Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:04

Justy schreef:
Breghje, wat een supergaaf verslag! Kreeg er helemaal zin van om ook te gaan ;) Ik heb nu een paar lessen CR gehad bij Spirithorses en ik vind het echt een eye-opener (en rete-confronterend bij vlagen := ) :j Zo zat ik eens op een paard dat bij de geringste spanning ging versnellen (en ze kon best hard := ). De enige manier om haar rustig te krijgen was te centeren, los te laten en te ontspannen... Nou, dat viel nog niet mee :D Werd er enorm mee geconfronteerd hoe gespannen ik erop zat en je wordt op elk stukje spanning in je lijf direct attent gemaakt. Heel leerzaam :j

Verder ben ik daar nog steeds elke maandag en dinsdag om te voeren en te mesten en dat bevalt nog steeds heel goed :j Gewoon heel leuk om de kudde steeds beter te leren kennen en daar zo lekker tussendoor te taffelen :)

Qua cursussen rustig hier, 19 juni heb ik een paarden-EHBO-cursus, dat lijkt me wel heel interessant (en nuttig)! Ik ben op maandag altijd alleen bij de paarden en er komt die dag ook niemand, en stel dat er eens iets zou gebeuren dan zou ik het toch fijn vinden om te kunnen handelen tot de DA er is :j

Dank jullie wel voor de complimenten! :o :D

Dat doet de mijne dus in galop. Liefst vertrekt ze met 80 per uur en in 2 sprongen de lange zijde van de bak door, je kan het maar gehad hebben :+ . Dat ik er dan als een plank opzit wegens als ik mijn hand uitstrek in een bocht dat die de grond raakt, das een detail dat haar niet echt boeit. En dan is centeren, los laten en ontspannen best moeilijk. Maar goed, we hebben weer iets te knutselen zeg maar. :D Kreeg haar overigens met de tips van Margreet wel redelijk goed controleerbaar op een volte, en dan kan je je alweer iets makkelijker ontspannen, als je niet elke keer dat einde van de bak ziet naderen hihihih!

Rossi, ik ga je verslag meteen even lezen, ben heel erg benieuwd.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:11

je omschrijft het weer heel mooi _O-

edit: overigens heb ik mijn eerste zitlessen op die manier gehad, niet in galop, en gelukkig niet heel hard, maar idd wel op een paard wat zodra je gespannen raakte kop in de lucht deed en steeds harder ging draven. zat je als een zoutzak, dan stond hij ook in no time stil :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:14

Jade schreef:
je omschrijft het weer heel mooi _O-

En dan Margreet ergens in een waas voorbij zien schieten, al roepend: Ontspannen!! Ontspannen!! _O- _O-

Mijn doelstelling voor dit jaar is simpel: controle krijgen over Bregh haar galop. Of het een simpel iets gaat worden.... hmmzz...

Jade

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:18

hahaha
zo ben ik 1x de baan rondgegaan; onze pony was ingeslapen en we waren op zoek naar een nieuw paard. aangezien we ondertussen al wat groter waren, ik was als jongste net 13 geloof ik, werd het nu een Echt Paard, van 1.72 oid.
afijn, ik daar op met mijn spillepootjes, klem aan, peerd gaat steeds harder, mijn moeder trekt wit weg, en de stalruiter staat in het midden van de bak en zegt op zijn dooie akkertje 'niet klemmen met je beentjes' _O-
hij was na afloop overigens wel impressed dat ik niet wit wegtrok en eraf viel _O-

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:23

Jade schreef:
hahaha
zo ben ik 1x de baan rondgegaan; onze pony was ingeslapen en we waren op zoek naar een nieuw paard. aangezien we ondertussen al wat groter waren, ik was als jongste net 13 geloof ik, werd het nu een Echt Paard, van 1.72 oid.
afijn, ik daar op met mijn spillepootjes, klem aan, peerd gaat steeds harder, mijn moeder trekt wit weg, en de stalruiter staat in het midden van de bak en zegt op zijn dooie akkertje 'niet klemmen met je beentjes' _O-
hij was na afloop overigens wel impressed dat ik niet wit wegtrok en eraf viel _O-

