Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:44

Is er eigenlijk een keurmerk of een vorm van kwaliteitscertificering voor boekhouders?
Ik heb nu een accountant, maar een goede boekhouder zou ook prima zijn en waarschijnlijk iets minder kostbaar.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:45

Plien91 schreef:
Kaaaren schreef:
Ik heb hier een tijdje terug ook naar gevraagd. Zit nu sterk te denken aan https://www.factuursturen.nl/
Kosten zijn laag maar je moet wel zelf alles doen (+- 100,- euro). Daarom twijfel ik nog steeds of ik niet voor een duurder pakket zou gaan (400 euro per jaar) waarbij alles uit handen word genomen.
Dit is beide zonder jaar opgave, daar betaal ik meestal 150,- euro voor.

Ben er nog niet uit wat wijsheid is -O-

Ik zou eerder gaan voor een lokaal kantoor, steun je die ondernemers ook..... Daarnaast lijkt alles digitaal regelen mij niet ideaal. Ik lever wel mijn boekhouding digitaal aan maar vind het ook erg prettig om 1 of 2 keer per jaar even een kop koffie met mijn accountant te drinken, komen toch altijd weer zinnige dingen uit voort :).

Dat duurdere pakket is bij een locaal boekhoudkantoor maar wel digitaal. Mijn jaaropgave laat ik wel al jaren door een boekhouder doen. Vindt ik inderdaad wel fijn even contact en dat het zeker goed is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:42

Lante schreef:
Is er eigenlijk een keurmerk of een vorm van kwaliteitscertificering voor boekhouders?
Ik heb nu een accountant, maar een goede boekhouder zou ook prima zijn en waarschijnlijk iets minder kostbaar.

Nee, dat is er niet. Voor accountants en fiscalisten gelden er wel regels en zijn er beroepsverenigingen waar zij op kunnen terugvallen maar voor boekhouders is dat er niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 15:21

De duurste accountants van een heus kantoor hebben ons het meeste geld gekost qua prutswerk :( Altijd lastig en volgens mij moet je min of meer maar hopen dat je het treft....meer dan af gaan op goede ervaringen van anderen kun je niet doen volgens mij...en dan moet je zelf maar inschatten in hoeverre die ervaring ook daadwerkelijk inhoudt dat de boekhouder / account echt de sport ervan inziet om voor iedere klant het maximale er uit te halen qua voordeeltjes en regelingen enzo want dat is wat je zoekt :j

Zijn er mensen die ervaring hebben met Shopware voor een webshop...? Wij willen de webshop moderniseren en denken er sterk over om daar een nieuwe shop mee op te bouwen.

Maar ook dat is weer lastig want pas als je het in gebruik hebt kom je de tekortkomingen tegen weet je wel :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:37

Ja, herkenbaar! Ik heb er helaas geen ervaring mee en ik kan ook zo 1,2,3 niemand bedenken in mijn omgeving die er mee werkt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:45

Zo, ik kom weer eens met een vraag ;)

Wie doet zijn boekhouding in Excel? Ik heb iemand gevonden die mijn boekhouding na wil kijken, maar zij wil graag dat ik het in Excel aanlever. Nu werkte ik hiervoor altijd in ReeLeeZee, dus ik heb geen idee hoe ik dat in Excel zou moeten doen... Iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:13

Ik doe het in Excel.
Ik heb een heel simpele, maar doeltreffende sheet.
Eentje voor de uitgaande facturen, een voor de inkomende facturen. En dan nog wat losse sheets voor kilometer registratie, uren, etc.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:30

Zou je mij die misschien door willen sturen? Ik ben dol op simpel maar doeltreffend ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:38

Ik doe het ook voor meerdere klanten in excel. Werkt als een speer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:05

Zeker, ik zoek t strx even voor je op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:24

Wij betalen, ik geloof, zo'n 2.300 per jaar voor jaarrekening en IB-aangifte. De rest doe ik zelf. Eerst in exact, nu in snelstart. Voor twee andere bedrijven doe ik een deel van de boekhouding, zij gebruiken Reeleezee.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:22

Ik wil mijn kostenplaatje gaan verlagen, sowieso heb ik geen boekhouder, te duur voor mij als kleine ondernemer :P Ik wil nu mijn zakelijke rekening bij de Rabo gaan opzeggen en overgaan op Knab. Las er eerder wat over in dit topic. Ervaringen? Andere aanrader? En waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:25

Ik kom hier ook eens voorzichtig om het hoekje kijken. Ben nu 'officieel' freelancer en begin hier steeds meer werk mee binnen te harken. Studeer daarnaast ook nog.

