Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:58

Hoi hoi, alles nog goed hier? Eerste maanden overleefd?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:40

LidyK97 schreef:
Hoi hoi, alles nog goed hier? Eerste maanden overleefd?

Ja hoor, heb twee vakken met een voldoende afgerond (communicatie 7,5 en kunstgeschiedenis 7,4) en krijg nog 3 vakken terug. Helaas wel een aantal toetsen niet zo goed gedaan voor mn gevoel dus ben benieuwd.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:34

Hier alles gehaald, ondanks dat ik eerst dacht m'n praktijk verpest te hebben en daar een halve paniekaanval door kreeg :')
En wat gezeik gehad met een groepsproject waarvoor er eentje niet zoveel en alles last minute deed dus dat was nog wel even frustratie.. Wachten nog wel op dat cijfer, maar zoals het er nu uit ziet, eind goed al goed :)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:37

Hier 3 tentamens gehad, jammergenoeg maar 1 gehaald, op naar de herkansingen dan maar! Al ben ik stiekem best tevreden dat ik er 1 gehaald heb, grotendeel van de opleiding moet alles herkansen.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:13

Jammer van de herkansingen.

Ik heb het eerste blok gehaald met 12 studiepunten *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:02

Wat iemand hoe dat zit met de aanvullende beurs? Krijg je dat het hele jaar door elke maand, of??

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:09

Wanneer je er recht op hebt en het hebt aangevraagd krijg je het elke maand, vandaag dus (viert feestje)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:19

Hier gaat het wel goed eigenlijk, krijg volgende week al m'n cijfers van de eerste tentamenweek terug, ik denk dat ik er 1 niet heb gehaald. Maar dat is dus nog eventjes afwachten..
Deze periode is wel veel meer werk dan de vorige, niet heel raar natuurlijk, maar vorige periode was voor mij echt nog even wennen en nu moet ik keihard aan de bak. Ik ben stiekem aan het kijken geweest voor een universitaire opleiding volgend jaar (als ik m'n P haal), maar het is nog lastig. Voor zoveel opleidingen heb je minimaal 1 VWO-vak nodig en laat ik m'n VWO nou niet hebben afgemaakt :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:53

Je kunt altijd na je bachelor een master op de uni doen, dan heb je een beetje het beste van beide werelden en hoef je hooguit een premaster (die je vaak in je minor kan doen) af te ronden.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:51

Jammer dat je moet herkansen Jasmijn!

Bij mij gaat het ook voorspoedig. Mijn eerste 10 van de maximaal 10 te behalen studiepunten zijn binnen! Ik ben voor 4 tentamens geslaagd met een 8,2 gemiddeld, dus ik ben zeer tevreden. Ik krijg nog 3 uitslagen binnen van inlevertentamens, maar die tellen qua studiepunten pas volgende periode mee.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:22

Heb tot nu toe alles gehaald, moet wel nog 3 vakken terug krijgen
Maar tot nu toe gaat het erg goed :D

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:14

Bijna weer tijd voor de herkansingen !
Beide leraren bij wie ik moet herkansen gaven aan dat als ik gewoon rust bewaar het prima goedkomt ! Das wel fijn bij mondelingen tentamens !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:00

Wat gaat het hard bij sommige van jullie en wat volgen jullie veel vakken haha! :D

Ik heb nu 1 projectcijfer terug, en m'n tentamencijfer nog niet (maar weet al wel dat ik het heb gehaald). Maar heb verder ook niks gedaan haha. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:31

Bleh ik heb echt een baalweek, heb gewoon echt geen zin meer in deze studie :\

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:42

Vervelend!
Alleen deze week of is het al wat langer?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:11

[***],
Hoe kan dat zo? Zomaar uit het niets? Of twijfel je al langer?

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:23

Vervelend is dat!
Dat is idd wel erg fijn faunty!
Goed bezig GC !!

