Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ssssuus

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:52

Ik ging vandaag naar mn boekhouder om de cijfers van het eerste kwartaal te brengen en ik had verwacht dat hij mn jaarcijfers van 2015 ook al zou hebben. Had hij dus niet en hij zei dat ze daar in principe heel 2016 nog de tijd voor hebben.

Is dit normaal? Is dit bij jullie ook zo?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:18

Klopt, de mijne vraagt ook standaard uitstel aan. Anders werkt hij een paar maanden 48 uur per dag, 14 dagen per week en heeft de rest van het jaar nauwelijks werk. Op deze manier is het werk allemaal een beetje beter te verdelen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:01

Het is maar wat jij wilt. Jij bent de klant. Ja, het mag, uitstel aanvragen zodat het allemaal wat beter verdeeld wordt, maar als jij dat perse niet wilt, kun je dat (van tevoren!) aangeven. Ik heb ook klanten die per se geen uitstel willen. Er zijn ook klanten die wel graag uitstel willen. Het hangt er ook van af hoe groot de administratie is. Is het allemaal snel te doen, of is diegene dagen en dagen voor je bezig.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:03

Nee het is snel te doen, maar was benieuwd of het bij jullie ook zo is :-)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:06

Ik probeer voor al mijn klanten het werk voor 1 mei af te hebben. Nu is de administratie tak van mijn bedrijf niet zo heel groot, dus dat kan ik makkelijk doen.
Ik kan me voorstellen dat het niet zo bij ieder administratie kantoor is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:48

Vorig jaar zat ik wel in de uitstelregeling, dit jaar is op mijn verzoek de aangifte op tijd klaargemaakt ivm hypotheekrenteaftrek.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:42

Mijn eerste boekhouder had ook altijd mijn aangifte inkomstenbelasting en jaarcijfers voor 1 april af. Hij deed de kleine administraties altijd als eerste om daarna de rest van het jaar de tijd te hebben voor de grote bedrijven. Voor die laatste groep is het toch minder belangrijk. Vorig jaar zat ik bij een accountantskantoor en die heb ik in juni zelf WEER moeten vragen om mijn cijfers nadat ik in februari (!!) alles al had aangeleverd op hun vraag. Uiteindelijk was het in september of zo een keer geregeld. Dus daar ben ik toen weggegaan (mijn eerste boekhouder had alles verkocht aan dat kantoor). Nu is ook alles al weer geregeld op mijn vraag. Ik hoorde zelfs van mijn huidige boekhouder dat ze nog bezig is met cijfers van 2014... Dat zou ik helemaal niet prettig vinden om zolang achter te lopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:22

Suus__ schreef:
Mag ik hier binnen vallen met een vraag over mijn inschrijving bij de KvK? :o

Ik heb mijn ingeschreven bij de KvK en vervolgens ook post van de belastingdienst gekregen.
Ik ben gaan twijfelen of het voor mij wel zinvol is om ingeschreven te staan? Ik verdien namelijk niet zo gek veel, het is puur hobbymatig en dat zal het ook blijven. Ik verwacht ook altijd onder de kleine ondernemersregeling te vallen en dus geen BTW af te hoeven dragen.

Ik denk er nu over om mij weer uit te schrijven bij de KvK, maar is dit wel slim? Of kan ik beter ingeschreven blijven staan, gebruik maken van de ontheffing van administratieve verplichtingen en vallen onder de kleine ondernemingsregeling.

Waar ik bang voor ben is dat de Belastingdienst mij ellende gaat bezorgen, ik ben een kleine ondernemer en verdien dus weinig, niet interessant van de belastingdienst dus, en ik zou niet willen dat ik straks tegen onverwachtse dingen aan loop.

Ik heb een tijd lang met dezelfde vraag rondgelopen en heb me niet uitgeschreven.
Ik werk gewoon 32u in loondienst en een paar uur daarnaast in de muziek (docent en dirigent). En daarmee val ik nog steeds in de kleine ondernemersregeling. Wel maar net overigens. Ik moet niet meer uren gaan draaien dan nu :+
Maar dat is pas sinds 1 januari. Daarvoor maakte ik maar 60 uur per jaar voor mezelf, voornamelijk tegen onkostenvergoeding. Wel netjes opgegeven hoor, maar dat ging qua bedrag echt nergens over.

