Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:53

Wat fijn Daffodil! Ik hoop dat je de baan krijgt!

Hier net helaas gebeld door mijn gesprek van afgelopen donderdag, nét niet aangenomen. Ze zouden eigenlijk al gelijk eind van de dag de beslissing maken (maar pas na het weekend bellen ivm overleg met mensen die er niet bij konden zijn), maar ze vonden het zo lastig zeiden ze dat ze tot het laatste moment hebben getwijfeld, maar ik ben het net niet geworden. Wel fijn om te horen dat ze het wel een heel fijn en goed gesprek vonden, dus dat geeft weer hoop voor de volgende baan.

Moet nog steeds wat horen van mijn sollicitatie van dinsdag...

En maar weer verder solliciteren.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:59

Hoe handelen jullie het af als je een aantal sollicitatie eruit hebben gestuurd maar nog niks gehoord hebben?

Ik heb er afgelopen week een stuk of 5 uitgedaan waarvan 1tje me er heel erg trekt, 1 een open sollicitatie was bij een oud stage bedrijf, en 1 wat eigenlijk een interne vacature was maar ik via mn schoonvader doorgestuurd kreeg..

Nu wil ik eigenlijk die ene bellen die me erg trekt ( daar heb ik de opleiding gedaan waar ik nu werk voor zoek ) Maar ik heb op de website al gelezen dat de procedure wel 2 weken in beslag kan nemen..
Maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk kans maken..

Iemand tips?

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:19

@daffodil Ik beëindig dan mijn contract zelf. Ze hebben nu zelf al gezegt dat ze het contract in mei weer willen verlengen, maar ik dus niet. Dat weet het bedrijf zelf nog niet.

Yltje, ik heb ze zelf tot nu toe gewoon afgewacht. Er zijn 12 sollicitaties de deur uit sinds woensdag, 2 afwijzingen tot nu toe en dan nu 1 sollicitatie gesprek.

Xfioon, balen zeg!

Ik heb woensdag een sollicitatie gesprek. Spannend!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:22

Ik bel niet hoor Yltje, deze functie had ik 13 dagen geleden op geschreven.....niet eens een bericht van ontvangst gehad maar ik wacht het gewoon af. Ik denk dan ze zullen die tijd wel nodig hebben. Soms krijg ik binnen een kwartier een afwijzing, dat vind ik eigenlijk veel erger!

Oke Osianaa, dan is je beding wel van toepassing.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:33

Hoezo zou een concurrentiebeding alleen van toepassing zijn als je zelf ontslag neemt en niet als je ontslag krijgt?? Overigens mag tegenwoordig in veel gevallen een concurrentiebeding simpelweg niet meer, helemaal niet meer, hoe het einde van je dienstverband ook tot stand komt. Het mag alleen nog bij zéér zwaarwegende bedrijfsbelangen, bijvoorbeeld als je met patenten en dergelijke en bedrijfsgeheimen te maken hebt. Lijkt me in dit geval niet van toepassing, dus het hangt eigenlijk af van wanneer je contract is.

Als er specifiek bij staat dat het twee weken kan duren zou ik gewoon dat in elk geval afwachten Yltje. Eerder bellen vind ik persoonlijk een beetje ongeduldig staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:43

Als er duidelijk staat dat het 2 weken duurt. Zou ik die ook zeker aanhouden. Ze melden het niet voor niks, lijkt mij heel irritant als mensen dan al eerder gaan bellen om te informeren. Daarna kan natuurlijk altijd!

Ik bel eigenlijk nooit er achteraan. Er zijn zelfs bedrijven die anderhalve maand later nog terug mailen. Dat ik echt moet denken: wat is dit. Stuur dan gewoon niks meer :')

Maar goed, het gaat voor mij om bijbanen. En ik weet gewoon dat ik meestal domweg te oud ben. Geen zin om dan erover te gaan bellen. Mn droombaan zou ik wel achterna bellen na 2 weken wachten...

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:28

Ik ga pas bellen als ik 2 tot 3 weken na de sluitingsdatum van de vacature nog niks heb gehoord

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:32

Okee heel erg bedankt voor de verhalen! Dan wacht ik gewoon rustig af, ik vind het inderdaad lastig om te weten wat ik moet doen omdat ik het inderdaad een onwijze baan vind.

