Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:13

Bedankt voor de heldere uitleg! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:17

Nou, over grijs kenteken zijn de meningen nogal verdeeld :+

De post van sflj (in link hierboven) zegt van wel. Adviseur maakt het nu volgens mij veel te ingewikkeld :+
Zij gaat uit van zakelijk aanschaffen en privé rijden. Nu maar uitgelegd dat het andersom wordt. Privé aanschaffen en zakelijk rijden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:20

Als het simpel is heb je geen adviseur nodig dus een beetje adviseur weet zelfs simpele zaken ingewikkeld te brengen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:23

Heb even wat wedervragen en linkjes gestuurd.
Fijn, bevestiging vragen, er zelf redelijk zeker van zijn en vervolgens met meer vraagtekens zitten na vragen aan mensen die er toch verstand van moeten hebben _O-

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:41

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag! Ik train veelal paarden voor andere mensen op locatie en deed dit altijd hobbymatig. Echter heb ik nu zoveel aanvragen dat ik erover denk om voor mijzelf te beginnen en mij in te schrijven bij de KVK.

Ik zit er over te denken om dan een verzekering af te sluiten om mijzelf in te dekken tegen schade wanneer ik van een paard val van een klant en hierbij ernstige gezondheidsklachten oploop.
Is dit slim of heeft dit weinig nut?

Verder zou ik mijzelf willen verzekeren voor als een paard ziek of geblesseerd raakt tijdens een training. Is dit überhaupt mogelijk of zijn er andere mogelijkheden hiervoor?

Ik ben benieuwd of jullie dat weten, want ik zie zelf door de bomen het bos niet meer met al die soorten verzekeringen haha!

Groeten, Laura

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:50

Hoi Laura,

Je kunt hiervoor waarschijnlijk het beste een paar verzekeringen opbellen.
Want voor zakelijke verzekeringen leveren ze meestal maatwerk per beroep.
En omdat het werken met paarden een hoog risico geeft voor verzekeringen, zijn de premies vaak flink hoog.

De eerste verzekering die je noemt, zal waarschijnlijk dus gewoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering worden. Maar nogmaals; waarschijnlijk met een behoorlijk hoge premie bij zo'n "gevaarlijk" (in de ogen van de verzekering) beroep.

En je kunt een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor je bedrijf afsluiten.
Let ook goed op de voorwaarden. En zorg ook dat bijvoorbeeld opstal gedekt is. Zodat de spullen die je voor je klanten hebt liggen (paarden zijn ook spullen voor de wet), ook gedekt zijn als daar iets mee is.
Ook voor bijvoorbeeld zadels, dekens, etc. is dat handig.

De verzekeringsmaatschappijen kunnen je precies vertellen welke verzekeringen ze voor je hebben en met welke dekking tegen welke prijs.

Maar houd er dus rekening mee dat ze waarschijnlijk behoorlijk wat zullen kosten.
Vooral een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Veel startende ZZPers kunnen die vooral de eerste jaren (nog) niet betalen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:54

En denk eraan bij opstal; langer dan 3 maanden je spullen ergens anders ( bv een periode op locatie bij iemand thuis) en het is al niet meer verzekerd :=

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:01

Bedankt voor de snelle reacties Femke en lowara!

Ik zal eens een rondje gaan bellen met verzekeringsmaatschappijen. Ben benieuwd wat het gaat kosten en of het de moeite waard is :)

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:42

Hallo! Tof dat hier zoveel ondernemers bij elkaar komen! Mag ik me bij jullie aansluiten?

Mijn naam is Miriam Vree-van Straten en ik ben ruitercoach. Met mijn bedrijf Horse Power Life Power help ik ruiters die naar een sterke en fijne samenwerking met hun paard willen groeien, om met meer plezier en resultaat paard te rijden. Dat doe ik door persoonlijke ontwikkeling van de ruiter, met de hulp van het paard. Ik schrijf er ook regelmatig blogs over op www.horsepowerlifepower.nl.

Ik heb op dit moment geen concrete vraag, maar ik praat graag in dit topic mee :) Oh ja! Ik hou van online marketing en ik haat administratie :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:25

Welkom Mimpje, kom maar gezellig meepraten hoor!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:45

Toch maar eens op bokt rondneuzen en idd is gewoon een topic als dit, sluit me graag aan.

Zo'n zes maanden geleden hebben een goede vriend van me en ik de stap gezet om een eigen bedrijfje te willen beginnen. Eigenlijk doordat we er letterlijk in gerold zijn. We hebben beide een "gewone" fulltime baan erbij en doen het dus in de vrije uren. Moet nog genoeg geregeld worden, maar ondertussen hebben we over opdrachten niet te klagen. Tips en trics zijn dus zowiezo welkom;-)!

