Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:48

Nouks schreef:
@Kevin: Ik vind het grappig dat je AH aanhaalt als voorbeeld. Dat is juist wat mij betreft hét voorbeeld dat je niet van je eigen persoon af hoeft te stappen om groot te kunnen worden, terwijl jij juist het tegengestelde predikt (eenpitters die zich groter voordoen dan ze zijn).
Karl & Theo Albrecht dan? Schijnt dat één v/d twee (ik weet niet eens welke) bekend staat als een enorme tiran. Z'n bedrijf is echter succesvol (twee heren hebben samen een vermogen van 30+ miljard) en ik ben erg benieuwd of jij nu weet welk bedrijf ik bedoel...

...er zijn genoeg redenen om niet onder je eigen persoonlijke naam te willen werken. Verkoopbaarheid is voor mij één van de twee grootste redenen om te willen "branden", de andere vertel ik je vast nog wel ooit :)

Nouks schreef:
Overigens heb ik recent een extra domeinnaam en handelsnaam geregistreerd voor activiteiten die ik juist níet als eenpitter wil gaan uitvoeren. Vind het idd raar om andere mensen onder mijn naam te laten werken.
Da's nog een reden ;) Punt is nu wel dat niemand díe naam en activiteit al gehoord heeft. Dat kan voor en tegen je werken.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 17-01-11 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:49

In 1927 waren er al 107 vestigingen van AH en bestonden ze 40 jaar.

In 1949 is AH Junior er pas gaan werken.
1 Jaar daarvoor ging AH de beurs op.

Junior is dus voornamelijk verantwoordelijk voor de latere beslissingen. Maar het was al een zeer groot, succesvol bedrijf voordat hij er zelf begon te werken.

Neem niet weg dat hij zelf natuurlijk wel ontzettend veel voor het bedrijf heeft gedaan, waardoor het nu nog steeds een groot succesvol merk is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:53

HLPhoto schreef:
Da's nog een reden ;) Punt is nu wel dat niemand díe naam en activiteit al gehoord heeft. Dat kan voor en tegen je werken.

Maar men kent mij al wel, dus ik kom minder "koud" de markt op dan wanneer iemand een volledig nieuw bedrijf start ;-)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:57

Nouks schreef:
HLPhoto schreef:
Maar men kent mij al wel, dus ik kom minder "koud" de markt op dan wanneer iemand een volledig nieuw bedrijf start ;-)
Verandert weinig of niets aan m'n punt, zie LinkedIn - ik heb daar iets van 200 contacten geloof ik? Beschreven Pietje Puk zit op 500+, da's een correcte afspiegeling van de werkelijkheid ondanks dat hij later is gaan ondernemen dan ik ;)

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:59

Snap niet wat je wil zeggen nu...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:59

Maar zie jij LinkedIn echt als een afspiegeling van je werk, Kevin? Dan weet ik niet of ik echt als ondernemer iets wordt, aangezien ik zo'n 10 contacten heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:02

Ben zelf ook meer van de kwaliteit ipv kwantiteit. Ik voeg echt niet iedereen die ik ken toe op LinkedIn. 500+ connections zegt mij helemaal niks over wat voor vakman iemand al dan niet is.

Edit: daarbij komt ook nog 'ns dat bijvoorbeeld mijn grootste en meest waardevolle opdrachtgevers helemaal geen LinkedIn profiel hebben omdat dat in hun sector nu eenmaal helemaal nog niet is ingeburgerd :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-11 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:04

Ik doe helemaal niets met LinkedIn. Een lerares van mij had het ons 2 jaar geleden aangerade, maar naast Facebook en Hyves vind ik het onoverzichtelijk en niet makkelijk en te veel info. Dus ik voeg bijna nooit iemand aan. Dus mij zegt het ook heel weinig. Dat is net zoiets als heel trots zeggen dat je 300+ vrienden op hyves hebt. Yeah right! No way dat dat allemaal echte vrienden zijn!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:14

Nouks schreef:
Snap niet wat je wil zeggen nu...
11AFotograaf schreef:
Maar zie jij LinkedIn echt als een afspiegeling van je werk, Kevin? Dan weet ik niet of ik echt als ondernemer iets wordt, aangezien ik zo'n 10 contacten heb...
volgens mij begrijpen jullie niet helemaal wat ik zei, maar het was in principe niet nodig om LinkedIn aan te halen dus mijn fout :')

