuurlijk maar zeer de vraag in hoeverre zij er achter kunnen komen of je bent aangenomen voor een baan waarvoor je gesolliciteerd hebt. Tenzij je die baan vanuit het werkbedrijf is aangeboden natuurlijk...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:17

Marcella schreef:
vuurneon schreef:
En als het niet loopt, heb je ook nog verlies... Persoonlijk zou ik echt niet willen werken voor een bedrijf waarvoor ik eerst moet betalen en dan hopen dat je het terug verdiend.

Maar ja nu heb ik ook niks.

Maar als een bedrijf ineens niet meer reageert op mail en telefoon gaan er bij mij alarmbellen af. >;)

Die gingen bij mij gelijk al af. Ik ken meerdere beveiligingsbedrijven en geen 1 hoef je eerst zelf geld in te leggen := en dat zijn echt goedlopende bedrijven, als ik zou willen kan ik morgen wel bij 1 beginnen en krijg ik nog de opleiding erbij ook (en ben ik binnen een half jaar beveiliger).
Liever geen werk dan genaaid worden, want als je dan toch graag genaaid wil worden heb je daar lucratieve beroepen voor :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:21

purny schreef:
Ik twijfel heel erg. In mijn eentje op een benzinestation staan zie ik ook niet zitten en mensen pushen om dingen te kopen ook niet...

Ga eens praten met de mensen van de pomp. Echt pushen hoef je niet te doen, mensen zijn al vrij makkelijk met kopen daar :+ als je voor 60 euro aan benzine erin hebt gegooid, dan is de snickers voor 1,50 een koopje. Het verkoopt zichzelf al vaak :+ of je wijst ze voor het betalen op de aanbieding.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:20

Gefeliciteerd Joolien!

Ik werd gister gebeld, mag volgende week weer ergens op gesprek komen. Leuke functie dus ga er weer voor.

Moet zeggen dat ik het wel heel frustrerend vind dat ik nu in drie procedures tot en met de laatste ronde ben gekomen en het vervolgens telkens niet ben geworden omdat ze voor iemand kiezen met ervaring.... Als ze dat zo graag willen laat mij dan niet zo ver doorgaan.... Wat vinden jullie zou ik dit in volgende gesprekken moeten aankaarten? In de zin van ik weet dat ik nog geen/weinig ervaring heb maar ik ben gemotiveerd, ambitieus, enthousiast, nog helemaal te kneden en ik pik nieuwe dingen snel op. Daarnaast ben ik waarschijnlijk goedkoper dan iemand met werkervaring.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:52

Ik denk als het ter sprake komt dat je dat zeker kan zeggen Barbara.
Maar als dat niet zo is dan komt dat beetje ... wanhopig? over?
A la: "Neem me aub aan"

Of je kan dit doen als ze op het einde vragen van heb jij nog vragen voor ons. Dan antwoord jij "Op welke basis zou u me momenteel niet aannemen?" oid. Als het bedrijf dan zegt van we twijfelen over je ervaring kan jij daar weer op inpikken.

't is maar een idee hoor :o

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:03

Ik kom hier ook weer meepraten. Het afgelopen jaar steeds even langs geweest, maar over anderhalve maand lopen mijn contracten af (beide op een school) en het is nog niet zeker of ik bij de ene volgend jaar terug kan komen (ligt nog even aan wat een andere collega doet - als zij weer volledig aan het werk kan/mag dan blijven er te weinig uren over :) ).

De andere school mag ik terug komen, maar dat wil ik zelf niet, voel me daar niet thuis. Dus nu ga ik ook weer rustig aan op zoek naar iets anders. Twijfel nog wel heel erg of ik weer het onderwijs in wil, of nu toch ook maar eens iets in de sector ga doen. Ik ben ook al een hele tijd bezig met een eigen bedrijfje op starten, maar door mijn fulltime docentschap is dat op een lager pitje komen te staan, dus daar wil ik eigenlijk ook weer mee verder gaan :).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:07

Ik heb ze nu maar gemaild dat ik interesse heb, ga het gewoon proberen. Kijken wat zij zeggen en of ik door ben.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:11

Barbara, ik zou de positieve punten uit je post zeker aanhalen in het gesprek, maar ik zou daarbij niet zeggen dat je weinig ervaring hebt. Ze lezen je CV, dus dat weten ze al en dan zou ik er niet te veel nadruk op gaan leggen. Ze willen je blijkbaar graag spreken ongeacht je (gebrek aan) ervaring.
Je laatste opmerking dat je goedkoper bent zou ik zeker niet aan gaan halen. Degene tegenover je weet dat echt wel en het is ook wel zo, maar iemand met meer ervaring werkt als het goed is efficiënter en verzet dus meer werk in dezelfde tijd. Effectief ben je dus even duur.

