Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:50

xSCWx schreef:
Vraagje; hoeveel betalen jullie aan de boekhouder voor de jaaropgaaf? Als je zelf alles goed hebt bijgehouden dus boekhouder hoeft alleen de cijfers in te vullen uit een Excel sheet.

Als ik een administratie goed aangeleverd krijg, kan de klant voor E 250,-- tot E 350,-- klaar zijn.
De ervaring leert dat er altijd nog wat aan geschaafd moet worden. Dan komt het op E 450,-- neer.

Nado

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:35

Goede vraag. Als ik mijn administratie inlever heb ik alle inkoop en verkoop, incl alle banktransacties, zelf al ingevoerd heb in het door hen aangeleverde excelsheet (incl netjes opgeplakte en genummerde bonnetjes :P ) en heb ik alle andere onderdelen van het excelsheet al uitgewerkt. Ook heb ik een gedetaileerd uren en km-overzicht en lever ik alle stukken zoals contracten, communicatie met belastingdienst aan in dezelfde goed geordende map. Ik betaal dan 650 voor het doen van de IB. Het gaat om een klein bedrijfje met ongeveer 25 verkopen (diensten) per jaar. Tot nu toe zonder BTW-perikelen omdat ik diensten leverde die BTW-vrijgesteld waren.

Ik twijfel al een tijdje of dit redelijk is, wat vinden jullie?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:42

Die 650 lijkt me redelijk aan de hoge kant, zeker als het een ex btw bedrag is. Is het incl btw dan is het 537 ex, nog steeds niet goedkoop maar al wat meer in lijn.

Edit, mijn rekening is wat hoger maar de boekhouding is dan ook wat meer dan 25 posten. En kosten voor de aangifte ib voor mijn vrouw en voor mijzelf is heel laag (kosten zoveel mogelijk op de zaak zetten ;) )
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 10-01-17 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:53

Ik ben ieder jaar rond de 500 euro kwijt voor het invoeren van de gegevens, aangifte omzetbelasting Q4 (1 t/m 3 doe ik zelf, 4 doet de boekhouder, om eventuele fouten te corrigeren), jaaropgave en IB aangifte. Mijn nieuwe boekhouder betaald zichzelf heel goed terug. De vorige 2 (ben nu bij nr. 4 nadat nr. 1 de boel had verkocht) hebben me echt (grof) geld gekost omdat ze mij van enkele regels niet op de hoogte stelde... Ik vind dit wel een aardig bedrag hiervoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:07

Nado schreef:
Goede vraag. Als ik mijn administratie inlever heb ik alle inkoop en verkoop, incl alle banktransacties, zelf al ingevoerd heb in het door hen aangeleverde excelsheet (incl netjes opgeplakte en genummerde bonnetjes :P ) en heb ik alle andere onderdelen van het excelsheet al uitgewerkt. Ook heb ik een gedetaileerd uren en km-overzicht en lever ik alle stukken zoals contracten, communicatie met belastingdienst aan in dezelfde goed geordende map. Ik betaal dan 650 voor het doen van de IB. Het gaat om een klein bedrijfje met ongeveer 25 verkopen (diensten) per jaar. Tot nu toe zonder BTW-perikelen omdat ik diensten leverde die BTW-vrijgesteld waren.

Heb je geinvesteerd in je bedrijf? Moeten er jaarlijks afschrijvingen geboekt worden?
Wie doet de BTW aangifte(s) Is dat een keer per jaar, 4 keer per jaar?
Heb je een ingewikkelde privé situatie (in dit jaar huis gekocht, huis verkocht, gescheiden, getrouwd, moeder/vader geworden, geërfd, etc.)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:18

rien10 schreef:
Nado schreef:

Heb je geinvesteerd in je bedrijf? Moeten er jaarlijks afschrijvingen geboekt worden?
Wie doet de BTW aangifte(s) Is dat een keer per jaar, 4 keer per jaar?
Heb je een ingewikkelde privé situatie (in dit jaar huis gekocht, huis verkocht, gescheiden, getrouwd, moeder/vader geworden, geërfd, etc.)

Laptop is inmiddels 4 jaar oud, auto is 16 jaar oud en gekocht voor 750 twee jaar geleden. Afschrijvingen zijn te verwaarlozen. Geen ingewikkelde privé situatie en geen van de dingen die je noemt zijn van toepasing. BTW-aangifte was 0-aangifte en deed ik zelf. Nu wordt het wel een echte BTW-aangifte en die ga ik ook zelf doen, 4x pj.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:20

Dan vind ik E 650 pittig betaald.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:28

Nog geen 300€ per jaar (Duitsland) Voor privé en zakelijk samen. Wij doen zelf per kwartaal aangifte en het jaarlijkse doet de boekhouder. Hij krijgt alles netjes afgeleverd.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:47

€125, maar dat is als hij elk kwartaal de btw aangifte heeft nagekeken. In totaal (met btw aangifte erbij) ben ik zo'n €465 per jaar kwijt. En dan zet ik zelf alles in het boekhoudprogramma.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:18

Ik betaal €48,- per maand excl. BTW en lever het echt kant en klaar aan, echter mijn man heeft 5 BV's en een nogal ingewikkelde BV en die betaalt iets van 7000,- per jaar excl. en omdat we gezamenlijk partner zijn hebben we dezelfde boekhouder / accountant. Ik kan vast goedkoper, maar het is beter om alles bij dezelfde partij onder te brengen...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:02

Ik moet echt op zoek naar een andere boekhouder als ik dit zo lees, ik ben 250 euro PM kwijt aan die man ....

Ik lever wel gewoon "een doos" binnen, het enige wat ik zelf doe is het maken van mijn facturen en alles in een doos droppen die hij eens per kwartaal ophaalt. Ik heb eerlijk gezegd noch de tijd, noch de zin om zelf beginnen bonnetjes te documenteren en in te geven ...

