Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:22

HLPhoto schreef:
Zou de blauwe letters links uitlijnen denk ik ;)
Ik zag het ook, dus dat had ik al gewijzigd.

Edit: Die kleuren staan zo inderdaad niet op mijn site, want dat vind ik niet zo mooi voor een site. Heb nog wel een keer een oranje/blauw logo er op geprobeerd, maar dat stond echt niet.
Maar mijn auto is ook blauw met oranje letters en mijn bodywarmer ook.
Ik denk dat deze advertentie wel goed opvalt tussen die anderen op Horsetelex.

kay27 schreef:
Ga je je dan ook meer of alleen maar richten op paardenfotografie Yvonne? Of is deze ad puur voor horsetelex?
Dit is speciaal voor Horsetelex.

Ik snap het niet zo goed Hilda.
Als jij toch gewoon aan de criteria voor ondernemer(winst maken, >1225 uren etc) voldoet, dan doe je toch aangifte als ondernemer. Waarom zou je dan je inkomsten van je bedrijf als overige inkomsten opgeven?

Hilda79

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:51

Ik heb geen idee Yvonne. Dit is wat ze mij net vertelden bij de BD.
Het kan zijn dat ze dus kijken naar je aangiftes BTW, je startdatum, je in dienst betrekkingen of ????

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:53

Hilda, gaat dit over de combinatie van bedrijf met een uitkering en/of salaris?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:13

Nee algemeen want ik heb het als algemene vraag gesteld en hem daarna voor mij persoonlijk gesteld.
De BD bekijkt dus aan de hand van wat er over jou als persoon bij hen bekend is welke aangifte uitnodiging je krijgt. Hoe ze dat deden kon ze niet vertellen. Toen ik vroeg of het misschien lag aan een bepaalde winst (die geef je immers deels al op via je btw aangiftes) die je maakt kon ze mij dat bedrag ook niet noemen. Wilde ik hier specifiek antwoord op dan moest ik dit schriftelijk aan gaan vragen.

*edit*
Iemand kan heel goed een dienstbetrekking hebben en een eigen zaak en voor het deel eigen zaak een opgave winst moeten doen en voor het deel dienstbetrekking een opgave regulier doen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:20

Ik vind het maar een vaag verhaal Hilda.

Als jij vindt dat je hier aan voldoet:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... l#P31_3856
dan zou ik als ik jou was samen met een ervaren accountant aangifte doen.
Naast inkomsten uit een baan, gewoon de winst uit je onderneming daar bij optellen en daarna aftrekposten als ondernemers- en startersaftrek en MKB korting er vanaf halen. Wanneer de BD het daar niet mee eens is, krijg je vanzelf een correctie op je aangifte. En dan kun je alsnog een keer bezwaar maken.
Volgens mij mag jij gewoon zelf bepalen hoe je aangifte doet en als ze het er niet mee eens zijn. hoor je dat vanzelf.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:23

Nav je Edit:
Je doet altijd maar 1 aangifte voor de inkomstenbelasting.
Daar moet je al je inkomsten opgeven, dus loon, uitkering, maar ook je winst uit een onderneming.
Wanneer je als een echte ondernemer wordt gezien mag je ook bovengenoemde aftrekposten in rekening brengen, waardoor je belastbaar inkomen uiteindelijk lager wordt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:15

yvonnepuntnl schreef:
Volgens mij mag jij gewoon zelf bepalen hoe je aangifte doet en als ze het er niet mee eens zijn. hoor je dat vanzelf.

Je krijgt een bepaald type aangiftebiljet toegestuurd toch?
Zodra ik alle jaaroverzichten e.d. compleet heb, stuur ik alles naar mijn belastingadviseur/accountant. Daar maken ze de jaarcijfers en de aangiftes IB van mij en mijn man. Als dat nu ineens anders wordt als andere jaren, dan hoor ik dat wel.

Mijn ervaring met bellen naar de BD is dat het altijd meer vragen dan antwoorden oplevert. Ik stel mijn vragen altijd aan mijn belastingadviseur. Dan krijg ik tenminste een antwoord dat ik begrijp. :D

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:42

Ik krijg niks opgestuurd, dat gaat allemaal electronisch.
Volgens mij zijn er bijlagen voor ondernemers bij het aangiftebiljet voor de IB

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:24

Nou dat verhaal van jouw link is totaal anders dan wat de dame in kwestie mij aan de telefoon vertelde. Ze zal het zelf dan dus wel niet weten.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:45

