Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:55

Belsje, waarom hou je je inkomsten en uitgaven niet bij in een excel bestand? Dan hoeft de boekhouder minder te doen = goedkoper voor jou

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:56

Ik ben tekstschrijver. :) Bloggen is niet eng joh, je gaat toch geen persoonlijke verhalen vertellen? Als je dat prettig vindt wil ik je eerste blog wel bekijken en feedback geven?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:03

xSCWx schreef:
Belsje, waarom hou je je inkomsten en uitgaven niet bij in een excel bestand? Dan hoeft de boekhouder minder te doen = goedkoper voor jou

Dat zit daarin, nu ja de inkomsten. Uitgaven niet, ik zit sowieso met een vaste kost per maand op basis van een vooropgesteld aantal uitgaande facturen, dus dat maakt voor mij geen besparing. Godzijdank, misschien heeft hij zich dat ook al wel beklaagd :+

Ben er ooit wel eens aan begonnen, maar als ik echt alles in rekening moet brengen, ben ik zelf uren per maand bezig en die zijn duurder dan de boekhouder omdat ik dat niet in mijn vrije tijd wil doen. Dus ook minder inkomen :D

Ha Dani, Bedank! Het zullen zeker geen persoonlijke verhalen zijn, het worden dingen als "eerste indrukken", "lichaamstaal voor dummies", "het kinderbrein" etc ... Maar het zou wel steeds fris en fruitig moeten zijn :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:07

Storm2009 schreef:
Uitstel aanvragen door boekhouder/accountant heeft meer voordelen. Hierdoor kunnen ze nog hele jaar toeslagen aanvragen over afgelopen jaar. Dat is mij ooit misgegaan (€ 766 misgelopen!) doordat mijn vorige accountant geen uitstel aanvroeg.

Dus nu vraagt mn (nieuwe) accountant altijd uitstel aan. Maar hij doet hem meestal in mei/juni

Thanks voor de tip! Ik wilde 'stoer' op tijd aangifte doen zonder uitstel, maar vergat de toeslagen... Meteen gedaan :-).

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:19

Belsje schreef:
In welke sectoren zit iedereen hier eigenlijk? Ik zou stilletjesaan willen gaan bloggen, maar ik vind het een beetje eng. Dan zet je jezelf zo te kijk lijkt het :D

Belastingen en BTW snap ik echt helemaal niets van, gisteren is mijn boekhouder mijn dozen en mappen komen halen. En dan hoor ik wel wanneer ik weer BTW voorafbetalingen moet doen. Ik ben zo blij met die man!

Waar wil je over gaan bloggen?
Ik blog al jaren over mijn fotoshoots en ben recentelijk begonnen met een blogserie op mijn website over mijn fietsavonturen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:55

Belsje schreef:
In welke sectoren zit iedereen hier eigenlijk? Ik zou stilletjesaan willen gaan bloggen, maar ik vind het een beetje eng. Dan zet je jezelf zo te kijk lijkt het :D

Belastingen en BTW snap ik echt helemaal niets van, gisteren is mijn boekhouder mijn dozen en mappen komen halen. En dan hoor ik wel wanneer ik weer BTW voorafbetalingen moet doen. Ik ben zo blij met die man!

Gezondheidszorg, iets heel anders dan de meeste ondernemers in dit topic :)).

Pfoeh ik ben zo blij met Accountview Go, heb vrijdagochtend in 3 uurtjes tijd de administratie van Q1 gedaan! Was recent kascommissie bij de vereniging en daarin wordt alles in excel bijgehouden. Inhoudelijk volstaat dat prima natuurlijk, maar als ik zie hoeveel werk de penningmeester daaraan heeft...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:54

Momenteel komt de hoofdmoot uit IT-inkomsten maar shhhht ;). One day! ONE DAY! :D

Misschien komt er wel een dag dat ik me daar eens aan ga zetten, maar momenteel is het allemaal wel genoeg zo :).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:01

Iemand bekend met Perfect View? Ik gebruik nu Commence, maar denk er over om over te stappen naar Perfect View en ben op zoek naar ervaring met het programma

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:26

rien10 schreef:
Iemand bekend met Perfect View? Ik gebruik nu Commence, maar denk er over om over te stappen naar Perfect View en ben op zoek naar ervaring met het programma

