Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:04

Ik denk dat er wat webwinkels betreft ook wel een zekere verzadiging is langzamerhand.

Voor Barefoot krijg ik regelmatig mensen die graag ook het merk willen verkopen maarja wat schieten we er mee op als er nog een webshop bij komt? Dan ga je alleen maar elkaar beconcurreren... via internet informeren en leveren kunnen we zelf ook wel, daar heb je geen wederverkopers voor nodig :P

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:00

Thans voor jullie reacties.
Over 10min moet ik in de auto zitten dus kom er later op terug.
Nog even iets om overna te denken tijdens de rit.... :D
Ik heb contact gehad met een oud klasgenoot welke de webwinkel zou kunnen bouwen. Echter kost dat een behoorlijke cent.
Wat is jullie ervaring met sites als mijnwebwinkel.nl etc en het zelf inrichten?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:13

Als je serieus bent en jezelf echt wilt onderscheiden, dan zou ik niet voor mijnwebwinkel.nl gaan. Dat is namelijk de eerste pagina waar de "huismoeders die zich vervelen" even snel een webshopje aanmaken. Als je er vol voor wilt gaan, dan zou ik niet bezuinigen op je webshop. Dat is je winkel, je visitekaartje! Mijn grootste investering was destijds mijn webshop en ik heb er nog geen dag spijt van gehad.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:31

Veel meer dan je visitekaartje zelfs. Het is je winkel. Je website is álles. Het is het eerste klantcontact, het aankoopproces, het promoten van je producten, het vertrouwen uitstralen. :)

Ik ben wel benieuwd wat voor bedrag je klasgenoot noemde? Heb je diegene trouwens benaderd omdat hij/zij goed is, of gewoon omdat je hem kent?

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 05:48

Ik heb uiteraard gren ervaring met sites als mijnwebwinkel.nl etc, maar uit jullie verhaal begrijp ik dat dat ook maar beter is?

Een klant weet in principe niet of b ik €5000 neergelegd heb voor de site of dat het een andere site id zegmaar... in ieder gecal, als dat ook kwaliteit was geweest.

Hok hoor niks als goeds over hm, hij heeft inmiddels 6 man personeel wat ook wat zegt natuurlijk...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:29

Een el cheapo webwinkel merkt de klant echt wel iets van. Dat komt amateuristisch over en er wordt dan al snel weggeklikt natuurlijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:39

Maar €5000 vind ik wel veel voor een eerste website, zoveel hoef je niet uit te geven joh. Die 6 man personeel is leuk, maar dat klinkt meer als een webdesigner voor bedrijven die al aardig succesvol zijn en nu een volgende stap willen zetten. Voor 500-1000 euro kan je een prima website laten maken. Je moet wel kritisch zoeken - mijn indruk is dat er veel kaf tussen het koren zit en dat prijs daarbij niet zoveel zegt.

Ik heb zelf €1000 betaald, bij Barhey. Fijne gast die goed werk levert. En er zijn hier vast meer mensen die je een webdesigner kunnen aanraden. :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:59

Mijn webshop heb ik via ccvshop, daar betaal ik 20 euro per maand voor. Maar ik heb een bedrijf mijn webshop laten ontwerpen voor 500 euro.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:47

Aceshop, de Joomla versie van Opencart is zelfs gratis. De kosten (cq tijd) zitten in het helemaal naar je zin maken van je shop. Maar zoals bij allerlei zaken, voor je kunt beslissen "welke is de beste" zul je voor jezelf op een rijtje moeten hebben "welke eisen stel in aan".

Of dat nu om zadel, wasmachine of webshop gaat. We kunnen allemaal wel heel tevreden zijn met ons Kieffer, Albion, Wow dressuurzadel, heb je helemaal niets aan als jij wilt gaan springen. Of als wij dat zadel op een slanke Kwpn hebben liggen terwijl jij toevallig een zeer rondgeribte Tinker hebt. You get the picture I assume.

