Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:16

Concrete doelen stellen vind ik heel moeilijk... Vooral omdat een doel eigenlijk is: 'het product moet 2 kilo kunnen dragen', en met een paard kan ik moeilijk zeggen: 'over drie maanden wil ik deze en deze oefeningen allemaal kunnen'. Ik wil gewoon beter worden met paarden, ze kunnen trainen, met verschillende types om kunnen gaan en het allemaal op een vriendelijke, rustige, duidelijke manier doen. Maar dat is zo'n vaag doel :+ Maar een lijstje van boeken is best slim. Goed, ik ga een soort van beginnetje maken.

Ik wil binnen nu en drie maanden:

CR lessen nemen
Nog minimaal 1 dag naar Equixantos om te trainen
Proefjes voor de enkele lijn af hebben
Vertrouwd zijn met de DLL (makkelijk van positie kunnen verwisselen, sturen redelijk onder de knie hebben en bij de men positie goed met contact lopen)
De enkele lijn behoorlijk goed hebben (Met stelling kunnen lopen, paard haar hoofd minimaal recht krijgen op de cirkel, zijwaarts goed en sturen ook goed, begin van keertwending erin hebben zitten)

En nog zoveel meer :o Ik wil meer leren over de anatomie van paarden, de beweging (wanneer loopt een paard nou echt goed? Wanneer beweegt het gezond?) , masseren, mijn paard nog beter begrijpen, weten of ik alles wel goed aanpak, dat soort dingen. Hopeloos, te veel dingen willen en te weinig tijd hebben :D

Ik merk trouwens überhaupt dat ik met mijn eigen paard anders om ga dan met andere paarden. Met andere paarden ben ik voorzichtiger, heb ik meer zoiets van: hoe zou de eigenaar willen dat ik dit paard behandel? Wat eigenlijk niet zo goed is, want ik moet het eigenlijk gewoon op mijn eigen manier doen. Leren jullie wel dingen van stallen waar je alles op een 'andere' manier doet?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:05

djoni schreef:
Ik wil binnen nu en drie maanden:
CR lessen nemen
Vertrouwd zijn met de DLL (makkelijk van positie kunnen verwisselen, sturen redelijk onder de knie hebben en bij de men positie goed met contact lopen)
De enkele lijn behoorlijk goed hebben (Met stelling kunnen lopen, paard haar hoofd minimaal recht krijgen op de cirkel, zijwaarts goed en sturen ook goed, begin van keertwending erin hebben zitten)

En nog zoveel meer :o Ik wil meer leren over de anatomie van paarden, de beweging (wanneer loopt een paard nou echt goed? Wanneer beweegt het gezond?) , masseren, mijn paard nog beter begrijpen, weten of ik alles wel goed aanpak

Ik merk trouwens überhaupt dat ik met mijn eigen paard anders om ga dan met andere paarden. Met andere paarden ben ik voorzichtiger, heb ik meer zoiets van: hoe zou de eigenaar willen dat ik dit paard behandel? Wat eigenlijk niet zo goed is, want ik moet het eigenlijk gewoon op mijn eigen manier doen. Leren jullie wel dingen van stallen waar je alles op een 'andere' manier doet?

Met die dingen kan ik je helpen ;) Kom je nog eens kijken bij Iris? Over 2 weken weer, dinsdags, om half 4..
Ik rij paarden van anderen net als ik les geef en ik mijn eigen paard rij. Op mijn eigen weet ik wat ik kan, moet op een ander paard altijd even voelen en afspraken maken wat wel en niet kan..
Ik leer zeker op stallen waar ze alles op een "andere" manier doen. Maar wat versta je onder een andere manier?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:16