Ik bedoel te zeggen dat Pietje (ik weet niet of hij het tof vind als ik 'm hier bij naam en toenaam bespreek dus doe ik dat maar niet) inderdaad 3x zoveel contacten heeft als ik, dus zijn LinkedIn tov de mijne zijn een afspiegeling van de werkelijkheid. Zijn werkgever is vorig jaar mei failliet gegaan en hij schreef zich in bij de KVK, bij gebrek aan vacatures. In eerste instantie zaten we als kleine ZZPers in hetzelfde schuitje, alleen kwam hij koud op de markt en had ik al wat ervaring en klussen achter de rug. Toen ik aan m'n huidige baan begon heb ik een stukje van mijn werk "doorverkocht" aan hem. Kort daarna begon de boel voor hem nogal aan te trekken en begonnen de klanten die hij in zijn loondienstsituatie al had hem ook als freelancer te vinden.
Echt presenteren als freelancer was er in eerste instantie niet eens bij, het ging er puur om een noodzakelijke boterham te verdienen en "bezig" te blijven. De afgelopen paar maanden werkt ie echter 20~22 dagen per maand facturabel en dat komt overeen met ~80 uur per week. De mogelijkheid om wat grotere projecten aan te pakken doet zich voor en daarmee wordt Pietje Puk Freelance ineens Puk Consultancy BV, want bijbehorende verantwoordelijkheden en risico's wil je als eenmanszaak simpelweg niet dragen en de noodzaak voor een medewerker is ontstaan.

Het is dus maar de vraag wat je met "koud op de markt komen" bedoelt: Het leven begint niet bij een KVK-inschrijving.

Wat ik probeer aan te geven is: Denk na over hoe je je wil presenteren voor je je gaat presenteren, maar wees zowel niet bang om je eigen naam toe te passen als om een krachtige bedrijfsnaam aan te nemen wanneer dat nodig lijkt te gaan zijn. Het is maar welke kant je uit wil...

PS: Overigens, over sociale media: ik vind LinkedIn wél nuttig, maar dat kan aan mijn werkgebied liggen. Heb vorige week m'n profiel wat verder opengeschroefd en ben al voor twee freelance-opdrachten en een baan benaderd: Gratis reclame voor mij als persoon. Daarnaast erg handig om te kunnen zien wie wat uitspookt, wie wie kent, waarom en wanneer. Hyves... useless, verwijderd. Facebook: leuk voor buitenlandse privé-contacten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:22

HLPhoto schreef:
Wat ik probeer aan te geven is: Denk na over hoe je je wil presenteren voor je je gaat presenteren, maar wees zowel niet bang om je eigen naam toe te passen als om een krachtige bedrijfsnaam aan te nemen wanneer dat nodig lijkt te gaan zijn. Het is maar welke kant je uit wil...

Maar das toch juist wat ik ook zeg? :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:25

Ik snap wat je bedoeld en helaas was dat een van mijn fouten die ik heb gemaakt toen ik begon. Dat kwam wel, dacht ik.
Maar hoe je het voor elkaar krijgt om zo snel 3 van zulke reacties te krijgen via LinkedIn is iets waar ik niet bij kan. Maar dat zal wel aan mijn not-sociale vaardigheden liggen...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:27

Nouks schreef:
Maar das toch juist wat ik ook zeg? :)
De discussie ging toch over hoe je je moet presenteren (als bedrijf of als ZZPer?). Ik merk dat o.a. in onderstaande quotes de ZZPer wat kracht toegesproken wordt:
XoNo schreef:
Bij een eenmanszaak weet je zeker dat er niet teveel mensen mee gemoeid zijn, bij een BV is die kans groter. Nee, ik vind een BV niet per definitie log, maar zijn doorgaans wel logger (wat een gek woord eigenlijk!) dan een eenmanszaak.
Nouks schreef:
HLPhoto schreef:
Sinds wanneer is een BV een logge bedrijfsvorm? Als jij Nouks BV zou worden hoeft er niet veel te veranderen..
Het gaat me niet om BV of eenmanszaak, het gaat me erom hoe je je presenteert: als "kijk ik ben Anouk en ik fotografeer" of als "kijk mijn bedrijf heet Fotostudio Twente en wij communiceren in de wij-vorm".