Maar blijven hopen dan!

Hoop dat voor jullie je sollicitaties ook goed aflopen! Je gunt het niemand om werkloos te zijn!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:28

Donderdagmiddag gebeld, vrijdag gesprek, vandaag contract getekend en morgen beginnen.
Soms kan het heel snel gaan, helaas wel tijdelijk maar we zijn in ieder geval weer even onder de pannen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:38

Gefeliciteerd! Wat ga je doen?

Ik ben vandaag gebeld door uzb.. hoop morgen meer te horen. Of ik evt woensdag op gesprek kan komen. Morgen iig ook even langs paspoort laten scannen voor ander baantje nog. Is niet vast, maar wie weet past het x in mn schema.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:04

Wilde net alles in orde maken voor andere baantje. Zie ik dat ze de bijlages zijn vergeten te mailen. Dus kan ik niks ondertekenen haha. Even dat afwachten dus... dan kan ik paspoort laten scannen even doorschuiven. Mocht ik op gesprek kunnen, ben ik al de goede richting uit aan het fietsen. Doe ik het combineren :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:34

Spannend Nontie en indinn! Ik duim voor jullie.

Ik heb net weer een nutteloze ochtend vacatures zoeken achter de rug. Zo schieten de vier verplichte sollicitatieactiviteiten niet echt op.... Wel bezig geweest met de opzet van mijn mail voor de bedrijven waar ik graag eens zou kijken, dus ik pb je zo even indinn. Heb ik in elk geval iets gedaan :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:55

Dat contact kan je ook onder een activiteiten schuiven (netwerkgesprek bv), dus dat scheelt weer iets!

Ik heb donderdag begin middag gesprek. Eens zien of ik mn concurrentie kan overtreffen! En dan fiets ik gelijk door naar het uzb voor dat kopie te laten maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:16

daffodil schreef:
Osiannaa, goed naar kijken hoor en beëindig je zelf je contract of loopt het af? Daar zit ook nog verschil in mbt concurrentiebeding!
Balen MDH (die streepjes zijn lastig :D ) hoop dat je snel iets vindt!
Wat voor vak doe je RoyceMack en ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat je nu gaat starten?
Janine1990, in het verleden heb ik dit ook gehad en ben toch blijven hangen omdat ik overgehaald werd maar alles wat beloofd werd, kwamen ze niet na dus het bleef dezelfde saaie baan en ik ben uiteindelijk toch vertrokken. Volg je gevoel!
Kevinsky, dat is humor zeg, daar zou ik ook om moeten gniffelen!

Ohhhh ik ben gebeld! Mag morgenavond op gesprek voor die ene baan, terwijl ik niet meer zou solliciteren maar dit is te mooi om niet te proberen! Vind het reuzespannend en stiekem hoop ik op een leuk gesprek!

Fijn dat je me die bevestiging even geeft... Ik ga het morgen gewoon zeggen zonder er te veel randzaken bij te halen.

Ik duim voor je straks! Heel veel succes!

Yltje schreef:
Hoe handelen jullie het af als je een aantal sollicitatie eruit hebben gestuurd maar nog niks gehoord hebben?

Ik heb er afgelopen week een stuk of 5 uitgedaan waarvan 1tje me er heel erg trekt, 1 een open sollicitatie was bij een oud stage bedrijf, en 1 wat eigenlijk een interne vacature was maar ik via mn schoonvader doorgestuurd kreeg..

Nu wil ik eigenlijk die ene bellen die me erg trekt ( daar heb ik de opleiding gedaan waar ik nu werk voor zoek ) Maar ik heb op de website al gelezen dat de procedure wel 2 weken in beslag kan nemen..
Maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk kans maken..

Iemand tips?

