Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:41

Nee joh, ben je gek. Er is heus niemand die die naam wil claimen, daar is ie veel te specifiek voor en ik ben er niet bekend genoeg voor :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:50

Wie koopt hier wel eens verzend enveloppen voor zaken anders dan post. In dit geval boekjes, een per zending.
Nu gebruik ik luchtkussen enveloppen. Heb ik lang geleden gekocht en ik weet de prijs niet meer. Bij Viking gekeken, ik kom hier op

http://www.vikingdirect.nl/a/pb/Mail-Li ... 31&pr=QH3/

E 0,30 per stuk. Iemand een tip voor iets goedkopers? Golfkarton vind ik mooi, een "groene" uitstraling hebben maar is wel veel duurder.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:23

rien10 schreef:
Wie koopt hier wel eens verzend enveloppen voor zaken anders dan post. In dit geval boekjes, een per zending.
Nu gebruik ik luchtkussen enveloppen. Heb ik lang geleden gekocht en ik weet de prijs niet meer. Bij Viking gekeken, ik kom hier op

E 0,30 per stuk. Iemand een tip voor iets goedkopers? Golfkarton vind ik mooi, een "groene" uitstraling hebben maar is wel veel duurder.

Google!
Eerste link op de zoekterm Luchtkussen enveloppen komt uit op enveloppenland voor 16 cent per envelop: https://www.enveloppenland.nl/luchtkuss ... enveloppen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:29

Ik zou die naam zeker wel claimen, dat tientje per jaar is de eventuele ergernis niet waard :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:21

11AFotograaf schreef:
rien10 schreef:

Google!
Eerste link op de zoekterm Luchtkussen enveloppen komt uit op enveloppenland voor 16 cent per envelop: https://www.enveloppenland.nl/luchtkuss ... enveloppen

Top, en ze zijn er met venster, dat scheelt weer een label printen. Scheelt in totaal een dikke duizend labels, dus dat telt ook weer mee.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:08

yvonnepuntnl schreef:
Vraagje: Is 1 van jullie wel eens gebeld door Trademark office?
ik werd net gebeld dat iemand de webnaam yvonnetermeer.com wil claimen en of ik daar bezwaar tegen heb. Ik heb nl de website yvonnetermeer.nl
Ik heb aangegeven dat ik er geen problemen mee had, en toen was het gesprek ook redelijk snel afgelopen. Maar ben nu eigenlijk benieuwd wat er gebeurd was als ik dat niet had gezegd. Kleine zoekactie op Google levert veel waarschuwingen op. Dus voor jullie, wees gewaarschuwd :D

Zoooo vaak!!! :D

Iedere keer zeggen ze dat iemand onze website .net/.org etc wilt gebruiken. En dat we snel moeten beslissen of wij hem zelf willen.
Is pure oplichting. Want na jaren zijn ze nog steeds niet door een ander in gebruik.

De .com zou ik sowieso wel claimen als ik jou was.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:31

HorseTopShop schreef:
Want na jaren zijn ze nog steeds niet door een ander in gebruik.

De .com zou ik sowieso wel claimen als ik jou was.

Ik verwacht ook echt niet dat iemand de .com in gebruik gaat nemen, dus ga ik m ook niet claimen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 00:36

Ohh ik meld me hier ook :) Ga zo eens even teruglezen anar wat jullie allemaal doen. :j

Ik maak kaarsen/melts/bad/body products in Australie :)

M'n website is www.overthemooncandles.org
Ik had eerst een .com maar m'n webhost was zo verschrikkelijk... en ze weigeren de domein te laten gaan tot December 2018? Dus ik heb maar .org genomen dan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 10:22

Ik heb ook vanaf het eerste moment de .nl en de .com versies beide geclaimd. Gewoon puur just in case.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:56

Hoe hebben jullie de zaken geregeld bij ziekte?
Is er iemand die de werkzaamheden bij je overneemt of ligt de zaak echt gelijk stil?
En heb je een verzekering of bijv. een broodfonds waar je op terug kunt vallen?

Ik ben zelf voor een tijdje uitgeschakeld in m'n bedrijf.
2 Weken geleden is er een dubbele long embolie bij me vastgesteld en het herstel zal naar verwachting 6 maanden gaan duren. (En heb daar bovenop deze week ook nog een keelontsteking gekregen).
Ik mag heel rustig wat kantoor werk doen, maar fotograferen (wat je doet als fotograaf) zit er voorlopig niet in.

Gelukkig heb ik ook m'n boeken die ik kan blijven verkopen, wat zorgt voor een relatief steady stroom van inkomen. En kan ik over een tijdje ook weer rustig m'n workshops blijven geven...

Maar ik mis een hoop zo met dit prachtige lente weer en alle bloesem bomen die nu in bloei schieten.
Super frustrerend als ondernemende ondernemer...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:01

Wow Femke. Rustigaan doen hoor. Dat is niet niks. Hetstellen is nu het belangrijkste.