_O- _O- _O- Zo heb ik eens op het paard van een vriendin gereden. Dier wordt western gereden, en in stap wil dat nog wel lukken bij me dat neckreining. Maar ergens onderweg bleek ik de galopknop ingedrukt te hebben, en die kreeg ik niet uitgezet... steeds harder en harder... moest ik ook niet klemmen, met als gevolg dat ie meteen stilstond... en ik met zijn manen heb kunnen flossen... Ben er niet afgegaan, en ben daar nog steeds heel erg verbaasd over...echt!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:25

hahaha ik heb het uitzicht inderdaad ook een keer vanaf tussen lockje zijn oren kunnen bekijken, was heel blij dat hij zijn kop niet naar beneden deed en ik heel onelegant achteruit mijn zadel weer in kon krabbelen, slappe lach en al _O- :')

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:28

Breghje schreef:
En dan Margreet ergens in een waas voorbij zien schieten, al roepend: Ontspannen!! Ontspannen!! _O- _O-

Zo ging dat bij mij dus ook ongeveer :D

Jade: bij Spirithorses :) http://www.spirithorses.be/agenda2010.html

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:12

Haha, wat schrijven jullie leuk, ik zie het helemaal voor me! :D

Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Mijn workshop Feldenkrais ging helaas niet door, ik heb nog overwogen iets anders te doen maar dat was toch iets te kort dag voor me om nog te regelen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:37

Voor mijn verjaardag heb ik het boek 'wat beweegt de ruiter' van Anne Muller gekregen. Ik vind het heel interessant! Veel vergelijkbare ideeën met centered riding, maar net weer anders gebracht.

Ik wil misschien nu wel daar een cursus gaan volgen (Akasha Rijkunst), alleen valt het steeds in weekenden dat ik meot werken, balen... maar misschien volgend jaar!

Kent iemand dit boek of heeft iemand wel eens les gehad van Anne?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:00

Ha allemaal,

Hier een stille, maar trouwe meelezer :+
Wat een boel herkenbare dingen in dit topic zeg! En heel veel info over workshops.
En dat alles op een leuke, (lees: niet-afzeik) manier :D .

Even voorstellen: een dame van bijna 30, met fulltime baan, relatie en hypotheek :$ -O-
Net als veel van jullie ook een 'droom' om naast mijn 'serieuze' opleiding ook iets met paarden te gaan doen.
Maar ik kan nu zeggen dat ik (persoonlijk) blij ben dat ik eerst tijd en geld heb geïnvesteerd in huis en opleiding.....
Want nu heb ik de tijd en de financiële basis om naast mijn werk dus echt iets met paarden te gaan doen!

Zelf rij ik nu 4 jaar western, na jaaaaaaren dressuur te hebben gereden. Aan het einde van dit jaar hoop ik mijn allereerste eigen paard te kopen. Een jong beest, die ik voor de huidige eigenaar een beetje aan het opvoeden/zadelmak maken ben. Als het goed blijft klikken, is-ie einde van het jaar van mij!

En met dat vooruitzicht ben ik bij dit topic gekomen. Want ik wil eigenlijk met algemene kennis verbreden. En ja, net als jullie vind ik ook heeel veel leuk! Erger nog, door dit topic ben ik nog veel dingen leuk gaan vinden :D .
Voor mezelf ben ik nu een beetje aan het schiften en gaat mijn 1e voorkeur uit naar 'praktische' dingen, waar zowel ik als mijn toekomstige paard iets aan hebben. En dan in de 2e plaats zaken waar ik welicht in de toekomst nog iets mee kan gaan doen (les geven op m'n stal....???)

Zelf denk ik dus aan een cursus paarden EHBO, een cursus bekappen en het halen van m'n E achter B.
Daar ben ik denk ik voorlopig al wel weer even zoet mee (qua tijd en geld).
En dan, ja wat dan? Sportmassage lijkt me ook erg handig, en osteopathie ook.
En in de verre toekomst misschien wel iets met pedagogiek en paarden....

Heeft er iemand goede ervaringen met een cursus paarden EHBO en/of bekappen?
Bij voorkeur in de provincie Zuidholland?

