Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:21

De betere die ik krijg van tieners "Hallo, hoe kan ik ook een webwinkel beginnen? Wilt u me dat uitleggen?"

Ultieme hangmat-aanpak: ik lig in een hangmat en een ander rent en draaft wel voor me en draagt me alles aan. Ik wil nog net wel zelf een strootje in mijn mond nemen en slurpen van een cocktail.

Rianne: altijd uitgaan van je sterktes en zonder overdrijven, dat is idd de beste aanpak. Als je met ons spervuur zo netjes blijft reageren ziet dat er goed uit ;-)

LadyMadonna

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:25

Welk product wil je gaan verkopen? Er zijn zo ontzettend veel webshops dat het me lastig lijkt om uniek te zijn.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:30

Haha, vreselijk foxy80.. :')

Dankjewel! Ik ben wel blij met jullie spervuur. Goed om er realistisch over na te denken zonder dat iedereen alleen maar roept hoe leuk het is. Er zijn zoveel dingen om bij stil te staan!

LadyMadonna, heb jou even een PB gestuurd.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:41

Get real: het is niet leuk. Je gaat je nog geregeld afvragen waar je aan begonnen bent. Je ligt wakker van de kosten. Je piekert over het aantrekken van klanten. Je haar zal wel een keer of tien omhoog komen van slecht nieuws/commentaar/reacties (stalgenoot heeft ooit aan ex-staleigenaar afgeraden bij mij iets te kopen omdat ik 'brol' verkocht...)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:53

Ja, zoiets heb ik inderdaad wel vaker gehoord. En toch maakt het me niet minder enthousiast. Ik sta er wel heel realistisch in en weet ook dat het meer dan fulltime werken zal gaan worden. Dat het - sowieso eerst - helemaal niets gaat opbrengen. Maar goed, ik heb nu zo vaak pech gehad in het bedrijfsleven waardoor ik wel wat gewend ben. Nu wil ik het gewoon zelf in de hand hebben. Dan moet ik maar accepteren dat dat inclusief vele zorgen is :)

O meen je niet, mooi klaar met zo'n stalgenoot. Kon hij/zij het ook nog onderbouwen of pure jaloezie?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:01

Wat leuk dat je een webshop gaat beginnen, Rianne! Veel succes ermee!
De tip die ik graag 5 jaar eerder had gekregen (dus bij het begin van mijn bedrijf en niet tegen het eerste jubileum ;-) ) was over de Gouden Cirkel van Simon Sinek. Volgens mij moet je hier echt gebruik van maken als je in deze tijd nog een leuk bedrijf wilt runnen. Dit is die gouden cirkel: https://www.youtube.com/watch?v=IPYeCltXpxw

Qua bank ging het hier een paar weken geleden of Knab. Volgens mij zijn er een paar naar overgestapt, dus misschien kun je eens bij hun informeren hoe dat bevalt. Was in ieder geval lekker goedkoop volgens mij.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:08

Dankjewel! Ook bedankt voor de tip van de Gouden Cirkel, ga ik me zeker in verdiepen.

Knab komt me toevallig bekend voor via pmarena hier, haha. Ben inderdaad wel benieuwd hoe het de mensen hier bevalt of eventueel nog een tip voor een andere bank?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:10

Klopt, ik ben zelf toen ook overgestapt naar Knab.
Zowel zakelijk als m'n privé rekening.

Nu zelfs m'n oude bank ook definitief opgezegd.
Heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Knab is de fijnste bank die ik ooit heb gehad (ik heb rekeningen gehad bij SNS, RABO, ING).

Handige app hebben ze ook. Fijne meldingen kun je instellen.
Overboeken tussen je eigen rekening zonder random reader of pasje.
Alle rekeningen in 1 handig overzicht online, dus je hoeft maar 1 inlogcode te onthouden.

