[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie18x

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:39

Ik zie er ook echt tegenop, dinsdag hebben we een proefexamen gedaan en ik ben vet gezakt :')

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:43

ik merk heel erg dat ik door dat ik veel scooter rijd wel mijn spiegels check maar mijn hoofd niet beweeg, dus ik kijk wel en veel maar dat kunnen de instructeur en examinator niet zo goed zien. dus ik hoor ook vaak binnen buiten schouder, en probeer dat nu ook goed te doen

wel heb ik de laatste paar lessen echt weer moeten wennen, want had weer een andere instructrice, hopelijk blijft deze. en ik moet bepaalde dingen weer gaan afleren die ik bij de andere instructeur had geleerd. was beetje verwarrend maar gaat nu wel weer. mijn TTT en examen gaan binnenkort gepland worden dus ben benieuwd. ben wel al door mijn pakket heen van 30 uur dus ga er denk ik 10 uur bijnemen, geen probleem vind ik want landelijk gemiddelde ligt ook rond de 42 uur dacht ik ^^

mijn instructrice zit ook op bokt zag ik :P wel grappig. weet niet of ze hier ook actief is in dit topic.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 16:30

Bedankt voor de tips :) Mijn probleem met kijken is niet dat ik niet mn spiegels gebruik, die gebruik ik genoeg. Mijn probleem is dat ik niet ver en breed en hoog genoeg vóór me kijk, waardoor ik situaties als kruispunten, maar ook gevaarlijke situaties als een file te laat aan zie komen. Ik probeer dit al heel erg te oefenen als ik met iemand in de auto zit en ook tijdens het fietsen, maar tot nu toe heeft dat nog niet echt baat gehad...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 16:42

Dat is ook een van de lastigste dingen van het autorijden, je moet echt samen met je instructeur gericht gaan trainen door lastige dubbele opdrachten te krijgen om mee te oefenen. Vooruit kijken leer je niet alleen dat moet je samen met je instructeur doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:32

Had ik het vanmiddag nog met een collega over, die eens ruzie kreeg omdat ze tegen iemand de opmerking maakte niet in de dode hoek van een bestelbus te blijven hangen. km verderop werd die persoon door dezelfde bus bijna van de weg gereden omdat ze dus in diens dode hoek was blijven hangen.

Kijk dus steeds om je heen wat er voor je gebeurt (daar is de toekomst) maar ook wie die toekomst voor jou wil verpesten (de inhalers waarvan je moet weten waar ze zijn en blijven).

Ik snap dat riedeltje prima en er is ook niks mis mee, maar voor degenen die wat moeite hebben met ver vooruit kijken, denk er "vooruit" voor, tussen en achter.

Wat voor mij werkt als het wat drukker is: ik scan het beeld voor me: vijf auto's verderop rijdt iets roods dat niet binnen de lijntjes kleurt (slingeren) en zes auto's verder op de linker baan zit een witte auto te drukken; daarvoor is ruimte zat. Links achter me rijdt iemand een zeer wisselend tempo, die wil ik niet voor me. Waar blijft ie?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:50

Ligt het landelijk gemiddelde op 42 uur? WoW haha.
Ik vind t leuk hier een beetje mee te lezen haha, maar spiegels is echt een ding waar ik nu helemaal niet meer aan denk. Als ik rechtsaf wil, kijk ik in de omgeving al voor ik er überhaupt ben, doe helemaal niet meer binnen buiten schouder haha. Vond dat met lessen altijd zo rot.. dan had ik op een rotonde allang alles overzien en moest ik nog overal nog 2x heen kijken haha.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 01:00

Ik ben juist bang dat ik iets over het hoofd gezien heb en ga dan bij rotondes e.d. te vaak kijken waardoor dat weer chaotisch wordt. :')

En kijk ik wel genoeg vooruit, vergeet ik de dode hoek en andersom. Top. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:09

Ik zit nog steeds met het probleem dat ik het te goed wil doen, en dat ik dan fouten ga maken...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:25

Je moet veilig rijden, niet perfect :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:30

LadyMadonna schreef:
Ik zit nog steeds met het probleem dat ik het te goed wil doen, en dat ik dan fouten ga maken...

Het is niet boeiend of en hoeveel fouten je maakt; het gaat erom hoe je dat oplost.

Simpel voorbeeld uit mijn examen: Ik moest uitvoegen op de snelweg. Ik kom aanrijden met 100km/h, rijdt in op een vrachtwagen maar die ging rechtdoor en ik kon achter die vrachtwagen uitvoegen. Ik reed echter gewoon 100km/h door langs die vrachtwagen op de uitvoegstrook. Tegenwoordig mag dat maar toen ik examen deed was dat verboden (wetsartikel!).

Dat bedacht ik me terwijl ik erlangs reed maar ik bedacht me ook dat als ik dan nog het tempo eraf haalde, ik zeker zou zakken op twijfelachtig rijden, er reed niemand om me heen (behalve die vrachtwagen) en ik besloot om maar te doen alsof die vrachtwagen er niet was, gewoon het riedeltje "uitvoegen" af te werken en te doen alsof mijn neus bloedde.