Ik heb de gratis versie, maar gebruik hem eigenlijk helemaal niet. Idealiter zou ik inderdaad een CRM systeem moeten gebruiken, maar ik vind het vooral extra werk en zie het nut er nu niet van in.
Maar het systeem zelf is wel heel mooi en werkt goed. Ze geven je ook een uitleg over hoe het precies werkt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:32

Wij hebben een accountant. En ja, het uurtarief is duurder, maar uiteindelijk zijn we goedkoper uit.
Ze weten veel meer dan een boekhouder. Hierdoor hebben we veel meer (fiscale)voordelen.
Ook adviseren ze in van alles. Is het nu tijd om er een derde bedrijfsbus bij te kopen? Nieuw, tweedehands, leasen? Ze helpen ons te groeien.
Ook hebben we regelmatig een gesprek over hoe het gaat en wat we beter anders kunnen doen.

Ook de boekhouding gaat zowat vanzelf. Ik zou na moeten vragen welk programma we hebben. Ik ben niet zo van de boekhouding.
Vrijwel alles wordt automatisch ingelezen. De bank, webwinkel bestellingen.... Dit hoeft mijn collega (die de boekhouding voor een groot deel doet) niet meer handmatig te doen.

De loonstroken van onze personeelsleden verzorgen ze ook.
En de hele rompslomp met onze kwartaalaangifte. Zo nemen ze ook onze koophuizen erin mee waar we ook een hoop voordelen uit halen.
Doordat accountants meer weten dan boekhouders, halen we er vele voordelen uit.

Nou is onze boekhouding erg groot. Ik weet niet of het ook rendabel is als je wat kleiner bent. Maar in ons geval zijn we goedkoper uit met een accountant.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:40

Mijn ervaring met een accountant voor een eenmanszaak (dus inderdaad wel iets anders als een winkel) is dat het te veel kost en veel meer administratieve regels aan zitten die je helemaal niet nodig hebt. Die dingen die jij noemt over waar hun in adviseren, dat doet mijn boekhouder ook.
Maar daar in tegen heeft een accountant veel meer regels na te lopen, waardoor er veel meer uren nodig zijn tegen een hoger uurtarief dan een boekhouder. Voor een eenmanszaak heb je geen jaarrekening van 100 pagina's nodig. Een overzicht inkomstenbelasting is daarvoor al meer dan genoeg. En dat soort dingen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:08

Wij zijn een VOF met personeel. Dat zal inderdaad weg schelen.
Nou hebben wij voorheen een boekhouder gehad. Dit bedrijf ging ermee stoppen, omdat mevrouw met pensioen ging.
Al haar personeel is toen over genomen door ons huidige accountant kantoor.
Het uurtarief scheelt € 12,50. Dus dat valt best nog mee.

Veel meer uren steken ze er niet in dan voorheen bij de boekhouder. Dat komt omdat nu het grootste deel geautomatiseerd is. (Wat bij de boekhouder handmatig ingevoerd moest worden, gaat nu met 1 druk op de knop.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:16

Ik heb een paar jaar bij een accountantskantoor gezeten en hield daar een naheffing van over de 10.000 euro aan over -O-

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:18

12,50 per uur? Mijn god zo goedkoop! Daarvoor kom je hier in .be echt nergens als je een boekhouder of accountant wil!

Eerste blog/E-boek zo goed als klaar, ben er alleen niet uit of ik daar nu een blog of een E-book van maak en een koppeling doe ... Allemaal zo moeilijk :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:20

Volgens mij staat er dat het uurtarief via accountant nu 12,50 euro verschilt met vroeger via boekhouder ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:42

Lezen is ook een kunst _O-

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:12

Gut ja, ik dacht al ... Sorry! :+

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:28

Idd € 12,50 verschil. :P

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:47

Ik ga dus maar niet verhuizen ;). Net nieuwe klant binnengehaald voor een tiental dagen per jaar :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:42

Ik werk samen met een fiscalist. Alle administraties die ik tot en met de IB doe, laat is door mijn partner nakijken en de IB laat ik ook door hem nazien. Zo kost het hem weinig tijd (voordeliger voor de klant) en weet ik dat ik geen belasting voordeel voor de klant laat liggen. Voor andere klanten werk ik weer samen met een accountantskantoor naar de keuze van de klant.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:46

Hey :)

Hoe doen jullie het eigenlijk met tarieven?