Soeske, knap dat jij gewoon echt jezelf kunt blijven, ook met andermans paarden. Ik wil daar ook heen (kijk, dat is wel een mooi redelijk concreet doel! ;)), maar ik merk dat ik daar het zelfvertrouwen nog niet echt voor heb. Om een voorbeeld te geven, ik stap op mijn eigen paard afwisselend rechts en links op, omdat ik weet dat dat beter voor de rug is en omdat ik wil dat mijn paard het ook kan hebben als ik rechts op stap, voor als bijv. mijn linkerbeugel een keer breekt of noem maar wat.
Als ik dan op een manege kom, wil ik dat eigenlijk uit uitleggen aan het kind waar ik mee werk, maar ik weet dat het op maneges 'hoort' om links op te stappen. Zelfs met zulke kleine dingen, waar ik toch heel goed weet waarom ik het anders doe, vind ik het lastig om daar bij te blijven op een andere stal. En dan zijn er nog de vagere dingen; waarom ik een paard op een bepaalde plek zet bij het opstappen, daarbij zet ik hem neer waar het 'lekker voelt' voor mezelf. Tsja, leg dat maar eens uit op een manege waar de regel heel strak is: allemaal op de A-C lijn, neuzen naar de deur, precies zover bij elkaar vandaan. ;)

Daar wil ik nog wel in groeien, ik wil meer vertrouwen in mezelf krijgen.

djoni schreef:

Van die ene stal waar ik kom wel. Van de manege minder, maar ik merk daar ook vaak dat ik slecht concreet kan benoemen waarom ik iets op een bepaalde manier doe. Als ik bijv. mensen met een paard zie lopen en dat paard wil ergens niet langs, zie ik wel dat ze het paard alleen maar banger maken, en ik weet hoe ik het zelf zou doen. Maar waarom, dat kan ik niet zo goed benoemen, en ik kan het vaak ook niet uitleggen. Het zijn vaak dingen als net iets meer of minder druk op het touw, net 10 cm naar voren of achteren gaan staan, en ik doe die heel gevoelsmatig als ik naast een paard sta.

Ik word daardoor dus wel aan het denken gezet, en leer ook meer bewust te worden van hoe ik dingen precies doe en waarom juist op die manier. Dus ik leer daar ook wel van, maar anders dan op die andere stal. Daar krijg ik vaak de kans om naar de lessen te kijken (met een half oog ;)) en die vrouw is veel bezig met zit, ademhaling, etc. Dat is dus wel erg leerzaam, ook omdat zij vaak erg leuke oefeningen en visualisaties voor de kinderen heeft. Ik merk alleen dat ik in mijn eigen omgang met de paarden een beetje op eieren ga lopen. Het gaat allemaal wat minder vanzelf, ik ben teveel bezig met of ik het wel goed doe, of ik wel aansluit bij hun filosofie, en daardoor beperk ik mezelf.

Buitenzinnig

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:59

Nimue, dankje. Meestal durf ik zelfs meer op een andermans paard, misschien ben ik dan zelfs wat strenger dan op mijn eigen, ik voel mijn eigen feilloos aan en als het niet goed voelt, doe ik het ook niet. Heb k bij vreemde paarden niet, misschien scheelt dat. Doe altijd alles in overleg hoor, eigenaar erbij en ze moeten zeggen als ze iets niet fijn er uit vinden zien (nog nooit gebeurd hoor haha) of als ze dingen willen weten.
Misschien kun je de kids op de manege dan leren opstappen aan de linkerkant met een krukje, scheelt ook al enorm.
Misschien kun je er ook eens een grapje van maken van, Hoeveel kids kunnen er van jullie aan rechts opstappen? Overal een spelletje van maken, voor kids leuk, voor de paarden ook :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:28

Ik heb het helaas niet voor het zeggen in de les. ;) Ik begeleid één kind extra binnen de gewone les, dus ik stuur niet de hele les aan. De kinderen die ik begeleid zijn vaak angstig om teveel af te wijken van wat de rest doet, ze zijn al zo raar (vinden ze zelf) omdat ze extra begeleiding nodig hebben, dan hebben ze de rest het liefste zoveel mogelijk net als de anderen.

Ik geef zelf vaak voetjes, dat vinden ze geen probleem want er zijn meer kinderen die een zetje krijgen, en ik vind het zelf fijn omdat het toch minder belastend is voor het paard dan ophijsen aan het zadel.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:31

Oh, dat is jammer..
Maar voetjes geven is ook al prima ja :) Scheelt een hoop

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:04

zo, het is hier alweer even stil, maar ik heb een update.
ik heb mijn massage hippique cursus gehad, maar vond het eerlijk gezegd niet om over naar huis te schrijven :o
vond het zo oppervlakkig dat ik het zelfs discutabel vind om het nog sportmassage te noemen :o
had ook in mijn hoofd zitten dat het door een dierfysiotherapeute gegeven werd, dat was ook niet het geval, volgende keer beter lezen :=
jammer, maar helaas. ben benieuwd wat anderen ervan v(o/i)nden :)

bregh: wanneer had jij je centered riding lessen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:19

@nimue, ik herken erg wat je zegt. Ik ben ook veel zekerder met mijn eigen paard in mijn eigen omgeving. Met andere paarden twijfel ik weleens, ook als ze het zelfde doen als mijn paard. Ik weet hoe het moet en hoe het werkt, maar andermans paarden zijn de mijne niet.