Ik solliciteerde begin september en kreeg half oktober een afwijzing in de brievenbus. Had intussen dus alweer werk, maar echt joh... Sommige bedrijven... :x
Ik bel er alleen achteraan als ik het heel erg graag wil en dan wacht ik wel tot een paar dagen na de sluitingsdatum. Maar eerlijk, heb ik nog nooit gedaan. Wel nadat ik op gesprek ben geweest en het te lang duurde voordat ik wat hoorde.

nontie schreef:
Donderdagmiddag gebeld, vrijdag gesprek, vandaag contract getekend en morgen beginnen.
Soms kan het heel snel gaan, helaas wel tijdelijk maar we zijn in ieder geval weer even onder de pannen :)

Gefeliciteerd! Geeft niets dat het kort is, het staat weer bij je CV op! Dat betekent hierna weer een grotere/snellere kans op een baan!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:11

Gesprek gehad, leuk open gesprek maar ik verwacht dat als een andere kandidaat financieel beter onderlegd is, dat ik het daartegen afleg. Ondanks mijn spetterende persoonlijkheid :D :D :D

Het was in ieder geval leuk om weer eens een gesprek te hebben!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 08:58

Ik moet zeggen dat ik kandidaten die echt niet voldoen ook meteen afwijs hoor.
Dan komen ze niet in de stapel 'afwijzen' en worden ze niet vergeten. Probeer wel aan te geven waarom ze worden afgewezen maar vaak is het ook een bepaald ' type' mens wat bij de organisatie moet passen.

Per 1 maart moet ik onbepaalde tijd krijgen. Heb het al ruim van te voren aangegeven dat ze met een goed voorstel moeten komen. Ik word ruim 1000 euro onder marktconform betaald. Anders mogen ze dat contract houden en ga ik 5 dagen per week solliciteren.
Elke dag dat ik er langer werk voel ik me niet gerespecteerd en dat is niet fijn. Slecht voor je gevoel van eigenwaarde. }:0

Nonti lekker onder de pannen, fijn!

Trekt de arbeidsmarkt weer aan volgens jullie? Gaat het makkelijker, sneller om een baan te krijgen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:22

Zijn hier mensen van plan om naar de Nederlandse Carriere dagen te gaan dit weekend?

Voor mij eigenlijk de eerste echte stap om actief op zoek te gaan naar werk. Tot nu toe was ik me vooral aan het voorbereiden. Ik heb nog werk, maar ben overspannen geraakt en ga niet terug in de oude functie en wil gewoon wat anders. Dus de afgelopen maanden cursussen gevolgd, CV ge-update, loopbaantraject, visite kaartje gemaakt en nu dan vrijdag voor het eerst echt aan de bak.

Heb geen idee wat ik kan verwachten. Ik wil dus de IT in, maar heb zeer beperkt vakinhoudelijke kennis, maar wel een béta WO opleiding. Een oud collega van mij, met praktisch dezelfde achtergrond maakte dezelfde overstap en is met 1 recruiter gaan praten en had twee weken later een andere baan. Dus dat het snel kán gaan, dat weet ik.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:35

Shiloh ik zit te denken om ook de overstap naar ict tebdoen, maar ook niet echt een idee hoe ik mijzelf dan moet presenteren enz.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:04

Ik ga erheen shiloh. Heb geen visite kaartjes. Is dat nodig? Ik had bedacht gewoon een hele stapel uitgeprinte cv's mee te nemen voor als ik met interessante mensen praat...

Wat heb je voor cursussen gedaan? :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:31

Ik heb een visitekaartje gemaakt die dubbelgeklapt is en daarmee een mini CV is. Mijn CV neem ik wel mee, maar ik wilde iets originelers. Vooral omdat mijn CV eigenlijk totaal niet aansluit bij wat ik wil, de it. Ik wilde echt uitstralen "kijk, de inhoudelijke kennis heb ik nog niet, maar ik ben slim, ik leer snel en heb goede kwaliteiten in huis". Gelukkig zijn er in de IT veel bedrijven bereid je op te leiden. Dus daar gaan we voor!

Op de voorkant heb ik standaard visitekaartje info met een foto, binnenin heb ik mijn huidige werk, mijn opleiding en de cursussen die ik de afgelopen maanden gevolgd heb gezet. Daarnaast een rijtje steekwoorden van kwaliteiten en een mini tekstje met wie ik ben en wat ik wil.

Cursussen die ik gedaan heb zijn via Lynda.com. Via het persoonlijk budget op mijn werk heb ik een jaar abonnement kunnen afsluiten daarop. Die website heeft duizenden cursussen en ook samengestelde "trajecten" van cursussen die bij elkaar passen. Zo ben ik nu het traject "becoming a programmer" aan het volgen.

