Examenjaar HAVO 2015/2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:19

zillionke schreef:
heeft iemand misschien een betoog voor mij? :) please je zult me zo erg helpen

even zoeken op scholieren.nl daar zul je best veel betogen kunnen vinden :D
Hier is het nu ook vakantie, daarna begint op woensdag de SET week dus even knallen nu.
Zijn jullie ook al bezig met een auto rijbewijs?

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:29

Ik heb m ergens in september gehaald :D 8-) Heeeeeeerlijk, die vrijheid haha :) Vriendjelief woont 65km verderop, 1,5/2 uur met het OV en 45/55 minuten met de auto, afhankelijk van file enzo.
Een eigen autootje zit er voorlopig niet in aangezien dat met een bijbaantje naast school niet te betalen is en omdat ik m (afgezien van het weekend) maar heel zelden ga gebruiken. Daar heb ik m'n moeders Kaatje voor :Y)

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Examenjaar HAVO 2015/2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:34

De vrijheid lijkt mij inderdaad heerlijk. Ik moet nog wel een jaar met mijn ouders ernaast rijden maar dat vind ik niet erg, mijn vader gaat met pensioen en ik merk wel dat zijn rijkunsten er op achteruit gaan dus dan kan ik het overnemen :) Aankomende vrijdag voor mijn theorie!

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:47

ja dat is waar maar docenten kunnen dat terug vinden op internet maar als iemand zijn betoog mailt dan niet *D .. Ik zal iemand echt hiervoor heel dankbaar kunnen zijn :) dus laatste keer dat ik het vraag

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:53

zillionke schreef:
ja dat is waar maar docenten kunnen dat terug vinden op internet maar als iemand zijn betoog mailt dan niet *D .. Ik zal iemand echt hiervoor heel dankbaar kunnen zijn :) dus laatste keer dat ik het vraag

Daar zou ik ook mee opletten.... De docenten bij ons kunnen ook gemailde bestanden onderscheppen, dit heb ik meegemaakt met mijn pws, dat was niet fijn.
Ik kan wel even spitten voor een betoog? Welk onderwerp heb je nodig?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:57

Ik vind het best een no go om te profiteren van iemand anders zijn werk. Zelf maken, anders leer je er nog niks van.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:00

Nayomie schreef:
Ik vind het best een no go om te profiteren van iemand anders zijn werk. Zelf maken, anders leer je er nog niks van.

Ik zeg ook niet dat ik zomaar een heel betoog stuur :Y) Maar uitgewerkte ideeën voor oude betogen met argumenten en tegenargumenten is toch niet erg om van iemand te krijgen? Ik ken genoeg mensen die gewoon niet op een onderwerp komen maar dan uiteindelijk prima een betoog kunnen schrijven!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 21:05

Volgens mij is dat niet de bedoeling van *naam kwijt*. Ideeën prima maar denk dat het overschrijf materiaal is. :)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:07

Nayomie schreef:
Volgens mij is dat niet de bedoeling van *naam kwijt*. Ideeën prima maar denk dat het overschrijf materiaal is. :)

I know, maar volledig uitgewerkte betogen heb ik sowieso niet, wij moeten onze definitieve versies altijd op school maken om deze dingen te voorkomen. Achja, een duwtje in de goede richting is altijd handig :D

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:31

kitlover schreef:
zillionke schreef:

Hier is het nu ook vakantie, daarna begint op woensdag de SET week dus even knallen nu.

Ik ga denk ik na mijn examens beginnen :)

Zillionke : sorry maar ik ga je geen betoog sturen. Ik zou daar inderdaad mee oppassen, ook via de mail....

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:34

kitlover schreef:
zillionke schreef:

Ik ga denk ik na mijn examens beginnen :)

Zillionke : sorry maar ik ga je geen betoog sturen. Ik zou daar inderdaad ook mee oppassen, ook via de mail....

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:14

IlovePuk schreef:
Wat balen Sabine, gelukkig wel voldoende! Welke vakken heb je vandaag?

Gister had ik Engels brief schrijven vandaag weer een Nederlands debat en Gs pta!

Zillionke Weet je inderdaad al het onderwerp van te voren dan? Dat zou ik heel raar vinden eigenlijk :+

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:40

ja wij weten het onderwerpen van te voren en wij mogen er een soort van 'spiekbrief' bij houden van 2 a 4tje's xd

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:13

Dat telt niet mee voor je examen, toch? :oo

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:53

ja dat telt wel mee voor mijn examen :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:02

En hoe gingen die vakken, Sabine?

Dat is wel heel gemakkelijk :=
Geef mij ook maar zo'n tentamen dan!

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:03

Wat apart dat je dan als het ware gewoon je hele betoog al kan maken, en alleen nog maar een keertje hoeft op te schrijven op de toets... Iedere school zijn manier natuurlijk, maar ik sta er een beetje vreemd van te kijken :=

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 14:18

Ja anders ik wel. En dan nog gebruik maken van iemand anders zijn werk. :+
Nee wees verstandig en maak het zelf.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 15:51

Ja inderdaad.... Ik weet niet hoe lang een betoog bij jullie moet zijn, maar met 2 A4'tjes heb je gewoon een heel betoog! Hoe veel procent telt hij mee, zillionke?

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:13

IlovePuk schreef:

Nederlands debat ging heel goed, precies 2 minuten gepraat. Geschiedenis echt geen flauw idee, ik heb dingen op geschreven en ik ik heb ze goed opgeschreven (qua definitie enzo) maar ik weet niet of ik het goede heb opgeschreven, kan je me volgen? :') :+

Zillionke, dat is raar. Dan kan je dus die 2 A'4tjes helemaal volschrijven met een kloppend betoog of mag dat dan weer niet?