Op aanraden van een meer ervaren fotograaf heb ik mijn prijzen omhoog gegooid. Ik heb verschillende paketten (staat op mijn website http://www.ihsfotografie.nl). Toch ben ik bang dat mensen het er niet voor over hebben. Er zijn namelijk veel fotografen die het voor de helft van de prijs doen. Maar ik wil mezelf ook niet tekort komen.. vind het wel lastig!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:36

Ik werk ook in zo'n branche waar de tarieven van spotgoedkoop naar megaduur lopen. Er zijn supergoedkope tekstschrijvers die voor 10 euro per uur werken en toppers die 250 euro per uur (of meer) vragen. Ik wilde een uurtarief hanteren wat hoog genoeg ligt dat klanten mij en mijn werk serieus nemen, maar wat wel past bij mijn ervaring en kennisniveau. Dat werd 50 euro. Dat is duur genoeg om de 'ik wil morgen twaalf teksten en kwaliteit boeit niet'-klanten eruit te filteren.

Jouw prijzen vind ik nog steeds laag. Twintig euro voor één uur fotoshoot, je reistijd, het nabewerken én voor 5 webfoto's en 1 grote foto. Dat is een koopje! Nu is je portfolio nog niet helemaal consistent - er zitten pareltjes tussen maar ook foto's waar de compositie of scherptediepte nog wat beter had gekund. Maar de kwaliteit is echt meer dan voldoende om die prijs voor te vragen, hoor.

Ik denk dat er voor elk tarief wel een doelgroep is. Je prijs moet wel passen bij je product, al kan je daar ook een beetje mee bluffen want mensen zijn blijer met dingen waar ze meer voor hebben betaald. Maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn klanten kwijt te raken (hooguit een wisseling van je doelgroep), zeker niet met de kwaliteit van je foto's.

Als klant zou ik een fotograaf met hogere tarieven ook serieuzer nemen. Juist omdat er zoveel hobbyfotografen zijn. Ik zou denken dat iemand met een hogere prijs (en goed portfolio, uiteraard) zijn werk serieuzer neemt, consistente kwaliteit levert en goed omgaat met klachten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:17

IsaCalixa schreef:
Hey :)

Hoe doen jullie het eigenlijk met tarieven?

Op aanraden van een meer ervaren fotograaf heb ik mijn prijzen omhoog gegooid. Ik heb verschillende paketten (staat op mijn website http://www.ihsfotografie.nl). Toch ben ik bang dat mensen het er niet voor over hebben. Er zijn namelijk veel fotografen die het voor de helft van de prijs doen. Maar ik wil mezelf ook niet tekort komen.. vind het wel lastig!

Dat is ook wel lastig. Het is inderdaad goed om een doelgroep uit te kiezen die een prijs wil betalen die bij jouw bedrijf past. Tieners en paardenmeisjes hebben vaak het geld niet, dus daar zul je nooit veel geld voor kunnen vragen. Of ja, vragen wel, maar dan krijg je inderdaad weinig klanten. Bij speciale gelegenheden of voor bedrijven zijn mensen veel meer geneigd om meer geld te betalen en ze verwachten dan ook een bepaalde kwaliteit/professionaliteit.

Het is zaak om van die doelgroep, als je die gevonden hebt, portfoliomateriaal te verzamelen. En een goed tarief te maken. Dat is moeilijk, maar laat je een beetje leiden door twee dingen: wat zijn jou kosten en wat wil je verdienen? En wat doet de concurrentie?

En het geeft niet dat je er stukje bij beetje achter komt wat je échte doelgroep is en de bijbehorende prijzen. Het is een leerproces en hoe meer werk je krijgt, hoe gemakkelijker je je prijs omhoog doet. Want las je hartstikke druk bent, dan ga je echt niet meer voor 20 euro een fotoshoot doen ;-) .

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:19

En: tarieven verlagen is makkelijker dan uiteindelijk moeten verhogen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:53

Tarieven zijn ****. Ben altijd bang om te hoog in te zetten en zo een klant mis te lopen, maar als je het te laag zet waardeer je jezelf ook niet en verhogen in een vaste samenwerking gaat ook niet zomaar ....

Uiteindelijk hangt het er vanaf wat je wil verdienen, mijn coach zegt steeds "Wanneer je 1000 euro per maand wil verdienen, zet er een 0 achter en ga daarvoor". Zelf kan ik me nog niet zo hoog inschatten jammergenoeg :D