Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Re: Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:00

Wat zuur is dat Adamootje. Het is altijd ook zo stressvol om alles op te bouwen op het laatste moment.
Ik zou bijna zeggen neem je eigen muurtje mee! Hopelijk horen jullie snel meer.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:01

Wat dat betreft is mijn school best goed in alles regelen eigenlijk :')

Jeetje Adamootje wat klinkt dat als slecht geregeld bij jou :=

Ik moet nu alleen noghier en daar wat dingetjes aanpassen en dan nog de discussie en de samenvatting schrijven, binnen 4 dagen. Moet haalbaar zijn lijkt me?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:03

Ach Avans is altijd nog hoofdchaosregelingentreffen _O-

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:11

Helaas heb ik niet genoeg aan een muurtje. :+ Ik maak ruimtelijke werken en heb daar dus ook veel ruimte voor nodig. Zo zijn er meerdere mensen die veel ruimte nodig hebben voor hun beeldend werk. Als ze het examen over twee dagen verdelen is het allemaal geen probleem. Maar dat vinden de docenten dus niet prettig. :+

Anna, dat moet toch wel voldoende zijn? Zo te lezen ben je echt bijna klaar! :D Je motto en een lied doorgeven? Oh gosh, die maken er wel werk van zeg! :+

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:20

Anna komt goed toch!

Ik ben nu een interview dat ik net heb gehad aan het uitwerken, heb ontdekt dat als je het langzaam afspeelt dat het dan veel makkelijker is! Dit ga ik zo meteen even verwerken in mn deelvragen en dan zorg ik dat ik vandaag mn beroepsproduct af heb. Verder ga ik morgen enquêtes afnemen en even de jongeren op de groep spreken, dit ga ik ook meteen uitwerken. Dan moet ik de enquêtes nog verwerken, een conclusie, aanbeveling en samenvatting te schrijven. Daar heb ik dan zaterdag en zondag voor. Wordt hard bikkelen :')

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:12

Adamootje schreef:
Helaas heb ik niet genoeg aan een muurtje. :+ Ik maak ruimtelijke werken en heb daar dus ook veel ruimte voor nodig. Zo zijn er meerdere mensen die veel ruimte nodig hebben voor hun beeldend werk. Als ze het examen over twee dagen verdelen is het allemaal geen probleem. Maar dat vinden de docenten dus niet prettig. :+

Anna, dat moet toch wel voldoende zijn? Zo te lezen ben je echt bijna klaar! :D Je motto en een lied doorgeven? Oh gosh, die maken er wel werk van zeg! :+

Nou he :')
Alhoewel het nu heel wat lijkt, maar op de avond zelf kunnen ze er nooit veel werk van maken lijkt me. Ik weet niet of SPH en MWD samen gaan, maar er zijn zo'n 120 SPHers die afstuderen, en ongeveer evenveel MWDers dus dat wordt een laaaange avond dan :Y)

Ik ben stiekem wel benieuwd naar je werken dan Adamootje *D
Wat een onrealistsch idee dan, om zoveel werken tegelijkertijd te exposeren?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:57

Lotgenoten...
'Fijn' te horen dat er bij jullie ook wel eens wat niet klopt. Wij mogen ons portfolio alleen inleveren als we ons onderzoek voldoende hebben. 15 juni moeten we dan ons portfolio inleveren, maar docenten hebben tot 16 juni om na te kijken... >;)
Wonderlijke is ook nog eens dat het 3 jaar eigenlijk vrijwel goed is gegaan op deze school. Ik begon aan het vierde jaar en vanaf dag 1 was het ongeregeld.. :=

Dan willen ze er idd wel werk van maken Anna! :oo Dan ben je wel een avond onder de pannen ja..