Daar probeer ik wat balans in te trekken. Ben nl. eigenlijk zelfs van mening dat er teveel bedrijven zijn met een familienaam, en zelfs bedrijven waar de familienaam+bijbehorende denkwijze de ontwikkeling tegenhoudt.

11AFotograaf schreef:
Ik snap wat je bedoeld en helaas was dat een van mijn fouten die ik heb gemaakt toen ik begon. Dat kwam wel, dacht ik.
Maar hoe je het voor elkaar krijgt om zo snel 3 van zulke reacties te krijgen via LinkedIn is iets waar ik niet bij kan. Maar dat zal wel aan mijn not-sociale vaardigheden liggen...
...of ook aan je vakgebied en klantenkring? Ik werk veel voor grote bedrijven en ben inderdaad snel geneigd om contactpersonen van die bedrijven in LinkedIn op te zoeken en toe te voegen. Die contactpersonen (maar ook ex-collega's, freelancers of consultants van andere bedrijven en nog veel meer mensen die ik zakelijk tegenkom en waarbij ik blijkbaar als prettig om mee samen te werken in het geheugen lig) krijgen allemaal een "digest" van LinkedIn en zien daarin dat ik weer werk aan het zoeken ben. Ze zijn misschien zelf aan een nieuwe klus bezig, hebben een nieuwe werkgever of wat dan ook, en er zijn er genoeg die nieuwe werkgever of klant graag een tip geven.

Omgekeerd ook: als ik een C# ontwikkelaar nodig heb om een project te kunnen doen kijk in LinkedIn. Vind ik iemand die ik via iemand anders ken, dan vraag ik iemand anders hoe die persoon z'n werk doet en wat het voor iemand is ;)
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 17-01-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:33

XoNo schreef:
Kaisa schreef:
Mij is altijd aangeleerd om in welke bedrijfsvorm dan ook in de wij-vorm te schrijven. Bij mij wordt er dan ook met bedrijfspromotie en materiaal in de wij-vorm geschreven en gehandeld. Daarnaast neem ik bij de fotografie vaak een assistent mee, met de paarden heb ik ook meerdere mensen die mij helpen en met het design nu ook. Daarnaast vind ik persoonlijk de wij-vorm netter staan dan de ik vorm....
Deze mensen sturen mij (in dien nodig) een nota (een particulier mag geen factuur leveren!) zodat ik de kosten gewoon netjes in mijn boekhouding kan verwerken.

Toch vind ik het vreemd overkomen, sorry :o

Ik heb ook weleens hulp bij bepaalde paarden en op wedstrijden ben ik ook nooit alleen, maar uiteindelijk ben IK nog steeds degene waar mijn onderneming om draait. Zonder Colin, geen CR Performance Horses. Zo is het met jouw onderneming net zo. Pas in een onderneming waar de persoon die het uitvoert ondergeschikt is aan het doel, vind ik een wij-vorm gepast. Ik vind het, ik zie HLPhoto het woord nu gebruiken, overkomen als grootheidswaanzin. Net of je een kast van een onderneming hebt opgezet.
Zonder mij is er inderdaad geen bedrijf, maar zonder de mensen die mij helpen wordt ik behoorlijk gelimiteerd in mijn mogelijkheden. Hoe ik het precies moet uitleggen is lastig, misschien is het voor mij een gevoelskwestie. Ik denk dat het een stuk waardering is naar de andere mensen, zonder hun zou ik nu niet staan met mijn bedrijf dan waar ik nu sta.
Nogmaals: het is lastig om uit te leggen. Andere mensen hoeven mijn redenering niet te snappen, zolang ik het zelf maar snap :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:35

Ok Kevin, conclusie is dus: we vinden allebei hetzelfde (afh. van wensen en richting die je je bedrijf geeft en wijze waarop je jezelf wil presenteren) alleen jij bent *persoonlijk* meer geneigd voor kant A te kiezen en ik voor kant B :D

