[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 08:13

Een paar bladzijdes terug vroeg ik tips voor het kijken, nou op de een of andere manier gaat het nu veel beter. Ik heb niet per se speciale oefeningen gedaan om het onder de knie te krijgen, maar ik probeer gewoon wat bewuster te kijken en verder gaat het eigenlijk vanzelf. Kwestie van veel rijden denk ik, en ik merk dat het rijden zelf nu ook veel beter gaat. Veel vooruit en om je heen kijken maakt het rijden zoveel rustiger (wat ik natuurlijk wel wist, maar toch lukte het steeds niet) :D

Afrijdatum gaan we ook plannen, waarschijnlijk wordt het eind februari/begin maart :) Ik heb geen tussentijdse toets gedaan en ga dat ook niet doen, mn instructeur heeft er ook met geen woord over gerept eigenlijk :')

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:48

ikke schreef:
Brittjuh97 schreef:
Ik kom even binnenvallen hoor :wave:

Na 1,5 jaar 'Ik ga echt mijn BE-rijbewijs halen hoor! Ik doe het echt!' te roepen heb ik me nu toch echt ingeschreven bij een rijschool.. ik heb volgende maand 3 jaar mijn B rijbewijs maar sinds die tijd kriebelt het al dat ik mijn BE wil gaan halen. Ook omdat ik zelf weer meer wedstrijden wil gaan rijden en niet steeds andere tot last wil zijn heb ik me toch echt ingeschreven!
Ook rij ik al 3 jaar met een verlengde bus en aanhanger om hooi te halen, ben dus totaal niet bang dat het me niet gaat lukken maar toch vind ik het wel een beetje spannend!

Hebben jullie tips?

Je afvragen of je nu wel legaal bezig bent.....

Concreet: eerst kijken, dan zwengelen. DE klassieke fout die heel erg veel te vaak gemaakt wordt is dat men eerst begint te draaien aan het stuur en dan pas gaat kijken wat die aanhanger eigenlijk aan het doen is.
Als je dat dan al niet doet, weet dan vervolgens waar je voorwielen uithangen. Staan ze recht? En waarom dan niet?
Ik heb al een aantal keren mensen op de terreindagen van de LRCH flink in de problemen zien komen omdat ze wat deden (terug laten rollen, bijvoorbeeld) terwijl ze geen flauw idee hadden waar hun voorwielen uithingen of, nog erger, begonnen te zwengelen aan het stuur terwijl ze gewoon rechtuit naar achteren moesten, over dezelfde route als ze gekomen waren.

Enne, niet goedkoper, wel simpeler: haal eerst je C en dan je C-E.
Dat is veel simpeler dan met zo'n overmaatse aanhanger achter een te klein autootje door het verkeer zien te wurmen :D

@Iris: succes, gaat je lukken :j

Ja ik ben legaal bezig, aangezien je met B rijbewijs tot een bepaalt gewicht mag trekken, en aan dat gewicht kom ik niet met de aanhangwagen die wij hebben, ( passen misschien totaal maar 8 baaltjes op )
Ik mag 750 Kg trekken zo uit mijn hoofd.
Ik snap je tip van goed kijken wat er gebeurt als je stuurt. uiteindelijk als ie begint te scharen dan kun je niks meer. ben ik ook een keer achter gekomen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:42

Na een kleine bokt break weer terug op bokt :P

Ik heb 29 januari eerste les/proefles ,vind het zo enorm spannend := . Bellen was al spannend maar daadwerkelijk rijden pff :=

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:48

Zitten hier ook mensen die D hebben en daarna C hebben gedaan?
Ik moet 2 februari voor D maar aangezien de theorie en code 95 ook al geldt voor C denk ik er hard over om die praktijk er maar even achteraan te doen.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:48

Rebecca schreef:

Ik heb 29 januari eerste les/proefles ,vind het zo enorm spannend := . Bellen was al spannend maar daadwerkelijk rijden pff :=

Mag ik vragen bij wie jij gaat rijden? Wij wonen namelijk bijelkaar in de buurt :P mag ook via pb.

Ik heb woensdag mijn eerste proefles gehad bij anwb, ik denk nu echt; ga ik dit ooit leren? :') ik mocht meteen de weg op en schakelen enzo vond het erg lastig. Ze adviseerden me 38 lessen.

Iedereen zit me nu bang te maken dat ik echt niet moet beginnen met rijlessen in mijn examenjaar. -O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:50

*\o/* eerste keer alleen iver de rijksweg! *\o/*
(Voorheen zat m’n man altijd naast me)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:43

Iris965 schreef:
Rebecca schreef:

Mag ik vragen bij wie jij gaat rijden? Wij wonen namelijk bijelkaar in de buurt :P mag ook via pb.

Ik heb woensdag mijn eerste proefles gehad bij anwb, ik denk nu echt; ga ik dit ooit leren? :') ik mocht meteen de weg op en schakelen enzo vond het erg lastig. Ze adviseerden me 38 lessen.