Ik doe net als jij heel veel op gevoel. Dat maakt het soms ook wel lastig om uit te leggen waarom je doet wat je doet. "Dat is mijn gevoel" is natuurlijk een hele vage uitleg :) maar dat is het voor mij wel. Ik zeg ook vaak tegen mensen 'volg je gevoel', staan ze me aan te kijken of ze water zien branden. Maar als ik erbij zeg tegen een moeder bv, met je kinderen volg je toch ook je gevoel wordt het ineens een stuk duidelijker.

Ik heb hele duidelijke ideeen over wat ik wel en niet wil met mijn paard (of eigenlijk met paarden in het algemeen) en soms hoor ik mensen dingen zeggen dat ik denk 'hoe kom je erop' Ik hou meestal mijn mond, maar het valt niet altijd mee. Ik kan iets vinden maar een ander zijn manier hoeft natuurlijk niet verkeerd te zijn.

Als jij iets op een manier wilt/doet die afwijkt van de rest en, uiteindelijk wel duidelijk, kan vertellen waarom je het op die manier wilt/doet zie je ook dat mensen dat best wel begrijpen. En soms zelf ook tot nieuwe inzichten komen, niet dat dat mijn doel is (beetje wel :o )

@jade, Wat jammer dat je cursus zo tegen gevallen is!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:30

Bregh en ik gaan as woensdagavond al daar logeren, en dan begint donderdagochtend de clinic tot zaterdagavond. :D

Balen dat de cursus niet gaf wat je ervan verwachtte!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:32

Jade, jammer zeg. Bedankt in elk geval, zat er namelijk wel aan te denken die cursus via massage hippique te doen na deze cursussen..

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:39

Breghje schreef:
Bregh en ik gaan as woensdagavond al daar logeren, en dan begint donderdagochtend de clinic tot zaterdagavond. :D

Ik lees toevallig soms mee in het topic, en zag deze post van jou.

Ga je toevallig ook van donderdagochtend tot zaterdag de connected riding clinic volgen bij Equijoy?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:43

rossi schreef:
Breghje schreef:

Ga je toevallig ook van donderdagochtend tot zaterdag de connected riding clinic volgen bij Equijoy?

Nee ik ga Centered Riding Clinic volgen bij Alona. Maar wat ik uit jou post haal is dat jij die wel gaat volgen? Vertel eens wat meer als je wil?

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:49

Breghje schreef:
rossi schreef:

Nee ik ga Centered Riding Clinic volgen bij Alona. Maar wat ik uit jou post haal is dat jij die wel gaat volgen? Vertel eens wat meer als je wil?

O die is ook erg gaaf! Die heb ik vorig jaar gedaan en is zeker aan te raden! Margreet geeft ontzettend leuk les :j

Connected riding komt voort uit centered riding, en is opgezet door Peggy Cummings. De clinic is ook van donderdag tot zaterdag. En zondag voor losse lessen.
Wat het precies allemaal inhoudt weet ik nog niet echt. Maar wil na de clinic wel een verslag je doen :j
Ze heeft trouwens wel een site: http://www.connectedriding.com/

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:02

Jade wat jammer dat je de cursus vond tegenvallen. Ik vond hem wel leuk. Wel was de cursusmap niet altijd heel overzichtelijk, en was het meer duwen dan echt masseren. Viel dat je tegen?

Ik heb Vrijdag afgesproken met iemand die net de hele weekcursus heeft gedaan. Ben benieuwd wat zij verder allemaal heeft geleerd/gedaan en hoe ze die week heeft ervaren.

Je kan ook masseren leren bij het NHI, of in Barneveld. Ik heb gegoogeld, en op Bokt gezocht, maar vind daar eigenlijk geen ervaringen over. Alleen over massage hippique.

