Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:41

Fijn dat dat er is hè :j
Veel ZZP-ers weten het niet dat die regeling bestaat :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:25

Wat is dat voor regeling dan?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:44

De kleine ondernemers regeling?
Als je minder dan 1300-nogwat euro BTW hoeft te betalen (na aftrek voorbelasting) hoef je helemaal geen BTW te betalen. En als je tussen de 1300-nogwat en 1800-nogwat zit dan een gereduceerd bedrag.
Dus of je verdient niet zo heel veel per jaar, of je doet veel investeringen zodat je onder een bepaald BTW bedrag blijft.
Maar staat heel duidelijk uitgelegd op de site van de belastingdienst.
Edit: zonder voorbelasting aftrek zit je op 6.500 netto winst (7.865 bruto = 1365 btw). Dan hoef je geen btw af te dragen.
Edit2: je moet minder dan 1345 euro btw af te hoeven dragen dus iets minder netto winst dan 6.500 euro.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:45

phormicola schreef:

De ZeZ bedoel je? Google stuk? :+ Hint: ik kom er niet voor in aanmerking ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:44

Oh snorry zag niet dat er alweer een ZeZ regeling doorheen was gegooid :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:10

Rex_Rolfo schreef:
phormicola schreef:

De ZeZ bedoel je? Google stuk? :+ Hint: ik kom er niet voor in aanmerking ;)

Nee, zat met een lastige peuter. Maar goed, ik ben dus twee jaar te laat :+

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:29

de ZeZ is ook een vrij nieuwe regeling geloof ik.
Anyway, ik ben er ontzettend blij mee!
Vooral ook omdat ik net aan de urenciterium voldoe en dus de volledig mep kriig. Anders krijg je een percentage geloof ik.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:40

Wat doen jullie eigenlijk aan marketing? Ik ben wel nieuwsgierig, er zal ook wel verschil zijn in wat het beste werkt bij verschillende branches en doelgroepen.

Ik ben tekstschrijver en ik doe vooral koude acquisitie (per mail) en werk ondertussen aan SEO en linkbuilding. Eigenlijk zou ik iets meer moeten doen met social media en met mijn eigen netwerk en het vergroten daarvan, maar dat durf ik minder goed, haha. Ik vind het vaak wel lastig om mezelf bij bekenden te promoten, of bij iemand die echt tegenover me staat.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:47

Mijn klanten komen meestal via bestaande klanten, of hier via bokt!

Ondertussen werk ik ook met wat andere zelfstandige samen die mijn diensten inzetten wanneer ze die nodig hebben. Dat zou voor jou ook handig zijn denk ik Dani.

Je zou in plaats van de 'klant' ook reclame bureau's kunnen aanspreken. Zij hebben regelmatig tekst schrijvers nodig voor klussen. Voordeel is dat je de kans hebt meerdere opdrachten te krijgen.

Wat schrijf je vooral? Anders is LinkedIn misschien wel een goed social media kanaal voor je.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:28

Dani, ik ben best actief op sociale media. Verder schrijf ik blogs (dat zou voor jou als tekstschrijver ook kunnen werken), stuur ik regelmatig een nieuwsbrief en zorg ik voor goede testimonials en een profi website. In september/oktober ga ik ook aan de slag met het geven van clinics en workshops.

En, iets heel anders, ik geef van 9 t/m 16 septemmber een gratis challenge, de Two Happy Athletes Challenge! Op www.twohappyathletes.nl kun je er meer over lezen als je benieuwd bent. Er hebben zich al bijna 400 ruiters en amazones aangemeld om mee te doen, dus ik ben nu al superblij ermee! *\o/*

Maar misschien het belangrijkste: buiten je comfortzone treden is prima, maar doe wel die dingen die bij jou en je bedrijf passen. Ik hou bijvoorbeeld helemaal niet van netwerken, en dat is nog een understatement. Dat doe ik dus ook gewoon niet. Genoeg andere manieren van marketing die beter bij me passen, dan kan ik beter mijn tijd en energie daar in steken. Dus wat zou bij je passen? En van die dingen die je nu doet, wat werkt? Wat daarvan kun je meer doen of uitbreiden?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:49

Even nieuw leven in dit topic inblazen :D gelijk een vraagje:
Ik ben bij de eerste 2 kwartalen vergeten inkomsten te melden (stom, aparte sheet, gaat om klein bedrag), kan ik dat dan nu in het 3e kwartaal alsnog doen (met terugwerkende kracht) of is het beter als ik dat met de jaaropgaaf doe?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:19