Ik heb ook alles gehaald van afgelopen periode dus helemaal blij :D Alleen nog ons project cijfer terug krijgen maar daar maak ik mij niet zo druk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:25

Ik was sowieso aan het twijfel over de opleiding, maar ik heb vorig jaar in tussenjaar gehad, dus ik moest van mezelf gewoon weer naar school. Het liefst wou ik iets in de dieren, maarja, te weinig baankans. Maar nu weet ik echt niet meer waar ik de motivatie vandaan moet halen, we zijn met een project bezig dat niet lekker loopt, en nieuw vak waar ik niks aan vind(statistiek) en over een paar weken al weer tentamens en deadlines voor projecten. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik dit schooljaar sowieso ga afmaken en echt mijn best ga doen. Als ik nu afhaak gooi ik al mijn tijd, moeite en geld wat ik er tot nu toe in heb gestoken weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:06

[***] schreef:
Ik was sowieso aan het twijfel over de opleiding, maar ik heb vorig jaar in tussenjaar gehad, dus ik moest van mezelf gewoon weer naar school. Het liefst wou ik iets in de dieren, maarja, te weinig baankans. Maar nu weet ik echt niet meer waar ik de motivatie vandaan moet halen, we zijn met een project bezig dat niet lekker loopt, en nieuw vak waar ik niks aan vind(statistiek) en over een paar weken al weer tentamens en deadlines voor projecten. Maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik dit schooljaar sowieso ga afmaken en echt mijn best ga doen. Als ik nu afhaak gooi ik al mijn tijd, moeite en geld wat ik er tot nu toe in heb gestoken weg.

Succes, hier een beetje hetzelfde verhaal

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:12

Vervelend!
Misschien toch voor de opleiding kiezen met weinig banen kans en wat je echt leuk vind. Een papiertje hebben is het belangrijkste!
En je werkend leven beginnen met een halve depressie door je studie werkt ook niet

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:19

Wat vervelend Linda en Lidy! :(:) Kunnen jullie niet nog switchen naar een studie die jullie wel leuk vinden? Misschien even jullie SLB'er raadplegen?

Ik zit er ook een beetje doorheen.. niet omdat ik mijn studie niet leuk vind (ik vind het juist fantastisch!), maar omdat ik de laatste tijd gedwarsboomd word door een klasgenoot.. :\ Zonder enige aanleiding begint ze steeds te zuchten, kreunen, lachen en roddelen als ik aan het woord ben. Laatst moesten wij ons bij een nieuwe docent voorstellen en toen ik aan de beurt was, begon ze weer zo overdreven te zuchten. Er is nooit iets voorgevallen tussen ons, dus ik begrijp niet waar het vandaan komt. Mijn andere klasgenoten hebben haar gedrag ook al opgemerkt; ze doet het heel soms ook bij anderen.

Gisteren was voor mij de druppel.. we zaten in de les en ik stelde een vraag aan een docent. Blijkbaar had de docent deze vraag al eerder beantwoordt, maar omdat ik druk bezig was met aantekeningen maken, had ik dat gemist. Mijn klasgenoot begon daarop keihard (op een gemene manier) te lachen en fluisterde tegen haar buurman dat ik dom was of iets dergelijke. Het gevolg was dat ik de hele les geen vragen meer heb durven stellen. Het is gewoon kinderachtig pestgedrag en ik twijfel nu of ik of ik het bij mijn SLB'er moet aankaarten. Ondanks dat ik wat ouder ben dan de rest, ben ik best wel onzeker. Haar ermee confronteren durf ik niet (ze is het type dat je in je gezicht zal uitlachen, op het moment dat je haar ermee confronteert). Gelukkig hoef ik maandag pas weer naar school, want ik heb echt even geen zin meer. Toen ik thuis kwam gisteren heb ik nog even flink zitten huilen, het zit me best wel hoog! :( Ik ben vroeger flink gepest geweest (heb daardoor meerdere opleidingen niet afgemaakt) en ben bang dat ik straks weer afhaak door zoiets.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:34

Linda en Lidy, vervelend als je in zo'n situatie zit.. Maar een opleiding gaan doen 'omdat je van jezelf moest', dat werkt niet:(
Aan jullie namen te zien zijn jullie 4 jaar jonger dan ik (en zelfs nog jonger dan GC), ik denk dat het belangrijk is om een opleiding te doen die bij je past. Een dierenopleiding is misschien niet het beste, maar goed oriënteren is wel van belang.
Ikzelf had bijvoorbeeld nooit bij SJD gekomen, maar toen ik had besloten dat ik dat wilde gaan doen had ik echt zin in school en vind het nog steeds leuk!
Jullie zijn nog jong, als dit het niet is, kijk dan wat wel iets is, maar maak geen overhaaste beslissingen. Na je 20e beginnen met hbo is ook geen ramp :)