Niet helemaal ontopic, maar toch een beetje: wij bieden een kennismakingarrangement western rijden aan. Speciaal voor ruiters uit andere disciplines, zoals dressuurruiters. Is wel niet helemaal een cursus, maar wel heel erg leerzaam. En vooral leuk :j

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:45

Nimue: Ik ken het, heb het een tijdje geleden van de bieb geleend. Vond het ook heel interessant!

Rumpleteaser: Welkom! En vreselijk he, dit topic brengt je op allemaal leuke ideeën om te doen :D Kost allemaal weer centjes. EHBO zou ik ook nog erg graag willen doen.

Komende zaterdag bied een manege bij ons in de buurt een valtraining aan, niet heel cursusachtig maar ik denk dat ik die ook ga proberen te doen, even kijken wat het is en wat er te leren valt (woordspeling :+ )

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:35

Gisteren bij de dagcursus van Massage Hippique geweest!

Ik vond het een leerzame dag. Het is van heel veel een beetje, je moet niet verwachten dat je na zo'n dag nou echt iets kan. Maar je krijgt een duidelijk idee wat zo'n beetje de bedoeling is, er worden genoeg handvaten aangereikt om zelf verder mee aan de slag te gaan.

Na het doornemen van de theorie, ga je in groepjes van 2 of 3 zelf op zoek naar een aantal spiergroepen en je oefent de massage technieken. De paarden die gebruikt werden waren allemaal super braaf en lieten het zich allemaal zonder problemen welgevallen. Sterker nog, toen een van de 3 "proef paarden" even niet gebruikt werd, liet deze duidelijk zijn ongenoegen aan ons merken.

We vonden het allemaal best moeilijk om alles goed te vinden en alle juiste plekken te lokaliseren, de cursus leidster was gelukkig een geduldig mens ;)

Het viel mij vaak erg tegen, omdat ik veel spieren en plekken bij mijn eigen ponietje zo aan kan wijzen en voelen, maar tot mijn schrik zit zo'n Spaanse hengst toch weer anders in elkaar en voelt weer heel anders aan dan mijn Haflinger ruintje. Nou moet ik zeggen dat die van mij qua spieren ook wel erg los is, meestal als ik hem na laat kijken kunnen ze ook nergens een blokkade vinden en dat komt volgens degenen die hem behandeld hebben niet zo vaak voor. Hij is ook nooit stijf, of hij nou wel of niet gewerkt wordt, dat verschil merk je niet als je hem 's-ochtends van stal haalt.

Dus ik ga eerst maar eens flink oefenen met "spieren zoeken" op mijn eigen pony, voordat ik me überhaupt druk ga maken over daadwerkelijk masseren. Het grappige is dat mijn pony dat ook al ontspannend vind, dus ik kan me naar hartenlust uitleven denk ik zo. En anders heb ik nog de shetlander achter de hand.

Daarna maar eens met de massage technieken gaan experimenteren, nog best lastig, niet omdat de technieken op zich nou zo moeilijk zijn, lijkt mij gewoon een kwestie van goed oefenen om er handigheid in te krijgen, maar je moet constant één hand voor de veiligheid aan je paard houden. Tsja en dat is voor mij dan net weer even teveel van het goede om in een keer goed te doen. Dus ik stond of "veilig" en te stuntelen met de massage techniek, of de techniek begon net ergens op te lijken en ik stond weer levensgevaarlijk te doen. Bij de paarden daar was dat natuurlijk geen enkel probleem en bij mijn eigen pony ook niet, maar als je dat niet consequent onder de knie krijgt, kan je er maar beter niet aan beginnen bij een ander paard, dan leef je waarschijnlijk niet lang.

Als het me goed af gaat (ja daar zal echt nog wel een tijdje overheen gaan) overweeg ik zelfs om de cursus te gaan doen. Dan wel die van 3x 2 dagen, 1 hele week achter elkaar overleef ik vast niet, ik wil ook graag tijd om de dingen zelf in alle rust te kunnen oefenen, ik denk dat ik me anders op het examen onzeker zou voelen. Ik ben ook bang dat ik dan na 4 (of 4,5?) dagen cursus gewoon hartstikke moe ben en dan moet je nog examen doen. Er werd goed gewaarschuwd dat de cursus best pittig is en dat er genoeg mensen zakken die er niet echt hard aan gewerkt hebben.

