Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:21

Nee, dan is t niet van toepassing idd.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:40

Grappig dat jullie het niet zouden willen, was namelijk een punt wat genoemd werd op de cursus.
Zal er nog even over nadenken. Echter vlooien en teken behandeling verplichten is dan niet haalbaar,
en ik loop wel in een gebied waar veel teken (met ziekte van lyme) zitten.

Halsbanden ga ik echter wel doen, de honden zullen sowieso maar zeer kort aangelijnd lopen.
De halsbanden zijn herkenbaar en hiermee is ook duidelijk dat ze op het moment van vinden met de
uitlaat mee zijn. Hang ik mijn penning aan hun riem (waardoor ik al meer penningen moet kopen en
deze in verhouding meer te verduren hebben dan penningen die alleen met lopen gebruikt worden), dan
hangt de penning van de eigenaar er ook aan en ik heb liever niet dat die direct gebeld word mocht
de hond zich bij een andere uitlaat hebben gevoegd bijv.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:01

Hmm... ik weet niet of je daar heel slim aan doet. Je merk nu duidelijk meteen dat je doelgroep dat niet op prijs stelt. Misschien even kijken hoe je dit het beste aan kunt pakken. Een halsband extra naast de halsband of het tuigje dat de klant zelf heeft lijkt mij geen probleem, maar ik zou niet tegen de duidelijke wensen van je klant in gaan, zeker niet als de honden van je klanten echt problemen hebben met die halsband.

Qua teken: is het geen optie om naar een ander gebied te gaan waar minder teken zit? Ik zou dit sowieso wel vooraf duidelijk maken bij je klanten, zodat zij op de hoogte zijn van de risico's.

Enne... wat op een cursus genoemd wordt is niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid op zakelijke gebied.
Ik zou sowieso nooit tegen (de wensen van) je klanten in gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:16

Je kan kiezen voor n penning aan n musketon. Klik. Klaar.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:46

Mocht een hond een tuig hebben voor een reden en dit in het eerste gesprek ter sprake komt wil ik best de lijn daar aan klikken hoor.
Maar ik heb in mijn omgeving nog niemand ervaren die een halsband van de uitlaat vervelend vind,
meeste uitlaatservices hier lopen met van die retrieverlijnen (met lus), die vind ik veel kwalijker dan een gewone band.
Maar veel honden gaan ook mee zonder band.

In onze gehele omgeving zitten bovengemiddeld veel teken.
En daarbij komt dat je als uitlaatservice hier niet veel keuze hebt in losloopgebieden helaas.

Degene die het vlooien/teken punt noemde heeft zelf een uitlaatservice gehad, leek me dus
dat die wel genoeg ervaring ermee heeft.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:53

Ik weet niet of de reacties hier nu zo representatief zijn hoor :D Ik bedoel, ik ben kritisch maar dat ben ik op alles, en ik weet dat er heel veel hondenbaasjes een stuk relaxter en makkelijker zijn dan ik. Vlooien- of tekenmiddelen zou ik niet verplicht toedienen om jezelf te beschermen tegen dierenartskosten als de hond er slecht op reageert. Ik zou dan gewoon de klanten vooraf waarschuwen. Maar een halsband voor een kort stuk, dat zullen de meeste mensen vast geen probleem vinden. En zolang je inderdaad maar flexibel blijft als een hond echt geen halsband om mag, lijkt dat me prima. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:57

Weet je wat het is... Je kan ontvlooien, maar dat wil niet zeggen dat ze geen vlooien meer krijgen. Evenals dat je kan enten tegen kennelhoest. De kans dat ze kennelhoest krijgen is er alsnog.
En hetzelfde met ontwormen.

Straks komen ze erachter dat de wormen bij de honden ook resistent geworden zijn.

Maar als ik het goed begrijp ga jij dan het ontworm- en ontvlooischema bij houden voor je klanten?

