Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:20

LadyMadonna schreef:
Zijn er hier mensen die met een online afspraken systeem werken? Mijn administratie systeem bevat een online afspraken tool, die ik oa kan intergreren op mijn fb. Heb het nu niet aan staan, omdat het me het gevoel geeft dat ik de regie uit handen geef, maar vanuit de klant kan ik me voorstellen dat het prettig kan zijn.

Ik heb pas geleden voor een klant van mij een online afspraken systeem in werking gezet. Als je een systeem zoekt dat synchroniseert met je agenda en waarbij jij de tijden aangeeft waarop afspraken gemaakt kunnen worden, dan lijkt het mij geen probleem... Maar dat is natuurlijk jouw keuze!
Als je zelf al een Google Agenda gebruikt, dan is dat wel fijn, want er zijn meerdere systemen die synchroniseren met die agenda. Ook zodat ie tijden blokkeert als jij een andere afspraak (dierenarts, paardrijles, beurs of wat dan ook ;-) ) inplant. Dan hou je volgens mij nog wel zelf de regie!
Ik heb gebruik gemaakt van https://www.acuityscheduling.com/

LadyMadonna

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:09

Maar nu kan ik blokken maken. Stel, ik heb om 9 uur een klant, dan heb ik de volgende graag om 10 uur, en niet om 11 of 12 uur

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:32

Klopt, dat kan je dan niet. Persoonlijk mis ik niet zo'n systeem voor bijvoorbeeld mijn kapster hoor. Als ik geknipt wil worden, dan bel ik haar gewoon om een afspraak te maken en hoor ik wanneer ze kan.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:04

De kapster hier in het dorp doet het online via www.planetzelf.nl , LadyMadonna. Misschien heb je daar iets aan?
Bij haar kun je bijv. kiezen voor de behandeling die je wilt (knippen, verven, knippen en verven etc.) en aan de hand daarvan wordt de tijd bepaald die ervoor nodig is.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:27

Maar dan nog hou je het probleem dat er geen blokken te maken zijn en dat je dus gaten kunt krijgen...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:41

Ja, daar heb je gelijk in. Dan zou je je klanten misschien kunnen instrueren dat het aaneensluitend moet?
Maar goed, je zult er altijd mensen tussen hebben die dat dan weer niet begrepen hebben en je alsnog met gaten zit.. :roll: Lastig!

Ik zit nog steeds in spanning af te wachten tot ik iets van de merken heb gehoord die ik heb aangeschreven. Geduld... :x Kan niet wachten tot ik daadwerkelijk plannen kan gaan omzetten naar actie.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:51

Wat ik begrijp van die afspraak planners is dat je de geprikte datum opgestuurd krijgt, en deze kan accepteren of wijzigen (door de klant even te bellen of ze eerder/later kunnen).

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:56

Dat wel, maar dan heeft dat systeem toch geen nut?
En mensen instrueren lijkt me geen goed plan en dat zal niet werken... Ze kiezen toch wat hun het best uitkomt... Zeker als ze zelf de keuze hebben...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:28

Wie heeft er hier "inkomsten uit overige werkzaamheden"? Ik ben voor de belastingdienst (nog) geen ondernemer. Ik doe dus netjes per kwartaal mijn btw aangifte, en geef mijn winst straks op bij de inkomstenbelasting onder dus: inkomsten uit overige werkzaamheden.
Maar: waar moet ik nu rekening mee houden? Ik snap dat dat van heel veel dingen afhankelijk is, zoals hypotheek, salaris van m'n man etc, maar wil graag wat geld achter de hand houden.
Stel dat ik een winst van 3000€ heb?
Er is me geadviseerd 30%, maar dat voelt wel heel veel?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:24

Minimaal 30% plus iets extra's (ong 6%) voor de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:56

Das op basis van 3000 euro 1080 -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:04

Ja dat is klöte maar daar hebben we allemaal mee te maken.... als verkoper kan je eerst al 21% van wat de klant betaalt wegstorten naar de Belastingdienst als omzetbelasting (BTW), en wat je vervolgens dan nog overhoudt daar gaat de inkomstenbelasting dan nog eens overheen -O-

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:08

Het enige voordeel van ondernemer zijn voor de belastingdienst is dat je ook verschillende aftrekken hebt... Ondernemersaftrek gaat eerst van je winst af en dat deel is dus inkomstenbelastingvrij.

Trouwens, Pmarena: LadyMadonna draagt ook al netjes haar btw af, dat geeft ze aan.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:42

Klinkt veel als je het zo in een keer moet betalen, maar als je in loondienst bent gaat dat percentage ook van je nettoloon af he. Alleen dan doet het minder pijn :').

