[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:52

Nou.... Volgende week praktijkexamen maar ben bang dat dat niks gaat worden...

Kijken is gewoon zo'n ontzettende ramp. Ik kijk wel, maar toch mis ik iedere keer weer mensen of auto's. Of ik vergeet bij sommige dingen gewoon te kijken (bijv. in een 30 straat als je geparkeerde auto's moet inhalen, dan vergeet ik soms te kijken).

In principe kijk ik wel maar neem ik het niet genoeg waar... Vandaag was echt nog 10x erger dan normaal (dan ben ik nu ook wel ontzettend moe, maar toch).

Heeft iemand hier nog tips voor? Ik weet gewoon niet wat ik ermee moet want ik doe echt wel m'n best, ik weet dat het keer op keer fout gaat, maar zelfs als ze zegt "kijk goed" mis ik dingen. Vandaag bijvoorbeeld moest ik goed kijken hoe een speciale rotonde liep. Ik heb gekeken. En ik mistte het gewoon compleet?!?

Rijden ging echt enorm goed, ging met sprongen vooruit... Maar nu, op de een of andere manier gaat het niet lekker. Zelfvertrouwen is ondertussen ook enorm omlaag...

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:00

Ik had dat ook. Kijken ging goed maar het waarnemen niet. Toen moest ik over elke zijstraat vertellen welke kleur de eerste auto was. Toen ging het goed.

Femke_Nikita
Berichten: 942
Geregistreerd: 14-12-14

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:07

Kijken was voor mij ook echt een puntje, zeker ook bij de zijdelingse verplaatsing. Ik heb hetzelfde trucje uitgehaald met de kleuren van auto's wat Ymor ook al benoemd.

Hier morgen examen. Stress hem heel erg. Nog lastminute tips voor mij?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:20

Rij voor jezelf, niet voor de examinator...

Betreft kijken: ik heb een les alles moeten vertellen wat ik zag.
Man met zwarte hond op de stoep, blauwe auto van rechts, maar drempel dus ik heb voorrang, vrouw met kind achterop de fiets, etc...

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:39

Femke_Nikita schreef:
Kijken was voor mij ook echt een puntje, zeker ook bij de zijdelingse verplaatsing. Ik heb hetzelfde trucje uitgehaald met de kleuren van auto's wat Ymor ook al benoemd.

Hier morgen examen. Stress hem heel erg. Nog lastminute tips voor mij?


Ik ook morgen! Succes alvast

LoveBodin

Berichten: 4372
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:04

Deetjeeuh schreef:
Nou.... Volgende week praktijkexamen maar ben bang dat dat niks gaat worden...

Kijken is gewoon zo'n ontzettende ramp. Ik kijk wel, maar toch mis ik iedere keer weer mensen of auto's. Of ik vergeet bij sommige dingen gewoon te kijken (bijv. in een 30 straat als je geparkeerde auto's moet inhalen, dan vergeet ik soms te kijken).

In principe kijk ik wel maar neem ik het niet genoeg waar... Vandaag was echt nog 10x erger dan normaal (dan ben ik nu ook wel ontzettend moe, maar toch).

Heeft iemand hier nog tips voor? Ik weet gewoon niet wat ik ermee moet want ik doe echt wel m'n best, ik weet dat het keer op keer fout gaat, maar zelfs als ze zegt "kijk goed" mis ik dingen. Vandaag bijvoorbeeld moest ik goed kijken hoe een speciale rotonde liep. Ik heb gekeken. En ik mistte het gewoon compleet?!?

Rijden ging echt enorm goed, ging met sprongen vooruit... Maar nu, op de een of andere manier gaat het niet lekker. Zelfvertrouwen is ondertussen ook enorm omlaag...


Kan je met andere mensen meerijden? Dan kan je ook nog oefenen op kijken (en als de bestuurder het goed vindt, benoemen wat je ziet enzo).

Eloya

Berichten: 5213
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:04

ik heb mijn data gekregen, 12 februari tussentijdse toets en 12 maart mijn praktijk examen
wel fijn om nu ergens naartoe te kunnen werken ^^

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23584
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:28

Jeetje wat ver weg, hoeveel lessen heb je gehad en hoe vaak les je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:29

Bedankt voor de tips allemaal! :D

Ik heb iig nog 4 uur les, en vrijdag weer 1,5 uur. Dus ga proberen de tips toe te passen en van het weekend met mn vader meerijden :j

Eloya

Berichten: 5213
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:30

ja is ook best ver weg, maar zal wel druk zijn bij het cbr.

ik les sinds maart 2017, heb nu 33 uur les gehad, maar heb 3 maand weinig tot niet gelest door een hersenschudding waar ik lang last van heb gehad. dit was juli-augustus-september
ik les 1x per week en soms 1x per 2 weken.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:17

Polly schreef:
Jeetje wat ver weg, hoeveel lessen heb je gehad en hoe vaak les je?

Ik had ook data die drie maanden vooruit waren, was druk geloof ik. :))

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23584
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:18

Mandarijn schreef:
Polly schreef:
Jeetje wat ver weg, hoeveel lessen heb je gehad en hoe vaak les je?

Ik had ook data die drie maanden vooruit waren, was druk geloof ik. :))


Welke regio dan? Ik kon hier gewoon binnen 2 weken inkopen

Eloya

Berichten: 5213
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:19

hier Deventer overijssel

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23584
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:20

Er zal vast een reden zijn dat ze zo ver weg inkopen

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:26

LadyMadonna schreef:
Rij voor jezelf, niet voor de examinator...