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:42

Ik meld me weer even! Tot nu toe deed ik mijn boekhouding gewoon in wat makkelijke bestandjes die een vriendin van me gemaakt heeft. Nu kwam ik op Facebook mr. Billie tegen. Gratis boekhouden voor ondernemers, iemand die hier bekend mee is? of er ervaringen over weet?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:59

_Juudith schreef:
Gratis boekhouden voor ondernemers,

Ken het niet maar over "gratis" kwam ik laatst tegen "als je er niet voor betaald ben je niet de klant maar het produkt":

Afbeelding

Aan de andere kant heb ik een hele poos geleden ook het boek FREE gelezen. Daarin worden verschillende verdienmodellen uitgelegd waardoor een dienst (soms ook product) voor een (groot) deel van de gebruikers gratis kan zijn. In dit geval kan ik me voorstellen dat je net als bij 'gratis' spelletjes moet betalen als je bepaalde add-ons nodig hebt.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:57

Er zijn wel meer programma's waarbij je een gratis proefversie of zo hebt. Moneybird heeft ook een gratis versie waarbij je 3 facturen per maand kunt versturen. Dat is leuk, maar iedere ondernemer komt daar al snel aan te kort.
Ik heb de site even gekeken, maar ik vind hem er wel heel slecht uitzien en vind het ook raar dat je meteen je Kamer van Koophandel-nummer moet opgeven.
Daarnaast kwam er bij mij de opmerking "Als je kunt fotograferen, kun je ook boekhouden." te staan. Daarmee schoppen ze echt tegen het verkeerde been bij mij. Ik weet hoe moeilijk beide is en ik kan gelukkig wel fotograferen, maar niet compleet boekhouden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:59

Wie maakt je jaarcijfers en doet je IB? Als je de gegevens nier met die persoon kunt uitwisselen heb je er niet veel aan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:10

Rex_Rolfo schreef:
Ken het niet maar over "gratis" kwam ik laatst tegen "als je er niet voor betaald ben je niet de klant maar het produkt":

Oh crap, net zag ik het plaatje nog, nu niet. Zal wel komen omdat ie van het deel van motor-forum komt waar je moet zijn ingelogd. Van een andere bron proberen:

Afbeelding

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:13

Voor een goede boekhouding zou ik altijd geld over hebben, dat verdient zichzelf juist terug.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:22

Thanks allemaal voor de reactie's! Ik ga nog even verder zoeken haha! Mochten mensen aanraders hebben hoor ik het ook graag =D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:32

Is het gebruikelijk voor bedrijven om om de 3 maanden aangifte te doen? Ik moet nu aangifte doen voor de tijdsvakken januari t/m maart 2016. Dan mag ik zeker alleen kosten/inkomsten indienen die ik binnen deze periode heb gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:39

De BTW aangifte doe je inderdaad meestal per kwartaal (3 maanden).
Als je nog niet precies weet hoe dat zit en wat je er precies wel en niet mee mag opgeven, dan zou ik daar nu direct iemand voor regelen om er advies voor te krijgen.

En lees ook goed het handboek voor ondernemers van de belastingdienst van voor tot achter door, daar staan ook al tips in.

Fouten die je maakt tijdens dit soort aangiftes, worden voor ondernemers meestal direct bestraft met een boete. Ook als je iets per ongeluk fout doet.
Dus het is zaak om er even achteraan te gaan met iemand die er heel veel vanaf weet.
Of laat iemand met een administratie kantoor je helpen de eerste keer.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:43

_Juudith schreef:
Thanks allemaal voor de reactie's! Ik ga nog even verder zoeken haha! Mochten mensen aanraders hebben hoor ik het ook graag =D

MONEYBIRD!! En alle gegevens van facturen en inkoop doorsturen naar een goede boekhouder voor de aangiftes omzetbelasting en inkomstenbelasting.

IsaCalixa schreef:
Is het gebruikelijk voor bedrijven om om de 3 maanden aangifte te doen? Ik moet nu aangifte doen voor de tijdsvakken januari t/m maart 2016. Dan mag ik zeker alleen kosten/inkomsten indienen die ik binnen deze periode heb gemaakt?

Dat gaat over je omzetbelasting! Dat is inderdaad voor het gros van de bedrijven om de 3 maanden. Tenzij je veel omzet hebt, dan moet het per maand en bij heel weinig omzet maar 1x per jaar.
Dat gaat inderdaad over de inkomsten/kosten van die maanden. Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gifte_doen

Trouwens, als je een fout maakt tijdens de aangiftes van kwartaal 1 t/m 3 is dat helemaal niet erg en krijg je daar echt geen boete voor. Als het maar gecorrigeerd wordt met de aangifte van kwartaal 4. Je mag zelfs 3x een richtlijn gebruiken van de verkopen en inkopen, als dat maar aan het einde van het jaar rechtgetrokken wordt. Na die laatste aangifte moet alles kloppen.