Één ding is tegenwoordig zonder meer belangrijk: de weergave van de shop moet goed zijn op groot desktop scherm, op laptop, tablet en op smartphone.
Verder:
- hoeveel artikelen komen er in de shop?
- daarmee samenhangend, per stuk invoeren of per csv?
- foto's, groot/klein/wisselend, veel/weinig per artikel?
- hoeveel traffic verwacht je?
- speciale dingen om rekening mee te houden?
- enz enz.

Dingen als luxe uitstraling of juist simpel (geeft indruk goedkoper te zijn) enz is bij alle shops wel naar smaak te maken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:53

Dani schreef:
Veel meer dan je visitekaartje zelfs. Het is je winkel.

Lees ff mijn bericht terug, dat is exact wat ik schrijf :')

Mijn webwinkel had in de tijd dat ik mijn shop startte, echt een soort standaard indeling. Hoe mensen ook de layout veranderden, je bleef altijd zien dat het een MWW webshop was. Wellicht dat ze dat inmiddels aan hebben gepast hoor, dan zou je er nog eens naar kunnen kijken.

En ik denk ook dat het er heel erg aan ligt hoeveel concurrentie je hebt. Soms kom ik wel eens op websites waarvan ik denk "sjezus, wat een bende..." maar omdat ik het dan alleen daar kan krijgen, moet ik het er maar mee doen. Zou zo'n webshop een concurrent hebben, dan zou ik nooit meer wat bij die ander bestellen! Zelf heb ik aardig wat concurrentie en ik weet dat veel klanten graag bij mij shoppen omdat de site er heel gelikt uitziet (en goed werkt). Blijkbaar geeft het meer vertrouwen dan een 13 in dozijn shop. En daarbij moet je echt voor jezelf uitzoeken wat jij uit wilt stralen naar je klant toe.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:22

Ik heb mijn webshop via mijnwebwinkel. Ik ben het deels met Joyce eens, want er worden inderdaad wel wat simpele en niet zo mooie webshops gemaakt (maar die kom ik met andere systemen ook wel eens tegen) en dat 'suffe/makkelijke' imago heeft het misschien ook wel een beetje. Ik vind dat er tegenwoordig best heel wat mogelijk is qua lay out, maar het zou kunnen dat je de webshops via dat systeem er nog steeds zo uitpikt. Zelf vind ik dat niet zo erg want je komt echt wel ver met je eigen touch aan de shop te geven. Je kan eens kijken op http://www.ontwerpmijnwebwinkel.nl/ dat is een bedrijf die voor mijnwebwinkel.nl webshops ontwerpt en persoonlijk vind ik daar gewoon goede shops tussen zitten. Ik ben tevreden over het systeem, klanten en omzet heb ik ook :)
Het is maar net wat je wilt en waar je voor kiest, zoveel mensen, zoveel verschillende wensen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:40

Ach bijna overal valt wel wat op aan te merken :)

Ik heb zat te mopperen over mijn webshop, OXID is ook niet echt gangbaar en 1 en ander is wel weer wat aan vernieuwing / verbetering toe :o Maar toch krijg ik behoorlijk wat complimenten van klanten :j

Sowieso is het voor de meeste klanten vooral een kwestie van hoe gebruiksvriendelijk is je website.
Hoe makkelijk kun je artikelen vinden. En vooral ook: echt duidelijke informatie en foto's van artikelen!

Daar schort het echt bij heel veel webshops aan, dat er veels te veel vragen blijven over de maten bijvoorbeeld. Of dat er zeg 5 verschillende kleuren zijn en er zijn maar foto's van 2 kleuren dus hoe die andere er uit zien dat moet je maar een beetje raden...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:02

Ik wil niet mezelf opdringen en ben best benieuwd naar jullie aanpak. Mag ik meelezen? Ik draai sinds 4 jaar een eigen zadelmakerij. Komend jaar wordt het 5 jaar...

Ik heb eigenlijk een lastig dilemma, ga ik door met wat ik nu doe (Wat ik eigenlijk niet zo heel leuk vind om de hele week te moeten doen) Of vat ik mijn moed op en ga ik daadwerkelijk doen waar ik voor geleerd heb, wat ik heel graag wil doen. Ik kan alleen het omslagpunt niet maken, omdat ik word platgebeld, omdat ik goed ben in wat ik nu doe. Nu vraag ik me echt af hoe ik dat oplos. :o :o Eigenlijk zou ik iemand moeten vinden, die wat ik nu doe ook goed kan en het deels van mij overneemt. 8)7 :)* B-) Maar die mensen zijn niet te vinden en personeel kan ik niet betalen. :brr: :x
Tips zijn welkom!

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:09

Lastig zeg idefix4.
Denk ik een keus die je alleen zelf kan en moet maken. Durf je het aan om..
Plezier in je werk is erg belangrijk, bepaalde zekerheid ook.

Hoe komen jullie grotendeels aan je klanten in je webshop?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:10

Ik zou kijken of je kan beginnen met een deel van je tijd aan nieuw werk besteden, dus zeg 70% oud werk, 30% nieuw werk. En dan kijken of je dat steeds meer kan laten verschuiven...da's het minste risico toch :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:16

Het lastige is dat ik in die 70% teveel op reis ben. Ik wil meer thuis zijn. Maar ik had idd ook al gedacht om ipv nu 6 dagen ter beschikking te staan er maximaal 3 wil gaan reizen en de andere 4 thuis. Dan kan ik eindelijk aan de slag thuis. Dat was en is mijn grote wens. Dat zou dan nu 2 dagen thuis werken worden en 2 dagen gezinsleven. /3
Vervelende is dat er zo veel mensen bellen en als ze bellen had ik eigenlijk al gisteren geweest moeten zijn. Heel moeilijk, omdat ik ze dan niet teleurstellen wil.

Mbt webwinkel vind ik altijd boeiend. Ik zou willen dat het in mijn branche beter werkte, maar dan moet ik ook meer thuis zijn om foto's van mijn spullen te maken en het te plaatsen. Dat gaat ook weer ten koste van mijn werktijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:20

Tja, keuzes.... dat blijft iets persoonlijks altijd als je eigenlijk meer zou willen doen dan er in een dag / week / maand past.

Ik zou zeggen: bedenk voor jezelf hoe je graag zou willen dat je werkweek er over 5 jaar uit ziet, en ga daar naartoe werken op een manier die prettig voelt :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:10

idefix4 schreef:
Vervelende is dat er zo veel mensen bellen en als ze bellen had ik eigenlijk al gisteren geweest moeten zijn.
idefix4 schreef:
... en personeel kan ik niet betalen.
Klinkt als overworked and underpaid -O-

Mijn stelling: klanten moeten ook opgevoed worden.

Mijn paard loopt geen stap harder dan ie echt moet. En is er héél handig in om te weten waar ik nog nèt genoegen mee neem ^) Als ik meer vraag loopt ie twee passen iets sneller en valt dan weer terug in een lekker makkelijk drafje. Als ik meer eis wordt ie wakker en gaat zonder veel morren lekker aan de slag.

Zo ook met klanten, als jij ze bescheiden vraagt om op tijd een afspraak te maken doen ze dat 1x braaf. Daarna is het vergeten. Bij een hoefsmid die ik ken moet je meteen na het bekappen een nieuwe afspraak maken. Doe je dat niet kan je een andere smid zoeken. Heeft hem inderdaad wat klanten gekost maar daardoor kan hij 's avonds af en toe thuis zijn. En natuurlijk komt hij als een paard een ijzer afgetrapt heeft, dat soort onvoorziene situaties horen er nu eenmaal bij. Maar dat het paard overmorgen op nieuwe ijzers moet had je acht weken geleden ook al kunnen weten.

