Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:51

Optiwolk, die instelling heb ik nu eigenlijk ook. Ik heb vijf jaar gestudeerd, ik heb daarna maandenlang als verkoopster gewerkt, maar ik ben daar bewust mee gestopt omdat ik echt al mijn tijd wil investeren in het vinden van een job waarvoor ik opgeleid ben. En ik heb er geen probleem mee om dan in dat bedrijf onderaan de ladder te beginnen. Als er maar een ladder is, als ik maar naar mijn "droomjob" toe kan werken. Ik ga niet maandenlang werkloos thuis zitten, als ik echt niets vast krijg, dan ga ik heus wel weer horeca lopen of verkoopster zijn, maar nu, op dit moment? Nu probeer ik toch echt nog wel op of net onder mijn niveau te solliciteren. Klinkt grof, maar ik heb niet vijf jaar gezwoegd en betaald om dan een job te doen die een 17-jarige schoolverlater ook kan doen. :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:55

Daarom heb ik heel duidelijk afgesproken op mijn werk dat mijn toekomst voor gaat: heb nu tussendoor wél zinvolle klussen en daar krijg ik alle ruimte voor :j
Contract kan gelijk worden opgezegd als het nodig is van mijn kant, met wederzijds goedkeuren.

Ach, mijn titel levert gewoon geen geld op dus dan maar zo :) ik vond het werkelijk afschuwelijk om 3 maand geen werk te hebben. Ben daar echt niet geschikt voor :o

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:41

Ik heb eigenlijk het beste van beide werelden, ik vul mijn week nu als volgt:

2 dagen p.w. heb ik een werkervaringsplaats als maatschappelijk werker (waar ik voor opgeleid ben).
Op de overige 3 dagen werk ik overdag mee aan een nationaal onderzoek naar schrijfonderwijs. Dit sluit aan bij de twee jaar dat ik orthopedagogiek heb gestudeerd. En s avonds heb ik ruimte voor cliënten van mijn eigen bedrijf (ambulante begeleiding). In het weekend werk ik bij mijn bijbaan in het verpleeghuis.

Lekker druk he? :D Op deze manier doe ik ervaring op die zeer passend is op verschillende gebieden :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:31

Optiwolk schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik niet onder mijn niveau wil werken, ik wil dat alleen NU nog niet doen. En dat kan best verwend overkomen, dat snap ik.
Het is inderdaad een "luxe" dat ik thuis kan zitten en elke dag de sites afschuimen.
Het is inderdaad een "luxe" dat ik thuis bij m'n ouders woon en dus ook niet elke maand zoveel € huur op tafel moet leggen, want ik ben (wat een luxe zeg) niet uitkeringsgerechtigd.

Wanneer ik wel onder mijn niveau ga gaan werken, ga ik met veel plezier terug naar de winkel van m'n bijbaantje, waar 's zomers dode vliegen uit de etalage mag vissen.
Ik ben niet vies van m'n handen uit de mouwen te steken, ik heb genoeg op zondag van 8u-20u op stal gewerkt. Tot blessures toe.
Mijn netwerk is heel goed, danku.
Ik ben zeker bereid van onder mijn niveau te gaan werken (als het moment daar voor is).
Maar ik heb ook niet vijf jaar gestudeerd om hetzelfde werkje aan hetzelfde loon te doen dat als ik als student deed.

Ik zou me bijna verontschuldigen voor m'n beslissing, maar gelukkig hoef ik ermee te leven en jullie niet :)

je moet je niet aangevallen voelen, ook hetgeen wat ik postte was echt niet daarop gericht, meer een flinke kanttekening dat je moet oppassen dat je niet te lang thuis blijft zitten omdat dat net zo goed slecht staat op je cv
snap ook wel dat je niet direct alles wil aannemen en even de tijd wil nemen, maar op een gegeven moment zul je iets moeten vrees ik :)

Vuurneon, kennisje van me heeft ook universiteit gedaan en doet nu ook alweer een tijdje thuiszorg (huishoudelijke hulp) ze heeft nu een parttime werkervaringsplek tegen een reisvergoeding.
ook niet echt waar ze op gehoopt had tijdens de studie, maar zij is ook echt niet van het thuiszitten, dan is die werkervaringsplek bikkelen voor een schijntje, maar goed, staat wel weer goed op je cv en wie weet wat het je netwerktechnisch oplevert

ik ben inmiddels zelf ook weer aan de studie, ik heb jaren lang onder mijn intellectuele niveau gewerkt, helaas wel mijn lijf lekker verpest daar mee.
dus nu maar op weg naar lichamelijk minder belastend werk, maar goed, zie dat maar te vinden als mbo 4 veehouderij gediplomeerde met vooral horeca, paarden en poets ervaring.
dat ik ook een tijdlang administratief werk heb verricht en allerlei technische zaken heb gedaan binnen het bedrijf van mijn toenmalige partner is niet te bewijzen(die hoef ik echt niet als referentie op te geven := ) dus daar heb ik ook niets aan ....daarnaast, daar willen ze toch echt papieren van zien tegenwoordig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:39