GC, wat een klote situatie. Ik zou het wel bij je slb'er aankaarten denk ik.. Zo word je niet gelukkig op school en het moet niet zo zijn dat je daarom stopt.
Zeggen je andere klasgenoten of de desbetreffende docent er niks van? Als je niet meer haar in gesprek durft, dan kan je slb'er wellicht helpen.

Ik moet nog 2 tentamencijfers terugkrijgen, wachten duurt lang -.-
Vandaag en morgen,dus ben benieuwd.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:37

Wat vervelend!! Sommige mensen....
ik zou het zeker even met iemand aankaarten, dan kan het er in ieder geval een keer uit dat werkt vaak opluchtend (heb ik gemerkt toen ik nog gepest werd)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:14

@ Linda en Lidy: Ik sluit me aan bij Iselda. Na je 20e beginnen met HBO is zeker geen ramp; sterker nog, bij mij in de klas zijn de meeste 20+! Je kunt beter iets kiezen wat je leuk vindt, dan dat je door blijft pushen voor iets wat je eigenlijk niet leuk vindt. Je 'moet' immers je hele leven nog werken.

Wachten duurt inderdaad lang hè, Iselda! :D De docent zegt er helaas niets van, maar ik denk dat zij zich van geen kwaad bewust is. Daarnaast denk ik dat menig docent zich best wel geïntimideerd voelt door haar (wat ik best wel een kwalijke zaak vind). De klasgenoten waar ik mee om ga geven haar vaak wel een boze blik, maar ze trekt zich er weinig van aan. Ik hoorde haar vorige week nog zeggen dat ze een andere klasgenoot aan het huilen heeft gemaakt en daar was ze enorm trots op.. Ook schijnt ze tegen dat meisje te hebben gezegd haar leven zuur te maken (omdat dat meisje achter haar rug om zou hebben geroddeld).. serieus, je zou bijna denken dat we ons op de middelbare school begeven!

Ik denk dat ik maar een mailtje stuur naar mijn SLB'er om te vragen of ze tijd heeft voor een persoonlijk gesprek. Bedankt voor jullie woorden, dat doet me goed! :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:22

@ Linda en Lidy, ik sluit me ook aan bij Iselda.
Ik heb zelf na de Havo een mbo4 opleiding paraveterinair in 2 jaar afgerond (0 banenkans) en heb daarna in 4 jaar tijd o.a. 1,5jaar in het buitenland gewoond en het grootste deel van die 4 jaar (fulltime) gewerkt. In de tussentijd wel 2x geprobeerd om aan verloskunde te beginnen maar beide keren afgewezen en nu dus begonnen met HBO-V, ondanks dat ik ook 'al' bijna 23 ben.
Op het verkort MBO was de gemiddelde leeftijd ook 20-22 en was ik met mijn 16 de jongste en ook nu zit ik met een paar anderen in de klas die wat ouder zijn. Daar is echt niks mis mee, er zijn zoveel mensen die nog een tweede opleiding volgen omdat uiteindelijk de eerste (ook na afronding) niet is wat ze ervan gedacht hebben of op latere leeftijd van gedachten zijn veranderd.
Dan kan je er beter nog een (paar) jaar over nadenken en je goed oriënteren, dan elke keer aan een opleiding beginnen en tijd en geld weggooien :)

@GrumpyCat
Wat balen hé! Mijn eerste reactie zou zijn confronteer haar en vraag naar haar probleem, maar ik kan me ook voorstellen dat dat heel lastig is, zeker als iemand zo intimiderend overkomt. Ik zou denk ik idd naar mn SLBer gaan.. iig succes en sterkte ermee, zou zonde zijn als je door zo iets/iemand zou stoppen!

Hier alle cijfers terug. Sommige beter dan verwacht, hadden een 10 voor dat verslag :wow: