idefix4 schreef:Vervelende is dat er zo veel mensen bellen en als ze bellen had ik eigenlijk al gisteren geweest moeten zijn.
idefix4 schreef:... en personeel kan ik niet betalen.
Klinkt als overworked and underpaid 
Mijn stelling: klanten moeten ook opgevoed worden.
Mijn paard loopt geen stap harder dan ie echt moet. En is er héél handig in om te weten waar ik nog nèt genoegen mee neem
Als ik meer vraag loopt ie twee passen iets sneller en valt dan weer terug in een lekker makkelijk drafje. Als ik meer eis wordt ie wakker en gaat zonder veel morren lekker aan de slag.
Zo ook met klanten, als jij ze bescheiden vraagt om op tijd een afspraak te maken doen ze dat 1x braaf. Daarna is het vergeten. Bij een hoefsmid die ik ken moet je meteen na het bekappen een nieuwe afspraak maken. Doe je dat niet kan je een andere smid zoeken. Heeft hem inderdaad wat klanten gekost maar daardoor kan hij 's avonds af en toe thuis zijn. En natuurlijk komt hij als een paard een ijzer afgetrapt heeft, dat soort onvoorziene situaties horen er nu eenmaal bij. Maar dat het paard overmorgen op nieuwe ijzers moet had je acht weken geleden ook al kunnen weten.
Je hebt geluk dat het bijna nieuwjaar is, kun je een nieuwe prijslijst voor 2017 maken:
- spoedafspraak binnen 24 uur (48 uur?): 10 euro toeslag
- afspraak na 6 uur of in het weekend: 10 euro toeslag
Als er op tijd afspraken gemaakt worden kun je ook je reistijden beperken: maandag het zuidelijke deel van je werkgebied, dinsdag meer het noorden enz. Stukken beter dan elke dag van zuid naar noord en visa versa te crossen.
Sta sterk in je schoenen. Je bent een vakvrouw en dat mag je best uitstralen. Laat mensen maar het gevoel krijgen dat het een gunst is dat jij bij hun wel op het erf komt. In plaats van dat de klanten denken dat ze jou een gunst verlenen doordat jij bij hen mag komen.