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:38

Linkedin vind ik ook niets. Denk dat dat vooral handig is als je veel b to b doet/

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:39

@ Kaisa: Het is eigenlijk altijd een gevoelskwestie ;)
@ Nouks: Nee, niet eens. Het is vrijwel alleen door die plannen en ideeën dat ik er liever voor kies om mezelf een bedrijfsnaam aan te meten. Wat ook een klein beetje meetelt is dat ik een achternaam heb die altijd vragen oproept (want klinkt buitenlands en als mensen me zien is het nog onlogischer: de naam is Iers en als ik m'n kop niet geschoren heb lijk ik voor de "leek" nog het meest op een Marokkaan. Marokkanen hebben niet de meest positieve naam in Nederland en dat je naam je kan belemmeren is al eens vaker bewezen). Als ik alleen freelance fotografeerde zou ik de achternaam van m'n moeder in m'n bedrijfsnaam opnemen. Sterker nog: Heb zelfs overwogen om m'n naam te laten wijzigen, maar denk dat ik m'n vader daar pijn mee doe (waarom is volledig begrijpelijk maar een nóg langer verhaal).
@ Hilda79: dat denk ik ook ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:44

@Kevin: Dat is deels ook de rede waarom ik mijzelf een bedrijfsnaam heb aangemeten. Mijn voornaam is nog wel te doen, maar mijn achternaam wordt meestal verkeerd geschreven en om hem daar nu om te veranderen vond ik wel een beetje heel ver gaan. Misschien dat ie toch nog wel veranderd gaat worden als ik OOIT ga trouwen, maar dat zien we dan wel.
Daarnaast wilde ik een naam hebben die bleef hangen en mijn naam zou dat zeker niet doen!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:48

11AFotograaf schreef:
@Kevin: Dat is deels ook de rede waarom ik mijzelf een bedrijfsnaam heb aangemeten. Mijn voornaam is nog wel te doen, maar mijn achternaam wordt meestal verkeerd geschreven en om hem daar nu om te veranderen vond ik wel een beetje heel ver gaan. Misschien dat ie toch nog wel veranderd gaat worden als ik OOIT ga trouwen, maar dat zien we dan wel.

Zou je je bedrijfsnaam willen baseren op naam van een eventuele echtgenoot dan? >> Onhandig als je ooit gaat scheiden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:52

Waarom onhandig? Ik zou mezelf ook best Fotograaf de Boer kunnen noemen ondanks dat ik geen de Boer heet van achternaam. Moet ik helemaal zelf weten. Getrouwd zijn (en vooral niet gaan scheiden) is geen vereiste...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:52

Ja dat zou ik wel hebben gedaan als ik geen bedrijfsnaam had.
Ik heet nu zo en vind het nu erg vervelend als sommige instanties mij bellen of brieven sturen met daarop mijn meisjesnaam.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:54

Nee, dat lijkt me inderdaad niet handig. Toen ik nog niet mijn bedrijfsnaam had, dacht ik ook altijd van "Ik hou lekker mijn eigen naam", maar misschien dat ik nog wat a's kan toevoegen aan mijn bedrijfsnaam als ik ga trouwen haha. Als het er maar geen 2 zijn... Het lijkt me niet slim om het nr 13 in je bedrijfsnaam te hebben... Ondanks dat ik wel op maandag de 13de gestart ben! haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:57

Waar staat die 11A voor dan? Hoezo "kunnen nog wat a's bij"?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:00

Hilda79 schreef:
Ja dat zou ik wel hebben gedaan als ik geen bedrijfsnaam had.
Ik heet nu zo en vind het nu erg vervelend als sommige instanties mij bellen of brieven sturen met daarop mijn meisjesnaam.
Ik roep maar iets geks, maar stel je echtgenoot blijkt er een levensstijl a la Fritzl op na te houden, zou je dan die naam nog willen dragen?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:01

@Nouks: Ik heb 11 a's in mijn complete en officiele naam. Dankzij de 4 doopnamen die mijn ouders mij gegeven hebben. Dus mocht ik trouwen met bijvoorbeeld een man die Van der Aa heet, kunnen er zo 3 bijkomen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:02

Aaah zo :D