Maar als ik de prijzen zo lees, is het wel een dure vogel precies.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:07

Ik kan je helpen, Belsje. Ik heb altijd wel lol in een "doos met bonnetjes".

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:29

Denk dat Belsje meer heeft aan een administratiekantoor dat goed bekend is met de Belgische regelgeving ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:56

Een administratie kantoor Ben ik wel :)
Bekend met de Belgische regels niet nee :(

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:59

Ja, ik zit wel in België :D

Klein detail, maar als ik dit lees, dan ben ik wel duur uit met mijn vogel. Aan de andere kant, die doet ook mijn privé aangifte en houdt zich bezig met de regelgeving rond aankoop panden/bouw ervan e.d. Dus misschien valt het wel mee. Maar ik ga naar aanleiding van jullie posts toch eens rondbellen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:01

Rondbellen kan nooit kwaad. Gewoon her en der je licht opsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:13

Het zal denk ik ook veel verschil maken hoeveel facturen je per jaar hebt en hoe je ze aanlevert (bonnetjes in een schoenendoos, factuur in excel of al compleet in het boekhoudpakket ingevuld).

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:28

Iets wat facturen maakt, zou wel handig zijn. Ik ben begonnen met 12 per jaar, maar ondertussen zit ik aan een tienvoud daarvan. Dat is met mijn excelleke en wordtemplate niet altijd even handig meer.

Hebben jullie daar makkelijke tips voor?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 11:44

Ik gebruik als CRM systeem tegenwoordig PerfectView. Ben ik erg tevreden over. Factureren gaat ook prima hier in en de facturen kan je exporteren naar excel. Als dat kan, kan je weer importeren in een boekhoudprogramma, of het in excel in de administratie invoeren. Ik vind het niet duur. E 120,-- voor een gebruiker per jaar. Goede support, veel mogelijkheden.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:13

Ik heb hier een tijdje terug ook naar gevraagd. Zit nu sterk te denken aan https://www.factuursturen.nl/
Kosten zijn laag maar je moet wel zelf alles doen (+- 100,- euro). Daarom twijfel ik nog steeds of ik niet voor een duurder pakket zou gaan (400 euro per jaar) waarbij alles uit handen word genomen.
Dit is beide zonder jaar opgave, daar betaal ik meestal 150,- euro voor.

Ben er nog niet uit wat wijsheid is -O-

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:28

Pff, ik moet nu ook over al dat soort dingen na gaan denken. Eerst hield ik alles bij in REELEEZEE en ging ik 1x per jaar met mijn buurman aan de slag voor de aangifte. Ik betaalde dan alleen de pakketkosten van REELEEZEE en als ik mijn buurman ergens mee kon helpen, deed ik dat in ruil voor zijn hulp met de aangifte.

Maar de buurman is onlangs, vanuit het niets, heel raar tegen mijn man gaan doen. Ik heb meerdere malen gevraagd wat er was en hoe we het op konden lossen, maar er komt gewoon niets uit. Toen hij ronduit grof ging doen en bedreigingen begon te appen, heb ik mijn administratie bij hem weggetrokken. Maarja, de jaarlijkse aangifte komt er weer aan en ik kan het niet in mijn eentje. Ik wil wel zoveel mogelijk zelf doen, 1 omdat het niet zoveel werk is en 2 om kosten te besparen. Dus ik mag er ook weer in gaan duiken...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:35

Kaaaren schreef:
Ik heb hier een tijdje terug ook naar gevraagd. Zit nu sterk te denken aan https://www.factuursturen.nl/
Kosten zijn laag maar je moet wel zelf alles doen (+- 100,- euro). Daarom twijfel ik nog steeds of ik niet voor een duurder pakket zou gaan (400 euro per jaar) waarbij alles uit handen word genomen.
Dit is beide zonder jaar opgave, daar betaal ik meestal 150,- euro voor.

Ben er nog niet uit wat wijsheid is -O-

Ik zou eerder gaan voor een lokaal kantoor, steun je die ondernemers ook..... Daarnaast lijkt alles digitaal regelen mij niet ideaal. Ik lever wel mijn boekhouding digitaal aan maar vind het ook erg prettig om 1 of 2 keer per jaar even een kop koffie met mijn accountant te drinken, komen toch altijd weer zinnige dingen uit voort :).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:42

Ohhhh wat ben ik "jaloers" op jullie.
Wij zijn +/- 775 euro per maand kwijt aan onze accountant. Dat is het gemiddelde van een jaar genomen en alles zit daarbij in. Dus ook al onze prive dingen zoals koophuizen etc. Huur van het softwarepakket, per kwartaal een persoonlijk gesprek met advies om verder te groeien etc.
Het hele totaalpakketje.

Nou hebben wij natuurlijk wel een gigantische boekhouding.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:46

Als ik de abonnementskosten van mijn software meeneem in de berekening, dan kom ik rond de €1000 per jaar uit. Maar dat is een stukje gemakzucht, als ik zou willen kan dat een stuk goedkoper maar daar heb ik absoluut geen zin in :').
Salarisadministratie ga ik vanaf nu wel in eigen beheer doen, vond het een beetje onzin om €15 per loonstrook te betalen terwijl mijn vriend oa salarisadviseur en -administrateur is :7.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:20

*kloink* per MAAND 775 euro?! En daar zit al het gedoe van de automatisering nog niet eens bij in...? Ik hap even naar adem :P

Hier doet mijn man de laatste jaren zelf de boekhouding, en eind van het jaar gaat er nog iemand doorheen die eigenlijk zelden wat aanpast omdat het altijd dik voor elkaar is :)