Apart plan dan, vanuit school Adamootje.. :=

Amandananana, dat is ook niet fijn! :oo Hadden ze dat niet wat eerder kunnen zeggen! Straks kan je helemaal niet naar Thailand ofzo! :oo

Bij ons is het eerste inlevermoment 26 mei, komende dinsdag dus. Als het goed is, moeten we dan nog in week 26/27 een assessmentgesprek doen, waarin we ons eigenlijk moeten verdedigen/presenteren over onze ontwikkeling de afgelopen 4 jaar. Met 2 assessoren die je het hemd van het lijf gaan vragen. Als je je onderzoek niet gehaald hebt, is 10 augustus het herkansingsmoment en eind augustus dan het assessmentgesprek (die mag je pas doen als voor de rest alles is afgerond).

Nog minder dan een week dus voor het inlevermoment. Ik vind het doodeng.. Morgen langs mijn opdrachtgever om te kijken wat zij er van vinden en nog feedback van vriendinnen, dan evt nog wat aanpassen en dan dinsdag dus inleveren... :x

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:07

Ik loop wat achter omdat ik later begonnen ben. Doe ook niet mee met juli diplomering. Dus heb wat speling.

Maar de mensen die bij ons wel mee doen met juli diplomering moeten nu al zo goed als klaar zijn. Beetje jammer alleen dat 26 mei en 9 juni nog voorlichting en informatie komt over de scriptie. Voor mij ideale momenten, voor de reguliere mensen niet.

Hier gaat het verder nog helemaal goed. Gaat nog wel veel tijd zitten in interviews uitwerken, maar gelukkig is het einde in zicht. Als ik dat grotendeels klaar heb ik kan ik beginnen met compleet maken van mijn scriptie. I

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:21

Al een tijd niet meer gereageerd hier,
Aanstaande vrijdag heb ik mijn assessment les, waar ik reuze veel zin in heb. Dat kan niet meer dan geweldig worden!
31 mei is de deadline van mijn scriptie. Ik heb bijna alle gegevens verzameld en geanalyseerd Dat wordt nog even aanpoten, maar het moet lukken!

Ik ga alleen niet mee voor de diplomering van 1 juli. Het is zo goed als zeker dat ik mijn stukken nog een keer terug krijg om te verbeteren. Dat is niet erg, daar heb ik me op ingesteld.
Dan is het 16 augustus opnieuw in leveren en 30 september mijn diploma ophalen

ongelovelijk dat het nu ineens zo dichtbij komt. Ik heb momenteel ook niet meer die studie dip.... Eindelijk is mijn motivatie terug! helaas wat laat... maar beter laat dan nooit!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:24

Misschien weet iemand dat hier. Als je pas 30 september je diploma ontvangt. Moet je dan ook voor de maand september nog collegegeld betalen?

Ik maak me om mijn scriptie weinig druk, maar wel over een paar herkansingen. Hopelijk haal ik alles nu in 1x en hoef ik niet nog een halfjaar door. Want dat kan ik gewoon echt niet betalen en wil niet lenen/krijgen van mijn vriend.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:37

Dat is raar geregeld Linoleum... Nu nog voorlichting over scriptie? :=

Wat betreft 30 september diploma ophalen weet ik niet...
Ik denk dat je dan nog wel een maand collegegeld moet betalen. Bij ons kan dat in elk geval in maanden, weet niet of dat overal zo is.

Floemii fijn dat je weer motivatie hebt!
Ik ook wel aardig. Ik stel me in op 1 juni, dan lever ik m'n scriptie in en voor mijn gevoel heb ik dan vakantie :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:43

Ja we krijgen 4 keer een voorlichting, elk over een ander onderdeel van je onderzoek. Ik heb de 26e dus een voorlichting over hoe ik mijn methoden en dergelijke goed kan verantwoorden en dan 9 juni nog hoe ik mijn resultaten en conclusies goed kan uitwerken volgens mij.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:47

Maar mag je dan na 9 juni het nog inleveren voor de eerste kans?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:51

Euhh, 3 weken voor diplomering moeten alle punten behaald zijn. Ze hebben 3 weken om na te kijken. Dus 6 weken voor 8/9 juli. Dus dat gaat niet lukken volgens mij, of ik moet wat van die termijnen fout hebben. Heel apart.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:00

linoleum schreef:
Misschien weet iemand dat hier. Als je pas 30 september je diploma ontvangt. Moet je dan ook voor de maand september nog collegegeld betalen?

