Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:48

Even snel bijgelezen...

Erg leuke visitekaartjes! Krijg er de "ik wil ook één maken" kriebels van :D

BTW aangifte is al geregeld was wel de reminder van de boekhouder aan te pas gekomen :P

Van de week ondernemingsplan via PB gekregen en meteen begonnen met invullen. Nu blijf ik steken bij de marktanalyse. Ik ben erg benieuwd hoeveel pensionstallen er eigenlijk zijn in NL en per provincie en per gemeente. Via CBS aan t zoeken geweest, maar volgens mij wordt het niet echt geregistreerd. Jammer :\ Binnenkort ga ik de concurrentieanalyse eens maken :roll:

Lovepaints

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:56

Ik vond het heel moeilijk al die gegevens verzamelen en het plan goed invullen.
Succes ermee!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:57

Aantal pensionstallen in Nederland heb ik ook niet kunnen vinden, laat staan per provincie/gemeente. Ik denk ook dat er behoorlijk wat illegale pensionstallen zijn. Kan er namelijk hier in de omgeving zo al een aantal opnoemen.

Enige wat ik kon vinden is het aantal bedrijven in de branche paarden sport (incl maneges) dat zijn er 10.052 (had er eerlijk gezegd meer verwacht, maar waarschijnlijk dat er dus echt een hoop illegale stallen er zijn). Daarnaast 4 starters en 2 stoppers (maart 2010).

Alleen wat voor bedrijven, dat kan ik ook niet vinden. Ben ook al behoorlijk aan het rond struinen geweest.

Edit: Aantal bedrijven in de branche paardensport per provincie:
http://www.kvk.nl/brancheinformatie/ove ... ernemingen

Is al iets!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:34

Hebben jullie gewoon een blanco plan, wat je zeg maar zelf in moet vullen? Want dan heb ik daar ook wel interesse in! Ik kan namelijk het ondernemingsplan dat k voor school heb geschreven niet meer vinden...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:48

Ik heb het KvK ondernemingsplan, welke je gewoon kan invullen. KvK mag m alleen niet meer online zetten. Als je die wilt hebben, stuur maar even je e-mail adres via PB!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:06

Xono, snap ik hoor ;-). Ik vind het sowieso al een heel nette site.

En tis ook maar net hoe het uitpakt. De ene "klant" wil graag veel informatie lezen en leest dat ook echt. De ander wil juist plaatjes en de tekst kort en bondig. De een vindt een persoonlijk verhaaltje aansprekend en de ander denkt juist : "yeck" :roll:

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:36

Pfoe, ik was even vergeten hoeveel werk zo'n ondernemingsplan ook alweer is, maar alles komt weer boven, haha. Dat moet ik stukje bij beetje maar eens in gaan vullen!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:08

Ja, wij hebben ooit eens een ondernemingsplan geschreven he Joyce. Toen waren we nog jong :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:59

hitmanhoeve schreef:
Even snel bijgelezen...
...
BTW aangifte is al geregeld was wel de reminder van de boekhouder aan te pas gekomen :P
...

Ach, geeft niks, wij moeten ook regelmatig klanten opbellen waar ze blijven met hun administratie ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:23

haha inderdaad, vroegah, toen we nog jong en veerkrachtig waren ;)

Heb jij het nog liggen?? Ik moet het ergens hebben, maar geen flauw idee meer waar... (ik was al lang blij dat we dat ding klaar hadden en dat alles achter de rug was. Verder nooit meer naar omgekeken hahah) En volgens mij hebben we er ook niets aan, gezien het over een hele andere branche gaat...

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:29

Heb net nog even de aangifte gedaan. Ik hou mijn administratie bij in Excel en kan daar zo de BTW uitlezen.

Quir, ik heb je een pb gestuurd. Ik ben toen der tijd zo in mijn webshop gerold omdat ik voorraad e.d. van iemand anders kon overnemen. Maar ik denk dat het toch goed is om alsnog e.e.a. op papier te zetten. En aangezien mijn man en ik ons aan het beraden zijn om iets heel anders op te zetten, kunnen we het daar ook wel voor gebruiken denk ik.

Ben druk bezig om het topic door te lezen. Ben nu op pagina 17. Moet nog even dus maar ben wel bruikbare tips tegen gekomen. Ga straks lunchen met een vriendin die ook een eigen bedrijfje heeft. Zij geeft Cranio Sacraal behandelingen aan paarden. We gaan straks brainstormen over onze bedrijfjes e.d. Wie weet komen we weer op goede ideeen.

Heeft er nog iemand commentaar/opmerkingen over mijn site? Alles is welkom.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:59

Joyce, ik moet m'n ondernemingsplan zeker weten nog ergens hebben. Ik heb er zelfs nog een keer in teruggebladerd, wel heel grappig.