Breghje en Rossi veel plezier met jullie clinics.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:07

Jammer, Jade, toch altijd zonde als iets tegenvalt.

Sleeper, precies, dat met dat gevoel! Ik moet zeggen dat ik dat ook pas de laatste tijd bewust doe, vroeger ging dat een beetje vanzelf, en nu merk ik vaker dat ik dingen toch best intuïtief doe. Ergens fijn, maar ook wel lastig omdat je dan niet kunt uitleggen waarom je nou precies op díe plek gaat staan, of juist wel of niet aan het touw zit. Maar daar wordt aan gewerkt. ;)

Ik heb afgelopen weekend een boekje gekocht over massage, waar ook e.e.a. in staat over de anatomie. Voor 7 euro bij de Boekenvoordeel, dat kon ik natuurlijk niet lagen liggen. :D Ik kan dat soort dingen echt niet uit boeken lezen, maar het is wel een goeie manier voor mij om me erop te oriënteren en te zien of het me interesseert.

A.s. zondag heb ik een lesdag Feldenkrais op het programma staan bij Alona, maar ik heb nog niks gehoord. Vorige keer zei Margreet dat er nog maar één inschrijving was (ik dus ;)), dus ik vermoed dat het niet door gaat. Straks eens even mailen, want anders ga ik die dag wat anders plannen om te doen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:27

Dat zou jammer zijn, als het niet doorgaat.. Mij lijkt het ook leuk, alleen kan zo kort dag niet meer vrij krijgen..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:41

reiziger: heb me inderdaad al afgevraagd of ik dan bij barneveld ga kijken, maar vooralsnog vond ik dit zo teleurstellend dat ik niet direct gemotiveerd ben om me meteen voor een nieuwe poging in te schrijven :o

wat mij precies tegenviel.. tja.. het is heel oppervlakkig vond ik; ik heb natuurlijk mijn eigen fysiotherapeute talloze malen aan het werk gezien met mijn paard, en als ik zelf poets leun ik met mijn volle gewicht op zijn kont zodat je zijn hele bilspier op en neer ziet golven. dat laatste was al veel ingrijpender dan wat wij hebben gedaan op die dag, en ik weet dat mijn fysio dat voor elkaar krijgt in zijn gehele lijf en daarnaast natuurlijk nog dingen als manipulaties, wat ik voor mezelf veel te ver vind gaan om te leren, uiteindelijk mis ik wel een stuk diagnostiek en ook ervaring en kennis daarvoor. ik had er gewoon meer van verwacht :)
begreep van een meisje in een ander topic ook dat er allemaal veel dieper op wordt ingegaan in de zoveeldaagse cursus, maar daar is bij ons eigenlijk niets over verteld, dan ga je automatisch af op de ervaring van die ene dag..
daarnaast vond ik ook de medische achtergrond bij onze instructie mevrouw onvoldoende. er zat een man die vroeg wat hij kon doen om de knakkende knietjes van zijn quarter te verbeteren; toen ik opperde dat franse stand misschien van invloed was werd mij verteld dat dat heel iets anders was wat door de smid gecorrigeerd kon worden. tja, dan vind ik dat er onvolledige informatie gegeven wordt of aanwezig is, mijn veearts heeft mij toch echt anders geinformeerd. ik snap dat dit voor de cursus niet direct relevante informatie is, maar voor mij is dat zo'n essentieel onderdeel van bewegingsleer en invloed van de bouw van je paard op beweging en daarbij ontwikkeling en ook blessures en dus welzijn van je paard, dat ik wel van mening ben dat als je instructie geeft in sportmassage, je meer kennis in huis moet hebben dan direct noodzakelijk voor enkel een massage.
zou dus best wel kunnen dat mijn eisen mede door de ervaring die ik al heb gewoon te hoog liggen en ik teveel ervan verwachtte.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:22

Ik ben gisteren terug gekomen van mijn Open Clinic Centered Riding van Margreet Bouwmeester, en het was echt geweldig. Heel erg veel geleerd, ook een aantal behoorlijke eye openers gehad, het was zoveel dat ik een topic erover geopend heb dat leest wat makkelijker.

[VVDD] Centered Riding Open Clinic van Margreet Bouwmeester.

