[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:07

De TTT is in het leven geroepen toen de economie minder ging en het cbr dus weinig te doen had.

Ik heb wel regelmatig gebruik gemaakt van de TTT in het verleden maar belangrijk is wel om het op de goede manier te gebruiken. De TTT moet op 1/2-2/3 van de opleiding plaatsvinden en ik ken inmiddels aardig wat rijscholen die een TTT afnemen op een moment dat het een examen zou kunnen zijn.
Bij een TTT mag er echt nog wel wat misgaan (graag zelfs, kan die examinator ook nog wat vertellen voor zn centjes) en als verlengde les gebruikt worden.

Ik rij al sinds jaar en dag in de laatste fase van de opleiding "proefexamens" waarin ik de examensituatie naboots, auto stilzetten, praatje houden over het examen en de leerling een half uurtje laten rijden waarin de leerlingen geen aanwijzingen krijgt op de manier van rijden. Uiteraard wel aanwijzingen voor de route. In dat half uurtje komen alle aspecten van een examen aan bod en ik kies dan niet de makkelijkste situaties. Na een half uur weer stoppen en dan nabespreken.
Om de spanning wat te vergroten schrijf ik altijd alles op (ook tijdens de lessen dus daar zijn ze wel aan gewend en als ze zich er teveel op focussen ga ik een tekening maken met een markeerstift zodat ze wennen aan het geluid }> )
Vaak leren ze dan wel een beetje zelfreflectie en weten ze precies wat ze wel en niet kunnen.
Dat is hetgene wat een examinator wil bereiken met een TTT, nou dat kan ik voor minder geld.

Ik heb alleen maar leerlingen die de proefexamens geweldig vinden en met veel minder spanning het examen in gaan, tel daarbij op dat ik in een regio woon waarin leerlingen niet snel over gevoelens praten en laat praten nou net een groot onderdeel zijn van het faalangst examen. De examinatoren hier in de regio zijn stuk voor stuk prima in de omgang met zenuwen en dat maakt onder meer dat ik het faalangst examen weggegooid geld vind.

Natuurlijk zijn er leerlingen voor wie een TTT of faalangstexamen wel werkt en als een leerling of ik zelf denk dat het voor de betreffende leerling kan werken zal ik het zeker aanbieden. Maar niet in de mate waarin het door sommige rijscholen word afgenomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:32

Dat is een duidelijk verhaal. Maar ik zie de adder wel zitten: de kwaliteit van de instructeur, zowel in absolute als in relatieve zin.

Ik denk dat daar toch een stuk van het probleem zit dat je beschrijft.

Ik heb de nodige stempeltjes en daarmee ook de nodige instructeurs gezien en er zat zowel behoorlijk kwaliteitsverschil in als dat je niet met iedereen even goed door de bocht kunt.

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:37

Klopt absoluut, er zit heel veel kaf onder het koren.
Echter doe ik dit werk nu 11jr met een stabiel hoog slagingspercentage en een laag gemiddeld aantal uren.
Wat blijkbaar bekend was want toen ik eerder dit jaar mijn contract niet wilde verlengen bij mijn vorige werkgever had ik binnen 1.5u 6 rijscholen aan de lijn gehad die me in dienst wilden.
Ik was eigenlijk klaar met het hele rijschool wereldje maar zit nu echt op mijn plek en geef naast mijn andere werk nog 2 dagen les waar ik enorm van geniet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:52

Voor goede kwaliteit is altijd werk :j

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 04:30

Dat is wel een groot compliment als je zoveel aangeboden krijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:16

Dat is het zeker.
Het was een behoorlijke drempel om niet bij te tekenen bij mijn vorige werkgever, thuis ook uitgebreid overlegd hoe dat moest qua inkomen maar uiteindelijk ben ik geen dag werkloos geweest en nog bellen ze af en toe of ik nog werk zoek :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:47

Klinkt goed Polly! Op die manier snap ik ook zeker waarom jij ttt e.d. evt. overbodig vind. :j

Maar wat ikke ook aanhaalt, dan moet je wel iemand hebben die dat doet en waarvan de kwaliteit heel goed is. Anders zit heb je al snel een nadeel.

Hier ook een klasgenootje van mij, die niet ín de stad rijdt waar het desbetreffende cbr zit waar ze gaat afrijden. Ze rijdt alleen in de omgeving ernaast terwijl de examenroutes ook door de stad heen lopen. Dan vraag ik me ook af, waarom dan. :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 17:04

Het is ook niet voor niks dat niet elke instructeur ook goed is in z'n vak. Hoeveel van die grapjassen hier in de regio niet rondrijden met een slagingspercentage om te huilen maar wel commentaar op de hele wereld.
Ik heb echt jaren geïnvesteerd om te komen waar ik nu ben en gelukkig in de begin jaren goede begeleiding gehad, dat is imo echt zo belangrijk, meteen van school voor jezelf beginnen, dan heb je echt geen ervaring. En ervaring doe je op bij een goede ervaren instructeur die weet waar hij mee bezig is.
Bij mij zakt er ook heus weleens een hoor, dat hou je echt niet tegen maar dan kan ik ook vertellen waar het aan ligt ipv het cbr de schuld geven wat sommige instructeurs dan doen.
Ik doe dit nu 11jr en ben het een (1!) x niet eens geweest met een uitslag en die leerling was geslaagd.

Deetjeeuh schreef:
Klinkt goed Polly! Op die manier snap ik ook zeker waarom jij ttt e.d. evt. overbodig vind. :j

Maar wat ikke ook aanhaalt, dan moet je wel iemand hebben die dat doet en waarvan de kwaliteit heel goed is. Anders zit heb je al snel een nadeel.