Deze week zelf dus twee gesprekken gehad. Beide keren met een recruitment bureau en beide ontzettend leuke gesprekken, maar hebben nog niets concreet opgeleverd. Eerste gesprek kwamen we er al snel achter dat de functie en het bedrijf waar ik voor kwam niet bij mij passen (niet uitdagend genoeg), maar ze heeft al wel een paar andere dingen genoemd. Ben heel benieuwd of dit wat gaat worden, functies zijn leuk, maar ik denk dat we er wat betreft loon niet uit gaan komen.
Tweede gesprek werd het bureau een half uur voor mijn gesprek gebeld dat de functie net is ingevuld. Super leuk gesprek gehad, bureau zegt mij heel erg graag te willen en op zoek te gaan naar een leuk(e) project/functie voor mij. Ze hadden helemaal door hoe ik in elkaar zit, wat ik wil en wat bij mij past, dus ik hoop zo dat zij snel iets tegen komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:46

Hier wordt je toch gewoon gek van. Ik solliciteer de laatste twee weken op 9 vacatures. 8 van die 9 zijn functies die ik echt graag wil doen, 1 functie wil ik eigenlijk absoluut niet doen maar solliciteer ik toch voor omdat ik aan mijn minimumaantal moet komen. Dan krijg je één voor één allemaal afwijzingen binnen, buiten natuurlijk voor...ja....die ene die je eigenlijk niet ziet zitten.
Ik weet dat dit misschien arrogant klinkt, maar deze functie is zoooo onder mijn niveau en is voor bepaalde duur. ;(
Ik ga er eens een nachtje over slapen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:53

Heb je nu een job Gini? Want als het maar voor bepaalde duur is en je hebt geen job, kan je hem misschien aannemen en heb je een comfortabelere positie om daarvan uit voor een andere job te solliciteren?

In een gesprek had ik nog naar de doorgroeimogelijkheden gevraagd, weet niet of dat goed overkomt, maar wist verder niks te vragen :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:51

Als ik 'ja' zeg, kan ik binnen twee weken beginnen. Dat is het hem dus: er zijn na dit tijdelijk contract geen vooruitzichten voor een vast contract en ze vragen volledig engagement, dus dat je je tijd wel uitzit (sorry voor de negativiteit :') ) en niet verder solliciteert.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:56

Weten zij veel of je doorgesolliciteerd? :P Of is het echt voor langere tijd? (wat voor job is het, als ik dat mag vragen?)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:48

En ik ben afgewezen voor het tankstation.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:16

Wat een hoop ontwikkelingen hier! Mensen die inmiddels een baan hebben gevonden: Gefeliciteerd!
Voor de mensen met afwijzingen: Geef de moed niet op! Er komt vast iets leuks op je pad, al duurt het even!

Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad voor flexwerk. Vrijdag hoor ik of ik aangenomen word! Het flexen is straks goed te combineren als ik vanaf 1 september de zwangerschapswaarneming heb. En als er daarna een vacature open komt te staan dan kan ik makkelijker solliciteren omdat ik al intern werk.
Eventueel ook nog volgende week dinsdag een sollicitatiegesprek voor vakantiewerk. Mocht het flexwerk het niet worden...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:18

Leuk skvetta, beetje ontwikkelingen!

Ik ben inmiddels een flink aantal CV's lichter geworden afgelopen vrijdag. Rondje stad gedaan bij winkels waar ik wel zou willen werken. Hopelijk komt daar iets uit voort. Nu rustig verder vacatures zoeken en solliciteren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:57

Ik heb gister de MacDonalds waar ik was afgewezen een mail gestuurd met de vraag wat de reden ervan was. Die lui nemen niet eens de moeite om een mail terug te sturen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:58

purny schreef:
Ik heb gister de MacDonalds waar ik was afgewezen een mail gestuurd met de vraag wat de reden ervan was. Die lui nemen niet eens de moeite om een mail terug te sturen.

Bel je toch?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:59

Als ze nu niet reageren op mail zou ik inderdaad ook gewoon bellen, waarom niet?

Zag je reactie inderdaad in het andere topic waar een meisje gesolliciteerd had bij de Mac. Beetje raar allemaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:01

vuurneon schreef:
purny schreef:

Bel je toch?

Ik heb een beetje telefoonvrees... vind dat eng om zulke dingen te vragen.