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:58

Moet ik mijn salaris nog apart rekenen? Of valt dat gewoon onder de "winst"?
Ik heb nu mijn omzet, daar trek ik mijn kosten van af (inkoop goederen, boodschappen, reiskosten) en dan blijft er x over. Maar ik reken voor mezelf ook een x bedrag "salaris", wat ik over maak naar mijn privé rekening.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:17

Je kunt jezelf toch alleen salaris geven als je jezelf op de loonlijst zet en dan moet je loonbelasting afdragen....dus netto iets overmaken maar je privérekening klopt niet in mijn beleving. Tenzij je over het hele jaar inkomstenbelasting achteraf afdraagt.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:18

Oef, dat is nog wel iets om in te verdiepen. Dat belastinggedoe.. := Hoe hebben jullie die kennis opgedaan? Gewoon via internet?

Pff, valt nog vies tegen om een domeinnaam te bedenken. Had een naam bedacht die precies past bij wat ik wil maar helaas is dat domein al bezet. Niet als website maar voor e-mailverkeer.. :roll:

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:48

LadyMadonna schreef:
Moet ik mijn salaris nog apart rekenen? Of valt dat gewoon onder de "winst"?
Ik heb nu mijn omzet, daar trek ik mijn kosten van af (inkoop goederen, boodschappen, reiskosten) en dan blijft er x over. Maar ik reken voor mezelf ook een x bedrag "salaris", wat ik over maak naar mijn privé rekening.

Dat werkt zo niet.
Je geeft je winst op bij "inkomsten uit overige werkzaamheden" en dat kun je jezelf uitbetalen. Ja daar gaat dan nog (afh van je belastingschaal) nog zo'n 30 tot 50 % vanaf.
Je "salaris" is n voorschot daarop.
Betaal je alles uit dan begin je op 0.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:57

Je mag jezelf zoveel "salaris" geven als je wilt. Of je van die 3000 nou 1000 naar jezelf uitkeert of 2400 maakt niet uit. Over die 3000 moet je uiteindelijk belasting betalen. Dus het is aan jezelf om genoeg geld achter de hand te houden!

Overigens stort ik maandelijks wel een X bedrag van mijn zakelijke naar privérekening. Dat doe ik tegelijk met het uitbetalen van de salarissen vh personeel. Dat bedrag zie ik als mijn nettoloon. De aangifte IB betaal ik in 1x achteraf in het daarop volgende kalenderjaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:49

Als je een B.V. Hebt, dan zal je daar op de loonlijst staan. Maar ik vermoed dat je Zzp er bent? Als zzp er heb je technisch gezien geen salaris. Precies zoals hierboven beschreven wordt. Je hebt inkomsten uit arbeid. Inspringing is alles wat na aftrek van kosten overblijft van jou. Of je dat nu op je privé rekening zet of op je zakelijke rekening laat staan maakt niet zoveel uit. Het is van jou. Heb je een boekhouder, fiscaal adviseur? Daar kan je met dit soort vragen terecht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:09

Ik heb geen BV, ben idd zzper. Ik heb ook geen zakelijke rekening, dat kost me gewoon allemaal te veel ten opzichte van de inkomsten. Aangezien alle inkomsten cash zijn wordt elke week de kas opgemaakt en dat wordt gestort. Ga niet met weet ik veel hoeveel cash in huis zitten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:22

Die 60 euro die je per jaar kwijt zou zijn bij Knab voor je rekening is het (mijn inziens) meer dan waard! Ik hoef niet heel mijn administratie uit te pluizen om te zien wat de inkomsten en uitgave van mijn bedrijf tegenover persoonlijk zijn.

@Rien: Het kan voordeliger zijn om geld op je zakelijke (spaar)rekening te laten staan. Dan staat ie namelijk op je bedrijfsbalans en wordt ie niet meegenomen in Box 3 van je IB. Is die Box 3 gevuld, dan kun je bijvoorbeeld geen huurtoeslag aanvragen. Daarin maakt het dus wel een verschil, maar het is inderdaad altijd allemaal geld van jezelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:01

Als je contant geld af wilt storten is Knab eigenlijk geen optie, omdat het daarbij niet (makkelijk) kan.

En voor de IB enzo maakt het toch niets uit of geld op je zakelijke of je privé-rekening staan als ZZP-er :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:24

Even kijken of ik het goed zeg zo
Je inkomsten geef je op. Zeg 3000 euro.
Maak je nu elke maand 100 euro over naar jezelf, dan haal je dat er niet af. Die 3000 euro blijft hetzelfde Stef.
Ik denk dat het voor jou het makkelijkst te begrijpen is als ik zeg inkomsten min uitgaven, het resultaat betaald je belasting over. Wat dan overblijft is allemaal "loon". Hoeveel je opneemt en hoeveel je weer investeerd moet je zelf weten.

Postbode heeft zijn kaart en merci gekregen. Ik was het niet zelf, maar hij zou blij verrast hebben gekeken. Nou daar doen we het voor he :-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:27

Zo, heb m'n ochtend weer nuttig besteed ;)

Afbeelding

Afbeelding