Die link is van de belastingdienst. Het is gewoon belangrijk om zelf zoveel mogelijk info te verzamelen. Vroeger kocht ik ieder jaar de belastinggids, nu is alles op internet te vinden, maar ook krijg ik graag adviezen en tips van bv mijn accountant.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:52

Ik heb geen accountant/boekhouder omdat dat voor mij nu nog niet uit kan. Mijn schoonvader doet van diverse stichtingen de boekhouding en deed ook altijd de volledige administratie van mijn zwager toen hij nog in NL woonde en een eigen zaak had.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:21

Ik krijg al jarenlang een mail dat ik aangifte IB moet doen, maar ik krijg ook nog een verzoek op papier met een toelichting erbij. De aangifte zelf moet electronisch, maar dat doet mijn belastingadviseur.
Als de papieren verzoeken binnenkomen, zal ik eens kijken of mijn man een ander formulier krijgt als ik.

De belastingdienst heeft bij je aanmelding bepaald of je BTW-plichtig bent en of je ondernemer bent voor de IB. Als je alleen voor de BTW als ondernemer gezien wordt, dan moet je je inkomsten bij 'overige inkomsten' opgeven. Dat heb ik net zitten lezen op de website van de BD maar nu kan ik het niet meer terugvinden, grrrrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:40

Effe kijken of ik hem snap...

Dus als je niet voldoet aan *alle* eisen om door de BD als ondernemer te worden gezien, maar *alleen* aan de eis voor BTW, *dan* via Overige Inkomsten?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:43

Dan klinkt het opeens wel logisch, Anouk! Gelukkig maakt mijn boekhouder zich daar druk om en hoef ik m'n hoofd daar niet over te breken!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:44

Het lijkt mij dat ze niet het achterste van hun tong laten zien in deze kwestie. Immers kom je niet aan de 1225 uur maar maak je wel een ton winst dan mag je enkel niet van de kortingsregel die met de 1225 uur samenhangt gebruik maken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:47

Hilda79 schreef:
Immers kom je niet aan de 1225 uur maar maak je wel een ton winst
Erm... je vergat erbij te zetten hoe je dat precies doet. Fill me in? }> :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:50

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar :D
*wrong line of work* :))

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:10

Voorbeeldje jongens!
Als ik de formule daarvoor zou hebben...................

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:29

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:39

Hier zijn de voorlopige jaarcijfers binnen voor het 1ste jaar en ik mag van de boekhouder zeker niet klagen :D :D Dan heb ik als bedrijf zijnde erg goed gedraaid voor een 1ste jaar :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:13

Dat is goed nieuws, Maaike! Ik heb ook net mijn eerste hele jaar achter de rug (ben 1,5 jaar bezig nu, maar die eerste maanden waren meer opzetten) en kreeg dezelfde reactie van mijn boekhouder.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:13

Super Maaike!

Weet iemand wat voor winst goed is voor een 1ste jaar? Ben ik wel benieuwd naar.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:47

Goedemorgen iedereen!

@Hilda: Ik denk dat het ook heel erg ligt aan wat je in dat jaar hebt gedaan. Ik heb bijvoorbeeld een mooie winst, maar hiervan zit ook veel extern werk waar ik alleen de uren hoef te tellen en verder geen onkosten aan zitten. Dit geeft meteen een mooi beeld, maar uiteindelijk is het alleen geld en bouwt het verder voor mijn bedrijf niet super veel op. Misschien even googlen??

Ik vroeg me eigenlijk af of iemand van jullie een portfolio map heeft en zo ja, wat voor iets?

Ik wil eigenlijk een goede presentatie in elkaar zetten om opdrachtgevers te gaan benaderen, maar ik wil wel iets origineels waarin de foto's makkelijk te vervangen zijn. Dus geen standaard portfoliomap met rits en ringband...

Ik hoor graag wat jullie hebben of eventueel andere ideeën!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:47

@ Hilda: Afhankelijk van wat er geinvesteerd wordt in bijv. materiaal binnen het bedrijf voor het 1ste jaar. Normaal gesproken wordt er een 1ste jaar ontzettend veel geinvesteerd en hoe kleiner het verlies van het 1ste jaar hoe beter.

@ 11A: Voor evenementen heb ik een portfolio map :j Eerst een hele simpele met een soort plastice buitenkant. Maar nu heb ik een hele mooie met lederen omslag. Ik werk niet met multomappen en dan van die insteekhoezen, vind ik persoonlijk niet mooi. Van de week kan ik wel een foto maken van mijn map :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:07

Leren map vind ik inderdaad wel sjiek staan!

Ik bedenk me ineens dat ik mijn btw aangifte nog moet doen :oo Vanavond maar even aan de bak!