Heeft een van jullie toevallig tips wbt een goede app/een goed programma om je zaken bij te houden? Een boekhouder is voor nu nog even niet aan de orde omdat ik er nog niet genoeg inkomsten mee genereer om daar weer zo veel in te investeren.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:16

@Dagmar: Hele goede ervaring met de overstap naar KNAB, ik kan het je zeker aanraden! Het werkt makkelijk, is overzichtelijk en het is ook nog eens voordelig. Als ik KNAB eerder had ontdekt, was ik eerder overgestapt.

@Emmaa & Dagmar: Hoe doen jullie je boekhouding?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 01:06

Hier een goede ervaring met Knab en ik heb accumulus als boekhoudprogramma. En ik gebruik Toggl voor het bijhouden van mijn uren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:05

Ik ben een paar jaar geleden zelf ook overgestapt van ING naar Knab.
Beste beslissing ooit :D
Bij ING had ik continu storingen en gedoe. Afspraken die ze niet na kwamen, etc.

Bij Knab nog totaal geen problemen gehad.

Een administratiekantoor verdient zichzelf meestal dubbel en dwars terug.
Zij weten vaak het maximale uit je boekhouding te halen, waardoor je posten terug kunt krijgen waarvan je zelf niet eens wist dat ze bestonden.
En voor de relatief ingewikkelde aangifte voor ondernemers (écht anders dan voor privé personen) is het wel handig om kennis van zaken te hebben. Tenzij je dat zelf kunt natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:47

Ik ben dus ook dik tevreden over Knab +:)+ Pas toevallig een storinkje maar bij Rabo en ING was het vaker gedoe in de tijd daarvoor.

Enige nadeel van Knab is eigenlijk dat je geen contant geld af kan storten, als je door klanten contant betaald wordt. Heb je dat niet of nauwelijks dan ben je imo een dief van je eigen portemonnee als je geen Knab neemt :)

Wat wel een nadeeltje is, is dat ik voorheen op mijn Rabo rekening pijlsnel de betalingen ontving van klanten die ook via Rabo betaalden. Bijna niemand heeft Knab.... Maar dat kan je natuurlijk weer ondervangen met iDeal als betalingsmogelijkheid voor je klanten :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:01

pmarena schreef:
Enige nadeel van Knab is eigenlijk dat je geen contant geld af kan storten, als je door klanten contant betaald wordt. Heb je dat niet of nauwelijks dan ben je imo een dief van je eigen portemonnee als je geen Knab neemt :)

En dat is precies de reden waarom wij niet bij Knab zitten. Heb er al vaak met ze over gebeld en gemailt, maar helaas...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:04

Ja super zonde hè....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:21

Als je niet zo vaak af hoeft te storten, b.v. omdat de kleinere bedragen toch wel op gaan aan benzine en de boodschappen en de grote niet zo vaak voorkomen: gewoon afstorten op de privé rekening (bij in elk geval ING kan dat een keer of 6 per jaar gratis) en overboeken naar de zakelijke rekening bij de andere bank.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:23

Dat gaat helaas niet Rex_Rolfo. We hebben een grote winkel. Storten elke dag bij de bank.
Is inderdaad heel zonde pmarena. Zo lopen ze een hoop klanten mis.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:26

In jullie geval inderdaad geen optie. Maar er zijn ook ondernemers die weinig contanten binnen krijgen. En dan scheelt een klein bedrag gewoon een keer pinnen en een groot bedrag kan via de privé rekening afgestort worden. Dan is KNAB wel een optie.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:27

Voor webwinkels is het ook een hele goede optie!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:22

Zit er bij knab niet een limiet op het aantal mutaties?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:33

Natuurlijk niet, dat levert ze geld op. Er zit wel een limiet op het aantal gratis transacties, boven de 1000 pj is het 10 ct.