Werkervaringsplek heb ik ook al gedaan, die kwam na 3 maanden thuiszitten voorbij :D maar dat stopte na een paar maand... Heb wel een leuk netwerk eraan overgehouden en dat zorgt voor nu af en toe een dag een leuke klus :D

Werkervaringsplek wil ik niet weer, tenminste niet gratis :+ Het is zo bizar; bedrijf A biedt een goede stagevergoeding, maar als werkervaringsplek krijg je daar geen cent. Wat klopt daar niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:44

er klopt wel meer niet aan een heleboel werkervaringsplekken :=
dat zijn complete banen inclusief de bijbehorende verantwoordelijkheden , maar dan voor een reiskostenvergoeding... what's wrong with this picture :roll:

maar in alle eerlijkheid, mocht de perfecte werkervaringsplek voorbij komen , zou ik het ook doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:48

Ik kreeg oorspronkelijk niet eens een reiskostenvergoeding maar moest voor dat werk wel naar meerdere plekken rijden :+

Als ik er 500 euro voor kan krijgen, ben ik ook al happy. Maar voor niets, nee... Zoveel verdient mijn kerel ook niet dat ik mij dat kan veroorloven :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:54

Ik krijg een stagevergoeding :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:43

VN, Ik heb de luxe van een basaal inkomen door de wajong, maar anders zou het ook echt geen optie zijn idd, voor nop op komen draven...ik wil heel hard werken hoor (ik kan niet half gas, als ik iets doe, doe ik het ook zeg maar ) maar ik wil toch ook wel ene minimale vergoeding er voor hebben als ik volle bak moet meedraaien.

maar ook als ik in de toekomst een werkervaringsplek kan scoren, dan zou ik daar toch ook minimaal mijn reiskosten + een beetje voor willen hebben

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:54

Ik zou nu wel voor een werkervaringsplek gaan, als dit enkele maanden duurt (max 3-6 maanden). Het soort jobs dat ik zoek verwacht altijd ervaring en die heb ik momenteel gewoon niet. Dus ik hoop dat als ik niet snel een betaalde job vindt, met zo'n werkervaringsplek misschien mijn kansen te vergroten op een job waar ervaring gevraagd wordt... Misschien een utopie hoor :')

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 11:43

Vind 't fijn dat jullie er begrip voor hebben.
Bokt kan soms wel eens een idee fixe hebben op bepaalde stellingen en daartegen ingaan is dan not done.

Ik ga uiteindelijk wel aan de bak moeten hoor, dat weet ik :j
Maar nu houd ik de situatie nog even zo.

Gisteren een brief gehad dat ik doorben naar de tweede ronde voor een examen bij 't OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn).
Niet iets diploma-gericht maar wel statutair dwz dat je dan ambtenaar bent.
En dan denk ik: :$

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:02

Ambtenaar heeft ook veel vrije dagen :') prima cao!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:04

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:12

Zag vanmorgen op facebook een leuke vacature voorbij komen in Rotterdam, ben uit bed gesprongen en heb gereageerd. Hopen dat ik in ieder geval op gesprek mag komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:40

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:53

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:04

Astu! :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:35

vuurneon schreef:
Ambtenaar heeft ook veel vrije dagen :') prima cao!

:))

Net even paar UZB's er op gewezen dat ze mijn CV in hun systeem hebben zitten.
Morgen weer rondje brieven schrijven.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:40

Hoi allen, mag ik meekletsen?
Ik ben 21 en bijna klaar met mijn studie, Sport en Bewegen.
Ik ben opgeleid tot sportbegeleider, trainer, coach en coördinator.
Ook heb ik nog wat losse instructeursdiploma's (fitnesstrainer, zwemlesgever, kliminstructeur, spinninginstructeur en raftinstructeur).
Heel erg veelzijdig dus, maar ik kom nergens aan de bak :(.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:50

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:03

@Jans. Graag in niet verder dan 25km/30km vanaf 's-Gravendeel/Dordrecht. Ik heb al overal gesolliciteerd, maar ze zijn overal al voorzien :(.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:15

Waarom niet meer dan 30 km verderop?
Niet onaardig bedoelt, maar als je bij alle locaties in die regio al hebt gesolliciteerd en nog steeds geen baan hebt, dan zal je iets van je eisen aan moeten passen.
Keuze is natuurlijk aan jou wat je dan verandert, maar ik zou beginnen met je regio een stuk groter kiezen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:19

Omdat ik geen auto heb...?
En OV is niet prettig en al helemaal niet handig vanuit dit dorp.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:00

Optiwolk schreef:
Net even paar UZB's er op gewezen dat ze mijn CV in hun systeem hebben zitten.
Morgen weer rondje brieven schrijven.

Hoe heb je dat aangepakt? Gewoon achteraan bellen? Ik heb me namelijk ook bij verschilende bureaus ingeschreven, maar ze konden op dat moment weinig voor me betekennen en heb daarna niks meer gehoord. Volgens mij zijn ze me een beetje vergeten. :o