Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:14

Ja, volgens mij heb je alles, zelf nog wat meegemaakt :+

Alja

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:18

ik??

oh ja jou meeloopdag nog vergeten, spannend hoor!

ik heb weinig, vandaag naar zuidlaren geweest en wacht rustig af tot ik gebeld ga worden door mijn droombaan... heb tenslotte werk waar ik heel blij mee ben maar die vacature waar ik op heb gestuurd zit meer uitdaging in en lijkt me geweldig :D

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:21

mijn schoonzus is 25(5 jaar ouder dan ik) en zij werkt ook als bijbaan in de appie.. dan ben ik toch nog een stukje goedkoper hihi
maar ben bang dat de wat oudere mensen meestal al vanaf jongere leeftijd bij de alberthein werken?
maargoed ik zie ook gewoon 50 plussers dus ik ga morgen gewoon bellen }:)

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:26

Nanno_123 schreef:
mijn schoonzus is 25(5 jaar ouder dan ik) en zij werkt ook als bijbaan in de appie.. dan ben ik toch nog een stukje goedkoper hihi
maar ben bang dat de wat oudere mensen meestal al vanaf jongere leeftijd bij de alberthein werken?
maargoed ik zie ook gewoon 50 plussers dus ik ga morgen gewoon bellen }:)

Dat zijn voornamelijk mensen met een vast contract..
In mijn AH tijd mochten er in ieder geval geen mensen van 18+ meer aangenomen worden, maar wie weet! :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:26

Gefeliciteerd Britt! Supergaaf dat je aangenomen bent!
Jollie wat balen..... -O-

Ruitje, wat moet je dan tegen elkaar afwegen na je meeloop-ervaring? Viel het zo tegen?

Hier druk met voorbereidingen voor mijn gesprek. Ben er echt druk mee. Site van het bedrijf goed bekeken en belangrijke punten op papier gezet. De persoon waar ik het gesprek mee heb gegoogled om info over die persoon te krijgen en wat vraag en antwoord dingen op geschreven. Nu mijn nog wat steekwoorden van het "vertel eens iets over jezelf" verhaaltje opschrijven. Het meest lastige onderdeeltje....

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:27

Ik krijg net mail van Drunens Ruitershuis dat er bij hun vacature is. Dus mocht iemand interesse hebben waarschijnlijk zal het ook wel op de site staan!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:30

Man0n89 schreef:
Ik krijg net mail van Drunens Ruitershuis dat er bij hun vacature is. Dus mocht iemand interesse hebben waarschijnlijk zal het ook wel op de site staan!

kan het nergens vinden maar het is dan ook veel te ver weg voor mij ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:31

Ja dat voorbereiden is altijd best zwaar he?

Ik wil niet teveel zeggen nog, wil eerst donderdag afwachten of ik het geworden ben ( zo niet, dan vertel ik hier alles :+ ) ... Maar ik weet gewoon niet wie er allemaal op bokt zitten ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:33

Ja daar heb je wel gelijk in. Beter even discretie in acht nemen tot je dingen zeker weet.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:58

Heeft iemand van jullie ervaring met het ontwerpen van een cv in Photoshop & het exporteren van dit cv naar een .pdf bestand? Ik heb een (grafisch) c.v. gemaakt, maar m'n pdf bestand is 24mb én laadt supertraag, da's dus niet handig..... Hulplijn gezocht!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:30

Sim: ik heb dan soms het gevoel dat het zo'n ingestudeert verhaaltje wordt.. Aan de andere kant vind ik ook dat je een bedrijf echt goed leert kennen als je er werkt, eigenlijk zou globale info vooraf voldoende moeten zijn (maar zo werkt t niet meer tegenwoordig helaas.. :\ )
Ik heb wel eens t gevoel dat je naar een examen gaat dan...
wanneer heb je het gesprek?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:34

Klopt hoor CER, maar ik wil ook niet met mijn mond vol tanden staan als ze vragen " wat weet je al over ons bedrijf". Dan wil ik toch een zinnig antwoord kunnen geven. Het is ook niet zo dat ik hetgeen ik op heb geschreven uit mijn hoofd ga leren. Meer wat handvatten voor mezelf. Morgen is de grote dag. Gister al een nieuwe outfit gescoord. :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:36

Nee en gelijk heb je hoor Sim :j
Spannend!!

Ik hoop dat ik deze week hoor of ik nog ergens op gesprek mag komen..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:38

Ja zeker! Hoop ook snel daarna iets te horen. Spanningvan het wachten op bericht zal groot zijn.

