Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:10

Welkom IsaCalixa :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:15

Mond tot mond zal wellicht ook al goed werken :P

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:39

Welkom en succes !

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:48

pmarena schreef:

Ik wou niet weer de eerste zijn die er over begon, blij dat er meer zijn die het opvalt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:48

Ik wilde het eigenlijk ook niet weer, maar ach :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:49

Het is gewoon een soort tick haha

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:16

Zag je website online staan Noean!
Erg leuk dat het al begint te lopen.

Sommige teksten zijn wel wat slecht leesbaar op de site door de achtergrond en lettertype.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:18

joyce2 schreef:
pmarena schreef:

Ik wou niet weer de eerste zijn die er over begon, blij dat er meer zijn die het opvalt :D

Weet zeker dat je met mond-op-mond reclame ook heel bekend wordt ;)

Leuk dat je gestart bent met je bedrijf naast je studie, heb ik ook altijd gedaan.
Hopelijk krijg je leuke opdrachten :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:26

Dank jullie!

Oh zo was het niet bedoeld natuurlijk! Haha! :')

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:28

Kaaaren schreef:
Zag je website online staan Noean!
Erg leuk dat het al begint te lopen.

Sommige teksten zijn wel wat slecht leesbaar op de site door de achtergrond en lettertype.

Dank je wel voor de tip Kaaaren. Ik ga eens even puzzelen daarmee.
Ik krijg ook de tekst in de butons vanaf de 2e subpagina in een bestelproces ook nog niet goed. Die hebben een lichte achtergrond en ook een licht lettertype..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:01

Even een vraagje, wellicht dat jullie hier ervaring mee hebben/er iets van af weten. Anders zal ik ergens anders (juridisch) advies moeten inwinnen..

Mijn werkgever heeft mij gewezen op een artikel in mijn contract waarin staat dat ik geen onderneming voor eigen rekening mag hebben. Ik heb op hun verzoek dan ook mijn webshop en Facebook pagina offline gehaald en doe dus geen werkzaamheden meer die betrekking hebben tot mijn webshop. Echter willen zij nu ook dat ik me uitschrijf bij de KvK. Mogen ze dit van mij eisen?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:00

Daar zou ik inderdaad eens een rechtsbijstand voor inschakelen. Is er ook een reden waarom dat je er geen onderneming bij mag hebben? En wie/wat was er eerder? Je baan of je Kamer van Koophandel inschrijving?
Ik denk dat er eerder iets te maken kan hebben met concurrentiegeding, maar dan moet je webshop ook iets te maken hebben met je baan.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:06

Nee, ze willen het gewoon niet en ik heb daar nooit over nagedacht omdat ik het alleen ken als in concurrentiebeding inderdaad. Maar mijn webshop staat qua werkzaamheden/doelgroep etc. totaal los van het bedrijf waarbij ik in loondienst ben..

Dit staat in mijn contract:
Werknemer verbindt zich gedurende de loop der dienstbetrekking voor geen andere werkgeefster of opdrachtgever werkzaam te zullen zijn, noch direct, noch indirect, en zich te zullen onthouden van het doen van zaken voor eigen rekening, tenzij werkgeefster hier schriftelijke toestemming voor geeft"

Mijn baan was eerder dan mijn KvK inschrijving.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:37

Lüllig zeg.... als het je werk niet beïnvloed verder wat boeit het dan of je je vrije tijd besteed aan een webshop of aan een hobby.... -O-

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:50

Ik zou het alleen kunnen begrijpen als het in dezelfde sector is!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:07

Jammer genoeg mogen ze dat eisen en kun je er alleen onderuit als ze dat ook even voor je op papier willen zetten, zo te horen gaat dat niet het geval zijn ... :(

Bij mijn ex-werkgever was dat ook het geval.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:08

