sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:59

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimue

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:17

Ik heb me pas laten vertellen dat het erg helpt om 'vanuit een sterke positie' te solliciteren. Dus niet: 'ja, ik heb nu geen baan (of een snotbaan), dus ik pak álles aan wat ik kan krijgen!', omdat je dan precies zo overkomt als je het bedoelt: alsof het je niet om díe functie gaat, maar om werk in het algemeen.

Schijnt beter te zijn om te zeggen: 'Nee, éigenlijk was ik niet op zoek naar ander werk want ik heb immers hartstikke leuk werk (ergo, ik ben écht niet wanhopig), maar ik zag toevallig deze gewéldige vacature en daar móest ik gewoon op reageren!'

Als je het een beetje geloofwaardig kunt brengen, natuurlijk. Knipoog

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:16

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:51

Gaat ook meer om gesprekken, geloof ik.

Al zal het op je cv ook wel goed staan als je nu een topbaan hebt en je wilt daaruit stappen naar het bedrijf toe waar je solliciteert. Dat laat toch zien dat je echt wel graag speciaal bij hen wilt werken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:04

Het is idd goed om niet enkel je motivatie voor een bepaalde functie te tonen, maar ook voor het bedrijf waarvor je solliciteert. Wat spreekt je aan? Het product? De ethiek? De grootte? enz...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:16

*komt hier om de deur kijken*

Ik ben al vanaf mijn ziekte in 2005 aan het solliciteren en het lijkt wel of niemand mij wil.
Of wel wil, maar dan zulke onmogelijke eisen stelt. Boos!

Maandag heb ik weer een sollicitatiegesprek bij Quik personeelsdiensten in Enschede.
Een vacature voor logistiek verkoper oid.
Ze hadden mijn cv van de Nationale Vacaturebank geplukt, dus altijd handig om ook op zoveel mogelijk sites je cv te plaatsen. Vork
Nu hopen dat dit wel iets wordt. Haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:42

Ik heb over 3 kwartier een sollicitatie bij een accountbureau!
Ben benieuwd hoe het gaat verlopen Lachen

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:59

En hoe is het gegaan elady en kaatje77?

Ik ben ondertussen door naar de tweede ronde! Go jij! Go jij! Nu moet ik van die testen gaan doen, oa een OPQ test (die ik gister thuis kon maken) en volgende week krijg ik daar op kantoor een capaciteitentest. Weet iemand wat ik daarvan kan verwachten en of ik me er nog een beetje op kan voorbereiden?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:04

Arjette gefeliciteerd. Haha!
Welke functie heb je op gesolliciteerd?
En wat houd een OPQ test in? Bloos

Ik moet om 12 uur in Enschede zijn.
Het is btw KIWI personeelsdiensten.
ben nu bezig met denken wat ik aan ga trekken. Bloos

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:44

Ik ben bezig voor een functie als intercedente. En een OPQ test is een soort van persoonlijkheidstest. Meten ze dus of je leidinggevende capaciteiten hebt, of je zelfstandig bent, assertief, accuraat enzo.. Heb inmiddels de uitslag gehad en volgens mij heb ik m wel ok gemaakt. Ik zat met bijna alles veilig in het midden Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:05

Super.
Welke vooropeliding heb je gehad?

Ik wil ook zoiets als een kantoorbaan in de logistieke sector.
Valt vies tegen ben ik vandaag achter gekomen.
Ze had wel werk als koerier in een autotje en dan 40 adressen per dag.
Ja Daaaag.
heb toch niet voor niks mijn C en CCV-B gehaald?
Grrrr.
Maar ik blijf vrolijk verder solliciteren. Haha!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:24

Ik dacht dat ze om chauffeurs zaten te springen? In de afgelopen vijf jaar is mijn man (ook chauffer) drie keer van werkgever gewisseld en hij had iedere keer al een nieuwe baan voordat hij goed en wel besloten had dat hij de oude niet meer zag zitten.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:42

Ja dat zeggen ze wel, maar kom als 30 jarige vrouw niet aan de bak.
Ja internationaal wel, maar dat vertik ik.
Ik heb 4 paarden, een boerderij en een inwonende oom die verzorgt moet worden.
Kan van 6 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds werken, tenminste daartussenin ben +/- 8 uur beschikbaar. Haha!
Maar niemand die me wil.
En daarbij, ik heb er 2,5 jaar uitgelegen.
Dat telt ook mee. Boos!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:11

en bloemen bedrijven?
ken weinig bedrijven in OV, wel veel in Aalsmeer

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:43

Nee, zitten niet in OV.

daarbij woon ik 100 m van de grens met DLD.
Dunbevolkt gebied.

Ben hier ook al aan het rond kijken.
Zit een zandwinningsbedrijf hier vlak over de grens.
Trek mijn stoute schoenen aan en ga volgende week gewoon vragen of ze nog werk hebben. Vork
Hihihihi. Wie niet waagt die niet wint. Clown

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:37

Ik meldde een tijdje terug (3 maanden) dat ik zo blij was omdat ik was aangenomen, maar het is alweer over Boos! Op een rotmanier, die echt onvoorstelbaar is... zo laag!

