Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:11

Ga je zelf je Inkomstenbelasting 2016 aangeven?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:22

Ik zie dat je in Groningen woont. Mijn accountant zit in Assen. Hele prettige man. Kan je wel gegevens pb'en.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:59

Als eenmanszaak heb je geen accountant nodig maar en administratie kantoor (misschien bedoel je dat ook, echte accountant is niet goedkoop). Die kantoortjes zien in elke stad en bijna elk dorp. Handig om af en toe persoonlijk contact te hebben. Zeker als je net begint.

De mijne doet elk jaar de aangifte voor de ib en loopt dan ook door mijn boekhouding te controle. De rest incl btw aangifte doe ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 18:47

Je aangifte van t afgelopen kwartaal moet uiterlijk op de laatste dag van april bij de belastingdienst binnen zijn en ook de eventuele betaling moet dan bij ze op de rekening staan, dus op tijd betalen :-)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:45

Mijn eerste boekhouder kostte 50 euro per uur en had de eerste paar jaar ieder kwartaal er binnen een uur in zitten. Heb je geen kennissen die ook ondernemer zijn en je misschien in een uurtje kunnen helpen? Het is echt niet zo moeilijk als je maar weet hoe het moet. Als je alles goed bij hebt gehouden kan het zelfs in Excel. Of sluit nu een abonnement bij Moneybird af voor 10 euro per maand, voer daar al je facturen en inkoopbonnen in en haal de aangifte daar uit.

Je moet vooral goed weten wat je wel en niet als bedrijfskosten mag opvoeren. Lunch mag bijvoorbeeld wel als kosten meegenomen worden, maar de btw mag je daar niet van terugvragen. En zo zijn er nog meer regels.

@Femke: Als ze komen controleren geloof ik inderdaad meteen dat er een boete is voor als er iets niet klopt. Maar als je zo je aangiftes doet en er blijkt aan het einde van het jaar iets niet te kloppen, dan kun je dat gewoon corrigeren. Zoveel controles zijn er gelukkig niet. Ik heb in 7 jaar nog geen controle gehad en de ondernemers die ik ken precies hetzelfde. Ze zijn er natuurlijk wel, dus je moet inderdaad altijd zorgen dat je boekhouding goed op orde.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:21

Ik heb mijn administratie gelukkig al wel netjes in Excel genoteerd! :D Hier heeft iemand mij ook wat bij geholpen. Ik weet alleen niet 100% zeker wat ik er allemaal wel en niet in kan zetten. Tot nu toe heb ik alleen nog maar uitgaven gemaakt eigenlijk, geen inkomsten dus :') Iets terug betalen aan de belastingsdienst, hoeft dus nog niet. Terug krijgen wel.

Wat ik iig weet;

Apparatuur (camera's, lenzen, computer, etc)
Investeringen qua promotie (drukwerk, heeft ook geld gekost natuurlijk)
Website (webhosting kosten)

Verder weet ik niet zeker of ik nog iets kan zijn vergeten. Ik heb bijv. ook kosten gemaakt voor Facebook promotie. Maar geen idee of daar btw bij in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:44

Als t goed is heb je van Facebook daar een factuur van gekregen en daar staat info over de btw op.
Maar waarschijnlijk zit t met Facebook weer anders, omdat dat een bedrijf buiten de EU is. En daar gelden weer aparte regels bij.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:28

Als je niet teveel inkomsten/uitgaven hebt, mag je het ook 1x per jaar doen ipv elk kwartaal. Ik hou de boel natuurlijk wel bij, maar het is prettig dat ik verder maar 1 keer per jaar met de boekhouder er doorheen hoef te lopen ;)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 00:02

Ik doe alles zelf, maar 1 keer per jaar laat ik het controleren.

In april moet ik aangifte doen van 1 eenmanszaak en 2 VOF's

De VOF'S zijn beide voor de eerste keer. Oprichting beide in januari.

Van de ene administratie hou ik de boekhouding in Exact online bij (VOF) , de andere in e-boekhouden, en dan nog 1 in acumulus.

