Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kairos schreef:Is er iemand die goed is in scheikunde?
Is er een manier hoe je kan weten dat een zuur meerwaardig is en wat krijg je dan voor reactievergelijking? Ik heb over een klein uurtje tentamen en heb altijd last minute vragen x)
Kashmino schreef:Kairos schreef:Is er iemand die goed is in scheikunde?
Is er een manier hoe je kan weten dat een zuur meerwaardig is en wat krijg je dan voor reactievergelijking? Ik heb over een klein uurtje tentamen en heb altijd last minute vragen x)
Een meerwaardig zuur kan als ik het goed heb onthouden meerdere H atomen afstaan. Dus bv H2SO4 kan er twee af staan, terwijl HCl er een af kan staan. In een reactievergelijking weet ik het niet, wij hoefden altijd enkel uit te gaan van de eerste ionisatiestap.
Weet niet of dit klopt hoor!
SBravour schreef:Exact! Houdt rekening met sterke en zwakke zuren. Sterke zuren willen graag alle H+ afstaan en noteer je als halfreactie als volgt: H3O+ —> H2O+
Een zwak zuur noteer je daarentegen bijvoorbeeld als: CH3COOH —> CH3COO-
Bij basen is dat weer anders, sterke base noteer je halfreactie als OH- —> H2O of als een andere sterke base die H+ opneemt. Zwakke base zelfde verhaal als zwakke zuur maar dan in base vorm uiteraard.
Alles ging net over dat hoofdstuk wat ik echt niet snapte (esters) dusja
FlameHorse schreef:SBravour schreef:Exact! Houdt rekening met sterke en zwakke zuren. Sterke zuren willen graag alle H+ afstaan en noteer je als halfreactie als volgt: H3O+ —> H2O+
Een zwak zuur noteer je daarentegen bijvoorbeeld als: CH3COOH —> CH3COO-
Bij basen is dat weer anders, sterke base noteer je halfreactie als OH- —> H2O of als een andere sterke base die H+ opneemt. Zwakke base zelfde verhaal als zwakke zuur maar dan in base vorm uiteraard.
Sterke zuren/basen reageren aflopend. Zwakke zuren/basen reageren in een evenwichtsreacties, dubbele pijlen dus.
Edit: halfreacties gebruik je alleen bij redox.
)maar is wel een simpel bruggetje om bij juiste antwoord te komen.SBravour schreef:FlameHorse schreef:
Sterke zuren/basen reageren aflopend. Zwakke zuren/basen reageren in een evenwichtsreacties, dubbele pijlen dus.
Edit: halfreacties gebruik je alleen bij redox.
Klopt zou alleen zo ff niet weten hoe op telefoon weer te geven.
<=> zoiets?
Bij onze methode stellen we ook een aparte reactie voor de ox en een aparte voor de red op. Die tel je dan vervolgens bij elkaar = de totaal reactie. Je krijgt geen punten voor de aparte reacties (die ik half reacties noem, maar dat is dan niet de juiste benaming uiteraard)maar is wel een simpel bruggetje om bij juiste antwoord te komen.
Wat vindt je moeilijk aan de esters?
(hoeveel crosslinks zijn er? Al sla je me dood x))
. Kan geen kwaad en werkt alleen maar in je voordeel.yvettt02 schreef:Kairos schreef:Kunnen ze met het cse verplichten op een laptop te werken?
Nee kunnen ze niet, ik doe het zelf wel maar ben dan ook zwaar dyslectisch
(we staan ingeroosterd in computer lokaal en het werken op laptop vond ik met tentamen ook al irritant)
Ook ik heb nu toetsweek, ik heb woensdag nog mijn mondelinge examen voor engels, en dan ben ik klaar! 1, 2, 3 en 4 april heb ik praktijkexamens.
Kim_RC schreef:Hoi hoi!
Ik kom me ook maar eens even melden! Ik ben Kim, 16 jaartjes oud en zit nu in mijn examenjaar van het VMBO. Als ik mijn examens afgerond heb wil ik naar het Aeres in Barneveld voor de opleiding paraveterinair dierenartsassistenteOok ik heb nu toetsweek, ik heb woensdag nog mijn mondelinge examen voor engels, en dan ben ik klaar! 1, 2, 3 en 4 april heb ik praktijkexamens.
Ga hem herkansen, maar ga niet zo mijn best doen om te leren, het is toch een schrijftoets... Kim_RC schreef:Heb al enkele cijfers terug!
Mondelinge Nederlands: 6.0
Schriftelijke toets Nederlands: 5.7
Mondelinge Biologie: 4.5 (Tsjah, wat hier mis ging....)
Werkstuk Biologie: 6.9
Schriftelijke toets Wiskunde heb ik nog geen cijfer van, en mijn mondelinge engels heb ik dus Woensdag. En daar stress ik hem best wel voor
)