Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:38

Het spijt me, maar ik vind je logo ook niet zo. Het is niet heel slecht, maar het lijkt meer een logo voor een bouw bedrijf, ik weet niet hoe ik daarop kom.. Als je het cursief recht zou zetten denk ik dat het al beter is. Het is een kwestie van smaak denk ik.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:54

Het is ook de bedoeling om een strak logo te hebben, in 1 kleur, omdat dit neutraal is. Als ik het paardje zwart maak, dan is het te overheersend en dat is niet de bedoeling. Het mag zelfs een beetje 'wegvallen', de kleur van het paardje kan nog veranderen. Waar ik zelf nog niet helemaal tevreden over ben is de dikte van de streep onder/boven. Ik zal trouwens nog even naar het lettertype kijken.

Daphna, ik ben ook een vastgoedadvies-bureau gestart, wat dat betreft niet gek als je aan een bouwbedrijf moet denken ;-)

@foxy, ik vind het gehele ding rondom horse-event inderdaad ook nog wat vaag, moet me daar nog even voor gaan zitten wat het precies allemaal inhoud.

We zijn nu ook druk bezig met het regelen van onze vakantie.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:32

Voor vastgoedadvies vind ik het wel passend, maar ik begrijp dan de link met dat paard niet. Of wil je er gewoon een paard bij hebben omdat je dat leuk vindt?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:42

Foxy ik begrijp je 2de aanhaling niet. Info over wat?

Jaggie over het algemeen is het een mooi logo, geen poespas gewoon lekker strak.
Maar...het paardje is niet passend.
Allereerst sluit het niet aan bij de serieuze uitstraling die je in de letters over brengt, maar daarnaast is een friemeltje zoals een paardje iets waar je goed over na moet denken.
Wil jij een hippisch vastgoedadviesbureau zijn, dan zou het paardje in het logo zelfs wat duidelijker naar voren mogen komen.
Kan jan en alleman aankloppen bij jouw vastgoedadviesbureau, dan is het paardje wellicht wat onhandig, omdat het voor een klant KAN overkomen alsof zij zonder paard niet veel aan je hebben. Dus dan is het beter om geen paardje in het logo te plaatsen, of op zo'n manier dat het geen voorgrond is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:48

Ging over de hippische ondernemersdag van Horse Event, ik heb een paar pg' s terug gevraagd wie er van het topic heen ging ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:21

Oh, ik dacht al dat je volgende stukkie tekst er bij hoorde, maar wist het niet zeker.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:29

Ik vind het logo ook niet direct uit het oog springen, ik vind het idd een beetje bouwbedrijf achtig :D

Kan iemand mij vertellen of ik met mijn eenmanszaak (bij de kvk bekend als sportinstructeur) ook wat spullen kan verkopen? Ik wil namelijk het eea importeren en weer verkopen op bestelling.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:49

Zeg, ben ik de enige die her en der antwoord of heeft, of zijn jullie gewoon heel stil?

Jij bent sportinstructeur en wat doet een sportinstructeur? Instructeuren :P
Wil niet zeggen dat je niet ook wat artikeltjes zou mogen verkopen.
Nu zou je kunnen zeggen, ik laat mijn inschrijving bij de Kvk aanpassen (deze weet ik niet zeker hoor)
maar je kunt ook een 2de handelsnaam toevoegen.

Je kunt dus niet meerdere eenmanszaakjes hebben, maar wel meerdere "bedrijfjes" in je eenmanszaak.
Je schrijft dan bij de kvk een 2de handelsnaam in en meld bij de belastingdienst dat je activiteiten zijn uitgebreid.
Je kvknr en btwnr blijven hetzelfde.
Op deze pagina http://www.kvk.nl/handelsregister/insch ... rmulieren/ kies je voor inschrijfformuliertje 14 wijzigen ondernemings en vestigingsgegevens.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:00

@holly: ik had het niet beter kunnen vertellen :+

@jaggie: visitekaartje vind ik ook niet zo. Idd nadenken over dat paardje.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:18

Holly: wát een gedoe :D Nou, zo winstgevend is die hele zaak niet, 2e handelsnaam zal wel weer extra moeten kosten...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:26

Nee hoor, een handelsnaam bijschrijven kost niets. Alleen als jij een nieuw uitreksel wil, dan kost het je rond een 10tje.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:38

holly schreef:
Zeg, ben ik de enige die her en der antwoord of heeft, of zijn jullie gewoon heel stil?
.

:o?

Ja, of iedereen is hard aan het werk natuurlijk.

Xono, met importeren moet je volgens mij wel voorzichtig zijn. Ik weet dat daar qua BTW allerlei ingewikkelde regels aan vast zitten. Hangt er ook vanaf waar je het weghaalt, of het Europa is of niet. Je moet dan volgens mij op je faktuur soms zinnen toevoegen. Ik weet niet precies HOE het zit, maar weet wel dat er regels aan verbonden zijn. Volgens mij is vooral het btw verhaal heel ingewikkeld als je spullen uit het buitenland haalt.

Het is volgens mij geen probleem om als eenmanszaak spullen te verkopen, je krijgt alleen dan soms een andere BTW daar moet je rekening mee houden. Ik mag als therapeut bv een dienst leveren (19% BTW) maar ook voedingssupplementen verkopen (6% btw). De verkoop van sommige middelen is dan soms weer aan regels gebonden, dat mag bv alleen door een apotheek, logisch.

Je kunt zoals Holly al zei heel eenvoudig onder 1 inschrijvingsnummer 2 bedrijfsnamen hangen, je kunt dan onder de ene naam de ene aktiviteit doen (bv lesgeven) en onder de andere activiteit bv verkoop van spullen. Dat is gewoon een simpele wijziging bij de kvk. Maar je mag NIET 2 eenmanszaken oprichten op 1 adres van 1 persoon! Wel 1 eenmanszaak en 1 bv, dat mag dan weer WEL.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:53

Haha HF en ik heb niets anders te doen dan de hele dag snotjes draaien :P
Ik bedoelde te vragen, weten jullie veel van dit soort dingen niet?

