Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:59

Super leuk geworden!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:18

Leuk!!!!

Hier komen de relatiegeschenken uit op ongeveer 8 euro per stuk. Vind ik een nette prijs.
De vertegenwoordigers krijgen er allemaal 1 en dan sturen we ook naar elke leverancier nog 1 op.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:19

Leuk LadyMadonna! :D

Ik heb voor maandag een afspraak voor het inschrijven bij de kvk. Weet iemand hoe lang zo'n gesprek ongeveer duurt? Kan ik daar even rekening mee houden.

Verder is de webshop geregistreerd en het logo gemaakt. Alleen nog even wachten tot het uittreksel kvk binnen is zodat ik verder kan. En dan nog wachten op de leveranciers.. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:22

Rianne_ schreef:
Ik heb voor maandag een afspraak voor het inschrijven bij de kvk. Weet iemand hoe lang zo'n gesprek ongeveer duurt? Kan ik daar even rekening mee houden.

Het gesprek duurde bij mij nog geen 5 minuten. Het wachten meer dan anderhalf uur :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:23

Oe, 8 euro vind ik best veel ;) dit komt op 1,50 ;)

Rianne, ik was er met een half uur weer weg :j

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:25

Ik vind de verzendkosten erger. Het meeste gaat naar Duitsland :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:35

Daar heb ik dan weer geen last van :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:49

Leuk geworden Stef, toch voor de vijltjes gegaan dus :))

Jeetje HTS jullie maken er wel werk van zeg... ik ben nooit zo met kerstgeschenken / relatiegeschenken bezig geweest, ben blij dat ik het normale extra werk rond die feestdagen af krijg :=
Maar misschien komt dat dan wel heel cheap-ass over :o

Leuk Rianne! Je maakt er wel meteen serieus werk van zo te horen :)
Maar wat ga je verkopen dan...?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:12

De crèmepjes waren zo goed als uitverkocht op de groothandel. Les voor de volgende keer ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:04

@LadyMadonna: Ziet er super leuk uit!!
Rianne_ schreef:
Leuk LadyMadonna! :D

Verder is de webshop geregistreerd en het logo gemaakt. Alleen nog even wachten tot het uittreksel kvk binnen is zodat ik verder kan. En dan nog wachten op de leveranciers.. :)

Wat super leuk!!
Mijn gesprek duurde ook ongeveer 30 minuten, volgens mij. Durf het niet helemaal meer zeker te zeggen, maar zeker niet langer dan een uur.

Ik merk trouwens dat veel zakelijke afspraken vaak een uur duren. Geen idee hoe het lukt om dat zo stipt te houden, maar is wel iets wat me opvalt.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:58

Bedankt, wisselende tijden bij de KvK's dus! Zie dat ze rekening houden met 40 minuten. Dat is nogal wat :=
Heb zojuist een afspraak gemaakt voor a.s. donderdag.

Verder druk bezig met het maken van een logo en de rest van de lay-out bepalen voor mijn website.
Vanavond de eerste twee bestellingen naar leveranciers! Dan vrijdag een zakelijke rekening openen..
Het wordt steeds serieuzer! *\o/*

Vind het alleen nog wel lastig in te schatten qua belasting e.d. Ik koop bijvoorbeeld in voor een inkoopsprijs en zie de geadviseerde winkelprijs er naast staan. Maar wat houd ik dan daadwerkelijk over? Of bereken je de BTW bijvoorbeeld volledig door aan de klant? Iemand die me vertellen kan hoe dat in z'n werk gaat/een website kent waar dat in Jip & Janneke taal wordt uitgelegd? :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:10

Je koopt in exclusief btw (die btw krijg je namelijk terug van de belasting), maar je verkoopt inclusief btw en dat stukje btw (wat meer is) draag je af aan de Belasting. Het stuk wat er tussenzit, dat is wat je verdient en waar je je kosten van betaald.

Voorbeeld:
Inkoopprijs is € 10,- exclusief btw (€ 12,10 inclusief btw)
Advies verkoopprijs is € 24,20 inclusief btw (€ 20,- exclusief btw)
Je verdient er dus 10 euro aan, krijgt € 2,10 terug van de Belastingdienst en draagt € 4,20 af aan de Belastingdienst (dit wordt met elkaar verrekend).

Oh ja, als je bij buitenlandse leveranciers besteld, dan moet je zorgen dat ze je BTW nummer hebben, dan hoef je namelijk de btw niet te betalen en op een moeilijke manier terug te vragen. Dat nummer krijg je als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel.