Het valt mij heel erg op dat alle programma's hele verschillende grootboekrekeningen hebben, Wat het voor mij heel lastig maakt. In de loop van tijd zal ik waarschijnlijk met alles overstappen op e-boekhouden. Deze vind ik toch het prettigste van allemaal.

Wel moet ik 1 ding nog uitzoeken, weet niet of iemand dit van hier weet.

In een VOF boek je ook soms naar privé . Dan dien je toch 2 grootboekkaarten te hebben met privé , om overzicht te houden wat er naar iemand privé is gegaan? Natuurlijk wel als de VOF uit 2 personen staat.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:42

Advertenties van Facebook zijn 0% btw. Dat kan je terugvinden in je Advertentiebeheer en waarschijnlijk heb je dat ook per mail ontvangen. Deze kosten mag je wel meenemen, zodat je winst gedrukt wordt en je minder inkomstenbelasting moet betalen. Maar voor je BTW maakt het niets uit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 08:32

justahorse schreef:
Ik doe alles zelf, maar 1 keer per jaar laat ik het controleren.

In april moet ik aangifte doen van 1 eenmanszaak en 2 VOF's

De VOF'S zijn beide voor de eerste keer. Oprichting beide in januari.

Van de ene administratie hou ik de boekhouding in Exact online bij (VOF) , de andere in e-boekhouden, en dan nog 1 in acumulus.

Het valt mij heel erg op dat alle programma's hele verschillende grootboekrekeningen hebben, Wat het voor mij heel lastig maakt. In de loop van tijd zal ik waarschijnlijk met alles overstappen op e-boekhouden. Deze vind ik toch het prettigste van allemaal.

Wel moet ik 1 ding nog uitzoeken, weet niet of iemand dit van hier weet.

In een VOF boek je ook soms naar privé . Dan dien je toch 2 grootboekkaarten te hebben met privé , om overzicht te houden wat er naar iemand privé is gegaan? Natuurlijk wel als de VOF uit 2 personen staat.

Ja, een privé grootboekrekening per persoon.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 08:48

Als ik dit hoor ben ik zo blij dat ik mijn boekhouding volledig uitbesteed heb. Maar ik ben het type dat gewoon alles in een doos gooit en die dan op het einde van het kwartaal afgeeft. Dat is eigenlijk geen goede methode en misschien kon wel een paar duizend euro per jaar besparen als ik zelf meer deed, maar zonder fin. achtergrond, vond ik het gewoon te moeilijk .... Begin er nu pas wat inzicht in te krijgen na 5 jaar!
Superknap dat jullie dit zelf kunnen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:31

Mijn man doet de boekhouding sinds een aantal jaren, en dan wordt het eens in het jaar nog even nagekeken voor het idee maar eigenlijk is het altijd gewoon goed :)

Hier had de BD na een jaar of wat ineens bedacht dat ik maar elke maand OZB moest indienen, dat vond ik niet zo tof en toen is het toch weer eens per kwartaal geworden gelukkig en dat is nu al jaren zo :)

Ik heb ingeschreven bij de KvK in 2004 en nog nooit een controle gehad... terwijl we het bijna zouden willen want we hebben het perfect op orde :P

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:34

Ook ik heb geen financiële achtergrond, maar ik merkte dat ik toch te weinig overzicht/duidelijkheid had toen mijn boekhouder nog alles regelde en ik 1x per kwartaal naar hem ging met mijn map met alle bonnen.
Met Moneybird is het echt super makkelijk! De facturen staan er al in omdat je die met dat programma maakt en de inkoopbonnen kun je er heel gemakkelijk in zetten.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:40

Ik werk met Accountview Go, heel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:46

Nu facturen e.d. dat snap ik wel, maar hoe zijn jullie vertrouwd geraakt met bvb bedrijfsgebouwen, de verdeling privé/bedrijf, recht van opstal e.d. Momenteel ben ik een gebouw (van het bedrijf) op privé grond aan het zetten en eerlijk? Zonder mijn boekhouder had ik daar nu nog niets van gesnapt.
Mss toch eens naar die moneybird kijken eens de rare fratsen zoals bouw e.d. achter de rug zijn, zou toch een leuke besparing weer zijn! :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:22