En goedkoop... Voor maar 5 euro per maand met de zakelijke rekening, bespaar ik echt behoorlijk veel ten opzichte van ING. Daar kreeg ik niet alleen kosten voor de rekening, maar ook hoge kosten voor bij/afschrijvingen enzo.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:20

Dat klinkt heel positief Femke! Goed om te weten. Wij zitten privé bij de ABN Amro en dat laat ik i.v.m. hypotheek ook zo. Maar Knab is dus zeker goed om te overwegen als zakelijke bank.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:27

Zat even te denken aan klanten die telefonisch contact op kunnen nemen. Hebben jullie daar een ander nummer/telefoon voor?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:29

Wat handig die gouden cirkel, toevallig heb ik dat al geïntegreerd en is voor mij alleen een bevestiging dat ik het goed heb bedacht :D
Rianne_ schreef:
Zat even te denken aan klanten die telefonisch contact op kunnen nemen. Hebben jullie daar een ander nummer/telefoon voor?

Ja ik heb een ander 06 nummer zodat ik hem ook af en toe weg kan leggen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:45

Thanks. Zo dacht ik ook inderdaad! Toch wel fijn om dat gescheiden van elkaar te houden.
Vind het overigens best lastig hoor.. Je wilt in principe "altijd" bereikbaar zijn voor je klanten. Maar wat als je eens een weekendje weg wilt, op verjaardagsvisite bent o.i.d?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:24

Ik heb gewoon 1 06-nummer voor privé en zakelijk samen. Zo vaak krijg ik eigenlijk geen telefoon en als ik op vakantie ben of zo, dan neem ik gewoon niet op, tenzij ik het nummer ken en het privé is. Vind het makkelijker dan altijd 2 telefoons bij hebben. Dan verdwijnt er toch weer minimaal 1 in de tas en dan hoor je hem niet als ie af gaat... Wat is het nut dan?
Een tante van mij had ook een apart 06-nummer voor haar zaak, maar op verjaardagen en zo had ze hem toch vaak nog gewoon bij. Dus dan zie ik het nut niet van die dubbele kosten...
Maar misschien heb ik ook makkelijk praten omdat ik toch niet veel telefoontjes krijg.
Je kunt het ook gewoon eerst met je eigen nummer uitproberen. Als het te veel wordt, kun je altijd nog een ander nummer (voor privé) aanvragen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:34

Rianne_ schreef:
Thanks. Zo dacht ik ook inderdaad! Toch wel fijn om dat gescheiden van elkaar te houden.
Vind het overigens best lastig hoor.. Je wilt in principe "altijd" bereikbaar zijn voor je klanten. Maar wat als je eens een weekendje weg wilt, op verjaardagsvisite bent o.i.d?

Voicemail in laten spreken, e-mailen of whatsapp installeren.
Eventueel in je voicemail inspreken dat je weg bent tot *datum*, en automatische e-mail instellen dat je weg bent, en in je whatsapp kan je dat ook nog melden als status.
Ik heb overigens een makkelijk nummer gekocht voor 10 euro, ik wilde geen random nummer maar een nummer dat goed te onthouden en in te typen is.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:50

Ik heb voor de zaak een ander 06 nr en geef ook altijd aan dat ik ook via whatsapp te bereiken ben. Als ik wegens omstandigheden niet bereikbaar wil zijn ( crematie enzo) geef ik dit aan op de website en facebook pagina

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:03

Hier ook nog steeds geen seconde spijt van Knab :)

En ben niet telefonisch bereikbaar, en geen bezoekadres. Je moet ergens een grens trekken in je klantenservice en ik ben liever duidelijk dat men gewoon moet mailen, dan dat ik een telefoonnummer neerzet dat ik vaak niet opneem want dat geeft alleen maar onnodige irritatie dan :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:28

Ik heb gewoon één 06-nummer maar ik word helemaal niet zo vaak gebeld door klanten. Komt wellicht ook doordat ik op de site heb staan dat ik het best te bereiken ben via de mail. Wanneer mensen bellen en ik ben niet in de gelegenheid om op te nemen, dan krijgen ze de voicemail waar ze wederom weer wordt verteld dat ik het best te bereiken ben via de mail, maar als ze liever telefonisch contact willen, ze het beste een boodschap en nr. in kunnen spreken, zodat ik ze terug kan bellen. Dat gaat helemaal prima zo!