Iedereen zit me nu bang te maken dat ik echt niet moet beginnen met rijlessen in mijn examenjaar. -O-

Ik zit nu ook in mijn examenjaar, geeft bij mij geen problemen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 16:17

Iris965 schreef:
[naam] schreef:

Pulles :) ,heb valkema nog overwogen maar heb bij hem ook weleens theorie dagje gehad en ken hem al (voor mij belangrijk )

Komt van zelf ! , stap voor stap net als paardrijden haha .

Ik kijk altijd hoe mijn vader rijd , schakelen en starten etc

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:14

Hallo :) ik kom even binnenvallen! Ik heb momenteel even geen tijd om het topic door te lezen dus sorry als het net of al vaak gevraagd is.

Ik heb 1,5 jaar geleden een tijdje gelest, maar helaas heb ik het toen niet kunnen afmaken omdat het echt niet meer klikte met de instructeur en ze dus geen tijd meer wilde vrij maken voor mijn lesuren, top..
Nu wil ik graag weer gaan beginnen want begin echt te merken dat het me hindert dat ik niet zelf kan rijden.

Ik wil graag eerst mijn theorie halen voordat ik weer begin te rijden, maar als ik me wil aanmelden voor het examen in Breda, krijg ik nergens een indicatie hoelang het duurt voordat ik wordt ingeplant. 1 of 4 weken zegmaar.. omdat ik natuurlijk nog wel tijd genoeg wil hebben om te leren maar ook niet te lang wil wachten.
Hoelang zat er bij jullie tussen het moment van aanmelden en het examen zelf (in Breda)?

Tips over rijscholen in de omgeving van Breda / Tilburg zijn zeker welkom! ik heb al wel wat op het oog maar er zijn er zóveel tegenwoordig dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Welke prijs is oke in vergelijking met het slagingspercentage etc etc.. :=

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:18

Volgens het CBR is de wachttijd in Breda nu 7 weken voor je rij-examen...

Ik leste in Den Bosch, dus ik heb verder geen tips voor je qua rijscholen helaas.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:30

Via de site van het cbr (en alleen die dus geen link van Google!!) kan je zelf een theorie examen inplannen. Je krijgt beschikbare data en tijden dus geen indicatie maar meteen plannen.
Als dat niet lukt kan je altijd een rijschool vragen om een examen voor je te plannen, maar kan gewoon a la minute, afvragen en dan wachten op een datum is verleden tijd.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:16

Nou, datum voor afrijden is gepland, 12 maart mag ik :o

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:45

7 weken ?! Dan schrijf ik me gauw in..

Polly ik denk dat ik dan inderdaad een link van Google te pakken had en niet de echte CBR site, dankjewel :)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:03

Spannend hoor! Succes alvast met afrijden!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:03

WithinYuuri schreef:
Nou, datum voor afrijden is gepland, 12 maart mag ik :o

Ik ook 12 maart!

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:00

Hee grappig haha, hoe laat mag jij?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:14

casperzazoe schreef:
7 weken ?! Dan schrijf ik me gauw in..

Polly ik denk dat ik dan inderdaad een link van Google te pakken had en niet de echte CBR site, dankjewel :)

Waar wil je je voor inschrijven dan? Of bedoel je bij een rijschool?
De wachtlijst van rijscholen is dit niet en de wachttijd bij het cbr is wat de mogelijkheden zijn maar dat zegt niet dat je dan meteen examen kan doen.

Inschrijven voor examen was vroegâh dat gaat nu allemaal digitaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:47

Succes dames ! Maart nog een best eind weg :P

Ben de theorie weer ingedoken , denk dat ik via rijschool weer een theorie dag doe straks . Maandag is het al zover , gelukkig eerst werken dan kan ik niet teveel nadenken erover . Heb vrienden en familie al order gegeven in huis te blijven :')

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:33

Ik ben net terug van mijn elfde rijles. Instructeur was heel tevreden. Als dit een examen was geweest was ik geslaagd zei hij *\o/* . In principe sta ik tot eind maart ingepland voor lessen, en ik denk dat ik dit ook nog wel nodig heb. De bediening van de auto (lichten, radio, navigatie etc.) moet ik allemaal nog oefenen. Volgende week vrijdag heb ik theorie-examen, hopen dat ik slaag zodat ik in maart/april praktijkexamen mag doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:12

Komt vast goed met je theorie!

Nog een ruim uur := , na 2 jaar eindelijk mijn zin maar spannend zo de eerste keer rijden .

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:27

Rebecca schreef:
Komt vast goed met je theorie!

Nog een ruim uur := , na 2 jaar eindelijk mijn zin maar spannend zo de eerste keer rijden .

Dankjewel, ik hoop het zo!
Succes en veel plezier straks!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:23

Ik ben vanmiddag geslaagd! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:30

*\o/* gefeliciteerd !!

Ik ben nog heel :)) , was heerlijk wel wennen nog :P .

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:40

Gefeliciteeeerd!!!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:37

Gefeliciteerd!