Ik hou wel een administratie bij, maar dat zijn eigenlijk alleen inkomsten. Als docent en dirigent heb je maar weinig uitgaven en mijn opleiding regel ik privé met mijn jaarlijkse belastingaangifte.
Mijn administratie bestaat dus vooral uit max 20 facturen per jaar en 1 excelsheet met een overzichtje.

Vanavond heb ik een afspraak met het administratiekantoor dat mijn jaarlijkse aangifte doet en dan leg ik hem ook een aantal vragen voor over de kleine ondernemersregeling en dergelijke.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:59

Ik dacht het eerste jaar ook in de kleine ondernemingsregeling te kunnen vallen maar dat kan ik wel vergeten :+ wel hartstikke fijn, bedrijf loopt echt 200% boven mijn verwachtingen, heel bizar om te bevatten.
Ben wel heel blij met mijn boekhouder, ik had zelf even naar de aangifte gekeken en toen moet ik terug betalen. Blijkbaar 2 bedragen verkeerd ingevuld dus nu krijg ik gewoon lekker terug :D was echt zo'n momentje dat er een lampje ging branden 'oh werkt dat zo' (echt te simpel voor woorden maar kon dat in m'n eentje toch niet uitvogelen :D)

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:00

Mag ik hier even een vraag stellen..

Is het nog te laat om op zoek te gaan naar een boekhouder voor de aangifte van het eerste kwartaal?
Mijn nieuwe bedrijf is pas 1 maart "geopend" en tot nu toe alleen spullen en diensten gekocht en pas in mei de eerste klanten.

De inkomsten zijn dus gewoon 0, maar voorbelasting is vrij hoog.

Nadeel is dat de belastingdienst ernstig traag is, ze hebben mij BTW plichtig gesteld, terwijl ik in de financiele sector werk en na meerdere telefoontjes echt BTW vrijstelling heb. Echter moet ik nog steeds BTW aangifte doen volgens de mensen aan de telefoon terwijl de ander zegt dat dit nooit hoeft als je BTW vrijgesteld bent.. en nu dus nog steeds aan het wachten op de terugbel afspraak van de belastingdienst.

Maar goed, mijn eigen boekhouder heeft geen tijd meer om het voor 31 april te doen en ik heb geen idee hoeveel werk en kennis het betreft om alleen voorbelasting op te geven.

Iemand enig idee?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:07

Smudge schreef:
Maar goed, mijn eigen boekhouder heeft geen tijd meer om het voor 31 april te doen en ik heb geen idee hoeveel werk en kennis het betreft om alleen voorbelasting op te geven.

Weinig. Heb je het aangifteformulier bekeken? Het is heel simpel, zeker als je alleen voorbelasting hebt. Dat heb je zelf in twee minuten gedaan.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:08

Ik heb het altijd uitbesteed omdat ons andere bedrijf heel veel transacties heeft en ik daar helemaal gek van wordt om zelf bij te houden.

Maar het kan dus prima zelf. Hmm dan ga ik dan maar eens proberen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:43

Lastig zeg!
Als het alleen uitgave zijn en je geen inkomen hebt gehad, dan kan je het makkelijk zelf, omdat je alleen maar van alle uitgave de btw bij elkaar moet tellen. Bovenin het formulier (bij 1a) voer je dan 0 in en onderaan bij 5b voer je het bedrag in dat je aan btw hebt betaald.

Maar ik vraag me eerder af wat er gebeurd als je uiteindelijk toch van BTW wordt vrijgesteld, want dan zit er een kans in dat je het terug moet betalen.

Je kunt ook nu bij 1a en 5b 0 invullen. Dan heb je officieel wel aangifte gedaan, maar had je gewoon niets om aan te geven. Ik zou eens aan je boekhouder vragen of dat dat een optie is, zodat je zeker weet dat je jezelf niet in je vingers snijdt als je uiteindelijk toch nog vrijgesteld wordt van btw.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:19

Ik moet deze maand ook voor het eerst BTW-aangifte doen.
Nu had ik al een boekhouder gevonden, maar in principe wil ik het zelf doen met een boekhoudprogramma.
Dus ik had Acumulus gevonden en net geprobeerd om mijn facturen in te vullen.
Maar ik snap er niets van..