Ik ben erg blij dat m'n vader en zijn vrouw een eigen administratiekantoor hebben (aan huis) en dus de BTW aangifte voor me doen ieder kwartaal en de jaarrekening opstellen.

Even reclame maken voor ze, want ze hebben twee verschillende bedrijven.

Dus... voor wie nog een administratiekantoor zoekt:
http://elke-administratie.nl/

Of zoek je iemand voor het organiseren van een (bedrijfs)evenement?
http://www.elkepersonalevents.nl/

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:43

Man heeft vandaag weer belasting gebeld,over 4 weken is de uitstel voorbij.Helaas weer niks gebeurd, en moet dus weer uitstel aanvragen.En dan weer wachten.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:53

@Yucca, helder visitekaartje!
@Georgette, ook jij hebt een mooi, sierlijk visitekaartje.
@Chubby, jouw visitekaartje is mooi strak, passend bij je website.
@foxy80, ik heb wel opgeschreven dat dan de ondernemersdag is op Horse-event is en was er over aan het denken om dan te gaan ja, ga jij ook?
@HF, aan octrooi registratie zou ik niet zomaar beginnen, dat kost volgens mij nogal wat! Bedrijfskleding is wel handig.
@Paan, ik vind je website heel helder, bij dergelijke sites vind ik het menu altijd heel belangrijk, zodat ik snel artikelen kan vinden. De foto op de achtergrond is prima, alleen vind ik het tekstvak wit erg opvallend en spreekt de rode kleur van de letters mij iets minder aan. Misschien zou je ook nog een logo kunnen ontwerpen passend bij ‘the brick house’.
@hitmanhoeve, in principe zou je info. Moeten kunnen vinden/krijgen over het aantal pensionstallen bij de KvK. Alleen wanneer ze niet geregistreerd staan gaat dat natuurlijk niet.
@Joyce, en lukt het met het ondernemingsplan?
@Marleen_usar, wat een gedoe zeg!

Over het lettertype: met comis sans heb ik ook niet zoveel op, maar ik denk dat dat ook een kwestie van smaak is, denk dat het absoluut niet storend is voor jouw website Chubby. Wat ik op dit moment zelf wel een mooi lettertype vind is ‘corbel’. Maar ik vind het niet

Even een vraag, BTW-aangifte hou ik netjes bij in Excel (dat gaat automatisch bij mij), aangezien ik pas in juli ben begonnen neem ik aan dat ik pas na het derde kwartaal een bericht krijg van IB voor BTW belasting. Hoe zit dit precies met de Inkomstenbelasting, krijg ik hier ook bericht van de belastingdienst voor?

Edit: ik heb trouwens een logo bedacht op papier, ga dit nog uitwerken op de computer en zal het dan eens hier laten toetsen :-)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:53

Bij per kwartaal gaan de BTW aangiftes over jan-febr-mrt / apr-mei-jun / jul-aug-sept / okt-nov-dec.
Hoe het de eerste keer gaat weet ik niet, maar normaal gesproken krijg je net voordat het kwartaal om is een mailtje dat je binnenkort aangifte moet doen.
Als het jaar om is doe je inkomstenbelasting. Net zoals je dat prive zou doen.
Let wel op dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor de aangiftes en deze ook op tijd doet. Niet doen omdat ze je er niet naar hebben gevragen of vergeten is heel duur, dus lijkt me geen slim plan.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:59

Ik ben inderdaad bekend met de kwartalen en zit wat betreft starten wel fijn, omdat ik precies 1 juli gestart ben en dus in het derde kwartaal.

Uiteraard hou ik deze dingen (BTW + IB) netjes bij, en zal er zorg voor dragen dat deze ook tijdig worden aangegeven. Ik vroeg me dus alleen even af wanneer ik dit precies kon verwachten, maar bedankt voor je antwoord!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:05

Voor het kwartaal jul-aug-sept krijg je eind sept een mail (normaal gesproken) en moet je voor de laatste dag van okt de btw aangifte gedaan hebben.
Je doet dus altijd in de 1ste maand van het kwartaal aangifte over het vorige kwartaal.
IB is altijd begin van je het jaar, zoals je dat prive ook gewend bent. Wanneer je daar bericht van krijgt is altijd een verrassing vind ik altijd.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:15

Hebben jullie ook contact met een accountant? Zijn er weetjes? Eerlijke belasting ontduiking bijvoorbeeld?

Volgend collegejaar krijg ik ondernemersrecht. Ben erg nieuwsgierig. Wat ik wel al geleerd en frappant is, dat je zakelijke cadeautjes dus van je winst mag aftrekken. Als je iemand een ingezegende fles water geeft van 1000 euro, dan mag je dat dus gewoon van je winst aftrekken, en zo mag je minder belasting betalen. Niet zo goed voor je winst, wel vreemd.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:51

Er zijn heel veel aftrekposten, we moeten/gaan ons er ook maar eens goed in verdiepen.
Een accountant lijkt me nog wat duur, dus daar wacht ik nog maar even mee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:55

Ik heb een accountant die de boekhouding doet.

