Druppie7711 schreef:Ik ben zelf echt een introvert persoon en dat zei mn rijinstructrische ook al steeds. Laatste tijd ging dat beter maar door de zenuwen lukte het gewoon niet. Ik kijk netjes in mijn spiegels en om mij heen maar het lukt me niet om het dan bewust waar te nemen waardoor ik dingen mis.. Ik heb geen ingrepen gehad ook geen bijna aanrijdingen gehad het was meer dat ik ergens de snelweg op moest maar ff niet zag dat ik 1 verder pas moest afdraaien omdat op dat stuk juist mensen vd snelweg afkwamen maar ik corrigeerde mezelf op tijd maar was daar ook nog helemaal niet naar toe aan het sturen. Maarja dat soort dingen ben ik dus op gezakt helaas..
En ik weet verdorie niet hoe ik het kan veranderen want het is gewoon wie ik ben.. Mijn rijinstructrische vind het ook lastig hoe we dit gaan oplossen.
Echt goed vooruit kijken is ook heel erg lastig om aan te leren en meestal is het een kwestie van vlieguren maken.
Wat nog weleens kan helpen is heel bewust alles in je opnemen en voor jezelf in je hoofd (of hardop) afvinken welke info voor jou van toepassing is. Dus echt bewust ALLE borden bekijken, ook als ze niks voor jou zeggen, bij ALLE kruispunten ongeacht hoe de voorrang is (dus ook ALLE uitritconstructies) bewust inkijken en benoemen of er wel of niet wat komt (en dan het liefst de kleur van de auto erbij, dus: rode auto uit uitrit; dan heb je al moeten kijken wat voor kruispunt het is en dan kijk je ook bewust wat er uit komt). Je hoeft er niks mee te doen maar dan ben je wel jezelf aan het trainen en aan het zoeken naar info wat dan uiteindelijk weer vanzelf gaat.
Ook langs een rijtje geparkeerde auto's rijden en dan heel bewust kijken wat er achter die auto's op de stoep loopt en dat benoemen.
Dat benoemen doe je in de eerste instantie voor je instructeur zodat die kan checken of je echt alles wel (goed) ziet. Uiteindelijk kan je dat in stilte doen natuurlijk maar voor de oefening is dat wel makkelijker.
Bij je voorbeeld van de snelweg kan je dus ook benoemen dat je de tweede weg links (of rechts) moet.
Is dit nooit met je geoefend?