Ik heb het zelfs eens meegemaakt dat mijn boekhouder een fout had gemaakt, waardoor ik 40 euro meer moest betalen. Kwam hij pas in maart achter. Heeft het toen netjes aangegeven en ik betaald. Geen boete voor gekregen zover ik weet.

Maar ik ben het wel eens dat het fijner is om bij de eerste keer iemand te hebben die je kan uitleggen hoe het allemaal werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:46

Ze zullen inderdaad niet direct een boete opleggen, maar als je oprecht een fout maakt en niemand controleert dat... Dan is er ook niemand die 't aan het einde van het jaar corrigeert.

En als je (net als ik) de pech hebt dat de belastingdienst op steekproef controle komt bij je, dan kun je wel direct een boete krijgen als er "iets" in je boekhouding niet klopt.
Gelukkig was bij mij destijds alles in orde, maar ze waren vooraf wel heel duidelijk over consequenties als er iets in de boeken niet was zoals het zou moeten.

Dat kan een startende ondernemer best onzeker maken.

Ik ben trouwens wel heel blij dat ik toen gekozen heb om een administratie kantoor in te schakelen.
Ik kreeg vandaag nog een flink bedrag terug van de belastingdienst, omdat ze nog iets hadden gevonden waar ik geld voor terug kon krijgen. *\o/*

Tot op heden hebben ze me meer opgeleverd, dan dat ze me gekost hebben. +:)+ :)F

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:49

Oh kijk dat is altijd gunstig!

Nou idd als startende ondernemer word je soms best onzeker van al die regeltjes enzo!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:55

Heel belangrijk is dat je de btw op tijd afdraagt. De belastingdienst wil het per sé uiterlijk de laatste dag van de maand april/juli/okt/jan op haar rekening hebben staan. Oók als die dag in het weekend valt en/of de betaling van een bank moet komen die er lang over doet!

Dus op tijd de overboeking in orde maken. De eerste keer dat je te laat bent krijg je nog een tik op de vingers, de 2e keer een boete.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:28

Pff lijkt me lastig allemaal.

Een boekhouder/administratie kantoor is voor mij veel te duur. Ik heb daar nog veel te weinig inkomsten voor! Maar misschien kan ik voor de eerste keer iemand regelen ja..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:32

Het hoeft niet duur te zijn. Wat noem jij duur? € 1.000,-- per jaar? € 350,-- per jaar?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:51

Ik denk dat ik eerst dan eenmalig hulp zou willen.. even alles op een rijtje. Mijn onderneming is (nog) niet zo ingewikkeld dat ik daar vast iemand voor nodig heb. Maar idd voor de eerste keer zal het wel handig zijn.

Wanneer moet je dat uiterlijk klaar hebben?

En wat ben ik denken jullie ongeveer kwijt aan 1x advies van een administratiekantoor? (op z'n minst dan, zijn natuurlijk goedkopere en duurdere)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:57

Wanneer je aangifte moet binnen zijn bij de belastingdienst heb je bericht over gehad.
Wat een boekhoud kantoor, bevriende ondernemer, kennis zal rekenen aan jou moet je echt aan degene vragen van wie je hulp wilt. Niet aan ons.

Wie doet normaal gesproken je aangifte Inkomstenbelasting? Vraag die persoon eens om advies/hulp/een prijsopgave.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:08

rien10 schreef:
Wanneer je aangifte moet binnen zijn bij de belastingdienst heb je bericht over gehad.
Wat een boekhoud kantoor, bevriende ondernemer, kennis zal rekenen aan jou moet je echt aan degene vragen van wie je hulp wilt. Niet aan ons.

Wie doet normaal gesproken je aangifte Inkomstenbelasting? Vraag die persoon eens om advies/hulp/een prijsopgave.

Ik heb nog niemand die dat voor mij doet, heb namelijk nog nooit eerder aangifte gedaan..