Lovelys, wat is je achtergrond?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:17

Ik ben psycholoog, maar daar kan ik niets in vinden. Ik heb totaal andere achtergrond dus.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:21

Slim bedacht dan inderdaad!

Ik wil vrijdag workshops gaan doen en zaterdag langs de bedrijven. Misschien vrijdag ook al een paar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:21

Ik zit zelf in immunologisch kanker onderzoek. Ook totaal andere richting dus, maar wel béta.

Belangrijkste is denk ik uitzoeken welke kwaliteiten jij hebt die nuttig zijn in de IT, en welke functies in die IT je aanspreken. Ik kan me voorstellen dat je als psycholoog best wat bij te dragen hebt, zeker in projecten gericht op menselijk gedrag. Zoek eens op Agile analist. Kan me voorstellen dat jij voor bedrijven in die functie best interessant bent.

De tijd moet het leren, maar ik heb begrepen dat er best wat bedrijven bereidt zijn te investeren in jou omscholing, mits je maar het koppie en de kwaliteiten hebt. Ongeacht de richting is een WO diploma dan gewoon al veel waard.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:47

Ja ik heb idd een master en ben hopelijk wat waard. Bedankt voor de tip!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:05

Ik hoop dat ik hier ook mee mag komen praten! :D

Mijn situatie:
Ik heb een fulltime baan als boekhoudster bij een accountantskantoor. Heb een vast contract, en werk hier nu 5,5 jaar. Wat kom je hier dan doen vragen jullie je vast af? :+
Nou ik wil hier al een hele tijd weg.. Ik weet alleen niet precies wat ik dan wel wil gaan doen.

Na het VMBO ben ik de opleiding paardenhouderij gaan doen, en na 1 jaar dacht ik wat doe ik hier.. Er is geen werk in te vinden, of zwart en als je kunt rijden kan dat ook zonder opleiding. Toen ben ik maar de opleiding financiële administratie gaan doen MBO (BBL), hier is altijd wel werk in dacht ik. Mijn droombaan? Absoluut niet. Ik word echt gek van hele dagen op kantoor zitten.
In de zomer heb ik naast mijn fulltime baan nog een parttime baan gehad in de avonden en weekenden in een sushi restaurant. Nooit ben ik met tegenzin gegaan, ook al was het salaris om te huilen ik had het naar mijn zin! Ik was bezig, en zat niet stil de hele dag. Helaas vind de belastingdienst het niet echt tof als je 2 banen hebt en ben ik om die reden ook weer gestopt.

Nu woont mijn man sinds 13 oktober 2016 in NL. Dit is best lastig om een buitenlandse partner naar NL te krijgen. De referent (ik dus) moet minimaal een jaarcontract hebben en aan een inkomenseis voldoen. Gelukkig deed ik dat. Mijn man heeft een verblijfsvergunning voor 5 jaar. Dit houdt in dat hij daarna een NL paspoort aan kan vragen, of dat riedeltje papierwerk weer opnieuw moet doen.
Zolang hij zijn vergunning heeft (dus 5 jaar), moet 1 van ons 2 aan de inkomenseis blijven voldoen, anders moet hij het land uit. Je mag geen aanspraak op bijstand.
Hij heeft zelf nog geen baan, heeft dinsdag een rondleiding bij het magazijn van Bol.com (via een uitzendbureau) , en wordt denken wij wel aangenomen. Dit is geen topbaan kwa salaris, maar hij is al blij met wat hij krijgt (als niet NL spreker). En nu, ik ben me toch jaloers := Ik zou dit ook graag doen, bezig zijn, lopen, order picken.. Het is een simpele baan maar dit lijkt me zoveeeeel leuker dan op kantoor.
Echter zitten wij met de risico inkomenseis/5 jaar een van de 2. Maar ik kan dit ook geen 5 jaar meer volhouden. Ik ben al vanaf juni bezig met oneindig veel geregel/papierwerk (buiten mijn werk om), en ik loop over.

Nu zou je denken, wacht nog even af tot hij een baan heeft en ga dan zelf kijken, dit is denk ook het meest verstandige. Maar hij zal via een uitzendbureau gaan werken, en dus ook geen zekerheid.

Ik wou gewoon even mijn verhaal kwijt, en kijken wat jullie voor tips/adviezen hebben.