Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roulette_

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:50

Chanen, volgens mij is dat gewoon een leukere manier om te zeggen dat ze niet afwijzend tegenover jou/je profiel/je cv staan, maar dat ze weinig voor je hebben. Waarschijnlijk kom je daar uiteindelijk ook geen steek verder mee, maar het is in ieder geval leuker om te horen dan een strenge afwijzing.

Mijn gesprek vandaag was op zich wel oké, hoewel een van de twee aparte vragen stelde (zoals: hoe hoog spring je dan met een paard, hoeveel fouten had je op je zeil-examen 8 jaar geleden, hoeveel verdiende je met je studenten-bijbaantje). Maar ook hier weer zorgen 'of ze het wel aandurven met mijn achtergrond', zo ontzettend vermoeiend. Vooral omdat a) ik helemaal geen gekke achtergrond heb en b) je voor deze baan niet super veel achtergrond nodig hebt, wat ik mis is zo bij te spijkeren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:13

dat zijn wel aparte vragen, misschien dat ze vooral je geheugen wilden testen Roulette ;)
heb je ook aangegeven dat je altijd bereid bent om te leren + dat je geen enkel probleem verwacht met het eigen maken van de taken?
(ik kom namelijk meestal met dat soort zaken in aanraking, dat ik geen ervaring heb met specifieke taken/dingen)

Joolien: en met die blije mus moeten ze aardig door blijven smijten...blije olifanten zijn efficiënter, das 1 keer raak gooien en klaar

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:53

Joolien schreef:
Chanen schreef:
Helaas alweer een afwijzing binnen, maar voor de verandering eens niet de standaard mededeling dat ze momenteel geen passende vacatures voor mij hebben, maar het advies om de vacaturesite vooral in de gaten te houden. Waarschijnlijk vat ik dat weer te positief op, maar een mens moet hoop houden. Haha!

Ze maken je gewoon dood met een blije mus...

>;)
_O- _O-

Ik word ondertussen gek van de vraag "lukt het solliciteren een beetje?"
Jaaa 't solliciteren wel maar die gesprekken krijgen, da's wat anders!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:01

Hetzelfde dat men op mijn werk vraagt: En heb je al wat gevonden??? Nee mens anders liep ik hier toch niet meer??? :+

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:36

Ik zou deze week van twee bedrijven iets horen. Tot nu toe doodse stilte. Heb mezelf voorgenomen om vanmiddag te gaan bellen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:39

Hier schiet 't allemaal ook niet echt op. Morgen is er wel een festival voor werkzoekenden waar ik naar toe ga. Misschien ook interessant voor mensen uit dit topic: http://trybeforeyougetthejob.nl/festival/
In september vorig jaar was er een editie in Utrecht waar ik ook geweest ben. Was echt een leuke, inspirerende dag :j

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:48

Sonja, heb ik inderdaad aangegeven. Ik hoop dat ze me de kans gaan geven het te bewijzen.

Fijn he, al die goed bedoelde opmerkingen waar je niet op zit te wachten.
Bij mij zijn vooral mijn ouders daar heel goed in, volgens hen is of ik iets wel of niet wil helemaal niet relevant, zo lang ik maar zsm een baan krijg. Want het is nu al juni, in de zomer ligt alles 2 maanden stil, daarna duurt het ook weken voordat alles weer loopt en dan zit ik al een half jaar thuis... (diploma sinds eind maart)

Barbara, vervelend dat het zo lang duurt, hoewel bedrijven er vaak heel goed in zijn om pas op het laatste moment te bellen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:54

Ja het ene bedrijf gaf aan dat ze uiterlijk dinsdag of woensdag zouden bellen, dus die ga ik sowieso bellen vanmiddag. De ander zei deze week... Maja ben gewoon veel te nieuwsgierig, vindt best dat ik dan vanmiddag een telefoontje kan wagen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:29

Roulette_ schreef:
Sonja, heb ik inderdaad aangegeven. Ik hoop dat ze me de kans gaan geven het te bewijzen.

Bij mij zijn vooral mijn ouders daar heel goed in, volgens hen is of ik iets wel of niet wil helemaal niet relevant, zo lang ik maar zsm een baan krijg. Want het is nu al juni, in de zomer ligt alles 2 maanden stil, daarna duurt het ook weken voordat alles weer loopt en dan zit ik al een half jaar thuis... (diploma sinds eind maart)

Barbara, vervelend dat het zo lang duurt, hoewel bedrijven er vaak heel goed in zijn om pas op het laatste moment te bellen.