Ik kreeg een compliment van de examinator voor mijn beheerste rijgedrag :o
De examinator had mij zien twijfelen maar omdat dat niet terug kwam in mijn rijgedrag, ik bleef gewoon 100km/h doorrijden terwijl ik het me bedacht, liet hij me slagen ondanks de overtreding.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:29

Het hoeft idd echt niet perfect!
Mijn omkeeropdracht was in een flink drukke straat en omdat ik al eerder was gezakt was ik onwijs zenuwachtig. heb de auto aan de kant gezet op een parkeervak (fileparkeervak) en gewacht tot straat leeg genoeg was om te draaien. En mijn zenuwen gezakt waren :Y) . Daarna netjes gedraaid en gewoon geslaagd.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:22

Hoi! Ik was een tijdje in dit topic, tot ik mijn rijbewijs had gehaald :P Ik overweeg nu echter weer om te lessen aangezien ik behoorlijk wat angst heb ontwikkeld. Zo durf ik niet te rijden met regen en in het donker. Daarnaast ben ik nog steeds niet handig met een benzine auto (snel wegrijden, hellingproef). Ik wil dit allemaal graag alsnog oefenenen, ondanks dat ik mijn rijbewijs heb. Meerdere mensen die een soort gelijk iets hebben?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:29

Ik heb wel vaker mensen met dergelijke angsten in de auto gehad, gewoon lekker paar lesjes nemen en zelf met je eigen auto een plekje zoeken waar je de hellingproef rustig kan oefenen zonder je opgejaagd te hoeven voelen

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:54

Nou, over 45 minuten rijden we naar het cbr :x

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:02

Hoe ging het? :)

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:06

Helaas gezakt.. Ik reed te snel op kruispunten af. Heel vreemd want normaal rijd ik juist sloom :+. Waarschijnlijk was ik aan het overcompenseren

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:08

Sloom rijden en te vlot en kruispunt naderen is iets heel anders. Je kan ook beide doen in 1 examen

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:11

Ik bedoelde dat ik normaal een kruispunt heel voorzichtig benader. Het was nu juist het tegenovergestelde. Maargoed beide komen vanuit onzekerheid dus daar moet ik aan werken.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:17

Balen Nathalie!

Mijn les is verzet, want instructeur zit vast op Bali. :')

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:38

Jammer Nathalie.
Heel handig Mandarijn :')
Morgen TTT. Wel spannend, maar heb er ook wel zin in. Kan er toch niet voor zakken :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:46

Fair schreef:
Hoi! Ik was een tijdje in dit topic, tot ik mijn rijbewijs had gehaald :P Ik overweeg nu echter weer om te lessen aangezien ik behoorlijk wat angst heb ontwikkeld. Zo durf ik niet te rijden met regen en in het donker. Daarnaast ben ik nog steeds niet handig met een benzine auto (snel wegrijden, hellingproef). Ik wil dit allemaal graag alsnog oefenenen, ondanks dat ik mijn rijbewijs heb. Meerdere mensen die een soort gelijk iets hebben?

Je zou kunnen overwegen om aanvullende lessen in rijtechniek te nemen. Er zijn de nodige cursussen mogelijk, geheel afhankelijk van je wensen.

Om je even een voorbeeld te geven: https://www.landrover.nl/experience/lan ... index.html
Dit komt natuurlijk voort vanuit verkoopoogpunt van Land Rover, maar het geeft je ook een gevoel van wat een auto allemaal kan.
Zo zijn er ook een heleboel onafhankelijke bedrijven die allerlei voertuigbeheersingscursussen geven, waarvan de slipcursus dan wel de bekendste maar zeker niet de enigste is.

En om het even wat te relativeren: een kennis van me, die Europees kampioen race in Austin Healey 3000 was, z'n vrouw had van z'n sponsor de opleiding voor een race-licentie gekregen. Hij ging gezellig mee en reed met haar in hun MGB de praktijkproeven. Hij is na een ronde uitgestapt met het zweet in z'n handen en z'n bilnaad :D Z'n vrouw stuurde de MGB zo strak in een drift door de bocht dat hij maar zat af te tellen tot ie uit zou breken en z'n vrouw messcherp het gas erop hield en daarmee de MGB op de baan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:32

Fair, mijn moeder heeft ook flinke angst om te rijden opgebouwd. Wel wat heftiger dan bij jou denk ik, want ze heeft ondertussen al tien jaar niet meer in een auto gezeten en gaat zelfs bij hoge nood niet achter het stuur zitten. Mijn zusje en ik hebben allebei ons rijbewijs gehaald bij de rijschool om de hoek en daar heeft zij morgen ook een lesje. Zij pakt het nu zo aan dat ze elke week/twee weken een route met de instructeur rijdt die ze veel wilt rijden (naar de supermarkt, naar haar hobby's etc) en dat ze in de tussentijd zelf die routes gaat rijden. Als ze zich weer comfortabel voelt in de auto gaat ze de snelweg op en zo bouwen ze het uit tot ze alles eigenlijk wel zelf durft.

Volgens mijn instructeur was het heel gebruikelijk dat mensen op een gegeven moment opnieuw gingen lessen om hun kennis uit te breiden of om de boel weer even op te frissen. Ik had het geluk dat er al een auto voor de deur stond voordat ik m'n rijbewijs had, maar ik kan me voorstellen dat dat minder is als je niet minstens wekelijks kan autorijden.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:38

TTT ging goed, instructeur en examinator vonden het een mooie toets :) Fijn om te horen en nu op weg naar het examen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 23:50

Ik ben vandaag ook eindelijk geslaagd *\o/* *\o/*
Zo opgelucht, was er echt van overtuigd dat ik gezakt was en toen werd ik opeens gefeliciteerd _O-

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 01:24

Murthul schreef:
Ik ben vandaag ook eindelijk geslaagd *\o/* *\o/*
Zo opgelucht, was er echt van overtuigd dat ik gezakt was en toen werd ik opeens gefeliciteerd _O-

Gefeliciteerd!! *\o/* *\o/* *\o/*