Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:37

Ja klopt, komt me bekend voor inderdaad :D
Ach metawerk is misschien (nog) niet nuttig omdat je er niet letterlijk dingen leert die je zo even op kunt noemen. Het is niet echt tastbaar zeg maar :P

Maar ik vind het inderdaad ook een leuk vak!
Ligt ook aan je docent trouwens, de andere groep had een andere docent en die kregen echt geen begeleiding bij wat ze moesten doen :+

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:25

Natasja jou opleiding klinkt briljant. Misschien had ik ook naar Amsterdam moeten gaan ;) . Bij mij stikte het van de rollenspellen, fictieve lessenserie's en nep-intervisie. Bovendien hadden wij in jaar 1 8 weken 1 dag stage, in jaar 2 8 weken 2 dagen en in jaar 3 8 weken 4 dagen. Waardeloos dus, imo leer je het meeste door te doen en te ervaren.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:27

Ik ben den 21ste begonnen aan regentaat biologie en aardrijkskunde ... ik vind het reuze meevallen :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:43

Misschien kan ik me daarom ook niet voorstellen dat iemand zo negatief kan zijn over zo'n opleiding.
Zoals jij het beschrijft lijkt me ook niet bepaald fijn.
Rollenspellen heb ik sowieso een bloedhekel aan haha :D

Wij liepen het eerste jaar vanaf februari stage tot het eind van het jaar em dan 1x per week. Ben alleen op een gegeven moment 2x per week gegaan omdat ik dat leuk vond.
Dit jaar beginnen we officieel vanaf november, ook 1x per week. Ben echter deze week al begonnen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:43

_Bonte_ schreef:
Ik ben den 21ste begonnen aan regentaat biologie en aardrijkskunde ... ik vind het reuze meevallen :)

Leuk!!
Hoe bevalt het tot nu toe allemaal?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:21

Ik háát rollenspellen, maar sinds ik ontdekt heb dat je soms ook de lastige leerling mag spelen vind ik het wél leuk. Ik mag graag de lastige leerling uithangen :D

Alleen of het echt nuttig is weet ik niet, het is leuk en gezellig en de aanwezigheid is verplicht, dus ja vooruit dan maar weer :7

Een politicus, waar ik nooit op zou stemmen, merkte op dat het tijd wordt dat de docentenopleidingen ook weer echt goed gaan worden: Stoppen met slap soft links gelul en geitenwollensokken breien en weer leren orde te houden en vakinhoudelijke kennis.

Hij heeft wel een punt :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:24

Mja, ik ben eigenlijk van mening dat discipline vaak zeer averechts werkt.

Maar ik heb dan voor de klas nog geen ervaring.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:30

Ik werk op een school zonder discipline. Geloof mij, dát werkt averechts. Leerlingen zijn brutaal, hebben geen taakaanvaarding, geen verantwoordelijkheidsgevoel en het niveau is om te huilen. Zijn niet voor niks zeer zwakke school. Nu moet het roer om, leerlingen worden weer hard aangepakt, 1x te laat = 2 uur nablijven, spijbelen = ouders inlichten + nablijven en huiswerk niet af = nablijven tot je weer helemaal bij loopt en 3x eruit gekiept = schorsing. Ik hou daar wel van.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:07

Ik moet zeggen dat ik een beetje discipline zeker wel kan waarderen. Ik heb gezien hoe ze in Oekraine lesgeven, geweldig is dat! Leerlingen staan op als je de klas in komt steken netjes hun vingers op en wachten totdat ze antwoord mogen geven.
Ook de omgang met elkaar gaat veel rustiger. Nu hoeft het van mij ook weer niet zo strak, maar als die leerlingen die om het minste of geringste hun bek open trekken en waar je toch echt niets tegen mag doen vind ik ook niets.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:19

Ik heb ook drie maanden in Ghana gewerkt, en dat is me nou net weer iets té heftig. 's Ochtends eerst appèl, in rijtjes het volkslied en het onze vader, en dan marcherend naar de klas. Als je daar het lokaal binnen komt zegt een klassenvertegenwoordiger (prefix, net als in Harry Potter :+ ) "class stand", en dan gaan ze allemaal tegelijk staan. Dan "class greet", en dan zeggen ze tegelijk "goodmorning madam" en dan zeg ik "goodmorning, how are you?", en dan zeggen zij "we are fine, thank you and you" ik: "I am also fine, thanks. You can sit down". En als je dus niet zegt dat ze mogen zitten doen ze dat ook niet :+
Nadeel van dit systeem: het vraag-antwoord idee bestaat niet, want als leerlingen het foute antwoord geven worden ze geslagen. Van interactie is dus geen sprake. Ook eigen initatief wordt de grond in geboord, net als creativiteit en zelf nadenkendheid.
Das dan weer het andere uiterste.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:49

Ik heb bedacht dat ik nu toch echt wat aan mijn cariere ga doen. Begon gister al, dat leerlingen een toets van vandaag (die ze met zn allen moesten doen), op hun manier niet konden maken, en gezien de teamleider bezwijkt voor ouders, hoeven de atheneumleerlingen m niet te doen. De Havisten wel? Goed, het zij zo. Vanochtend moest ik naar St Anne, waar ik een uurtje extra moest draaien (achja, ken't skele nou), toen hup hup naar Montessori, waar ik leerlingen over me heen kreeg van de Havo die de toets niet wilden doen (naja dan niet joh, scheelt mij nakijken :D ). Vervolgens heb ik mentoruur, en gezien een leerling buiten de groep valt, was dat wel ff serieus. Komt een collega (die de kinderen geweldig vinden, wij iets minder) binnen, en gooit de hele les overhoop, om vervolgens mij digibord te proberen, daar allemaal varkens op te tekenen en vervolgens mijn account te vergrendelen door heel lollig 100 keer het verkeerde wachtwoord in te voeren. Ha ha ha.
Als klap op de vuurpijl krijg ik mn nieuwe lesrooster, waarbij ik constant van hot naar her moet vliegen, en waar volgens de chef der roosters niks aan te doen is, want ja, ik ben zó moeilijk in te roosteren.