Hier net zo :j
Er stond recent een artikel in de krant dat als je onder je niveau gaat werken, je daar makkelijk 10 jaar (!) de gevolgen van draagt.
Dus nee paps, ik ga niet achter een kassa gaan zitten. Dat zit ik liever wat thuis.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:09

Optiwolk schreef:
Roulette_ schreef:

Er stond recent een artikel in de krant dat als je onder je niveau gaat werken, je daar makkelijk 10 jaar (!) de gevolgen van draagt.
Dus nee paps, ik ga niet achter een kassa gaan zitten. Dat zit ik liever wat thuis.

Serieus, tien jaar? Stond er ook bij wat de gevolgen zijn als je onder je niveau werkt? Zijn dat financiële gevolgen of zit het de kans op een betere baan ook echt in de weg? Ik vind het nogal wat.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:16

Ik ben wel benieuwd naar die gevolgen dan, want ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Als werkgever zou ik liever iemand aannemen die wél werkt (achter de kassa bijvoorbeeld) en dan verder solliciteert dan iemand die al een jaar thuis zit.

Overigens zit ik ook echt niet in de positie om maar wat thuis te blijven zitten: de rekeningen moeten betaald worden!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:20

Chanen schreef:
Optiwolk schreef:

Serieus, tien jaar? Stond er ook bij wat de gevolgen zijn als je onder je niveau werkt? Zijn dat financiële gevolgen of zit het de kans op een betere baan ook echt in de weg? Ik vind het nogal wat.

Hier enkele artikeltjes:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20121105 ... tcode=1780
http://www.jobat.be/nl/artikels/is-star ... goed-idee/

Even een quote uit de tweede link:
Citaat:
Wie na afstuderen een job aanneemt onder zijn studieniveau, doet er volgens de onderzoekers tot tien jaar over om door te groeien naar een job op niveau - gesteld dat je in tussentijd de competenties die je tijdens je opleiding verwierf, niet afleert.

Het zijn oudere artikels, maar ik wéét dat ik sinds vorige zomer daar nog eens iets over gelezen heb.
Heb toen nog een foto op m'n Facebook geplaatst met de opmerking "YAAAAY #sarcasme" :')

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:54

En toch snap ik het niet zo goed.. Als je werk onder je niveau gaat doen, kan je toch alleen maar dingen BIJleren? Ze gaan er notabene vanuit dat je opleidingsgerelateerre competenties niet afleert, dus op dat gebied geen verlies. Ik kan me wel voorstellen dat je wat "uit je vak raakt" als je ander werk gaat doen, maar dat gebeurt ook als je thuis zit.

Verder eens met Zap; een gat in je cv maakt je in mijn ogen vele malen kwetsbaarder dan werk onder je niveau. Door werk onder je niveau te doen, laat je zien dat je een goede arbeidsethos hebt en dat je vindingrijk en initiatiefrijk bent

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:03

Ik snap niet wat ik kan bijleren door pakweg achter een kassa te gaan zitten... of vakkenvuller te worden.

En ze gaan er inderdaad van uit dat je je competenties behoudt. En dan duurt het MAAR tien jaar.
Ik wil niet weten wat het is als je je competenties afleert.

Bovendien, als ik met een hogere opleiding die jobs ga doen, welke jobs moeten mensen zonder (hoger) diploma dan gaan doen?

Ik bekijk het dus nog even. Tenzij ik over 6 maand nog niets heb, zoek ik lekker verder op niveau.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:31

Optiwolk schreef:
Ik snap niet wat ik kan bijleren door pakweg achter een kassa te gaan zitten... of vakkenvuller te worden.

En ze gaan er inderdaad van uit dat je je competenties behoudt. En dan duurt het MAAR tien jaar.
Ik wil niet weten wat het is als je je competenties afleert.

Bovendien, als ik met een hogere opleiding die jobs ga doen, welke jobs moeten mensen zonder (hoger) diploma dan gaan doen?

Ik bekijk het dus nog even. Tenzij ik over 6 maand nog niets heb, zoek ik lekker verder op niveau.

Je leert toch wel dingen hoor, werken in een team, omgang met klanten (dus soms probleembemiddeling etc), gewoon algemene sociale omgang.