Veel van de clausules inzake concurrentiebeding die werkgevers aan werknemers opleggen schijnen van rechtswege geen waarde te hebben, heb ik eens gehoord. Ik denk zelf dat een werkgever je dit niet kan verbieden, omdat het hem inderdaad niet kan schaden -tenzij je onder werktijd hier iets mee gaat doen, ik heb ooit met een werkgever afgesproken dat als ik iets moest regelen voor mijn eigen onderneming onder zijn werktijd, ik gewoon die tijd inhaalde-. Maar lastig is natuurlijk als je hiervoor zelf hebt getekend. Ik zou zeker juridisch advies inwinnen en zeker nog niet Kvk uitschrijven!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:13

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik begrijp het ook niet goed omdat het elkaar niet kan schaden en ik deed er onder werktijd helemaal niets mee. Dat ik de webshop nu offline heb moeten halen vind ik niet leuk maar is nog tot daar aan toe. Het uitschrijven bij de KvK staat me gewoon ontzettend tegen want als ze mijn contract niet verlengen 7 juni is het allemaal voor niks geweest..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:58

Je inschrijving staat daar los van lijkt mij. Je kan natuurlijk ingeschreven staan zonder actief zaken voor jezelf te doen. En je kan actief zaken doen zonder ingeschreven staan.

Ik zou ook de rechtsbijstand even vragen inzake deze kwestie.

Blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om je contract altijd goed na te lezen. Wat doe je voor werk als ik vragen mag.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:47

Wat vervelend zeg Rianne_! Maar ook wel raar van de werkgever aangezien je webshop losstaat van het werk bij je werkgever, mocht het in dezelfde sector zijn ok...

Ik heb ook eens iets dergelijks in een contract gehad bij een tijdelijke baan, toen heb ik gevraagd of ze dit wilden aanpassen omdat ik dus mijn fotografiebedrijf ging beginnen. Dat was geen punt en toen is dat in mijn contract aangepast.

Wat contracten betreft, ik heb van bekenden gehoord over echt zeer wazige dingen in het contract, waarschijnlijk gewoon her en der wat overgenomen van Internet... En dan ook nog een contract voor een baan waarbij niet eens het minimumloon verdient wordt... Dus fout zitten ze al dan... Tja...

Maar inderdaad doe navraag bij Rechtsbijstand, je hoeft er niet direct heisa om te maken, maar je mag zeker op je strepen staan! Uitschrijven zou ik ook niet doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:07

Een concurrentie- of relatiebeding mag tegenwoordig vrijwel niet meer of houdt iig geen stand als het voor de rechter komt. Zeker bij tijdelijke contracten. Alleen als er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang wordt het nog wel eens gehonoreerd.
http://www.jonglaan.nl/media/435682/whi ... e-tijd.pdf

Ik zou ook navraag doen bij rechtsbijstand.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:54

@WinBinChes, ik ben werkzaam bij een gerechtsdeurwaarder. M'n webshop was in baby- en kinderkleding dus dat staat echt heel ver van elkaar af..

@Plien91, goed om te weten. Dankjewel!

Ga dan zeker even informeren bij rechtsbijstand, bedankt allemaal!

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:27

Jeetje, heftig zeg Rianne!

Noean, tof dat je al 8 bestellingen hebt! Leuk!

Ik ben inmiddels ook gestart! Super tof! Ik probeer nu samenwerkingen te regelen met bedrijven in mijn buurt zodat mond tot mond reclame toch wat sneller gaat. :)

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:58

Was handig gweest dit vooraf te checken/overleggen. Je moet het starten van n eigen bedrijfje altijd netjes melden. Als jij fulltime werkt snap ik werkgever best. Stel je bedrijf loopt goed dan gaat dit invloed hebben op je werk. 40 urige ww is er niet voor niets. Tuurlijk kun je (tijdelijk) 60 u werken.
Mij als werkgever zou t storen dat je t niet overlegd had zéker als t in je contract staat. Dan hoeft t nog niet eens qua inhoud te bijten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:26

Ik vind het zo'n onzin! Je moet toch zelf weten wat je in je vrije tijd doet. Of je nou uren per week op stal/aan je paard besteed, tot diep in de nacht aan het gamen bent, of dat je met een eigen onderneming bezig bent. Zolang jij je nog steeds volledig inzet voor je werkgever, heeft hij toch geen reden tot klagen?