Hier is alles goed geregeld. We lopen rond met 5 man (eigenlijk 4,5) en iedereen kan het werk van een ander wel overnemen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:09

Wat balen, Femke.
Ik heb een fotograaf die ik kan vragen om opdrachten over te nemen als ik ziek word. En voor langere tijd ben ik verzekerd via een Broodfonds. Ik moet nog een AOV afsluiten voor na 2 jaar ziekte, maar dat vind ik echt duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:10

Oef, sterkte en beterschap!

Ik ben vanaf morgen pas officieel ZZP'er, maar heb me er ondertussen wel in verdiept. Mijn eerste periode sluit ik geen verzekering af, ik ben namelijk student en heb dus door studiefinanciering (lening) voldoende mogelijkheden om mijn levensonderhoud te krijgen. Als ik straks klaar ben met mijn studie wordt het wel andere koek. De kans is klein dat ik ooit een ander dienstverband zal krijgen dan freelance, en dat zal waarschijnlijk ook mijn enige bron van inkomsten zijn. Er zijn wel verzekeringen die je kan afsluiten als freelancer, daar betaal je niet mega veel voor.
Als ik er vanuit ga dat ik 2500 euro per maand verdien (30.000 per jaar) kan ik 80% van mijn inkomsten verzekeren. Als ik er dan voor kies dat ik maar 1 maand eigen risico periode heb ben ik daar iets meer dan 50 euro per maand voor kwijt. Dat is klote, maar dan weet ik wel dat ik 2000 euro per maand uitgekeerd krijg als ik tijdelijk arbeidsongeschikt raak. Als je je eigen risico periode verhoogt betaal je minder per maand, maar nadeel is dat je dan wel minstens 3 maanden zonder inkomen zit en daar dus ook zelf een buffer voor opgebouwd moet hebben.

Ik heb morgen dus de afspraak bij de KVK om me in te schrijven, en wil eigenlijk gelijk daarna een zakelijke rekening aan gaan vragen bij ING. Voor nu gebruik ik de gratis versie van Jortt om mijn boekhouding te regelen, als ik op termijn wat meer inkomsten ga genereren wil ik daar de betaalde versie van maken. Naast het uitzoeken van de praktische zaken (wanneer moet ik straks wat gaan betalen en hoe regel ik dat) heb ik het idee dat ik een aantal dingen keihard over het hoofd aan het zien ben, heeft een van jullie die als freelancer werkt toevallig een idee?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:25

Heb je je beroeps aansprakelijkheids verzekering al geregeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 14:29

Ha, goeie. Nee nog niet!
Zit nu wel een beetje te kijken en ik weet niet of dit uberhaupt nodig is als journalist? Bij de ING kan ik in ieder geval gelijk een startersgesprek krijgen, die kunnen me hopelijk ook een beetje op weg helpen.

Hoe doen jullie het met pensioen? Aan de ene kant is het heel aantrekkelijk om gelijk bij een pensioenfonds te gaan zitten, aan de andere kant vraag ik me af of ik daar nu wel al geld aan zou gaan uitgeven.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:21

Wat heftig Femke, beterschap en sterkte gewenst de komende periode.

Ik heb een AOV bij allianz en een bankspaarregeling bij asr. Bij ziekte kan ik terugvallen op medewerkers of moet ik snel waarneming regelen voor mijn cliënten. Mijn vriend is inmiddels aardig thuis in de bedrijfsvoering dus hij kan op dat vlak eea overnemen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:59

Emmaa_ schreef:
Als ik er vanuit ga dat ik 2500 euro per maand verdien (30.000 per jaar) kan ik 80% van mijn inkomsten verzekeren. Als ik er dan voor kies dat ik maar 1 maand eigen risico periode heb ben ik daar iets meer dan 50 euro per maand voor kwijt. Dat is klote, maar dan weet ik wel dat ik 2000 euro per maand uitgekeerd krijg als ik tijdelijk arbeidsongeschikt raak. Als je je eigen risico periode verhoogt betaal je minder per maand, maar nadeel is dat je dan wel minstens 3 maanden zonder inkomen zit en daar dus ook zelf een buffer voor opgebouwd moet hebben.

Ik vermoed dat die premie niet klopt... Ik heb een offerte voor een AOV met een wachttijd van 2 jaar!! (in verband met dat mijn broodfonds de eerste 2 jaar opvangt) en krijg dan 15.000 euro per jaar uitgekeerd (voor basisbehoefte) en daar ga ik bijna 100 euro per maand voor betalen.

Je moet bij je AOV goed kijken naar de drempel vanaf hoe ver je arbeidsongeschikt moet zijn om uitgekeerd te krijgen en of je Beroeps-arbeidsongeschikt verzekerd. Als je bijvoorbeeld een zware blessure aan je hand krijgt, kan je niet meer je werkt als journalist doen, maar nog wel achter een lopende band staan (ik noem maar iets). Daar zijn verschillende vormen voor. Algemeen arbeidsongeschikt (je kunt nog wel ander werk doen) is veel goedkoper dan beroeps-arbeidsongeschikt, maar of je daar gelukkig van wordt?