Hopelijk krijg jij ook snel iets te horen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:42

Stukje over jezelf...
Ik ben een leuke vlotte dame van ## jaar. Na jaren dit een dit een dit gedaan te hebben ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Geef mij een ***** in mijn hand en ik ..... (stapel achterstallige administratie / breng weer ieder in de chaos. Bv). Verder ben ik goed in ***, *** en ***.
, in mijn vrije tijd ga ik graag paardrijden en rij ik regelmatig sgw wedstrijden met mijn eigen paard.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:49

Hmmmm, dat is meer een opsomming over mijn kwaliteiten dan echt iets over mezelf. Denk dat ik die vraag in eerste instantie maar beantwoord met de wedervraag "wilt u iets over mij persoonlijk Horen of werkgerelateerd". Kan ik er beter op ingaan denk ik.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:53

Da's een goeie! +:)+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:54

Maar stukje over jezelf moet in het gesprek ook bijdragen aan je verkoop praatje.
Na het gesprek moeten zij het gevoel hebben dat jij DE kandidaat bent

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:55

Maar hoe vertel je dan iets over jezelf? Ik vind dat altijd zo lastig...
Je kan jezelf niet ophemelen (oh ik ben zo leuk en gezellig) want het blijft Nederland ( 8-) ) en je mag ook niet te kritisch zijn (ik vind het moeilijk om met kritiek om te gaan oid) want dat is dan weer negatief..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:07

Vertel iets over jezelf is een andere vraag dan de vraag waarom moeten we jou hebben voor deze functie. Bij de laatste houd je je verkooppraatje bij de eerste vraag willen ze weten wie je bent op persoonlijk vlak (zelfkennis?).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:12

Ja dat snap ik wel, maar het goed inkleden is niet zo eenvoudig.. :D
Ik ben bijvoorbeeld assertief en heb humor, dat wordt vaak uitgelegd als dominant en niet-serieus.. Ik heb gemerkt dat recruiters en HR mensen ook de kunst van het luisteren niet altijd verstaan ;-)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:22

Mijn post was meer bedoeld voor mri, CER, nav wat zij schreef mbt het stukje iets over jezelf vertellen.
Het antwoord op de vraag waarom moeten we jou hebben, moet uniek zijn en niet een dertien in n dozijn antwoord. 9 van de 10 zeggen hetzelfde namelijk.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:27

En uit hobby's kan je ook dingen halen over iemands persoonlijkheid.

Het verschil tussen "ik ben een vrijgezelle postzegel verzamelaar, als ik na werk thuis kom lees ik graag een boek. Uitgaan isniet aan mij besteed"
En

"Ik ben al jaren actief in de paardensport. In het wedstrijd seizoen ben ik wekelijks op sgw terreinen te vinden en ben ik veel aan het trainen. Ik ga graag leuke dingen doen met vriendinnen. Van een gezellige strand tot een avondje stappen. Ik ga graag backpacken samen met mijn partner om plekjes te ontdekken waar de meeste toeristen nooit zullen komen."

Persoon 1 krijgt de stempel minder sociaal/saai
Persoon 2 krijgt de stempel actief, sportief, sociaal en wereldwijs/avontuurlijk

Even heel overdreven neer gezet natuurlijk.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:32

En mijn sterke kanten gebruik ik bijvoorbeeld ook op reis ik ben organisatorisch sterk, ik plan onze eigen reis.
Ik ben sociaal en communicatief vaardig, ik kan omgaan met cultuur verschillen. Tja, anders kan ik niet communiceren met mensen die alleen hun eigen taal (malagassi) spreken en geen Frans/Engels. Toch red ik me (al duurt het soms wat langer, ik kan erg geduldig zijn) en kom ik op de plaats van bestemming.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:45

Ooh maar Mri, persoon twee kan ook de vragen krijgen als "ga je iedere dag naar je paard, kost ook veel tijd? (maw overwerken wordt lastig zeker), "avondje stappen, nou dat wordt dan zeker iedere maandagochtend een drama" en "backpacken.. hm, dat worden lange vakanties ..."
Dus ja het ligt echt maar net aan de recruiter hoe het opgepakt wordt.
(ook even heel overdreven neergezet)

Wat mij zo ook nog even opvalt is dat 'gemiddelde' mensen dan helemaal geen kans maken op een baan. Want als jij gewoon je werk goed doet, op tijd bent, netjes werkt en je professioneel opstelt maar geen ingewikkelde hobby hebt, lange reizen maakt en geen jeugdteam coacht, dan ben je minder interessant? (ook even heel overdreven neergezet)