Betreft kijken: ik heb een les alles moeten vertellen wat ik zag.
Man met zwarte hond op de stoep, blauwe auto van rechts, maar drempel dus ik heb voorrang, vrouw met kind achterop de fiets, etc...

Met 2000k vlieguren is dat voor mij nog steeds een hulpmiddel: Er rijdt een rode en blauwe auto achter me; daarna even niets en dan een witte auto, potentieel gat om in te voegen.
Op die manier is de rode auto dus niet meer relevant, maar moet je in de gaten houden wat die blauwe en witte doen (en of het gat er nog steeds is als ze je passeren).

Met al die @@!%$ rotondes kijk ik op voorhand al wat er zoal op het fietspad rijdt en in hoeverre dat mij potentieel in de weg kan rijden.

Anoniem

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:39

Ikke, ook nog een hele goede tip! Ga eens proberen of me dat lukt tijdens de volgende rijles. Want ook alles tegelijk doen is nog een ding..

Hebben jullie ook nog tips voor kruispunten en het opgaan van de fietsstrook bij een zebrapad? Vandaag keek ik dan wel goed naar het zebrapad maar dan vergat ik de fietsstrook... :=

Daar zijn waarschijnlijk niet echt andere tips voor dan gewoon onthouden en kijken, maar wie niet waagt wie niet wint.

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:00

Deetjeeuh schreef:
Ikke, ook nog een hele goede tip! Ga eens proberen of me dat lukt tijdens de volgende rijles. Want ook alles tegelijk doen is nog een ding..

Hebben jullie ook nog tips voor kruispunten en het opgaan van de fietsstrook bij een zebrapad? Vandaag keek ik dan wel goed naar het zebrapad maar dan vergat ik de fietsstrook... :=

Daar zijn waarschijnlijk niet echt andere tips voor dan gewoon onthouden en kijken, maar wie niet waagt wie niet wint.

Ja lastig; de clou is dat je hoofdzaken van bijzaken moet scheiden. Als er niks op die fietsstrook reed, is ie ook niet zinvol om naar te blijven kijken. Ook fietsen komen niet uit de lucht vallen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:32

ikke schreef:
Deetjeeuh schreef:
Ikke, ook nog een hele goede tip! Ga eens proberen of me dat lukt tijdens de volgende rijles. Want ook alles tegelijk doen is nog een ding..

Hebben jullie ook nog tips voor kruispunten en het opgaan van de fietsstrook bij een zebrapad? Vandaag keek ik dan wel goed naar het zebrapad maar dan vergat ik de fietsstrook... :=

Daar zijn waarschijnlijk niet echt andere tips voor dan gewoon onthouden en kijken, maar wie niet waagt wie niet wint.

Ja lastig; de clou is dat je hoofdzaken van bijzaken moet scheiden. Als er niks op die fietsstrook reed, is ie ook niet zinvol om naar te blijven kijken. Ook fietsen komen niet uit de lucht vallen :D

Ja, dat dacht ik dus ook. :D Als ik al een kilometer op die weg rij, en in die hele kilometer rijdt er geen fietser... Dan is ie er niet opeens als ik de fietsstrook op rij...

Maar helaas zal de examinator dat niet goedkeuren. :+

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:16

Polly schreef:
Mandarijn schreef:

Ik had ook data die drie maanden vooruit waren, was druk geloof ik. :))


Welke regio dan? Ik kon hier gewoon binnen 2 weken inkopen

Amersfoort. :)

WithinYuuri
Berichten: 969
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:40

Mandarijn schreef:
Polly schreef:

Welke regio dan? Ik kon hier gewoon binnen 2 weken inkopen

Amersfoort. :)


Oh haha leuk, mijn instructeur gaat binnenkort ook aanvragen, maar zal nog wel even duren dan voordat ik kan afrijden (rijd ook in Amersfoort) :')

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:44

Hier ook Amersfoort! Ik hoor vandaag m'n nieuwe datum en dan gaan we maar weer knallen.

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:52

Deetjeeuh schreef:
ikke schreef:
Ja lastig; de clou is dat je hoofdzaken van bijzaken moet scheiden. Als er niks op die fietsstrook reed, is ie ook niet zinvol om naar te blijven kijken. Ook fietsen komen niet uit de lucht vallen :D

Ja, dat dacht ik dus ook. :D Als ik al een kilometer op die weg rij, en in die hele kilometer rijdt er geen fietser... Dan is ie er niet opeens als ik de fietsstrook op rij...

Maar helaas zal de examinator dat niet goedkeuren. :+

Je kunt hem dat natuurlijk gewoon mededelen: Luister, er rijden geen fietsers op die strook; ik zie geen speed-pedelec op ons afkomen, dus die fietsstrook geloof ik wel. Dan hoef je alleen maar even kort te controleren en kun je de meeste tijd besteden aan de rest van de situatie. Je prio is de rest van de situatie en de fietsstrook is dan verworden tot een bijzaak :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23584
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:53

Actuele wachttijd in Amersfoort is 5 wkn
Landelijk is de wachttijd nergens 12 wkn, het langste is 9 wkn in een examen plaats in zuid Holland

WithinYuuri
Berichten: 969
Geregistreerd: 02-01-13

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:11

Ohh oké, dat valt wel mee. Krijgt je rijschool trouwens een melding oid als je ze gemachtigd hebt of moet je dat zelf even laten weten?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23584
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:20

Daar krijgt je rijschool mail van. Ze krijgen alleen geen bericht over je medische verklaring, dat zien ze pas als ze gaan reserveren