Ik importeer ook, is niks moeilijks aan. Zitten inderdaad wel regeltjes aan verbonden.
Zo is er een x bedrag totaan waar je niet met allerlei toestand komt te zitten, daarboven moet je denken aan btw, invoer, dat soort dingen.
Dan is er nog de btw aangifte. Buitenlandse bedragen gaan in een ander vakje.
En...de facturen inderdaad. Sommige landen veranderd er eigenlijk niks, andere landen is er inderdaad het btwnr/verleg verhaal. Ook als je zelf verkoopt heb je daarmee te maken. Op de site van de belastingdienst leggen ze het een en ander uit.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:39

Kan ik spullen die ik voor mezelf koop in het buitenland ook van mijn winst afhalen? Ook al is er geen BTW over gerekend (mazzeltje bij customs denk ik :+ ).

Oh en dank jullie voor de antwoorden! Ik zie soms door alle websites en beroerde manier van uitleggen door de bomen het bos niet meer. Ik ben wel van de Jip & Janneke taal.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:54

Als je die spullen zakelijk gebruikt wel.
Stel dat jij een headset hebt gekocht om les mee te geven, dan is dat dus een zakelijke uitgaf. De BTW die je hebt betaald vermeld je op de btw aangifte en krijg je terug.
Als je de aankoop hebt gedaan in het buitenland, ik noem even wat, in de USA, dan staat er geen BTW op de factuur.
Toch is het niet BTW-loos, omdat je bij de OBaangifte zelf even deze btw moet aangeven.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:57

Werkelijk? Dus als ik een gelukje heb bij customs, moet ik ze alsnog aangeven bij de omzetbelasting? :\

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:04

Het fijne van buitenlandzaken weet ik eerlijk gezegd ook niet (dat lijkt me trouwens ook niet zo heel raar, aangezien ik daar nevernooitniet mee te maken heb en ook niet GA krijgen .. velen met mij denk ik?). Ik weet wel dat als je importeert uit een `derde land` (bv Swahoeli of Amerika) en doorverkoopt naar bv Duitsland dat het dan erg ingewikkeld kan worden ivm de meldingen die je op je faktuur moet zetten.

Je andere vraag weet ik eerlijk gezegd niet Xono (heb ik ook nooit mee te maken). Ik denk dat als ik een enkel iets bv uit Amerika zou halen en ik zou niet eruit gepikt worden voor de invoer, dat ik het dan ook gewoon zo zou laten. Maar misschien is dat wel helemaal VAUT.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:07

Nou, daar denk ik dus ook aan, maar het gaat om meerdere producten, laarzen en nepstaarten die ik professioneel gebruik en eigenlijk wil ik die gewoon van de winst afhalen...maar niet als ik er eerst nog btw over moet betalen, dat staat niet echt in verhouding. Dan ben ik volgens mij een dief van mijn eigen portomonniks.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:16

Haha nee zo werkt dat niet.
Kijk, stel je hebt in de USA een blouse gekocht van 10 euro.
Dan zit je allereerst al onder het bedrag waarop ook nog allerlei invoerregeltjes/bedrag komen.
Bij die blouse heb je dus een factuur gekregen waar geen btw op staat. (usa = buiten eu)
Op het moment dat je dan je OB aangifte moet doen, moet je deze inkoop aangeven bij invoer buiten de EU.
De btw moet je zelf even berekenen, invullen en onderaan er weer afhalen, waardoor het gewoon op 0,- blijft staan.
Het is dus eigenlijk alleen een notitie die je maakt dat je in het buitenland iets hebt gekocht.
Snap u?

(dit is hoe ik het van mijn belastingaangifte juffrouw heb geleerd)

Edit: Xono het is voor jou toch wel verstandig om eventjes wat meer info op te zoeken over inkopen in het buitenland. Binnen en buiten de EU en tevens de invoerregels.
Het is eventjes een doolhof, maar als je het eenmaal snapt, dan is het heel simpel allemaal.

Ik begrijp je, van de winst, verhaal niet helemaal.
Alles wat je koopt, betaal je van je zakelijke rekening.
Alles wat je verkoopt, ontvang je op je zakelijke rekening.
Als het goed is verdien je meer dan dat je uitgeeft toch?
Een laars is toch gewoon een inkoop?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:51

Oh, ik snap hem al! Ik moet natuurlijk wel de BTW aangeven, maar die krijg je ook weer terug :D

Sorry, ik was even in de bonen :')

Ik heb trouwens geen zakelijke of priverekening. Alles gaat en komt van 1 rekening (eenmanszaak).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:00

Xono, waarom heb je geen aparte rekening? Vind ik veel handiger om te controleren wat ik nu eigenlijk aan de zaak overhoud.
Verder kan ik een aardige boom opzetten over intracommuncautaire leveringen, weet er alles van (ik zit in België en verkoop veel naar NL en koop in in de UK, Nederland, Duitsland en België)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:09

Ah, dat was het woord: intracommunitaire leveringen ... pfff, alleen het woord is al ingewikkeld ;-). :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:10

intracommunautaire is het eigenlijk, en ik vind het amper uit te spreken zonder stotteren

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:24

Hahaha, das een bekbreker zeg :D

De meeste inkomsten ontvang ik contant (lesgeven op lokatie). Verder houd ik alles in excelsheets bij.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:28

Op de site van de belastingdienst, onder het kopje zakelijk, kijk je bij buitenland en dan bij zakendoen over de grens.