Voor de btw aangifte bedoel je?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:42

Ja voor de btw aangifte inderdaad

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 01:12

Gewoon meenemen in het eerstvolgend kwartaal.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:57

Afbeelding

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:22

Dacht ik al, bedankt :D

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:41

Hooooi,
Vraagje aan de ervaren ondernemers onder ons.
M'n zus en ik zijn al een tijdje bezig met het opzetten van onze webshop. Binnenkort gaat het praktisch gedeelte van start.
We hebben twee zaken welke nog zweven ...
-Welke rechtsvorm ga je aan. We zijn met twee personen en dus twee onafhankelijke inkomens.
- hoe hebben jullie leveranciers / merken benaderd. We zijn geïnteresseerd in een aantal bekende en grotere merken. Voor de hand liggend is date huiverig zijn voor startende ondernemers. Anderzijds....
Wie heeft hier ervaring mee?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:44

Rechtsvorm denk ik in eerste instantie VOF of BV. Ligt er aan hoe groot het gaat worden en welke risico's er bij komen kijken.

Bedrijven hebben geen enkel probleem met startende ondernemers. Gewoon vooruit laten betalen en je loopt als leverancier geen enkel risico. De A merken willen soms wel dat je meer service kunt verlenen dan alleen dozen schuiven. Hangt ook sterk af van product en branche.

Belangrijkste is waarschijnlijk dat je kunt laten zien dat jullie een serieus bedrijf hebben die omzet wil gaan draaien. Het komt namelijk voor dat mensen doen alsof ze een bedrijf hebben/starten om een product met dealerkorting te kopen. Doen alsof het een zakelijke inkoop is terwijl het gewoon een eenmalig iets voor eigen gebruik is ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:54

Ik ben het met Rex_Rolfo eens! Vaak vragen de leveranciers om behoorlijk grote orders te plaatsen, die je vooruit moet betalen. Ze hebben vaak te veel ervaring met mensen die maar wat aanklooien en op die manier hopen ze de serieuze ondernemers te kunnen scheiden van de "aanklooiers".

Wat bij mij nu erg helpt wanneer ik nieuwe leveranciers aanschrijf, is dat ze kunnen zien dat ik een mooie webshop heb en dat ik hoog scoor met de klantenbeoordeling. Ze kunnen dan met eigen ogen zien dat alles serieus wordt aangepakt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:38

Elicious schreef:
M'n zus en ik zijn al een tijdje bezig met het opzetten van onze webshop.

Als ik even nieuwsgierig mag zijn, welke branche?

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:49

Thanx voor jullie reactie!
Ik heb wat merken benaderd en merk dat er best wel wat zijn welke in hun beleid hebben opgenomen dat er alleen aan webshops geleverd wordt indien er ook een stenen / fysieke winkel bij is.
Jammer zeg, het betreft juist de mooie merken..zou ik ze kunnen overtuigen op de een of andere manier.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:49

Het valt mij op dat er de laatste maanden erg weinig webshops bijkomen.
Vorig jaar waren het nog een aantal per maand. Nu zie ik nog maar zelden nieuwe webshops...

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:50

HorseTopShop schreef:
Het valt mij op dat er de laatste maanden erg weinig webshops bijkomen.
Vorig jaar waren het nog een aantal per maand. Nu zie ik nog maar zelden nieuwe webshops...

Is dat zo?
Waar heeft dat volgens jou mee te maken?;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:45

Ik denk dat mensen er eindelijk achter aan het komen zijn dat het hebben van een webshop hard werken is en dat het geld niet zomaar naar je toe komt vliegen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:46

Yep, de krenten zijn inmiddels wel uit de pap gevist. Dus als je nu nog krenten wilt zul je ook flink wat pap moeten vreten :D
lees: mouwen opstropen en aanpakken

@Elicious, wat hebben jullie potentiële leveranciers op dit moment te bieden? Gezien de eerdere vraag over de rechtsvorm kan ik me voorstellen dat jullie b.v. nog geen KvK nummer hebben. En als er bij een groothandel een mail binnenkomt met "hoi, wij zijn Jip en Janneke en wij willen een webwinkel beginnen" dan kan je je voorstellen dat daar op zijn best nogal afhoudend op wordt gereageerd. Dat vergt dus een andere aanpak, wat exact het beste is hangt af van bedrijfstak en jullie USP.