Over de btw: als je iets vergeten bent dat kun je aan het einde van het jaar een supletie doen. Als je je prive auto voor de zaak gebruikt kun je ook de btw van de reparatiekosten, nwe banden etc. terugvragen.

Met cadeautjes doen even voorzichtig zijn, boven een bepaald bedrag kan het een schenking worden, en dan moet er weer belasting over betaald worden.

Vergeet niet een percentage van je internetkosten en vaste telrekening op de zaak te declareren!

Als je niet aan je 1200uren komt (ivm zelfstandigenaftrek) vergeet niet je opstarturen, zoals schrijven ondernemingsplan, bezoeken banken voor openen rekeningen, bezoek kvk, marktonderzoek , overleg boekhouder ed mee te nemen. En natuurlijk de uren die je aan je administratie kwijt bent, het updaten van je website etc.

Accountant is "duur" het is maar net hoe je het bekijkt, je hebt geen last meer van de belastingdienst die met vervelende vragen komen of je willen "helpen" met de boekhouding. Kost mij zo'n 1500euro per jaar, maar zijn ook weer aftrekbaar. Als je voor een bepaald probleem een fiscalist in moet huren ben je ook zo 500euro verder. Heb hiervoor een boekhouder gehad, zette geen zoden aan de dijk, ondeskundig advies (wat ik zelf ook op internet kan vinden)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:06

Wanneer je hulp nodig hebt bij het invullen van de inkomstenbelasting (btw kun je echt wel zelf hoor) hoeft dat helemaal niet duur te zijn.
Als jouw bedrijfje klein/beginnend is en de administratie dus ook niet veel voorsteld, dan schrijf je een net mailtje aan een paar belastingadviseurs/administratiekantoren/etc dat je dus klein bent en vraag je wat het bij hen moet kosten.
Rondvragen mag altijd natuurlijk.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:24

Ik heb een kennis via Bokt die aangifte voor me doet, de BTW doe ik zelf. Kost weinig en gebeurt door iemand die er veel meer verstand van kijkt wat voor mij het beste is en niet voor de IB (ivm kortingen e.d. waar je zelf anders niet aan denkt) :D

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:20

Quir schreef:
Aantal pensionstallen in Nederland heb ik ook niet kunnen vinden, laat staan per provincie/gemeente. Ik denk ook dat er behoorlijk wat illegale pensionstallen zijn. Kan er namelijk hier in de omgeving zo al een aantal opnoemen.

Enige wat ik kon vinden is het aantal bedrijven in de branche paarden sport (incl maneges) dat zijn er 10.052 (had er eerlijk gezegd meer verwacht, maar waarschijnlijk dat er dus echt een hoop illegale stallen er zijn). Daarnaast 4 starters en 2 stoppers (maart 2010).

Alleen wat voor bedrijven, dat kan ik ook niet vinden. Ben ook al behoorlijk aan het rond struinen geweest.

Edit: Aantal bedrijven in de branche paardensport per provincie:
http://www.kvk.nl/brancheinformatie/ove ... ernemingen

Is al iets!

Super! Dank je :D

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 23:05

Zelf heb ik (nog) geen contact met een accountant, maar voor mijn IB ga ik wel even sparren met een kennis in de vriendengroep, zodat ik zoals Xono ook al aangeeft dingen niet over het hoofd ga zien.

Ik heb een voorlopig logo ontworpen, wat vinden jullie ervan:
Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 23:25

Ik ben er niet wild van Jaggie, die 2 soorten lettertypes storen me, het is allemaal zwart zwart en dan zo' n licht grijs paardje erachter, het ziet er niet als een geheel uit op dit moment.

Ik kan nergens echt goede info over de ondernemersdag vinden. Er is blijkbaar een soort congres (onderwerpen?) waar de hippische ondernemer van het jaar gekozen wordt en heb vaag iets over een manegepaardenveiling gelezen.

Ik heb ondertussen wel de prijs gevonden
Kaartje ondernemersdag 135 euro :7 en joost mag weten wat het moet voorstellen
VIP arrangement 95 euro (dus VIP is goedkoper dan ondernemer, begrijpe wie kan), hele dag drinken, lunchbuffet en vipparking zit erin
Gewone toegangskaart 22 euro en daar krijg je bij bokt ook nog 20% korting op, maar er zit geen parking of lunch in

Maar ik ga wel gaan hoor. Ben nog nooit op Horse Event geweest en in het weekend heb ik andere besognes dan plat getrapt worden door de penny-meute