sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:48

bij ons hoef je ook geen bepaalde opleiding te hebben hoor, maar wel de wil om te leren en een beetje gevoel mett de muziekwereld en een goed gehoor

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:17

WenK schreef:
Dat is ook niet overal zo Vientje. Ik heb hier ook een aantal vacatures uitstaan (secretarieel/administratief) maar ik zoek jonge mensen die zichzelf willen ontwikkelen. Heb hier *lüllig gezegd* meiden zitten die zo achter de kassa vandaan komen. En weet je? die doen het nog het best, puur omdat ze een kans gekregen hebben.

Dat soort banen kan ik via het uitzendbureau dan ook zowat meteen aan de slag (zodra ik fulltime beschikbaar ben iig), het zijn met name banen waar je echt een specifieke opleiding voor nodig hebt waar je erg moeilijk binnen komt Bloos Tenminste, met mijn opleiding (had ik nou toch maar rechten gekozen in plaats van gezondheidswetenschappen Clown ).
Voor elke vacature een brief of 150 is heel normaal, en ja, dan gaan ze natuurlijk voor de beste aansluiting én de meeste ervaring en het liefst ook nog iemand die nog vrij "goedkoop" is. Je wordt gewoon op junior functies (die bedoeld zijn voor starters!) afgewezen omdat je alleen maar stage-ervaring hebt Koe (ik ben nog steeds gepikeerd Haha! ).

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:30

Heel herkenbaar Vientje! Als psychologen zitten we in de bizarre vicieuze cirkel dat je nergens wordt aangenomen zonder de (post-doctorale) titel GZ-psycholoog. En je komt de opleiding niet binnen zonder werkervaring (er is maar plaats voor 25% van de sollicitanten). De arbeidsmarkt is zo overvol en verziekt dat het normaal is om onbetaald (!) bij te beunen om maar aan werkervaring en daarna aan je titel te komen. Dat is toch te zot voor woorden dat je als afgestudeerde academicus een beetje gratis moet gaan zitten werken in hoop op betere tijden?! Boos! Het lijkt verdorie wel een ontgroening!
Dus ja, ik heb ook wel eens flink de balen van vriendinnetjes die al voor ze afgestudeerd waren een vast contract hadden met giga carriéreperspectieven en het dubbele verdienen van wat ik krijg. Ik heb een tijdelijk contract en een sneu salaris en ik heb er evengoed hard voor gewerkt. Maar goed, ik moet niet zeuren, ik heb tenminste een baan en krijg betaald en doe ervaring op, maar soms lucht klagen ook wel op! Haha!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:05

Evelli schreef:
bij ons hoef je ook geen bepaalde opleiding te hebben hoor, maar wel de wil om te leren en een beetje gevoel mett de muziekwereld en een goed gehoor

Wat voor werk doe jij dan als ik vragen mag?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:58

De arbeidsmarkt is ontzettend krap en vraag en aanbod zijn ook helemaal niet op elkaar afgestemd... Werkgevers vinden geen ingenieurs en klinisch psychologen vinden geen werk. En het zal de komende jaren enkel nog verergeren.
Ik wou dat ik bij de aanvang van mijn studie een REËle indicatie van het loon had gezien van de verschillende richtingen, dan had ik vast wel anders gekozen..

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:29

Ah poes we komen er wel, ooit gaan ze ziet wat we waard zijn Haha!. *zag vandaag briefje van 1000 euro vertekken* Voor 1 dag 0o ... Wat een grmbldmbl

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:14

Zo vandaag gaan sollciteren en het mensje sloot af met "ik zoek een project, eind feb doeik u een voorstel"

Wat moeten we daar nu van denken?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:17

Arjette schreef:
Evelli schreef:

Wat voor werk doe jij dan als ik vragen mag?

wij registreren muziek gebruik op radio en tv en registreren uitgezonden commercials

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:46

JOEPIE ik heb voorlopig een baan Hyper! Voor twee maanden in ieder geval.
Het is wel iets administratiefs, wat niet helemaal is wat ik zoek, maar wel in mijn vakgebied dus wie weet wat eruit voortkomt en je moet toch ergens beginnen nietwaar Lachen

Ben echt heel blij nu, deze job vond ik via Studentenwerk uitzendbureau, echt een aanrader voor studenten en starters. Zij zeuren tenminste niet over gebrek aan ervaring (omdat studenten en starters de doelgroep zijn) maar kijken echt naar je interesses en talenten. Echt super daar Lachen http://www.studentenwerk.nl

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:35

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:38

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:00

Actie of actiefzorg?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:05

Gister werd ik gebeld dat ik morgen op gesprek mag komen dus heb morgen sollicitatiegesprek (help) heeft er iemand nog tips?? En P&O medewerkers, (of andere mensen die gesprekken afnemen) waar knappen jullie nu echt op af in een gesprek?? Wat is dus NOT DONE tijdens een sollicitatiegesprek??

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:14

goedemorgen!
succes Dressuurgek!! ik heb geen tips, behalve gewoon jezelf blijven en zelf ook vragen stellen, dat komt meestal wel goed over!

