Eindexamens 2018/2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Re: Eindexamens 2018/2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:02

Is er iemand die goed is in scheikunde?
Is er een manier hoe je kan weten dat een zuur meerwaardig is en wat krijg je dan voor reactievergelijking? Ik heb over een klein uurtje tentamen en heb altijd last minute vragen x)

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:18

Kairos schreef:
Is er een manier hoe je kan weten dat een zuur meerwaardig is en wat krijg je dan voor reactievergelijking? Ik heb over een klein uurtje tentamen en heb altijd last minute vragen x)

Een meerwaardig zuur kan als ik het goed heb onthouden meerdere H atomen afstaan. Dus bv H2SO4 kan er twee af staan, terwijl HCl er een af kan staan. In een reactievergelijking weet ik het niet, wij hoefden altijd enkel uit te gaan van de eerste ionisatiestap.

Weet niet of dit klopt hoor!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:42

Kashmino schreef:
Kairos schreef:

Een meerwaardig zuur kan als ik het goed heb onthouden meerdere H atomen afstaan. Dus bv H2SO4 kan er twee af staan, terwijl HCl er een af kan staan. In een reactievergelijking weet ik het niet, wij hoefden altijd enkel uit te gaan van de eerste ionisatiestap.

Weet niet of dit klopt hoor!

Klopt! En met een overmaat aan base, kan de reactie dan door blijven gaan. Dus van h2so4 naar hso4- naar so4(2-). En die base blijft gewoon reageren zoals altijd.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:02

Exact! Houdt rekening met sterke en zwakke zuren. Sterke zuren willen graag alle H+ afstaan en noteer je als halfreactie als volgt: H3O+ —> H2O+
Een zwak zuur noteer je daarentegen bijvoorbeeld als: CH3COOH —> CH3COO-

Bij basen is dat weer anders, sterke base noteer je halfreactie als OH- —> H2O of als een andere sterke base die H+ opneemt. Zwakke base zelfde verhaal als zwakke zuur maar dan in base vorm uiteraard.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:16

SBravour schreef:
Exact! Houdt rekening met sterke en zwakke zuren. Sterke zuren willen graag alle H+ afstaan en noteer je als halfreactie als volgt: H3O+ —> H2O+

Bij basen is dat weer anders, sterke base noteer je halfreactie als OH- —> H2O of als een andere sterke base die H+ opneemt. Zwakke base zelfde verhaal als zwakke zuur maar dan in base vorm uiteraard.

Sterke zuren/basen reageren aflopend. Zwakke zuren/basen reageren in een evenwichtsreacties, dubbele pijlen dus.

Edit: halfreacties gebruik je alleen bij redox.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:34

Thanks! Ik heb dus tenminste iets goed op dit *** tentamen :') Alles ging net over dat hoofdstuk wat ik echt niet snapte (esters) dusja :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:07

FlameHorse schreef:
SBravour schreef:

Sterke zuren/basen reageren aflopend. Zwakke zuren/basen reageren in een evenwichtsreacties, dubbele pijlen dus.

Klopt zou alleen zo ff niet weten hoe op telefoon weer te geven.
<=> zoiets?

Bij onze methode stellen we ook een aparte reactie voor de ox en een aparte voor de red op. Die tel je dan vervolgens bij elkaar = de totaal reactie. Je krijgt geen punten voor de aparte reacties (die ik half reacties noem, maar dat is dan niet de juiste benaming uiteraard ;) )maar is wel een simpel bruggetje om bij juiste antwoord te komen.

Wat vindt je moeilijk aan de esters?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:35

SBravour schreef:
FlameHorse schreef:

Klopt zou alleen zo ff niet weten hoe op telefoon weer te geven.
<=> zoiets?

Bij onze methode stellen we ook een aparte reactie voor de ox en een aparte voor de red op. Die tel je dan vervolgens bij elkaar = de totaal reactie. Je krijgt geen punten voor de aparte reacties (die ik half reacties noem, maar dat is dan niet de juiste benaming uiteraard ;) )maar is wel een simpel bruggetje om bij juiste antwoord te komen.

Wat vindt je moeilijk aan de esters?