En over KNAB: ook ik ben helemaal blij met ze en overweeg nu ook om privé over te stappen. Ik vind het heel transparant en het is een stuk goedkoper dan bij andere banken!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:09

Heel benieuwd wat voor webshop je wil starten.

Klanten komen niet aangewaaid en als je niet beter bent dan de honderden op iedere straathoek, dan laat maar zitten. Dat is echt waar.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:48

Bedankt voor jullie reacties mbt telefoon/bank! Ga sowieso naar KNAB kijken, fijn dat iedereen daar zo enthousiast over is!

Holly, ik denk liever iets positiever.. :) Eigenlijk denk ik dat je tegenwoordig niet meer uniek kunt zijn in hetgeen je verkoopt, alles is er namelijk al. Iets bedenken wat er nog niet is zou iedereen wel willen denk ik. Daarom wil ik me onderscheiden op andere vlakken. Als ik bijvoorbeeld websites van andere mensen zie met dezelfde soort webshops dan ben ik er van overtuigd dat dat heel vaak beter kan. En zo zijn er nog veel meer dingen waar je je in kunt onderscheiden als webshop natuurlijk.

Sowieso ben ik niet van plan mijn baan meteen op te geven dus ik houd er in eerste instantie gewoon een stabiel inkomen naast. Wie niet waagt, wie niet wint. Ik zit er al jaren aan te denken om iets voor mezelf te beginnen en wil het gewoon heel graag geprobeerd hebben. Het is hoe dan ook, ook als het niet meevalt, ontzettend leerzaam.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:56

Je hoeft ook niet met iets te komen wat er nog niet is, maar als je niet beter bent dan de vele op de straathoek, dan kom je gewoon niet vooruit.
Inhakend op je website gedachte, al is die nog zo mooi, als jouw werk zelf niet wauw is, dan heb je er niets aan. (de mijne moet al eeuwig opgeknapt worden, maar geen tijd :P )

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:15

Op zich ben ik er wel vrij zeker van dat ik er als persoon geschikt voor ben. Ook qua communicatie naar klanten toe, mijn interesse voor het maken van websites (vroeger al met profielpagina's als CU2 etc. :+ ) etc. Nu moet ik het nog uitwerken. Kijken hoe ik het beste mensen kan trekken, wat ik precies wil bereiken enzovoort.

Een website die niet mooi is vind ik zelf overigens wel heel belangrijk, die klik ik echt al heel snel weer weg..

Daarnaast is het sowieso altijd maar afwachten. Mijn schoonmoeder handelt via internet en op beurzen met bepaalde soorten kleding en hoewel ze er weinig aan doet - op mailtjes beantwoorden en foto's plaatsen na - loopt dat echt storm. Ik zeg niet dat ik dat ook verwacht van mijn webshop, maar het kan dus wel :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:40

Vandaag toch nog drie aanvragen voor de kerst gekregen. Vrees dat ik straks mensen teleur moet stellen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:42

Oef, vervelend is dat LadyMadonna.. -O- Al is het wel fijn dat je nog aanvragen hebt gekregen natuurlijk!

Hoe zit dat met jullie trouwens, hebben jullie nog ander werk naast je eigen onderneming of doen jullie het fulltime?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:46

Tja, ik zit al 4 dagen van 9-21 in de salon....
Ik heb eerst parttime gewerkt met daarnaast de salon. Vanaf augustus alleen de salon. Ben nog wel opzoek naar iets voor 1 dag pw (baan of vrijwillig) om even een andere setting te hebben.
De ene week heb ik 6 klanten, de andere week 10, dan 12, dan 5.... Wisselt enorm.
Maar heb een leuk vast ploegje van ca 25 klanten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:49

Dat zijn lange dagen! Kan me voorstellen dat het dan wel lekker is om even een dagje iets anders erbij te hebben.

Fijn dat je wat vaste klanten hebt, dat scheelt altijd.