HorseTopShop schreef:Wij hebben een werknemer gehad die een eigen bedrijfje is begonnen terwijl ze bij ons werkte.
Dit beïnvloedde haar werk zodanig dat we haar contract niet verlengd hebben.
Zolang jouw werk er niet onder lijd, zou ik als werkgever er geen problemen in zien.
En om die reden snap ik heel goed dat werkgevers wel gemeld willen hebben dat een medewerker een baan erbij heeft of een bedrijf begint. Ik heb eenzelfde clausule voor mijn personeel. En dat is niet om te pesten, of dingen op voorhand af te willen wijzen, maar ook een stuk bescherming voor zowel bedrijf als werknemer. Want wat te denken van iemand die oververmoeid raakt en daardoor voor langere tijd uitvalt? Als werkgever draai je dan wel op voor de kosten. En die zijn fors:
-Loondoorbetaling zieke werknemer
-Eventuele toeslagen vanuit de cao tijdens of wellicht ook ná 2 jaar ziekte
-Kosten arbodienst
-Eventuele kosten arbeidsdeskundigonderzoek en kosten van een re-integratie extern (spoor 2)
-Advieskosten
-Verhoogde premie voor de ziekteverzuimverzekering
-Een verhoging van de gedifferentieerde ZW en of WGA premie (voor de duur van totaal maximaal 12 jaar!)
-Alle tijd en energie die u als werkgever in de begeleiding van de re-integratie steekt
En nou hoeft het natuurlijk niet zover te komen, maar op voorhand daarover met elkaar in gesprek gaan kan wel een hoop ellende schelen.