Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:31

Ik denk dat dat afhangt van wat je doet. Vind jij het leuk om sierraden te maken en verkoop je die voor de hobby erbij dan zullen de meeste werkgevers er geen moeite mee hebben. Pak je het evhter groots aan, ga je allerlei merken inkopen en geef je de indruk er echt je FT inkomen van te willen maken snap ik dat ze er niet happig op zijn.

Het contractstukje wat geplaatst is geeft ook niet per se een afwijzing aan, maar dat het in overleg met de werkgever moet. Het feit dat er geen overleg geweest is kan natuurlijk ook al een "minpuntje" naar je werkgever toe zijn.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:38

Snap wat jullie bedoelen hoor Sjimmy en WenK. Maar het is gewoon nooit in me opgekomen omdat ik ten eerste nog nooit zoiets tegengekomen ben en ten tweede omdat het starten van een eigen onderneming nog niet in beeld was toen ik het contract tekende. Daardoor heb ik het nooit aan elkaar gelinkt. Anders had ik er netjes toestemming voor gevraagd/het aangegeven. Al weet ik wel dat ze er ook geen toestemming voor hadden gegeven als ik ze zo hoor. Zij willen gewoon niet dat je een eigen onderneming hebt naast het werk. Terwijl het totaal geen invloed had op mijn werkzaamheden, ook niet qua inzet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:41

Wij hebben een werknemer gehad die een eigen bedrijfje is begonnen terwijl ze bij ons werkte.
Dit beïnvloedde haar werk zodanig dat we haar contract niet verlengd hebben.

Zolang jouw werk er niet onder lijd, zou ik als werkgever er geen problemen in zien.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:06

HorseTopShop schreef:
Wij hebben een werknemer gehad die een eigen bedrijfje is begonnen terwijl ze bij ons werkte.
Dit beïnvloedde haar werk zodanig dat we haar contract niet verlengd hebben.

Zolang jouw werk er niet onder lijd, zou ik als werkgever er geen problemen in zien.

En om die reden snap ik heel goed dat werkgevers wel gemeld willen hebben dat een medewerker een baan erbij heeft of een bedrijf begint. Ik heb eenzelfde clausule voor mijn personeel. En dat is niet om te pesten, of dingen op voorhand af te willen wijzen, maar ook een stuk bescherming voor zowel bedrijf als werknemer. Want wat te denken van iemand die oververmoeid raakt en daardoor voor langere tijd uitvalt? Als werkgever draai je dan wel op voor de kosten. En die zijn fors:

-Loondoorbetaling zieke werknemer
-Eventuele toeslagen vanuit de cao tijdens of wellicht ook ná 2 jaar ziekte
-Kosten arbodienst
-Eventuele kosten arbeidsdeskundigonderzoek en kosten van een re-integratie extern (spoor 2)
-Advieskosten
-Verhoogde premie voor de ziekteverzuimverzekering
-Een verhoging van de gedifferentieerde ZW en of WGA premie (voor de duur van totaal maximaal 12 jaar!)
-Alle tijd en energie die u als werkgever in de begeleiding van de re-integratie steekt

En nou hoeft het natuurlijk niet zover te komen, maar op voorhand daarover met elkaar in gesprek gaan kan wel een hoop ellende schelen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:25

De andere kant van het verhaal is dat tegenwoordig heel veel mensen 'iets' doen naast hun baan. Juist omdat het zo makkelijk is om online iets op te zetten. En waar de grens ligt tussen hobby, bijv. schrijven van artikelen (bijv. Infonu) of wat bloggen, of iets verkopen wat je zelf maakt, en zakelijk(er) zoals ook een produkt (of meerdere) goedkoop bijv. inkopen uit China en dan doorverkopen, dat is de vraag.

"De groep die zowel in loondienst is als een eigen onderneming heeft, is nog nooit zo groot geweest. In 2012 waren 206.000 mensen zowel werknemer als eigen baas, 4.000 meer dan een jaar eerder. Bijna driekwart daarvan is vooral werknemer en daarnaast ondernemer."
Bron: http://www.z24.nl/ondernemen/ondernemen ... dat-410069 (uit 2013)

En dan gaat het hier nog enkel om de echte ondernemers.
Je zou ook nog je urenbesteding op papier kunnen zetten zodat je helder kunt maken dat het geen bedreiging is voor je werk. Niet over je activiteiten mailen, bellen of appen tijdens je werk, die afspraak maken bijv. Dat je daarvoor je lunchpauze gebruikt indien nodig, of helemaal niet tijdens je werk.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:20

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met sponsoring? Ik ben gevraagd of ik wil sponsoren op een paardrijwedstrijd. Mijn bedrijfsnaam zal dan gepromoot worden op FB en op hun website. In ruil daarvoor willen ze aan de winnaars van de wedstrijden een tegoedbon voor een fotoshoot bij mij geven. Is dat een eerlijke ruil denken jullie? Ik wil het sowieso doen, maar twijfel nog over het aantal foto's dat ik weg zal geven. Het zullen wel sowieso 4 bonnen worden, categorie paarden en pony's hebben ze, en het zijn volgende maand 2 wedstrijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:08

Ik heb wel wat sponsoring gedaan maar nooit de indruk gehad dat het wat opleverde....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:17

Ik heb geen idee hoeveel tijd/kosten jou een fotoshoot in totaal kost om te leveren. Maar gevoelsmatig zou ik zeggen kijk heel goed naar de verhouding van de grootte van de wedstrijd (lokaal/klein of regionaal/groot qua bezoek, hoeveel mensen komen er die jouw doelgroep zijn) en wat je gaat weggeven. Je kan ook denken aan nu op 1 wedstrijd 2 (paard en pony) shoots weggeven. (Ofwel nu paard rubriek enkel, en als je merkt dat de exposure je meer werk oplevert, een volgende wedstrijd de pony rubriek maar dat vindt de organisatie misschien te mager) Je kunt bij discussie met de organisatie ook nog aangeven hoeveel tijd een shoot je totaal kost en oplevert (incl. al je uren ook qua reistijd, overleg, bewerken foto's e.d., en daar en uurtarief aanhangen).