Voor de eventuele liefhebbers. Voor mij was het een dusdanige ervaring dat ik nu nog meer motivatie heb, en al met een schuin oog naar de midweek zit te kijken, waar ook TTeam en acupressuur ed bij gegeven wordt...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:28

Leuk dat je een uitgebreid verslag erover geschreven hebt! Het klinkt super, eigenlijk iets wat iedereen die op een paard klimt zou moeten doen, en duidelijk ook iets wat iedereen kán doen. Dus afgezien van welke discipline je rijdt, hoe ver je bent, etc..

Leuk ook dat het een driedaagse is. Je verhaal doet me een beetje denken aan ponykamp vroeger :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:37

Leuk dat je zo enthousiast bent! Leuk verslagje om te lezen ook, het klinkt echt heel leerzaam en interessant.

Die midweek is ook tof hé? Ik wacht even om te zien of ik dan ingepland ben op mijn werk, anders ga ik me daar misschien voor opgeven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:02

Reiziger, daarom heb ik eigenlijk ook het verslagje gemaakt. Als iemand via de zoekfunctie CR gaat invoeren, zal mijn verslagje makkelijker te lezen zijn dan losse berichten bij elkaar lijkt me.

Het heeft ook een zeker ponykamp gehalte, maar dan vooral in de avond. :D Paard in de graspaddock, wijn en nootjes op tafel en oorlogsverhalen uitwisselen, ontbijten in de open lucht met kwetterende vogeltje en de geur van het bos op de achtergrond. Heeerlijk!! We hadden ook een heel fijne groep met heel diverse mensen die toch allemaal ruimte voor elkaar overlieten en betrokken waren. Veel van elkaar geleerd ook en het was zeker voor herhaling vatbaar.

Nimue, die midweek lijkt me idd ook echt superleuk, alleen zal die voor volgend jaar zijn voor mij.

Eigenlijk zou dit topic een sticky mogen worden, zodat er elke keer als iemand een ervaring heeft, die bijgevoegd kan worden zonder dat het wegzinkt in alle topics.... of ben ik nou weer net iets te ambitieus... :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:33

ooh, ik lees geregeld hoor! Maar doe niet zoveel (naja, eigenlijk best wel) verschillende cursussen..
Ben vorige week weer naar acupressuur geweest en in Juni weer 4 dagen CR.. Onwijs zin in!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:53

Breghje, wat een supergaaf verslag! Kreeg er helemaal zin van om ook te gaan ;) Ik heb nu een paar lessen CR gehad bij Spirithorses en ik vind het echt een eye-opener (en rete-confronterend bij vlagen := ) :j Zo zat ik eens op een paard dat bij de geringste spanning ging versnellen (en ze kon best hard := ). De enige manier om haar rustig te krijgen was te centeren, los te laten en te ontspannen... Nou, dat viel nog niet mee :D Werd er enorm mee geconfronteerd hoe gespannen ik erop zat en je wordt op elk stukje spanning in je lijf direct attent gemaakt. Heel leerzaam :j

Verder ben ik daar nog steeds elke maandag en dinsdag om te voeren en te mesten en dat bevalt nog steeds heel goed :j Gewoon heel leuk om de kudde steeds beter te leren kennen en daar zo lekker tussendoor te taffelen :)

Qua cursussen rustig hier, 19 juni heb ik een paarden-EHBO-cursus, dat lijkt me wel heel interessant (en nuttig)! Ik ben op maandag altijd alleen bij de paarden en er komt die dag ook niemand, en stel dat er eens iets zou gebeuren dan zou ik het toch fijn vinden om te kunnen handelen tot de DA er is :j

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:11

Breghje, je verslag over CR clinic was erg leuk om te lezen. Ik heb die vorig jaar gedaan bij Margreet, en was leuk om enkele herkenbare punten weer te lezen. :)

Ik en paard zijn sinds gisteren ook weer thuis van de Connected Riding clinic. Is voortgeborduurd op CR, alleen vond ik het veel specifieker en uitgebreid. Heb echt 4 onwijs toffe dagen gehad. Heb in dit topic; [HK] De slagroomsoesjes *deel 1* een verslag gezet voor de gene die het willen lezen :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:44

ooh dat lijkt mij ook wel wat justy, waar doe je dat? :)