Hoe ik al die dingen uit elkaar hou als je zo'n groot ding moet tekenen en het rekenwerk dat bij dat soort tekeningen hoort :') (hoeveel crosslinks zijn er? Al sla je me dood x))

Nederlands ging gelukkig wel goed *\o/*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:13

Hoihoi,

mag ik hier ook even inbreken als moeder van een 16 jarige die eindexamen HAVO doet,

Mijn dochter moet er heel hard voor werken en heeft last van faalangst.
We zitten nu te twijfelen of ze zich voor de voorjaarsvakantie moet inschrijven voor examentraining, dit zou dan voor M&O en of Economie zijn.

De afweging betreft de inzet (kost 4 volle dagen)
de kosten (2 x 177 euro)
en het resultaat wat het geeft.

ze staat er nu als volgt voor:
ned: 6,8
engels: 7,5
wiskunde: 6,1
aardrijkskunde: 7
geschiedenis : 5,8
economie: 5,5
M&O : 5,9
profielwerkstuk: 7

Wat zijn jullie ervaringen? Wie gaat er ook trainingen volgen?

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:46

Ik ga geen training volgen, ik sta er goed voor. Ik hoor wel vaak goede dingen over dit soort trainingen dus het is zeker de moeite waard om het te overwegen! Ik hoor wel van iedereen dat het CSE makkelijker is dan de schoolexamens.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:46

Kunnen ze met het cse verplichten op een laptop te werken?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:07

Ik heb zelf nooit examen training gehad, maar ga wel volgen. Het is ook verplicht voor mij omdat we zoveel gedoe hebben gehad met de economie docent.

Van wat ik heb gehoord kan het wel veel bijdrage, je neemt immers alle stof door en krijgt vaak ook nog tips over hoe je het op het examen beter kan doen.

Met zulke cijfers is het voor de vakken erop of eronder, dan zou ik het zeker doen.

Zelf moest ik me verplicht inschrijven bij 2 examen training op school (dus niet betaald), en dan die economie training die wij gratis krijgen omdat het de schuld van de school is. Ik heb wiskunde en Nederlands gekozen. Ik sta voor beide goed (al is nl wel mijn laagste cijfer met een 7.3) maar ik vind wiskunde soms best lastig en met Nederlands vind ik het gewoon fijn om alles nog even te herhalen en veeel oefenen

Ik heb me overigens ingeschreven voor hbo rechten en heb een positief advies gekregen! Ben er echt super blij mee. De opleiding lijkt me eerlijk gezegd niet echt interessant, maar ik probeer te onthouden dat dit het middel is om mijn doel (de uni) te bereiken, en niet het doel op zich is.
En verder heb ik aangevraagd dat ik op al mijn vakken cum laude mag slagen, en ga ik Engels en m&o op vwo niveau doen. Al met al gaat het dus best goed.

Nu weer stress tho want het is toetsweek :=

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:29

@Fokfanaat
Biedt de school van je dochter geen examentrainingen aan?
Bij ons op school is het verplicht om naar de examentrainingen te gaan, als je een 6.5 of lager staat voor het vak. De examentrainingen worden gegeven door de docenten zelf. Vorig jaar waren er ook nog extra examentrainingen die door andere mensen werden gegeven, wel op school maar moest zelf betaald worden. Ik zou sowieso aanraden om gewoon naar alle examentrainingen te gaan. Ik ga zelf ook naar alle examentraingen, ookal sta ik een 8 :+. Kan geen kwaad en werkt alleen maar in je voordeel.

Fokfanaat, als je dochters school geen examentrainingen aanbiedt zou ik zeker de examentrainingen in de voorjaarsvakantie goed overwegen om wel te doen. M&O en economie zijn zeker geen makkelijke vakken en ik denk dat een examentraining echt alleen maar in je voordeel kan werken. Als de school wel zelf examentrainingen aanbiedt, is zo'n extra examentraining misschien niet meer nodig.

Wat ook heel erg helpt is om examens te gaan oefenen. Deze staan allemaal gratis op examenblad.nl, inclusief antwoorden en alles. Zo kan je oefenen met de soort vragen die gesteld worden, met de kennis die je moet weten, weet je hoe een examen in elkaar zit en kan je alvast wennen. Heel veel mensen die denken 'oh het zal wel', maar examens oefenen werkt echt.