Maar goed... nu dus weer volop op zoek... gouden tips? Ik zoek een functie die echt heel afwisselend is en past bij iemand met wat meer energie dan normaal, op HBO niveau... Opleiding ri. media/ Entertainment en heeeeel erg starter....

Ik heb zo'n knak gehad van het gebeurde dat ik mezelf echt een lapzwans voel, heb heeel veel moeite met een brief ook, terwijl me dat altijd best goed af ging! Lips are sealed

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:10

Ai, Hoepsie, wat akelig! Betrek het niet teveel op jezelf hoor, je hoort vaker dit soort verhalen en er lopen echt ploerten rond in werkgeverland.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:01

Na een flinke dip heb ik weer een beetje energie gevonden om weer te gaan solliciteren.
Ik heb ook (NA EEN HALF JAAR !!) toestemming van het UWV gekregen om met een reintegratie buro in zee te gaan.

Ik heb deze week 2 sollicitaties op de bus gedaan: Concierge op een basisschool voor speciaal onderwijs en bij een caterings/horeca bedrijf op schiphol.
Maar die eerste lijkt me het leukst omdat het heel divers is en er zat een goed salaris aan vast.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:27

Arjette schreef:
Ik ben bezig voor een functie als intercedente. En een OPQ test is een soort van persoonlijkheidstest. Meten ze dus of je leidinggevende capaciteiten hebt, of je zelfstandig bent, assertief, accuraat enzo.. Heb inmiddels de uitslag gehad en volgens mij heb ik m wel ok gemaakt. Ik zat met bijna alles veilig in het midden Knipoog

Dan zul je op consistentie wrs een 3 of lager scoren, en dat kan verschillende dingen betekenen:
- Je hebt sociaal wenselijk geantwoord
- Je kent jezelf niet
- De test stond niet in je moedertaal
- Je was afgeleid tijdens het invullen
-...
Anyway, het is géén positief teken. Uitschieters houden altijd een sterkte én een valkuil in.
Wij werken ook met de OPQ, ik vind het echt onverantwoord dat ze je gewoon de resultaten toegestuurd hebben Interpretatie is moeilijk en hoort enkel gedaan te worden door mensen die én een diploma psychologie hebben én de opleiding van SHL gevolgd hebben..

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:17

Poes, thanx voor het motiverende antwoord... Scheve mond haha
Tja, sorry maar ik vind het eerlijk gezegd een waardeloze test, tuurlijk antwoord je altijd met de functie in je achterhoofd, je gaat niet zeggen dat je niet communicatief vaardig bent terwijl dat juist het belangrijkste is! Ik heb ook niet echt het idee dat je daar goed uit kunt lezen wat voor persoon ik werkelijk ben maar goed, het zal allemaal wel
Ze hebben mij de resultaten toegestuurd omdat ik aan de hand van die resultaten een presentatie moet houden waarom het aansluit op de functie

Edit> heb nog even gekeken, maar consistentie was een 6, dus zo slecht is dat niet lijkt mij..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:25

Op dit moment ben ik ook aan het solliciteren. Ik heb al wel een baan maar zoek toch snel iets anders.
Nou vind ik dat solliciteren per mail wel erg handig, maar Word is de standaard om het in weg te doen, en dat heb ik dus niet.
Wordt je er erg op aangekeken als je een sollicitatie verstuurt in wordpad?
Of zetten jullie de tekst in de mail?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:44

Heb je geen open office? Dat is een opensource office pakket. Dan kun je je documenten alsnog opslaan in word...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:45

ja dat kan je gratis en legaal downloaden

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:01

Ik kom me ook maar weer eens opnieuw melden. Ik heb op dit moment twee tijdelijke banen en ben druk op zoek naar iets vasts. Ik heb gister gesolliciteerd, was een prettig gesprek en een hele leuke baan. Enige nadeel is dat ik dan twee jaar in Groningen moet gaan werken, en laat dat nou net 200 km verderop zijn... Nors opkijken Maar goed, vooralsnog hou ik de opties nog even open, er is een mouw aan te passen en om nou om die reden een superbaan te laten lopen... Volgende week hoor ik er meer van. Verder heb ik nog een brief de deur uit gedaan waarvan ik maandag hoor of ik op gesprek mag komen. Als het allemaal niets wordt, treur ik nog niet, want er zijn opeens heel veel interessante vacatures te vinden Go jij! Go jij! (NWO zal wel geldzakken aan het uitdelen zijn geweest, er is opeens ontzettend veel te vinden).

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:25

Ik heb morgen een sollicitatie bij IKEA heb me aardig voorbereid maar toch ben soms zo bang dat ze een vraag stellen en dat ik dan compleet dicht sla of er geen antwoord op weet tegeven. Scheve mond