Volgens mij niet, omdat alles al afgerond is. Althans, volgens mijn begeleider niet. Maar pin me er niet op vast, want onze school roept wel vaker wat :+

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:29

linoleum schreef:
Euhh, 3 weken voor diplomering moeten alle punten behaald zijn. Ze hebben 3 weken om na te kijken. Dus 6 weken voor 8/9 juli. Dus dat gaat niet lukken volgens mij, of ik moet wat van die termijnen fout hebben. Heel apart.

Nee dat halen ze zeker niet dan :=
Onze diplomering is 9 juli, twee weken ervoor cijfers binnen en drie weken daar weer voor dus uiterlijk scriptie inleveren. Bij ons is dat dan 5 juni.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:31

Sorry van de lange stilte van mijn kant, ben beetje erg druk met werken en mijn portfolio optijd af krijgen... :o Ik zit ondertussen al op 100 pagina's maar ben nog niet eens op de helft... :+

Even een bijleesactie:

Marrit89 schreef:
Welkom Fantabulouss! Spannende weken voor jou dus! Fijn dat je zo op schema ligt.
Dankje :) enneh..op schema...pff nou met het onderzoeksverslag inleveren wel..maar portfolio kost me meer tijd dan ik had gedacht, dus wordt krap :=

Kirsha schreef:
Welkom Fantabulouss! En succes :D Fijn dat je verslag inmiddels bijna klaar is! Hier geen last van portfolio's, ik hoef alleen een afstudeerverslag te maken, daar mag ik heel blij mee zijn als ik het zo hoor :=

Hier gaat het eigenlijk ook vlotjes. Ik had wat vertraging opgelopen en loop nu eigenlijk nog een week achter maar het ziet er niet naar uit dat het problemen op gaat leveren, ik moet over 2,5 week mijn conceptverslag inleveren en het ziet er eigenlijk al goed uit.
Dankje! ja wees maar blij dat je niet zo'n uitgebreid portfolio moet maken.. ;) wel fijn dat het bij jou vlotjes gaat...

amandananana schreef:
Fantabulous welkom! Ik hoef geen portfolio in te leveren, maar wel scriptiestress :') jij bent wel vlotjes aan het werk zeg!
Dankje! :) maar ben dus alleen vlotjes met onderzoeksverslag..niet met portfolio :P

linoleum schreef:
Fantabulouss, blij dat ik geen portfolio heb. Moet ook nog een ander portfolio achtig iets inleveren en vind het verschrikkelijk. Veel succes!
Dankje...ik vind het ook verschrikkelijk... -O- voorlopig wel weer genezen van het studeren denk ik ..... :o

lauwie schreef:
@ Fantabulouss Welkom en succes met je portfolio en afstuderen! Wij hebben geen portfolio maar hebben competenties waar we aan moeten werken en daar moeten we bewijzen voor aanleveren. Dit heb ik bijna afgerond moet een verslag schrijven over de afgelopen 4 jaar wat ik geleerd heb.
Wij hebben ook competenties , alleen die moet je dus uitwerken in je porftolio, en bij elke competentie bewijslasten toevoegen en daarbij evaluatieformulieren invullen... verschrikkelijk... -O-

Saskiaa_ schreef:
Fantabulouss, ik moet ook nog een portfolio inleveren. Nog geen stress, want dan moet 2 weken nadat het onderzoeksverslag is ingeleverd. Ga ik dan wel naar kijken dus. :)
Nou ik zou maar alvast gaan stressen ;) ik dacht ook dat doe ik wel ff , maar het kost me zoooo veeeel tijd.... :x

lauwie schreef:
Als het rapport niet in 1 keer goedgekeurd wordt zou ik officieel een half jaar vertraging oplopen vind ik heel raar dat elke school hiervoor andere regels heeft.
Vind soms ook wel dat ze de regels meer gelijk moeten trekken, bij sommige opleidingen zijn ze erg soepel en de ander wordt je afgekickt als je te weinig studiepunten haalt... zorgt wel voor veel onduidelijkheid...