Hier ook een klasgenootje van mij, die niet ín de stad rijdt waar het desbetreffende cbr zit waar ze gaat afrijden. Ze rijdt alleen in de omgeving ernaast terwijl de examenroutes ook door de stad heen lopen. Dan vraag ik me ook af, waarom dan. :+

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:20

Yeah ttt goed afgesloten

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:26

Goed bezig!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:42

Gefeliciteerd!!

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 16:20

Gefeliciteerd!

Ik heb nog 2 lessen tot mijn TTT. Het vooruit plannen blijf ik lastig vinden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 16:49

dat hoeft ook nog niet goed te zijn he, het is een TTT, geen examen

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:41

Gefeliciteerd! 29 november mag ik afrijden. Zo spannend!

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:50

Gefeliciteerd Farahtjuh!!
Ik moest dinsdag afrijden en ben geslaagd. Was echt een super makkelijk examen. Stop opdracht (waar ze de plek voor zei), en weer parkeren (vooruit) bij het CBR. Kon wel huilen van geluk toen ze ‘gefeliciteerd’ zei. Heerlijk gevoel is dat.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:04

Ik maakt wel beste fouten nou ja fouten met tomtom moest ik van de snelweg af maar helemaal afslag gemist en trapte op de rem voor een fietser maar ik had voorrang en weg rijden in zijn twee maar dat vond hij heel knap

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:54

Weet iemand toevallig iets over die bijrijders pas?
Want als ik 8 januari slaag ben ik nog geen 18, maar als ik zak is het volgende examen pas als ik 18 ben. Dan vind ik het zonde om die pas aan te vragen. Kan je die pas ook nog aanvragen nadat je bent geslaagd of moet het echt daarvoor?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:04

Kan ook daarna maar je kan je rijbewijs pas aanvragen bij de gemeente als je de pas hebt

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:22

Vandaag TTT gehad en vrijstelling voor bijzondere verrichtingen binnen! Maar daar is ook alles mee gezegd. :o

De rest van de rit was gewoon een drama door de spanning. Het liefst wilde ik hem ergens gewoon even aan de kant zetten om ff te herstellen, maar dat mag dus niet. Het was nog een politie agent ook, dus hij heeft vast bonnen zitten tellen. :') Maarja eerste wat ik zowat zei, was dat ik normaal gezien zo gewoon niet zou doorrijden.

Stilgevallen en puur van de stress helemaal die koppeling niet ingedrukt, vloog die de weg op. Het was gewoon echt een ramp. Normaal ben ik enorm van 'op het gemak', maar nu.... pfff het werd gewoon een dollemansrit. Had ik een lager tempo gehad, wat ik altijd heb, had het een prima rit kunnen zijn. Mijn instructrice wist niet eens dat ik dit in me had en ik ook niet. Maarja wijze les en gelukkig al een faalangst examen geboekt, want deze examinator was ook niet helpend en en snapte 'faalangst' niet eens, al speelt de sociale fobie op zijn moment ook mee natuurlijk. Goed leer moment, dat zeker.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:14

Net weer rijles gehad en het ging echt slecht. Mijn rijden stagneert nu al een paar maanden, omdat ik niet goed kijk. Ik moet hoger, breder en verder kijken, maar hoe ik het ook probeer, het lukt niet. :n Iemand misschien nog tips?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:22

WithinYuuri schreef:
Net weer rijles gehad en het ging echt slecht. Mijn rijden stagneert nu al een paar maanden, omdat ik niet goed kijk. Ik moet hoger, breder en verder kijken, maar hoe ik het ook probeer, het lukt niet. :n Iemand misschien nog tips?

Ik kreeg de tip toen ik nog rijles had om ook mee te kijken (dus ook ver naar voor kijken ect) als je naast iemand anders in de auto zit, dat hielp bij mij wel

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:42

Ik heb vandaag mijn examen, maar ik ben zo zenuwachtig... Mijn tussentijdse toets heb ik niet gehaald want echt alles ging goed behalve het parkeren. Ik moest vooruit parkeren tussen twee grote auto's in een smal straatje en toen moest ik ook file parkeren en dat kan ik al helemaal niet.

Ik hoop gewoon dat alles goed gaat vandaag. Vannacht heb ik alleen maar enge dromen gehad met de ergste situaties.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:11

Heel veel succes!
Over het kijken: ik heb er zelf ook veel moeite mee maar mijn rij instructeur laat me altijd brievenbussen tellen. Bedenk bij elke situatie wat er kan gebeuren en pak je spiegels goed mee.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:46

Laat ik me hier ook maar eens melden, ik ben al sinds februari aan het lessen en al 1x gezakt ivm extreme faalangst waardoor ik alles verpest heb, binnenkort mag ik weer. Tijdens mn lessen rijd ik prima rond, maar zodra er iets vanaf hangt is het dramatisch door de stress.

WithinYuuri, dat moment heb ik ook kort gehad waarbij ik steeds maar te horen kreeg “beter kijken”. Wat bij mij goed hielp in het begin was echt in mn hoofd opzeggen “binnen, buiten, schouder”, doen alsof ik een voorbeeldfilmpje was van hoe je moest autorijden. Dat heb ik een paar lessen gedaan en sindsdien is het automatisme en hoef ik er niet meer over na te denken.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:37

Herkenbaar wat kijken betreft.
Van de week bij een andere instructeur gelest en die lette (gelukkig!) wel op de kleine dingetjes. :D
Die ik normaal heb wat minder, hoorde nu iig allemaal van die praktische dingetjes die ik nog niet eerder had gehoord.

Dus echt gedrillt van de week en ik ben nu iedere keer dat ik met de scooter weg ben aan het oefenen met zijn kijk-tips. :+

Maak me nu alleen wel een beetje zorgen overover dat naderende examen. :=