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:27

Kairos schreef:

Nee kunnen ze niet, ik doe het zelf wel maar ben dan ook zwaar dyslectisch

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 22:32

yvettt02 schreef:
Kairos schreef:

Nee kunnen ze niet, ik doe het zelf wel maar ben dan ook zwaar dyslectisch

Oké mooi, dan weet ik wat me dan te doen staat :') (we staan ingeroosterd in computer lokaal en het werken op laptop vond ik met tentamen ook al irritant)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:41

Pff eerste cijfer al terug. 5,4 voor natuurkunde. Kan denk ik beter stoppen met op magister kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:34

Ik heb nu toetsweek, veel toetsen zijn oude examens.
Ik heb net een scheikunde examen in 45 minuten afgemaakt en ik twijfel nu heel erg of ik niet alles totaal verkeerd begrepen heb, want ik vond het best wel makkelijk. :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:51

Dat is toch super. wat had je?

Ik heb net mo gehad, ging redelijk.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:28

Hoi hoi!

Ik kom me ook maar eens even melden! Ik ben Kim, 16 jaartjes oud en zit nu in mijn examenjaar van het VMBO. Als ik mijn examens afgerond heb wil ik naar het Aeres in Barneveld voor de opleiding paraveterinair dierenartsassistente :) Ook ik heb nu toetsweek, ik heb woensdag nog mijn mondelinge examen voor engels, en dan ben ik klaar! 1, 2, 3 en 4 april heb ik praktijkexamens.

:wave:

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:39

Kim_RC schreef:
Hoi hoi!

Ik kom me ook maar eens even melden! Ik ben Kim, 16 jaartjes oud en zit nu in mijn examenjaar van het VMBO. Als ik mijn examens afgerond heb wil ik naar het Aeres in Barneveld voor de opleiding paraveterinair dierenartsassistente :) Ook ik heb nu toetsweek, ik heb woensdag nog mijn mondelinge examen voor engels, en dan ben ik klaar! 1, 2, 3 en 4 april heb ik praktijkexamens.

:wave:

Welkom, succes met je toetsweek!

Pff hier is de toetsweek zwaar, het gaat tot nu toe wel goed maar heb morgen eco en woensdag wiskunde wat een soort van oefen examen gaat zijn. Wiskunde gaat echt een draamaa worden :')

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:14

Heb al enkele cijfers terug!

Mondelinge Nederlands: 6.0
Schriftelijke toets Nederlands: 5.7
Mondelinge Biologie: 4.5 (Tsjah, wat hier mis ging....)
Werkstuk Biologie: 6.9

Schriftelijke toets Wiskunde heb ik nog geen cijfer van, en mijn mondelinge engels heb ik dus Woensdag. En daar stress ik hem best wel voor :roll:

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:21

Mijn toetsweek is ook weer begonnen. Had vrijdag Frans mondeling en vandaag wisB gehad. Voor Frans heb ik een 10 en wisB ging denk ik wel aardig. Morgen bio, woensdag natuurkunde en vrijdag Scheikunde. De rest kan me niets mesr schelen. :+

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:58

Succes met de toetsweken allemaal! +:)+

Ik heb die van mij achetr de rug, ging super goed! Alleen een 5 voor spaans, maarja, eigenlijk kan me dat nik schelen. :+ Ga hem herkansen, maar ga niet zo mijn best doen om te leren, het is toch een schrijftoets...

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:35

Kim_RC schreef:
Heb al enkele cijfers terug!

Mondelinge Nederlands: 6.0
Schriftelijke toets Nederlands: 5.7
Mondelinge Biologie: 4.5 (Tsjah, wat hier mis ging....)
Werkstuk Biologie: 6.9

Schriftelijke toets Wiskunde heb ik nog geen cijfer van, en mijn mondelinge engels heb ik dus Woensdag. En daar stress ik hem best wel voor :roll:

Wiskunde cijfer staat er ook op zie ik net: Ik heb een 6,3 :)

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:50

Welkom Kim_RC, Prima cijfers hoor!
Athelas, fijn dat je toetsweek goed ging.
Succes Lestrange01 SBravour en FlameHorse! (En iedereen wie ik even gemist heb :') )

Ik had vorige week toetsweek, pff was best zwaar. Ik had wel redelijk veel motivatie en voor mijn doen best wel goed geleerd voor bijna alle toetsen.
Van de 8 toetsen heb ik 4 cijfers terug:
Wiskunde 6,8
Eco 6,3
Engels (essay schrijven) 5,9 (ik ben heel slecht in Engels dus super blij hiermee!)
En maatschappijleer een 7,8 :o