Lees al een tijdje mee, binnenkort mijn diploma dus ik ga hier wat actiever worden :D Tot nu toe 8 sollicitaties, maar nog maar één gesprek gehad. Ik zoek een biologen-job, moest iemand zo'n vacature zien langskomen, geef maar door! :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:47

Wat je leert? Je doet werkervaring op. Je leert om afspraken na te komen, je leert je in te zetten, je leert in een team te werken en je doet sociale vaardigheden op.

Ik vind het nogal verwend overkomen 'ik ga geen kassawerk doen of vakkenvullen'. Sorry :o

Een baan onder je niveau aanpakken, laat zien dat je graag wilt werken. Afwachten en thuiszitten zou een werkgever zomaar als lui kunnen opvatten of 'ze wilt niet graag genoeg aan het werk'.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:48

Je moet het werk wel een beetje leuk vinden, maar overal leer je inderdaad dingen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:13

sja, ik denkd at je op een gegeven moment wel iets moet gaan doen idd, je poedersuiker wel thuis zitten omdta je niet onder je niveau wil werken ivm eventuele consequenties, maar wat zijn de consequenties van een jaar afgestudeerd zijn en 0 werk ervaring te hebben in welk veld dan ook?
dat geeft ook een beeld naar een toekomstige werkgever toe...nu heb je momenteel idd wel het "excuus" crisis, maar toch
hoewel het ook lastig is om onder je niveau aan de bak te komen , werkgevers hebben al snel iets van "ja maar , je bent waarschijnlijk snel weg want"
ik denk toch dat ik voor werken onder niveau zou kiezen ipv thuis zitten. ook onder je n studieniveau is er nog genoeg te leren idd

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:58

Op dit moment zou ik (bijna) alles aanpakken wat ik kan krijgen. Ook omdat ik weinig keus heb, omdat ik momenteel in de bijstand zit en dus aan moet pakken wat mij aangeboden wordt, maar ook omdat ik het thuiszitten onderhand meer dan zat ben. Het valt alleen vies tegen wat er aan (bij)baantjes te vinden is. Ik ben te oud en te hoog opgeleid. :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:06

Ik krijg juist complimenten dat ik wel gewoon onder mijn niveau wil werken, omdat je ook laat zijn wat een drive je hebt om te werken. Ook kun je ook zo je netwerken toch weer opbouwen; via mijn 'domme' werk, heb ik ook mensen ontmoet die goed zijn voor mijn netwerk en mij bv ook een dag hebben laten meewerken.

Jezelf te goed voelen voor vakkenvullen of poetsen gaat er bij mij niet in :n. Heb zelfs een (voormalig) hoogleraar ontmoet die gewoon aan het poetsen was, omdat hij even geen onderzoek had op dat moment en thuis zitten niets voor hem was.

Ik denk dat bewust thuis zitten en je handje ophouden een stuk ongezonder is voor je cv :') je moet wel beschikken over een gezonde arbeidsethos :+ schop onder de kont dus. Kan zelf niet heel goed tegen mensen zie zich te goed voelen voor bepaald werk :') Er is altijd werk dat je niet wil doen omdat het je echt niet ligt, je het niet kunt of gewoon niet goed in bent, maar liever bewust thuis zitten dan werken onder je niveau gaat er bij mij niet in :n

Gat in je cv doet het minder wat dat betreft en vanuit werk, is vaak net iets makkelijker werk te vinden.

Door mijn 'domme' werk ben ik heerlijk van niemand afhankelijk en heb zelfs een huis kunnen kopen, dus persoonlijk maak ik juist een goede ontwikkeling door :)
Competenties verliezen? Mwah, ik heb er ook competenties bij gekregen :) en mijn diploma blijft wel geldig :Y) Van het werk an sich leer ik niets, maar van alles wat erom speelt wel. Heb nu nog vaak genoeg een moment dat ik toch weer iets ben geleerd en mij doet groeien als mens.