Ik heb volgende week nu een afspraak staan met iemand van een administratiekantoor :D (Administratiekantoor W.J.M. Vos, mocht iemand die kennen). Zijn vooral gericht op startende ondernemers, dus dat is wel mooi. Ik heb geen prijs gekregen, maar hij zei dat het bijna niks ging kosten voor een 1e afspraak.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:55

Gebouwen heb ik inderdaad geen idee van. Dat is bij mij niet aan de orde en daar zou ik inderdaad een boekhouder voor inschakelen. Maar het standaard plus en min verhaal is niet zo moeilijk.

@IsaCalixa: ik hoop toch dat het eerste gesprek gratis is als dat alleen maar een kennismaking is. Als je het niets vindt, zit je er wel meteen aan vast... Of gaan jullie meteen je hele administratie inboeken?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:02

Ja, hij zei dat het soort van kennismaking was en dat we ff de punten bij langs zouden gaan (zou hooguit 3 kwartier duren). Lijkt me raar als ik dan meteen eraan vast zit.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:38

Mag ik hier binnen vallen met een vraag over mijn inschrijving bij de KvK? :o

Ik heb mijn ingeschreven bij de KvK en vervolgens ook post van de belastingdienst gekregen.
Ik ben gaan twijfelen of het voor mij wel zinvol is om ingeschreven te staan? Ik verdien namelijk niet zo gek veel, het is puur hobbymatig en dat zal het ook blijven. Ik verwacht ook altijd onder de kleine ondernemersregeling te vallen en dus geen BTW af te hoeven dragen.

Ik denk er nu over om mij weer uit te schrijven bij de KvK, maar is dit wel slim? Of kan ik beter ingeschreven blijven staan, gebruik maken van de ontheffing van administratieve verplichtingen en vallen onder de kleine ondernemingsregeling.

Waar ik bang voor ben is dat de Belastingdienst mij ellende gaat bezorgen, ik ben een kleine ondernemer en verdien dus weinig, niet interessant van de belastingdienst dus, en ik zou niet willen dat ik straks tegen onverwachtse dingen aan loop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:43

Hoeveel is weinig? Voor de een is E 12.000,-- op jaarbasis weinig, voor de ander is dat E 500,--

Verwar de kleine-ondernemers regeling niet met de ontheffing tot het voeren van een administratie. Ik zou even overleggen met de belastingdienst.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:08

rien10 schreef:
Hoeveel is weinig? Voor de een is E 12.000,-- op jaarbasis weinig, voor de ander is dat E 500,--

Verwar de kleine-ondernemers regeling niet met de ontheffing tot het voeren van een administratie. Ik zou even overleggen met de belastingdienst.

Als je een bedrag wilt weten kan ik dat per PB vertellen, liever niet openbaar :D

De belastingdienst heeft mij beiden aangeraden om aan te vragen per brief

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:15

Ik snap dat je het niet openbaar zet. Mijn vraag is meer bedoeld voor jezelf: zie je de dingen in perspectief? Als je al met de belastingdienst in contact bent zou ik dat spoor aanhouden.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:36

rien10 schreef:
Ik snap dat je het niet openbaar zet. Mijn vraag is meer bedoeld voor jezelf: zie je de dingen in perspectief? Als je al met de belastingdienst in contact bent zou ik dat spoor aanhouden.

Je bedoeld of ik mijn onderneming zie groeien? Nee niet groots, het zal altijd hobbymatig blijven naast mijn vaste baan, ook in de verre toekomst.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:46

Mag ik hier een vraag stellen aan collega webshop ondernemers?!

Ik ben startende ondernemer. Ik ben bezig met het bouwen van een webwinkel.

Nu vraag ik me af hoe andere webshop ondernemers hun administratie hebben onderverdeeld. Dus welke groepen ze hebben bv inkoop verkoop etc etc

En welk administratie programma kunnen jullie mij aanraden?