Kirsha schreef:
Behalve dat de regels overal anders zijn valt het mij ook op dat het proces er overal anders uitziet... Allemaal verschillende deadlines en termijnen voor verslagen enzo. Hier op stage zit een meisje dat net is afgestudeerd en zij had acht van de twintig weken voor haar projectvoorstel, terwijl ik er vier weken voor had.
Wat ik ook wel raar vind is dat sommige opleidingen heel veel stageweken hebben en andere heel weinig.....ik vind dat je echt slecht opgeleid wordt als je weinig stage loopt..je moet je vak toch in de praktijk leren.... :+

linoleum schreef:
Ik heb ook een keer begeleiding gehad dat iedereen mocht komen (stuk of 40 afstudeerders) en we met z'n 2en zaten. Beste begeleiding die ik tot nu toe heb gehad, heb in 2 uur tijd zoveel kunnen vragen en doen.
Dat ik nog met mn hbo opleiding bezig was , was in het begin van m´n studie de begeleiding heel goed, maar de jaren erna werden er meer studenten aangemeld voor de opleiding en hadden ze steeds minder tijd voor elke student..vond ik echt wel lastig soms... :=

Adamootje schreef:
Gisteren heb ik een gesprek gehad met mijn scriptiebegeleider en ik heb te horen gekregen dat alles goed gaat. We hebben samen naar het eindproduct gekeken en daar heeft zij mij nog tips voor gegeven. Ik kan dus aan de slag met de laatste dingen. Over twee weken moet mijn scriptie zo goed als af zijn, want dan moet ik het presenteren op het symposium en 4 juni is alweer de inleverdatum.

Het afstuderen komt nu wel heel dichtbij voor ons! :D *\o/*
Goed bezig! nog ff doorzetten! :D

Marsu schreef:
Gister dus het assessment en nu werd er opeens wel moeilijk over gedaan. Ze zagen ook dat ik zo lang zo ver nog niet was, maar de kans bestaat dat ik toch door moet. De uitspraak van de examencommissie nu maar afwachten.
Hoe lang zou je dan nog doormoeten? -O-

amandananana schreef:
Ik ben ook weer back on track, typ me echt rot. Door de operatie heb ik wat interviews niet kunnen doen dus die ga k deze week inhalen. De opzet voor mn scriptie staat en ik hoop dat ik de deadline van 25 mei ga halen, het loopt namelijk nog steeds niet met de enquêtes.. -O-
Nog 5 dagen te gaan! hoe sta je er nu voor? :)

Saskiaa_ schreef:
Ik ben vandaag wel flink opgeschoten. :) Voel eindelijk de druk, dus kan nu flink doorwerken. Vind het wel heel spannend wat ze er van vinden hoor...
haha zo herkenbaar :o ik kan ook altijd pas goed doorwerken als ik de druk voel..ben zo'n lekkere uitsteller ... :+ :o

Adamootje schreef:
Allemaal heel veel succes de komende weken. We can do this! *\o/* *\o/* *\o/*
That's the spirit ;) *\o/*

Adamootje schreef:
Natalie, ik voel met je mee. Er staat hier een enorme boom voor mijn appartement waar ik echt knetterallergisch voor ben. Ik ben al weken aan het snotteren. :+
dat werkt vast niet bevorderlijk voor je concentratie... :(:)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:45

Fantabulous, ik heb mijn portfolio voor een groot gedeelte al af. Vorig jaar aan het eind van het jaar al heel veel er in gestopt. Hoeft nu dus alleen nog het een en ander van het vierde jaar bij. :) Heb wel al in gedachten wat, dus verwacht daar niet zoveel stress van.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:48