Wie je kent is tegenwoordig nog belangrijker dan wat je kent. Het overgrote deel komt immers toch binnen door netwerken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:38

Ik heb een afwijzing binnen. Heb nu nog twee dingen lopen, hopelijk gaat één van beiden nog iets opleveren.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:02

Godgloeiende... heb ik gesolliciteerd op een baan die mij oprecht heel erg leuk leek, ook al was het niet de PhD-functie waar ik eigenlijk naar op zoek ben, en waar ik best een kans op meende te maken, krijg ik net bericht terug dat het bedrijf de vacature heeft laten vervallen! Wanneer de vacature weer actueel wordt, zal er zeker weer contact met me worden opgenomen. Ja, daar heb ik wat aan. :n

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:07

Heel veel van mijn vrienden (allemaal tijdens crisis afgestudeerd) doen werk onder hun niveau.
Omdat je nu eenmaal geld nodig hebt maar ook om bezig te blijven.

En een paar daarvan gaan daar inderdaad niet zomaar meer uit komen. Daarom gaan ze binnen hun baan verder groeien. Zo kun je uiteindelijk weer terug 'op niveau' gaan werken (en dat hoeft geen 10 jaar te duren).

Verder hangt het heel erg af van je vakgebied.

Ik zit in het onderzoek. Ga ik een paar jaar iets anders doen, is de kans groot dat ik zo ver achter loop dat niemand me meer wil hebben. Toch heb ik tijdens mijn sollicitatieproces parttime iets anders gedaan omdat ik enerzijds geld nodig had, anderzijds genoeg tijd over wilde hebben om te kunnen solliciteren op alles wat in mijn vakgebied langskwam en de literatuur bij the houden want dat was echt nodig (en is gelukkig gelukt ;) ).
Een andere vriendin van me heeft een opleiding in de medische sector gedaan. Doet ze daar een paar jaar niets mee, verliest ze haar recht om dat beroep uit te oefenen. Ze heeft heel veel problemen om iets fulltime te vinden, dus heeft ze een parttime baan om haar licentie niet te verliezen én heeft ze daarnaast haar bijbaan tijdens studie nooit opgezegd om rond te komen. Dus een soort combinatie van op en onder je niveau werken.

Ik denk dat onder je niveau werken dus voornamelijk positief is. Vooral als je daarnaast bewust blijft solliciteren, werken aan je kennis om op niveau te blijven en niet vergeet je netwerk te onderhouden en gebruiken.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:28

Ik heb niet gezegd dat ik niet onder mijn niveau wil werken, ik wil dat alleen NU nog niet doen. En dat kan best verwend overkomen, dat snap ik.
Het is inderdaad een "luxe" dat ik thuis kan zitten en elke dag de sites afschuimen.
Het is inderdaad een "luxe" dat ik thuis bij m'n ouders woon en dus ook niet elke maand zoveel € huur op tafel moet leggen, want ik ben (wat een luxe zeg) niet uitkeringsgerechtigd.

Wanneer ik wel onder mijn niveau ga gaan werken, ga ik met veel plezier terug naar de winkel van m'n bijbaantje, waar 's zomers dode vliegen uit de etalage mag vissen.
Ik ben niet vies van m'n handen uit de mouwen te steken, ik heb genoeg op zondag van 8u-20u op stal gewerkt. Tot blessures toe.
Mijn netwerk is heel goed, danku.
Ik ben zeker bereid van onder mijn niveau te gaan werken (als het moment daar voor is).
Maar ik heb ook niet vijf jaar gestudeerd om hetzelfde werkje aan hetzelfde loon te doen dat als ik als student deed.

Ik zou me bijna verontschuldigen voor m'n beslissing, maar gelukkig hoef ik ermee te leven en jullie niet :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:39

Toch heerlijk dat je die luxe hebt, geniet ervan dat het kan! :) ik had zelf andere behoeftes wat dat betreft :) wat een ieder doet, moet ie zelf weten. Zou mij aan mijn bips oxideren haha, maar ik werk gewoon liever dan dat ik vrijwillig thuis zit; ook al ben ik de enige met een universitair diploma op mijn werk.

En eerlijk? Als ik zie wat voor schandalige bedragen er soms voorbij komen voor een afgestudeerde WO'er of hbo'er dan mag ik in mijn handjes knijpen.
Voordeel is dat ik nu alsnog de luxe heb van kunnen reageren op passende vacature; ik verdien wel fijn mijn geld nu, heb zekerheid dus ik kan kritischer zijn. Ik mag selectief zijn (of solliciteer gewoon even niet), als je een ww of bijstands uitkering afhankelijk bent, kun je je dat al vaak niet meer veroorloven.