Pensioen is ook op andere manieren te regelen, zoals bijvoorbeeld in de loop der tijd een huis te kopen en die afgelost hebben tegen de tijd dat je met pensioen gaat. Als je dan dat huis verkoopt, heb je meteen je pensioen en je bent niet afhankelijk van derde partijen die je korten op je pensioen uitkering of wat dan ook.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:04

11AFotograaf schreef:
heb je meteen je pensioen en je bent niet afhankelijk van derde partijen die een riant salaris verdienen en daarna zichzelf van jouw geld dikke bonussen uitkeren

Even quote aangepast O:)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:28

Rex_Rolfo schreef:
11AFotograaf schreef:
heb je meteen je pensioen en je bent niet afhankelijk van derde partijen die een riant salaris verdienen en daarna zichzelf van jouw geld dikke bonussen uitkeren

Even quote aangepast O:)

Daar doe ik geen uitspraken over, want dat weet ik niet. Ik weet wel dat ik mijn pensioen zoveel mogelijk met eigen geld wil opbouwen, maar er ook niet nu al krom voor ga liggen. Ik koop liever een huis waar ik nu al van geniet en dat mijn pensioen vormt dan iedere maand X naar een pensioenfonds te sturen waar ik niets aan heb en uiteindelijk niet eens mijn pensioen halen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:53

Hier niks verzekerd wat dat betreft, mijn (ons) pensioen zit in het huis en in de zaak :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:54

Emmaa_ schreef:
Oef, sterkte en beterschap!

Ik ben vanaf morgen pas officieel ZZP'er, maar heb me er ondertussen wel in verdiept. Mijn eerste periode sluit ik geen verzekering af, ik ben namelijk student en heb dus door studiefinanciering (lening) voldoende mogelijkheden om mijn levensonderhoud te krijgen. Als ik straks klaar ben met mijn studie wordt het wel andere koek. De kans is klein dat ik ooit een ander dienstverband zal krijgen dan freelance, en dat zal waarschijnlijk ook mijn enige bron van inkomsten zijn. Er zijn wel verzekeringen die je kan afsluiten als freelancer, daar betaal je niet mega veel voor.

Ik heb morgen dus de afspraak bij de KVK om me in te schrijven, en wil eigenlijk gelijk daarna een zakelijke rekening aan gaan vragen bij ING. Voor nu gebruik ik de gratis versie van Jortt om mijn boekhouding te regelen, als ik op termijn wat meer inkomsten ga genereren wil ik daar de betaalde versie van maken. Naast het uitzoeken van de praktische zaken (wanneer moet ik straks wat gaan betalen en hoe regel ik dat) heb ik het idee dat ik een aantal dingen keihard over het hoofd aan het zien ben, heeft een van jullie die als freelancer werkt toevallig een idee?

Koopje! Waar heb je dat gezien?? Ik ben 250 euro pm kwijt voor dezelfde verzekering!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:57

Ik meld mij weer even, de afgelopen tijd druk geweest met 1 en ander uitzoeken en verplichte prive afspraken.
Iemand vroeg waar ik tegenaan liep, dat waren voornamelijk vragen mbt btw vrijstelling en inschrijving als zorgondernemer.
Heb toch besloten maar gelijk een boekhouder in te schakelen dat scheelt een hoop stres want eerlijk is eerlijk ik ben gewoonweg niet gemaakt voor administratie en deze man is gelukkig een kei in geduldig zijn, 100x hetzelfde uitleggen en Jip en Janneke taal.
Ik probeer nog wel bij te lezen want haal veel informatie uit jullie topic maar het kost wat tijd (die ik eigenlijk niet heb dus heb nu de laatste paar pagina's gepakt).

Las ergens iets over doosjes die niet dicht te plakken waren, vriendin van mij legde de doosjes de avond van te voren altijd bij de verwarming/in een droge warme ruimte volgens haar werkt dat.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:58

Inmiddels de accu getest met led lampen werkt een stuk beter hij houdt het al 6 uur lang vol :D

Heeft iemand een adres waar je snel visitekaartjes kunt laten printen?
Bij Vistaprint komt er € 15,- bij als ik ze voor zondag wil hebben :+
Drukwerkdeal kan ze vrijdag leveren, maar die zijn wat duurder waardoor ik dus op hetzelfde bedrag uitkom voor minder kaartjes dan bij Vistaprint.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:00

Plaatselijke drukker?

Ideaal is snel, goed en goedkoop. Meestal kun je maar twee van de drie halen:
snel en goed = duur
snel en goedkoop = prutswerk
goed en goedkoop = levertijd
;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:05