Maar goed, voorlopig ben ik nog wel zoet en eerst maar eens zien of ik er echt handigheid in kan krijgen. Het is toch ook een kwestie van gevoel en de praktijk zal wel leren of het de moeite waard is om er mee door te gaan. Kortom ik ben blij dat ik geweest ben, ga er ook zeker mee oefenen, het is gewoon leuk om te doen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:57

Leuk om te lezen Sosha! Herkenbaar wat je schrijft over dat je liever tussendoor tijd hebt om dingen te laten bezinken en oefenen, ik vind dat ook altijd fijn.

Het klinkt best lastig, dat masseren. Ik heb vaak ook moeite met het geduld voor dit soort dingen, het duurt me al snel te lang en daar wordt het paard ook weer onrustig van.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:36

Al een tijdje heb ik hier niks meer van me laten horen, maar ik was erg druk met het maken van mijn eindexamens! Maar nu heb ik gelukkig vakantie! :):)

Wat leuk is het gelijk weer om het verhaal van Sosha te lezen over dat masseren! Het klinkt erg leerzaam.
En ook een welkom aan Rumpleteaser! Dit vindt ik inderdaad ook een van de weinige topics op bokt waar niemand wordt afgezeken... +:)+

Ik ga straks even de rest een beetje bijlezen maar ik wou jullie nu graag het volgende even mededelen. Aankomende zomer ben ik van plan een trektocht te gaan maken, en nu ben ik nog op zoek naar mensen die graag een dag/week/drie weken mee willen rijden. Omdat ik weet dat er in dit topic hele leuke, en vooral positieve mensen zitten laat ik graag jullie mijn advertentie lezen: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=1303711 Ik hoop dat iemand reageert!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:12

Wat een leuk idee Corinne! Helaas is het voor mij niet haalbaar, mijn pony laadt niet en sowieso is het erg ver weg (woon in Zeeland ;)), maar het ziet er echt heel leuk uit. Ik hoop dat je iemand vindt, want met zijn tweeën is het toch wel een stuk gezelliger dan alleen hé?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:46

Corinne, ooh, dat lijkt me wel erg gaaf! Helaas zit ik in de horeca dus niet echt haalbaar voor mij

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:49

corinne, leuk, maar geen geld, tijd of paard :')

sosha: grappig om te lezen dat jij er juist wel een hele positieve ervaring aan over hebt gehouden :))

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:38

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:45

Interessant dat hij dezelfde catchphrase heeft als Cesar Millan (heb zojuist boek van hem gelezen en vind het erg interessant)

Over KFH schreef:
en dat is ook precies wat Hempfling niet is of wil zijn: een paardentrainer. Mensen trainen en paarden rehabiliteren...

Over Cesar Millan schreef:
Cesar does not "train" dogs in the sense of teaching them commands [...] - he rehabilitates unbalanced dogs and helps "re-train" their owners

Misschien wel een reden om Hempfling toch ook een kans te geven, alleen, de paarden-niet-trainers komen op mij vaak niet zo sympathiek over en dan wil ik ze ook geen gelijk geven :P

Toevoeging: en waarom je zo'n beroerde site op je naam zou willen hebben staan is mij geheel onduidelijk :=

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:49

TurdusMerula schreef:
Nee, er is geen officiele opleiding voor in Nederland. En ben ook niet goed genoeg daarvoor; heb nog een hoop te leren.
Geeft niets, de basis blijft sowieso hetzelfde idee.
Orun basis zou ik moeten kunnen, denk ik, maar ik weet niet of het wijsheid is... Daar ga ik de komende paar daagjes nog even over twijfelen. Als ik de mening van mensen in mijn omgeving vraag is die echt heel wisselend...

Dat Western was ook even ter illustratie, ik vind zowel engels als Western leuk (ben in beiden overigens geen held, maar wel heel bewust met dingen bezig), maar bv. KWPN heb ik dus minder mee en Orun zou iets stroever kunnen gaan...

Het is echt voor mijn eigen ontwikkeling/leuk/erbij, ik heb geen concrete ambities binnen de paardenwereld. Dat scheelt wel, denk ik. :)

Hoewel ik als ik mijn diploma heb over drie jaar toch graag verder zou gaan met paardenfysio en ook iets met houding- en zit zou willen doen, voor 'erbij'.