Je hebt geluk dat het bijna nieuwjaar is, kun je een nieuwe prijslijst voor 2017 maken:
- spoedafspraak binnen 24 uur (48 uur?): 10 euro toeslag
- afspraak na 6 uur of in het weekend: 10 euro toeslag
Als er op tijd afspraken gemaakt worden kun je ook je reistijden beperken: maandag het zuidelijke deel van je werkgebied, dinsdag meer het noorden enz. Stukken beter dan elke dag van zuid naar noord en visa versa te crossen.

Sta sterk in je schoenen. Je bent een vakvrouw en dat mag je best uitstralen. Laat mensen maar het gevoel krijgen dat het een gunst is dat jij bij hun wel op het erf komt. In plaats van dat de klanten denken dat ze jou een gunst verlenen doordat jij bij hen mag komen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:48

Ik ga mee met bovenstaande.
Ik heb sinds 4 jaar een bedrijf en werkte op een bepaald moment gewoon 7 dagen in de week en op de meest vage tijden. Dit heb ik pas geleden flink omgegooid,zo werk ik nog maar 1 avond in de week ipv 5 avonden.

Dat dit minder goed uitkomt voor mijn klanten... I don't care anymore... Ik geef ze zo verschikkelijk veel opties dat ze het daar gewoon mee moeten doen. Ik blijf nog altijd zo goed mogelijk meedenken, en denk altijd mee bij problemen qua tijden. Maar hierin heb ik wel een grens voor mijzelf en mijn eigen prive leven nu.
Ik werk om te leven en leef zeer zeker niet om te werken voor die paar tientjes. Eerder was ik toch weer de avonden ingedoken omdat dit makkelijker is voor veel mensen, maar daarin heb ik nu duidelijk grenzen ( die ik uiteraard netjes onderbouw bij vragen, ik heb ook nog een gezin en een leven).
Het eindresultaat is dat mensen best flexibel blijken te zijn hoor, ik kom er tot nu toe prima uit met iedereen!

Zo ook met last minute telefoontjes en mails, na een bepaalde tijd je telefoon uitzetten, en idd opslag bij last minute afspraken.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:38

Helemaal eens met Rex_Rolfo. Your business, your rules. Ga staan voor je vak en je zult merken dat je klanten dat ook gaan waarderen. En voor die klanten die dat niet willen, die vinden vanzelf een ander. Heb jij meer tijd voor je nieuwe richting.

En hoe pak je dat dan aan, om het langzaam om te buigen... dat is een lastige. Hoewel het natuurlijk helemaal klopt dat als je zegt: 30% nieuw, 70% oud, dat dat prima kan werken, is het best moeilijk om daar in de praktijk aan vast te houden. Ik werk zelf met een business coach die me juist op dit soort moeilijke kwesties op het rechte pad houdt. Misschien is dat iets om eens uit te zoeken of dat iets voor je is.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:59

Mooi gezegd Mim11, ik denk ook echt dat het zo werkt. Sturing geven aan je klanten, klanten vinden dit over het algemeen ook fijn.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:35

Ik kom even binnen vallen..

Iemand die hier verstand heeft over douane/invoeren/inkopen vanuit buitenland en mij een PB zou willen sturen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:36

PB mij maar. Zet er even bij of het vanuit de EU is of invoer van buiten de EU.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:16

Ik heb je een PB gestuurd :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:14

Hallo Allemaal! Lang geleden dat ik hier heb geplaatst.. maar lees nog steeds met jullie mee :)

De administratie begint mij een beetje boven het hoofd te groeien, wie van jullie hebben ervaring met een fijn boekhoudprogramma waar je ook je facturen mee kan versturen?

Ik houd nu alles bij in Exel en maak de facturen handmatig op, maar zo sluipen er gemakkelijk fouten in.