Ik heb wel regelmatig gebruik gemaakt van de TTT in het verleden maar belangrijk is wel om het op de goede manier te gebruiken. De TTT moet op 1/2-2/3 van de opleiding plaatsvinden en ik ken inmiddels aardig wat rijscholen die een TTT afnemen op een moment dat het een examen zou kunnen zijn.
Bij een TTT mag er echt nog wel wat misgaan (graag zelfs, kan die examinator ook nog wat vertellen voor zn centjes) en als verlengde les gebruikt worden.
Ik rij al sinds jaar en dag in de laatste fase van de opleiding "proefexamens" waarin ik de examensituatie naboots, auto stilzetten, praatje houden over het examen en de leerling een half uurtje laten rijden waarin de leerlingen geen aanwijzingen krijgt op de manier van rijden. Uiteraard wel aanwijzingen voor de route. In dat half uurtje komen alle aspecten van een examen aan bod en ik kies dan niet de makkelijkste situaties. Na een half uur weer stoppen en dan nabespreken.
Om de spanning wat te vergroten schrijf ik altijd alles op (ook tijdens de lessen dus daar zijn ze wel aan gewend en als ze zich er teveel op focussen ga ik een tekening maken met een markeerstift zodat ze wennen aan het geluid

Vaak leren ze dan wel een beetje zelfreflectie en weten ze precies wat ze wel en niet kunnen.
Dat is hetgene wat een examinator wil bereiken met een TTT, nou dat kan ik voor minder geld.
Ik heb alleen maar leerlingen die de proefexamens geweldig vinden en met veel minder spanning het examen in gaan, tel daarbij op dat ik in een regio woon waarin leerlingen niet snel over gevoelens praten en laat praten nou net een groot onderdeel zijn van het faalangst examen. De examinatoren hier in de regio zijn stuk voor stuk prima in de omgang met zenuwen en dat maakt onder meer dat ik het faalangst examen weggegooid geld vind.
Natuurlijk zijn er leerlingen voor wie een TTT of faalangstexamen wel werkt en als een leerling of ik zelf denk dat het voor de betreffende leerling kan werken zal ik het zeker aanbieden. Maar niet in de mate waarin het door sommige rijscholen word afgenomen.