Waarom ga je niet de syntra western opleiding in belgie doen?
15 dagen in het jaar en het eerste jaar is op zaterdag.
Want voor de orun moet je dresuur ruiter zijn en aangesloten zijn bij een rijvereniging van de knhs.

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:11

Hi,

Ik ken het boek en heb les gehad van Anne.
Anne is opgeleid als Centered Riding instructrice en heeft net als ik vele bijscholingen op allerlei gebied gedaan. Ze heeft een goed getraind oog voor de beweging van ruiter en paard en kan erg in detaill gaan. Het boek is heel interessant. Bijzonder is óf je vindt het heel gaaf óf er is niet doorheen te komen. Dat hangt af hoe je leert.
Groetjes
Lyster

Nimue schreef:
Voor mijn verjaardag heb ik het boek 'wat beweegt de ruiter' van Anne Muller gekregen. Ik vind het heel interessant! Veel vergelijkbare ideeën met centered riding, maar net weer anders gebracht.

Ik wil misschien nu wel daar een cursus gaan volgen (Akasha Rijkunst), alleen valt het steeds in weekenden dat ik meot werken, balen... maar misschien volgend jaar!

Kent iemand dit boek of heeft iemand wel eens les gehad van Anne?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:23

Ik vind het tot nu toe erg gaaf! Wel veeeeeeeeeeeel info, maar ik heb me voorgenomen het eerst een keer rustig door te lezen, en dan daarna oefeningen eruit te halen en te gaan toepassen. Eerst het totaalplaatje bekijken, en dan eruit halen wat voor mij werkt.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:10

*schopt topic omhoog*

Lieve mensen, wat is het hier stil!

Bij mij op het moment eigenlijk ook, ik ben vooral druk met werk-werk-werk. Weinig tijd voor de paarden, en met dat vieze weer eerlijk gezegd ook weinig motivatie... maar goed, dat komt wel weer. :)

Ik kom hier natuurlijk niet alleen maar vertellen dat ik niks gedaan heb, want het is al bijna 5 september, en dan is de NH-dag bij stal Mansour. Er is hier in het topic over gesproken elkaar daar misschien te ontmoeten, en ik vroeg me af of er nog steeds mensen zijn die daar interesse in hebben. Ik heb namelijk net het programma bekeken, en ik ben nu echt van plan te gaan. Ik probeer een vriendin mee te nemen, maar anders ga ik gewoon lekker alleen, maakt niet uit. En als sommigen van jullie er dan ook zijn, is het misschien wel leuk om hier info uit te wisselen over wie welke workshops/demos gaat bijwonen, en misschien samen te lunchen of een bakkie te doen?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:55

Ik was ook al van plan dit topic eens een schopje te geven. Met mij ook alles rustig rustig, druk met werken en de revalidatie van Boa. Die heeft momenteel een blessure aan het checkligament. Het wordt een beetje een never ending story, maar ik ben allang blij dat ze er nog is.
Ja, de NH dag! Ik moet ook nog even kijken hoe ik het ga doen..Leuk idee om daar een lunch en of bakkie te doen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:13

He wat leuk er is weer leven in de brouwerij. *\o/*

Bregh en ik zijn verder gegaan met het CR. Op een gegeven moment zat ik weer vast, kreeg haar met geen mogelijkheid ontspannen en nagevelijk, in elk geval niet voor een langere tijd dan een paar seconden.

Nog eens een privéles gehad van Margreet, die heeft aan mij zitten sleutelen én aan Bregh, en nu weet ik weer wat meer en kunnen we verder op de reeds ingeslagen weg. Heerlijk.

Mijn dinnetje Arendsoogje had al zoveel aan mij gesleuteld dat Margreet daar niet heel veel op aan te merken had (en daar ben ik heeeel erg blij mee, want zij ziet echt wel af met mij hoor, dat onderschat ik echt niet), behalve dat mijn teugels flink korter moesten, dat is wel wennen. Maar ik had vandaag een paard dat heeeerlijk nagevelijk liep toen ze eenmaal los was, dus ik geniet <3 .

NH dag ga ik niet naartoe, we hebben net een renovatie én de vakantie achter de rug, dus mijn geldboompje piept en heeft dringend extra pokon nodig. :D