Is het zo duidelijk?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:29

Top, heel duidelijk voorbeeld zo! +:)+ Dankjewel!
BTW nummer zal ik na donderdag meteen doorgeven aan mijn leveranciers, bedankt voor de tip!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:04

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:28

Dankjewel! Ik heb inderdaad buitenlandse leveranciers, binnen de EU. Als het buiten de EU zou zijn was het wat dat betreft makkelijker. Heb 2 jaar bij de Douane gewerkt/opleiding gevolgd dus daar weet ik dan weer iets meer van :=

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 21:00

holly schreef:
Postbode heeft zijn kaart en merci gekregen. Ik was het niet zelf, maar hij zou blij verrast hebben gekeken. Nou daar doen we het voor he :-)

omdat ik dacht hem niet meer te zien voor kerst, merci en kaart voor hem klaargelegd dus.
Maar hij kwam vandaag nog een levering brengen.
Dank je wel voor die kaart. Ja, ik hem op die voorkant geplakt, op die dashboard (met hand gebaren en accentje)
Nou dat is toch leuk! :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:36

De vuilnismannen koffie beloofd volgende week :-)

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:15

Beste ondernemers,

Ik lees al een behoorlijke poos mee en ik ben nu een oriënterend marktonderzoek aan het doen naar de behoefte en kennis die er al bestaat over het beroep dat ik mij eigen wil gaan maken/aan het maken ben.
Ik hoop dat jullie mijn enquete van 10 vragen willen invullen, dan zal ik uit de meelees modus blijven en jullie updaten over de stappen die ik zet in mijn toekomstig bedrijf :)

https://petteflets.typeform.com/to/YW3jQQ

Rianne, ik ben benieuwd hoe het nu inmiddels met je start-up gaat? Gefeliciteerd met je inschrijving!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:24

Weer bijgelezen hier, blijft een leerzaam topic :j

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:09

Wat leuk, al die bedankjes!

Leuk Jeany, zal eens naar je enquête kijken als ik tijd heb.
Hier gaat het goed, leuk dat je ernaar vraagt! Inmiddels ingeschreven bij KvK. Eerste order van leverancier is onderweg en komt uiterlijk woensdag binnen.. Verder nog twee bestellingen staan bij leveranciers. Wacht nog op één leverancier en dan houd ik het in eerste instantie daar even bij. Kijken hoe het gaat lopen!

Ben nog steeds enorm enthousiast.. :):) Inmiddels thuis "kantoor" aan het inrichten. Leuk leuk!

Krijg het alleen maar niet voor elkaar om mijn nieuwe e-mailadres te koppelen aan m'n iPhone/iPad & Outlook.. _-:( Snap niks van die servers en zo denk ik. Dus als iemand me daar evt mee zou kunnen helpen? Zou heel fijn zijn!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:35

Drukste tijd van het jaar, in september al bellen voor een afspraak (geen vaste klant), en dan zonder boe of bah gewoon niet op komen dagen -:(-
Dat ik nu even pauze heb vind ik niet erg, maar ik heb best wat mensen teleur moeten stellen omdat ik vol zit.... Wat vinden jullie? Factuur sturen?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:57

LadyMadonna schreef:
Drukste tijd van het jaar, in september al bellen voor een afspraak (geen vaste klant), en dan zonder boe of bah gewoon niet op komen dagen -:(-
Dat ik nu even pauze heb vind ik niet erg, maar ik heb best wat mensen teleur moeten stellen omdat ik vol zit.... Wat vinden jullie? Factuur sturen?

Heb je dat in de voorwaarden staan? op de website of visitekaartje?
Weet niet hoe gebruikelijk het is in jullie branche?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:14

LadyMadonna schreef:

In dit linkje staat er wat over uitgelegd en er staan ook flinke wat reacties/ervaringen bij:
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010- ... ch-betalen

Zeker als je geen bericht hebt gehad én andere klanten hebt moeten weigeren, dan zou ik persoonlijk inderdaad een factuur sturen.
De tijd stond geboekt en er is niet afgemeld. Dat is een wanprestatie van de klant.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:45

Stom, maar ik moet nog steeds voor mijn algemene voorwaarden gaan zitten. Mooi klusje voor volgende week :j
Ga de link even lezen Femke, bedankt.
Het gaat mij echt niet om die €35. Maar ik ben al twee weken mensen aan het afhouden omdat ik vol zit, en in deze tijd had ik dus iemand anders kunnen doen...

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:13

Algemene voorwaarden moet ik ook nog opstellen ja. En mijn website is al wel gepubliceerd maar nog niet helemaal af. Naast mijn vaste baan en studie en lesgeven is het soms lastig gaatjes vinden om ervoor te gaan zitten. Binnenkort ga ik nog een halve dag minder werken en heb ik een volledige werkdag voor dat soort dingen.
Bovenaan mijn lijstje staat mu het laten ontwerpen/ maken van een logo. Hebben jullie een logo en door wie laten maken? Of misschien andere zinvolle tips in die richting?