Fantabulous, ik ben mijn beroepsproduct aan het maken. Moet zeggen dat ik het zelf best wel leuk vind worden. :D

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 07:31

Ik weet dat mijn vriend tot oktober collegegeld moest betalen omdat hij in oktober zijn opdrachten had afgerond zijn diploma kreeg hij in februari of kon hij bij de bali ophalen. Het gaat er dus om wanneer jij klaar bent met de studie niet wanneer je je diplom ontvangt. Bij ons is de diploma uitreiking pas ib september als je in juni klaar bent met school.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 08:55

lauwie schreef:
Ik weet dat mijn vriend tot oktober collegegeld moest betalen omdat hij in oktober zijn opdrachten had afgerond zijn diploma kreeg hij in februari of kon hij bij de bali ophalen. Het gaat er dus om wanneer jij klaar bent met de studie niet wanneer je je diplom ontvangt. Bij ons is de diploma uitreiking pas ib september als je in juni klaar bent met school.

Bij ons dus precies hetzelfde en we hoeven geen extra collegegeld te betalen. Dat zou eens mooi wezen... :+

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:40

Aah dat is erg fijn! Dan weet ik beetje wat ik kan verwachten.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:27

Momenteel ben ik ook bezig met de laatste loodjes voor de opleiding verzorgende IG.
Heb de proeven van bekwaamheid gehaald (op 1 gesprek na) en mijn scriptie is volledig afgerond met presentatie en al :D .

Nu moet ik nog een POP maken en aan de hand daarvan heb ik 1 juni een gesprek over mijn verdere leer/loop baan.
Alleen nu heb ik geen idee hoe je een POP maakt. Nooit gehad in de opleiding.
Iemand enig idee? Of misschien een voorbeeld voor mij?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:31

Pffff zie door de bomen het bos niet meer, bezig met de resultaten te verwerken in tabellen, diagrammen enz. Ga nu alles door elkaar halen dus ik stop er mee voor vandaag. Al vanaf vanochtend bezig dus wel even goed aan gezeten. Vanavond lekker naar de film even wat ontspanning. Voel ook niet echt een druk, maar weet niet of ik daar blij mee moet wezen. :') Voor mijn gevoel ga ik me deadline van 8 juni makkelijk halen, feedback van hoofdstukken 1-4 gehad die ik moet verwerken en moet alleen hoofdstuk 5 schrijven en even als concept opsturen zodat ik daar nog feedback op kan krijgen voor ik het inlever.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 22:42

LadyDaily schreef:
Momenteel ben ik ook bezig met de laatste loodjes voor de opleiding verzorgende IG.
Heb de proeven van bekwaamheid gehaald (op 1 gesprek na) en mijn scriptie is volledig afgerond met presentatie en al :D .

Nu moet ik nog een POP maken en aan de hand daarvan heb ik 1 juni een gesprek over mijn verdere leer/loop baan.
Alleen nu heb ik geen idee hoe je een POP maakt. Nooit gehad in de opleiding.
Iemand enig idee? Of misschien een voorbeeld voor mij?

Oh getsie, dat is met SMART leerdoelen enzo... :+ Heb je hier wat aan?

http://ddgc.nl/pop/voorbeeld-persoonlij ... lingsplan/

Wat heerlijk dat je klaar bent met je scriptie trouwens.

Natalie, dat is toch fijn dat je die druk niet voelt? :D

Ik heb feedback gekregen van mijn referent (dat is iemand uit het werkveld die zijn of haar expertise met je uitwisselt). Ze was erg enthousiast over mijn eindproduct, dus ik ben heel erg blij dat ik daar weinig aan hoef te veranderen. Aankomende vrijdag hebben we het symposium. Dat is het laatste moment dat we feedback kunnen vragen aan mensen uit het werkveld. Deadline is bijnaaa!!! Bijna klaar!!! :):)