We heten TraQ13 en maken film / foto-opnames van op dit moment met name concerten / artiesten. Met het materiaal kunnen we van alles doen, wát is vooral afhankelijk van de band / artiest. Denk bijvoorbeeld aan een DvD, live registratie, promofilmpje / promofoto's. Maar ook het "regelen" van een concert behoort tot de mogelijkheden. In de korte tijd dat we aan het eigenlijk nog steeds, opstarten zijn al vreselijk gave dingen mogen doen, geniet er dus volop van!
Zo zijn we in Maart een week in Liverpool geweest waar we o.a. met Jamie Moses en Paul Young hebben gewerkt. We hebben daar de show van Robby Valentine en Band gefilmd. Liverpool is zowiezo gaaf met oa een Beatles show in de Cavernclub. Meest recente is afgelopen weekend. eerst vrijdag Britse band hierheen gehaald, na afloop met de hele bende bij mij thuis geslapen (veel gezelliger dan een hotel;-)) en daarna mee op tour naar Luxemburg. Bijzonder als je in videoclip mag filmen in je eigen huis;-)

Ga dit topic eens doorspitten, veel leerzaams te lezen lijkt me!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:19

Welkom! Klinkt als een top start!
Leuk ook dat jullie het samen doen. Wie doet wat?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:39

@Kaaaren: besef heel goed dat we mazzel hebben, komende maanden oa projecten in engeland (meerdere keren), duitsland en zwitserland. Staat een docu op de planning en als dat slaagt wordt dat echt wereldwijd;-) soms lastig te beseffen....

We doen beide eigenlijk het filmen, ik daarnaast de foto's. Hij edit de beelden vooral, al bespreken we alles wel onderling. Ik ben de "regelneef", dus contact met bands en locaties etc.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:22

Wauw wat gaaf risje! Klinkt alsof jullie elkaar mooi aanvullen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:34

Stoer risje!

ps: Je link onder je post werkt niet van 'mijn verhaal'.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:56

Wat een super leuk bedrijf! Veel succes!

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:50

Ik heb al een tijdje niet meer gereageerd op Bokt.
Leuk om alles bij te lezen en succes voor iedereen!

Mijn voorraad Pony Pals Pony Bike sets heb ik binnen :) en ben naast mijn baan vol op aan de bak!

Deze week staan mijn fietsjes in het kinderdorp op het CHIO! Ik ben hier zo trots op en hoop dat veel mensen ze zullen zien.

Mochten jullie op facebook actief zijn en mijn bericht willen delen dan ben ik jullie erg dankbaar.

2 jaar geleden is ons stalgenootje op 18 jarige leeftijd aan kanker overleden, misschien herinneren jullie je het filmpje van haar uitvaart nog wel waar wij met 77 paarden aanwezig waren.
Nu valt het CHIO samen met de Run for Kika in Rotterdam waar wij altijd het team RUN FOR PUCK steunde.

Ik wil nu graag dit team extra onder de aandacht brengen en sponsoren werven.
Zelf ga ik ook bijdragen.

https://www.facebook.com/Ponyvriendje/posts/1774201482809594

Willen jullie mij helpen?

Dank jullie wel!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:31

Is hier iemand die weet hoe het zit met BTW afdragen? Ik moet weer aangifte doen voor afgelopen kwartaal, maar ik had gehoord dat als je minder dan xxxxx bedrag per jaar verdient, niet hoeft in te leveren. Hoe zit dat precies? En hoe kan ik dat regelen? :)

Ik wilde de Belastingdienst zelf al even bellen, maar dat duurt altijd behoorlijk lang, dus ik dacht ik vraag het even hier :)

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:33

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:41

Ah dat zocht ik, dankje!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:52

+:)+

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:51

Je kan niet het hele btw bedrag in mindering brengen dacht ik. Of is dat alleen tussen de 1300 en 1800 euro btw per jaar?
Onder de 1300 krijg je alles terug en tussen die bedragen een gedeelte, maar kan je niet in het kwartaal het hele bedrag terug vragen. Hier zat ik mee namelijk het vorige kwartaal. Ook dit kwartaal hetzelfde liedje ivm zwangerschapsverlof en minimaal inkomsten uit het bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:55

Je moet het zelf inschatten.
Dus als je gokt dat je onder de 1300,- per jaar blijft, kun je gewoon in dat kwartaal alle btw die je zou moeten betalen terugvragen.

En zelfs als je gokt dat je boven de 1800,- uit komt, kun je dat doen. Maar dan moet je 't aan het eind van het jaar weer terugbetalen.

Het 4e kwartaal moet je alles definitief berekenen en verrekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:27

Juud, heb je wel aangemeld voor de ZeZ regeling? :)

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:19

Uiteraard Pmarena, anders was ik deze periode niet doorgekomen.
Ik krijg nu zelfs meer dan wanneer ik zou werken in het bedrijf :=