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:43

Op zich komen er wel (alleen maar) mensen van mijn doelgroep, namelijk ruiters en paardenliefhebbers. Maar heel grootschalig is het niet :) Bedankt voor de tips, ik zal letten op de verhouding, dan moet het wel goed komen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:06

Kan je tijdens de wedstrijd ook foto's maken die de deelnemers dan later kunnen bestellen bij je, dat iedereen een kaartje van je krijgt met bvb. een link naar een website waar je alles op zet?

Zoiets zou ik zien te regelen als ik jou was, dan is echt iedereen die meedoet een potentiële klant :)*

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:32

Hoi zijn er ook mensen die in de jeugdzorg zzper zijn? Die dus iets weet van gemeenten en de afspraken daar?

IsaCalixa ben je zelf ook bij de wedstrijd? Zo ben je ook een gezicht en dan onthouden mensen je beter!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:49

Nee ik ben er zelf niet bij. Ze hebben al een fotograaf voor de wedstrijd zelf :P

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:13

Oh dat is wel jammer. Klinkt dan meer dat ze iets gratis willen weggeven zonder zelf veel moeite te doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:09

Dan zou ik niks sponsoren. Als ik sponsor wil ik ook exclusiviteit, door bijvoorbeeld als hoofdfotograaf daar aanwezig te kunnen zijn.

Je bent ook niet geloofwaardig als vereniging en ondernemer wanneer de een fotografeert en de ander sponsort. Het is als fotograaf al lastig genoeg en vaak levert het weinig op.

Sponsoren leuk, maar zorg wel dat je het maximale voor jezelf eruit haalt.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:10

+1!

Daarnaast is mijn ervaring dat wanneer je een fotoshoot in een loterij of zo weggeeft, dat ie vaak bij mensen komt die er niets mee doen of juist geen interesse in hebben. Dan kun je beter een promotie-actie op Facebook of zo doen, zodat je echt mensen trekt die ook daadwerkelijk interesse in je foto's hebben. Al is het dan maar omdat ze het gratis krijgen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:44

Wat WinBinChes zegt inderdaad... Er wordt al zo vaak misbruik gemaakt/makkelijk gedacht over fotografie. Een berg werk en er nauwelijks wat aan overhouden is ook niks, dan vragen ze maar iemand anders...

En ja, als iemand een shoot bij jou wint maar eigenlijk geen interesse heeft... Dat zou echt jammer zijn, dan zou je het toch liever iemand anders gunnen die ook echt jouw foto's mooi en leuk vindt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:47

Hmm lastig, ik heb het nu al afgesproken en de bonnen verstuurd..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:08

Dan zou ik toch een balletje opgooien bij de organisatie. Ik sponsor x bedrag aan prijzen en zou daar toch graag ook foto's maken. Klanten en prijswinnaars zien dan ook wie je bent en wat je doet. Misschien kan je als sponsor zelf je prijs uitreiken.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:46

Twee fotografen op een wedstrijd moet ook mogelijk zijn toch? Ga wel met de rest mee daarin. Zou niet sponsoren als een ander fotografeert.. Denk dat dat weinig oplevert. Wat veel fotografen (vooral outdoor) doen is foto's maken en die verkopen via Oypo.. Daarnaast kun je dan een shoot verloten :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:48

Nee, twee fotografen lijkt me echt geen optie.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:58

Dat zou ik inderdaad ook niet doen. Zou hetzelfde zijn als er een ruitersportwinkel staat met een kraam en ze aan ons zouden vragen of we prijzen willen sponsoren.
Dat kost je dan alleen geld en levert je niks op.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:59

rien10 schreef:
Nee, twee fotografen lijkt me echt geen optie.

Niet? Ik zie vaak meerdere fotografen op een wedstrijd rondlopen. Alhoewel.. Dat is wel outdoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:59

Jawel, maar als je gevraagd wordt als sponsor vind ik dat wat anders.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:14

Inderdaad. Als wij als organisatie een fotograaf uitnodigen krijgen andere fotograven nee te horen. Als het niet van ons uit geregeld wordt zij alle fotograven welkom. In het geval van sponsoring vind ik dat je exclusiviteit mag hebben. Als fotograaf moet je het hebben van je naambekendheid. Sponsoring kan helpen, maar dan moet je er zichtbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:14

Nog een bijkomend "probleem"....
Mensen onthouden zeer waarschijnlijk de fotograaf die daar rond loopt.

En vergeten gemakkelijk een naam van een sponsor.
Dus ook al staat jouw naam straks op de bonnen die verloot zullen worden, dan is de kans alsnog heel groot dat mensen die bonnen koppelen aan de fotograaf die daar rondloopt in plaats van aan jou.

Je kunt in ieder geval vragen of ze je bedrijfsnaam ook als sponsor melden in de programma boekjes en dat ze bij het uitreiken van de prijzen duidelijk aangeven dat ze van jou komen en niet van de fotograaf die rondloopt.