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:49

kan iemand misschien op een eerlijke manier kijken of mijn betoog voor Nederlands goed is?

Weg met de megastallen
In de winkel ziet het er allemaal heel rooskleurig uit. Keurig verpakte stukjes vlees in alle soorten en maten. Het vlees is netjes gesneden en keurig gesorteerd voor de consument. Maar de werkelijkheid achter dat stukje vlees is een stuk minder rooskleurig. De leefomstandigheden van de dieren in de megastallen zijn zo beroerd, dat ik hoop dat er zo snel mogelijk iets gedaan wordt aan de leefomstandigheden van de dieren in de megastallen. De megastallen veroorzaken niet alleen veel leed voor dier maar ook voor mens en milieu. Zo zorgen megastallen voor toenemende honger voor een groot deel van de mensen die in de derde wereld landen leven. Ook zorgen megastallen ervoor dat veel boerenbedrijven failliet gaan. Ik vind om deze redenen dat megastallen opgeheven moeten worden.
Ten eerste alle dieren die in de megastallen leven, produceren per jaar 69 miljard kilogram ontlasting bij elkaar. Dat is evenveel als 14500 voetbalvelden bedekt met een laag van 1 meter ontlasting of 1,5 maal het Veluwemeer. Doordat er zoveel dieren op een klein oppervlakte leven is er ook een gigantisch mestoverschot. Dierlijke mest is erg nuttig, het wordt namelijk gebruikt om de bodem vruchtbaar te houden. Maar als mest in grote hoeveelheden op het land geïnjecteerd wordt dan spreekt men van vergiftiging. Het mestoverschot is de oorzaak van de verzuring van het milieu. De ammoniak die in de mest zit verdampt en komt later in de vorm van zure regen weer in de bodem terecht. Deze ontlasting bevat schadelijke stoffen als nitraat, koper en fosfaat. Via de grond en het grondwater komen deze stoffen terecht in ons drinkwater. Hierdoor mogen er in sommige delen van Nederland geen drinkwater meer uit de grond gehaald worden.
Ten tweede de dieren die in megastallen leven, leven in zeer ongeschikte leefomstandigheden. Dit komt omdat alles draait om zo goedkoop en snel mogelijk produceren. Dieren worden weggestopt in te kleine hokken vaak zonder zachte ligplek. Dit veroorzaakt stress, verveling en onderlinge wrijving. Om te voorkomen dat ze elkaar verwonden, worden er ingrepen gedaan, zoals het kappen van snavels en het weghalen van hoorns. Kortom dieren worden dus aangepast aan de ongeschikte leefomstandigheden, in plaats van andersom.
Ten derde ondanks de honger in de wereld is er genoeg landbouwgrond om iedereen op deze wereld te voeden. Maar veel van deze vruchtbare grond wordt voor de verkeerde doelen gebruikt. Nederland importeert circa 75% van het veevoer uit het buitenland: ongeveer één derde daarvan is afkomstig uit de derdewereldlanden. In principe worden onze koeien dus gevoerd met het eten van hongerige mensen, zodat wij lekker voordelig hamburgers bij de slager kunnen kopen.
Al met al de groei van de veehouderij is juist goed voor de economie hier in Nederland. De groeiende veehouderij levert uiteraard geld op voor de boeren ondernemingen. Maar kost óók veel belastinggeld. De megastallen veroorzaken immers veel schade aan natuur,milieu en volksgezondheid. De kosten hiervan moet de samenleving uiteindelijk voor opdraaien.
Echter worden boeren door hun inkomen gedwongen mee te werken aan de bio-industrie. Ondanks dat hebben boeren een vrije wil. Wanneer ze ook een geweten hebben, kiezen ze voor een fatsoenlijke bedrijfsvoering.

Er zijn rigoureuze stappen nodig in de bio-industrie. Niet een schrale extra vierkante meter, maar hele weilanden. De Nederlandse landbouw staat bovenaan in de wereld qua kennis, efficiëntie en productieontwikkeling. Wij hebben de beste agrarische universiteit en de beste opleidingsinstituten. Onze boeren behoren tot de beste van de wereld. Waarom richten wij ons dan op de productie van bulkvoer? We, moeten ervoor zorgen dat het dier op een rechtvaardige manier wordt behandeld. Kortom wij mogen en kunnen onze ogen niet meer sluiten voor het dierenleed en de gevolgen van megastallen.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:03

saabineex schreef:
IlovePuk schreef:

Nederlands debat ging heel goed, precies 2 minuten gepraat. Geschiedenis echt geen flauw idee, ik heb dingen op geschreven en ik ik heb ze goed opgeschreven (qua definitie enzo) maar ik weet niet of ik het goede heb opgeschreven, kan je me volgen? :') :+

Zillionke, dat is raar. Dan kan je dus die 2 A'4tjes helemaal volschrijven met een kloppend betoog of mag dat dan weer niet?

Ja ik kan je volgen hoor, dat heb ik ook wel eens :+ Fijn van Nederlands! :j

Zillionke over je betoog: heb je geen lijst met criteria gekregen? Als je die bekijkt zie je namelijk dat er veel verbeterpunten zijn. Denk aan alinea's, herhaling van je standpunt + uitsmijter in slot, enz.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:17

ja dat hebben wij meegekregen maar ik vind het heel moeilijk om mezelf te beoordelen.. en weet iemand misschien een goede uitsmijter over mijn betoog megastallen?

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:19

Zillionke, een betoog is niet echt mijn ding, dus daar heb je niks aan :+

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:25

haha maakt niet uit, ik heb volgende week pta's brrr... nu al zenuwwachtig