Ik had vorige week eigenlijk een sollicitatiegesprek bij het UMC-WKZ voor secretaresse, maar die heb ik zelf afgezegd. Misschien dom, maar het voelde niet goed. Het zou minder verdienen dan ik nu heb, en de reistijd en parkeren daar schijnt een ramp te zijn.

Ik ben nu bezig met een sollicitatie op een basisschool voor administratief medewerkster... Gisteren werd ik daarover al teruggebeld dat ze meer informatie wilden, en eind van de week laten ze weten of ze me uitnodigen voor een gesprek.. Ik hoop het echt!! Lijkt me leuk werk op een school, en natuurlijk de vakanties Knipoog
duimen dus!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:29

Dressuurgek: waar ik de kriebels van krijg zijn cv's met 'gaten' in en mensen die echt onwaarschijnlijke verhalen ophangen. Een cv is immers zeer moeilijk te controleren, dus bij het minste argwaan dat er iets verzwegen wordt, haak ik af.
Verder: je hoeft geen klaagzang over jezelf te houden maar wees gewoon eerlijk en ga niet overdrijven. Toon dat je een stuk zelfkritisch kunt zijn. Oja en wees voorbereid! Wat weet je over het bedrijf? Waarom wil je er werken? Wat kun jij voor hen betekenen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:37

En wat verwacht je te kunnen betekenen in een bepaalde functie? Bij de baan die ik nu heb had ik daar een duidelijk idee over, dat hielp enorm.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:44

Ja inderdaad. Ze kiezen altijd liever iemand die al meteen een paar goede ideeën heeft en toont dat ie inzicht heeft in de functie...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:42

Dressuurgek schreef:
Gister werd ik gebeld dat ik morgen op gesprek mag komen dus heb morgen sollicitatiegesprek (help) heeft er iemand nog tips?? En P&O medewerkers, (of andere mensen die gesprekken afnemen) waar knappen jullie nu echt op af in een gesprek?? Wat is dus NOT DONE tijdens een sollicitatiegesprek??

Voor mij, iemand die heel passief is. Antwoord met "ja, nee, weet ik niet" etc. Ik wil iemand zien die WIL werken, die enthousiast is over de functie, die me benaderd met een open en heldere blik. Dan krijg ik een fijn gevoel bij die persoon en kan ik er wat mee.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:09

ik had vanmorgen ook een gesprek, maar had me iets te weinig goed voorbereidt, dus dat was niet zo'n goede binnenkomer.. oeps!
Maar goed, voor de rest ging het wel redelijk, alleen zeg ik heel eerlijk dat de administratieve kant van de functie mij wat minder leek (daar vroegen ze ook om, wat ik minder leuk vond aan de functie) twijfelen ze gelijk aan mijn enthousiasme voor de functie, omdat het opleidingstraject dus heel administratief blijkt te zijn... Ja hallo! Iedere functie heeft toch mindere kanten? En ik solliciteer toch niet om daar voor eeuwig in het opleidingstraject te blijven zitten?? Verward

Soms vraag ik me echt af of het niet beter is om gewoon slijmerig te liegen over dat de baan je echt geweldig lijkt en dat je niets anders zou willen, dan eerlijk zeggen wat je wel en niet aantrekt in een functie... Scheve mond

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:47

Vandaag toch wel de grappigste tot nu gehoord "we zoeken eigenlijk iemand die franstalig is, maar we kregen zo weinig respons dat we dat er maar uitgelaten hebben" ... Ja kijk, ik spreek wel wat frans, maar dus geen frans om echt in het frans te gaan werken é. Waarom laten ze dat er dan ook uit, stelletje lapzwammen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:20

Dank jullie wel voor de tips. Gelukkig heb ik geen gaten in mn CV dus daar kan ik niet de mist mee ingaan.

Kom eigenlijk pas net op de arbeidsmarkt kijken dus zoveel ervaring heb ik nog niet en ben dus een beetje stom geweest om de vacatureomschijving niet op mn PC op te slaan. De vacature is nu namelijk van de site afgehaald en kan het niet meer nalezen als voorbereiding. Boos!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:49

Das wel jammer ja, als ze hem naar je gemaild hebben is het jouw fout, anders die van hun.
Stille kandidaten vind ik een uitdaging: het is niet omdat iemand communicatief niet vlot is, dat het geen goede kandidaat is.

Arjette: dat kan er heel sterk van af hangen hoe je het brengt, ik weet niet hoe sterk je aanmerking op admin was?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:21

@ Poes: de vacature is niet naar mij toegestuurd o.i.d. ik heb m op hun site gelezen en nu is de vacature eraf gehaald.

Ik zal voor de zekerheid de afspraak nog even bevestigen staat het stom als ik vraag of ze mij de vacaturesomschijving zoals deze op de site stond, willen toe sturen??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:37

Neen hoor, gewoon zeggen dat je hem op de site gezien had en dat die nu weg is, kun jij niks aan doen Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:40

Haha! heb ik vorige week ook gedaan, ik was ook vergeten de vacature uit te printen.
misschien vinden ze het juist wel assertief dat je er om durft te vragen Lachen