Net mijn boekhouder gemaild of zij nog mijn aangifte kan doen deze maand.
Maar ik zit te denken hoe ik het dan in de toekomst het beste kan aanpakken.
Blijven uitbesteden, proberen acumulus onder de knie te krijgen (hoe?) of een ander boekhoudprogramma zoeken.
In Almere was er een boekhouder die kennis had van Acumulus, maar die heeft niet gereageerd.
Ik zou eventueel wel een andere in een andere stad kunnen zoeken.
En Acumulus biedt ook cursussen aan, dat zou ik ook kunnen proberen.
Maar dat is een uur reizen en ik weet niet of dat genoeg is.

Iemand ervaring hiermee?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:34

Hoe ingewikkeld is je boekhouding? Ik heb inkomsten en uitgaven in excel en voor de BTW aangifte werkt dat prima. Belastingaangifte 2015 die ik nu wel samen met de boekhouder... maar das privé en zakelijk samen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:34

Ja eigenlijk niet eens zo ingewikkeld denk ik..
Maar ik zit met de aanloopkosten die ik met mijn privé rekening heb betaald en ik weet ook niet hoe ik de facturen moet inboeken.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:58

Eilish schreef:
Ja eigenlijk niet eens zo ingewikkeld denk ik..
Maar ik zit met de aanloopkosten die ik met mijn privé rekening heb betaald en ik weet ook niet hoe ik de facturen moet inboeken.

Je inkoopfacturen is dat altijd met dezelfde btw percentage? Dan is het vrij makkelijk te boeken.

Acumulus is over het algemeen niet moeilijk en wijst voor zich.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:06

Acumulus heeft ook een wiki en forum waar veel opstaat, vooral aan de wiki heb ik veel gehad.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:49

Ja met die handleiding ben ik begonnen. Maar ik kwam er toch niet uit. En mijn boekhouder kan mij helaas niet helpen met Acumulus. Maar misschien dat ik het vanaf volgende periode kan oppakken, als ik geen aanloopkosten heb enz.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:52

Uitstel aanvragen door boekhouder/accountant heeft meer voordelen. Hierdoor kunnen ze nog hele jaar toeslagen aanvragen over afgelopen jaar. Dat is mij ooit misgegaan (€ 766 misgelopen!) doordat mijn vorige accountant geen uitstel aanvroeg.

Dus nu vraagt mn (nieuwe) accountant altijd uitstel aan. Maar hij doet hem meestal in mei/juni

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:16

Ik vroeg mij nog iets af, ik ben als uitlaatservice ingeschreven.
Nu heb ik kussens gezien bij de groothandel en deze wil ik via facebookgroepen verkopen. (duitse dog gericht)
Mag dit? Wat betreft de belastingdienst? Moet ik dit in mijn boekhouding toevoegen, of kan dit
er gewoon 'naast'? Ik koop uiteraard bij de groothandel onder de adviesprijs en verkoop er ook
onder, maar wel boven mijn inkoopprijs.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:45

Dus maak je winst. Ik heb de administratie gedaan voor een uutlastservice. Het is gewoon een extra dienst (handel in dit geval). Valt onder je bedrijfs activiteiten.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:12

Oké, maar het is geen probleem dan? Omdat ik als uitlaatservice ingeschreven sta.
Moet ik dan wel gewoon facturen maken en in mijn boekhouding erbij doen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:45

Als je het wit wilt doen wel. En omdat je ze ook gaat promoten lijkt het me niet handig om zwart te doen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:50

In welke sectoren zit iedereen hier eigenlijk? Ik zou stilletjesaan willen gaan bloggen, maar ik vind het een beetje eng. Dan zet je jezelf zo te kijk lijkt het :D

Belastingen en BTW snap ik echt helemaal niets van, gisteren is mijn boekhouder mijn dozen en mappen komen halen. En dan hoor ik wel wanneer ik weer BTW voorafbetalingen moet doen. Ik ben zo blij met die man!