Schiet mij maar lek, ik ga wat anders doen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:53

Fijn hier een topic te vinden waar veel mensen met ervaring met kinderen zijn. Ik heb net een nieuwe job en geef gymlessen op een BSO. Nu heb ik telkens 3 groepen. De peuters, dan een groep van 4-7 (ongeveer) en daarna de 8+ groep.

Maar wát vinden kinderen tussen de 4 en 7 nu écht leuk om te doen in een gymles?

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:24

Weet iemand een leuke, interessante en vooral concrete mentorencursus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:09

Wat is het hier rustig geweest!!

Gjilke: kan je helaas niet helpen, hoop dat je ergens iets vindt!

Ik ga vandaag weer een opdracht afronden heb ik met mezelf afgesproken, moet nog 3 werkvormen uitwerken en dan is dat klaar, kan ik verder met de volgende opdracht :P

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:27

auk schreef:
Maar wát vinden kinderen tussen de 4 en 7 nu écht leuk om te doen in een gymles?

Kijk anders eens in het Bres spelenboek :D

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:28

Heb bij het cps iets gevonden wat me erg leuk lijkt, is alleen iets uit de richting :S

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:49

leuk, ik meld me ook even. Ik ben op dit moment 4e jaars (officieel is dit mn 5e jaar ivm vertraging ;) ) studente aan de Fontys lerarenopleiding in Tilburg, in de richting Neerlands. Ik loop op dit moment mijn LIO-stage en daarna heb ik nog een half jaar les waarin ik mijn vrije minor moet volgen en dan klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:52

Lonnie: waar loop je stage? Dacht dat je na je LIO altijd helemaal klaar was?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:54

Ik loop stage op 2college cobbenhagen. Ik doe een blok LIO, dus die was een half jaar fultime. Normaal is een LIO het hele jaar door, en dan 3 dagen in de week. De overige dagen heb je dan minor. Bij mij is het dus wat anders, ik heb het ene halfjaar stage, het andere minor.

t Gaat vanaf februari wel heel druk worden, want dan stopt mn stage en begint mn minor, maar ik krijg op mn stage een voorlopige baan, dus dat wordt aanpoten!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:00

Gjilke schreef:
Weet iemand een leuke, interessante en vooral concrete mentorencursus?

Misschien kun je even op de site van ECNO (onderdeel van de NHL) kijken, die hebben vaak wel een goed aanbod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:04

lonnie schreef:
Ik loop stage op 2college cobbenhagen. Ik doe een blok LIO, dus die was een half jaar fultime. Normaal is een LIO het hele jaar door, en dan 3 dagen in de week. De overige dagen heb je dan minor. Bij mij is het dus wat anders, ik heb het ene halfjaar stage, het andere minor.

t Gaat vanaf februari wel heel druk worden, want dan stopt mn stage en begint mn minor, maar ik krijg op mn stage een voorlopige baan, dus dat wordt aanpoten!

Ok, klinkt ook goed! Heb zelf nog op 2college gezeten, alleen dan in Oisterwijk, heb de fusie nog helemaal meegemaakt.

Wel fijn dat je al een voorlopige baan krijgt, lijkt me een fijn vooruitzicht!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:08

Niemand meer aan de studie in 2010? Vast wel toch...? Of is iedereen al te druk met studie/werk?

Hoe dan ook, ondanks de grote rode letters zou ik graag nog een reactie plaatsen...Nu ik mijn quarter life crisis redelijk te boven ben heb ik eindelijk een besluit genomen: ik ga lerarenopleiding Engels doen, 1e graads, in Groningen. Heb mijn MA Engels al, dus met een jaartje voltijd of twee jaar deeltijd zou ik al klaar kunnen zijn. Voltijd gaat niet lukken helaas, zal toch mijn huur etc moeten betalen, dus dan maar deeltijd. Zijn hier ervaringen mee of evt. met individuele opleidingstrajecten?

Nog een vraagje: weten jullie iets over de kansen om onbevoegd voor een klas te komen, evt al vóórdat ik in september begin aan mijn opleiding? Ik heb dus mijn maatschappelijke Master al op zak voor Engels.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:15

Eerlijk :o ? Mijn ervaring (die overigens nog niet heel veel jaren telt, dus dat scheelt ;) ) is dat de mensen die van de uni komen het zwaarder hebben dan de mensen van het HBO. Al is het maar omdat de mensen van de uni zo voor de klas komen, terwijl je op het HBO al 3 stage's gehad hebt, waarin je de beginselen toch wel zo voldoende hebt geleerd dat je redelijk zelfstandig lessen kan draaien waarbij de stoelen op de grond blijven ipv door de ramen vliegen.

Lesgeven zonder bevoegdheid is in de exacte hoek geen probleem, hoe de schaarste bij Engels is weet ik niet. Ze zoeken op Piter Jelles Montessori in Leeuwarden iig nog iemand voor volgend schooljaar, dus ik zou zeggen solliciteer alvast ;)